Ideetje voor bokt? Hulp bij oneerlijke koop/verkoop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Ideetje voor bokt? Hulp bij oneerlijke koop/verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 09:24

O.a. naar aanleiding van: viewtopic.php?f=25&t=604177

Ik zie vaker dat mensen van beide kanten bedrogen worden. Bedrogen is misschien een groot word, maar er gaat iets mis tussen de koper en de verkoper.

Geld niet gestort, spullen niet/verkeerd geleverd, spullen blijken niet te zijn wat het is, afspraken worden niet nagekomen, enz, enz.

Ik loop al een tijdje met een paar ideetje hierover rond, sowieso ook omdat ik het zelf 2x van beide kanten heb meegemaakt (als koper en als verkoper)

Idee 1
Een Hulp (sub)forum maken waarin iedereen, zonder namen te noemen, kan vragen: 'joh hoe moet ik dit oplossen? Wat zouden jullie doen?'
Niet met een zwarte lijst, of mensen zwarte te maken. Maar zonder naam/details te vragen wat anderen zouden doen?

Idee 2
Een centraal topic met bovenstaande, al ben ik bang dat dat overzichtelijk word.

Idee 3
Geen moderators, geen bemiddelaars, maar bokt-'juristen' (het beestje moet een naam hebben ).
Mensen die je kan aanspreken met de boodschap: 'Joh ik heb mijn geld/spul niet, kan je diegene benaderen oid'
Die hoeven opzich geen extra functies te hebben (topics kunnen sluiten, bokkers kunnen bannen, oid) maar wel een goed contact met de moderators, dat wanneer er een beslissing genomen is er miss een stap ondernomen word door deze of gene

Dat waren de ideetjes, val me er aub niet op aan. Het zijn puur ideen om het misschien wat makkelijker te maken voor deze of gene?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:40

Ik ben voor idee 1

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:20

Dit lijkt mij een goed plan ja!

Idee 1 lijkt me wel zo handig, misschien in combinatie met idee 3?

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:21

Oke Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, dan weet ik dat ik niet de enige ben

Ik wil me eventueel wel beschikbaar stellen voor Idee 3 . Heb puur uit hobby een paar wetboeken hier staan

Plus aardig wat ervaring met (ver)kopen.

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:23

idee 1

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:24

Elaine schreef:
Oke Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, dan weet ik dat ik niet de enige ben

Ik wil me eventueel wel beschikbaar stellen voor Idee 3 . Heb puur uit hobby een paar wetboeken hier staan

Plus aardig wat ervaring met (ver)kopen.

Ik wil dat eventueel ook wel, ben nu eerste (als het goed is bijna tweede) jaars studente Sociaal Juridische Dienstverlening.

capone

Re: Ideetje voor bokt? Hulp bij oneerlijke koop/verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:25

idee nr 3!!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:30

Ik ben hier ook helemaal voor! niet meteen mensen zwart maken, maar een combinatie van 1 en 3 lijkt me heel goed

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:31

Ja een combinatie van 1 en 3 is idd nog beter

FloortjeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:32

idee 1 in combinatie met idee 3. Vaak zijn juristen niet nodig als partijen elkaar uiteindelijk nog kunnen vinden. Kunnen ze elkaar daarna toch niet vinden, dan is een jurist nooit weg. Hou me daarvoor beschikbaar (ben advocaat).

floortje

Manou

Re: Ideetje voor bokt? Hulp bij oneerlijke koop/verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:37

ik snap wel dat jullie iets willen doen, want dit zijn natuurlijk geen fijne dingen, maar ik zie niet in hoe jullie echt iets kunnen doen. Of meer kunnen doen dan mods als het gaat om iets tussen twee bokkers.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:37

Nee, maar we kunnen wel de moderators werk uit handen nemen en als tussenpersoon fungeren voor dit soort akkefietjes.

viewtopic.php?f=25&t=604229

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:53

Over het algemeen valt het wel mee met het aantal verkoopproblemen. Het is niet zo dat we iedere dag een melding krijgen.

En in de meeste gevallen worden de problemen opgelost. Het is tot nu toe maar 2 keer voorgekomen dat er een topic geopend moest worden op FZ om aan meer gegevens te komen. De rest van de problemen is netjes opgelost.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:58

Er is op dit moment al hulp beschikbaar voor verkopen die verkeerd lopen:

Citaat:
Bedrogen op Bokt, wat nu?
Als je ondanks bovenstaande tips toch opgelicht wordt via bokt, stel daarvan dan een moderator op de hoogte door middel van een pb of TipEenMod. De moderator zal dan proberen contact op te nemen met de andere partij en zijn/haar verhaal aanhoren. Uit het verleden blijkt dat problemen tussen twee partijen in ongeveer de helft van de gevallen op te lossen zijn na bemiddeling door een moderator.
Helaas helpt dit niet altijd. Als iemand ervoor kiest om ook na een waarschuwing van een moderator geen uitleg te geven over zijn handelen en alsnog de beloofde afspraken niet waarmaakt, wordt deze persoon permanent geband van bokt. De benadeelden mogen een topic openen op ForumZaken om te kijken of er meer mensen 'bedrogen' zijn of informatie hebben om zo te proberen alsnog de spullen of hun geld terug te krijgen.
Wij raden mensen aan die opgelicht zijn altijd contact op te nemen met de politie.

uit: viewtopic.php?f=103&t=577271

Grofweg vallen de 'twistgevallen' die we binnen krijgen in drie categorieën in te delen:

Je hebt de mensen die geld/spullen niet opsturen omdat ze te lui zijn of denken dat ze er mee wegkomen. Mensen die beloven iets 'Morgen' op de bus te doen en dat vervolgens vergeten, en vergeten, en vergeten. Dit is meestal na een pb van onze kant opgelost (soms 2, en soms gaat er ook dan nog een week of wat overheen).

Dan heb je de 'echte' oplichters. Mensen die gewoon niets opsturen, en niet reageren op bemiddelpogingen van onze kant. Dat zijn er echt maar heel weinig, uit m'n hoofd weet ik niet hoeveel, maar ik geloof niet dat het er meer dan 10 zijn in de 5 jaar dat bokt bestaat.

De derde categorie is voor ons het lastigst: als het artikel wel wordt opgestuurd, maar niet is zoals de koper verwacht. Een dekje dat 'zo goed als nieuw' zou zijn, maar lelijke vlekken heeft. Voor het grootste deel is dit de verantwoordelijkheid van de koper: die heeft een onderzoeksplicht. Vraag daarom om (goede) foto's van het product wat je koopt, laat een rijbroek opmeten als de lengtemaat niet duidelijk is, et cetera. Als de verkoper echt liegt (dus bijvoorbeeld een nepankydekje opstuurt, terwijl er een echte Anky op de foto stond) kunnen we wel 'ingrijpen'.

Ik denk dus eigenlijk dat geen van de drie opties echt iets toevoegt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:36

Ik vind eerlijk gezegd dat er over het algemeen nogal laks op dit soort problemen wordt gereageerd. Tuurlijk is er een onderzoeksplicht voor de koper, maar ik denk soms dat de privacy hier op bokt iets te hoog in het vaandel staat bij dit soort dingen.
Denk maar aan het niet nakomen van afspraken bij BVA bijvoorbeeld, daar is uiteindelijk nooit iets mee gedaan. Logisch, maar toch. Namen mochten haast niet genoemd worden want stel dat...

Ik denk dat sommige dingen niet eens gemeld worden hier, onder het motto: "ze doen er toch niks aan".

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:53

Wendy schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat er over het algemeen nogal laks op dit soort problemen wordt gereageerd. Tuurlijk is er een onderzoeksplicht voor de koper, maar ik denk soms dat de privacy hier op bokt iets te hoog in het vaandel staat bij dit soort dingen.
Denk maar aan het niet nakomen van afspraken bij BVA bijvoorbeeld, daar is uiteindelijk nooit iets mee gedaan. Logisch, maar toch. Namen mochten haast niet genoemd worden want stel dat...

Ik denk dat sommige dingen niet eens gemeld worden hier, onder het motto: "ze doen er toch niks aan".

Dat idee kregen Flew en ik dus ook, vandaar onze aanvraag voor het subforum.

Ik denk dat er dan veel meer mensen zijn die reageren.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:09

Idee 1 en 3 vind ik erg goed.
Ben er dan ook voor

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 16:12

Voor de voorstanders:

viewtopic.php?f=25&t=604229

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:13

Vraag aan de moddies : Is het wat jullie weten wel eens voorgekomen dat iets niet opgestuurd was na een flink geld bedrag of dat het opgestuurde sterk afweek van de beschrijving/foto van de adverteerder ?

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:30

Dat soort zaken komen inderdaad voor. Maar het is niet zo dat het regelmatig voorkomt. Wanneer de gebruikers er samen niet uitkomen komt er meestal wel een oplossing met behulp van de moderators.