Is Bokt werkelijk zo negatief??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Is Bokt werkelijk zo negatief??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:38

Hoi hoi, aangezien wij (Shetlandlove, ik en waarschijnlijk velen met ons) vinden dat de Bokkers nogal negatief uit de hoek kunnen komen. Als iemand lol heeft mijn zijn pony, of iets heeft meegemaakt, leuk of minder leuk, altijd moet er weer iemand het verknallen.. Laat iemand nou eens zijn verhaal doen!
We Hebben vooral gemerkt dat het de wat "verwendere" mensen zijn(mensen die zich vrijwel alles kunnen veroorloven: Een duur (ster)paard, een duur zadel, en een dure stal , en ga zo nog maar even door)
Die altijd denken dat ze geweldig goed zijn, en alles mogen/kunnen zeggen.
*Hoewel foto's van die mensen vaak uitwijzen dat er een hoop te verbeteren valt!

Wij zijn van mening, dat iedereen op bokt gelijk hoort te zijn, en dat alle bokkers éérlijk mogen reageren...

wij vinden het bijvoorbeeld niet eerlijk, dat als een meisje van 12 jaar, dat net een verzorgpony heeft, en trots haar fotos van plaatst, commentaar krijgt: JE BENT TE GROOT!!! Laat zo'n meisje alsjeblieft, en ga niet lopen vertellen, dat je zelf nóóit zoiets hebt gedaan!

Hierbij onze stelling:

Bokt zou wat positiever uit de hoek moeten komen en wat minder verwaand moeten doen!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:40

Het zoveelste topic hierover...

Bokt is niet negatief, brengt hun mening verkeerd

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:41

Jah maar een mening verkeerd over brengen kan heel kwetsend zijn..

shetlandlove

Re: Is Bokt werkelijk zo negatief??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:41

Helemaal mee eens Maar dat wist je al
Bokt is vaak heel negatief, er worden heel vaak kwetsende dingen gezegd, als je iets op een andere manier zegt, komt het vaak ook vriendelijker over!
Een berichtje 2 keer lezen kan wel eens helpen
Laatst bijgewerkt door shetlandlove op 30-03-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:42

ik ben hier ook mee eens
ik vind het best dat ze GOED comentaar geven maar niet van die reacties dat ze het hele topic verpesten
of dat ze het niet geloven maar het wel waar is zoals het verhaal van ik__10 bijvoorbeeld

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:43

asjeblieft zeg...

Leonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:49

jaNniCkEe: De reden dat bokt het verhaal van ik__10 niet geloofde, is omdat er een tijd geleden een meisje was die een heel verhaal vertelde. Bijna alle bokkers geloofden het, en een hele hoop heeft zelfs kaartjes naar haar gestuurd. Maar ik hoop dat je kan geloven, dat toen het uitkwam dat ze loog, een heleboel bokkers verontwaardigd waren, en nu een stuk wantrouwiger waren?

Maar even ontopic:
Internet is nog altijd internet. Je kan de persoon die het zegt niet zien, dus je kan ook niet horen hoé hij/zij datgene zegt. Het kan dus zijn dat hij/zij het niet zo slecht bedoelt, maar het komt gewoon zo over. Snap je?

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:50

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:51

Leonie schreef:
jaNniCkEe: De reden dat bokt het verhaal van ik__10 niet geloofde, is omdat er een tijd geleden een meisje was die een heel verhaal vertelde. Bijna alle bokkers geloofden het, en een hele hoop heeft zelfs kaartjes naar haar gestuurd. Maar ik hoop dat je kan geloven, dat toen het uitkwam dat ze loog, een heleboel bokkers verontwaardigd waren, en nu een stuk wantrouwiger waren?

Maar even ontopic:
Internet is nog altijd internet. Je kan de persoon die het zegt niet zien, dus je kan ook niet horen hoé hij/zij datgene zegt. Het kan dus zijn dat hij/zij het niet zo slecht bedoelt, maar het komt gewoon zo over. Snap je?

Daarom gebruikt ik ook leestekens in mijn bericht.. met *tekst* en (tekst) enzo om het wat minder banketstaaf over te laten brengen

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:55

het is niet altijd negatief hoor vind het eigenlijk nog wel meevallen

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:57

Het gaat ons (Sanneh14 en ik) er juist om dat mensen wat minder kwetsend moeten zijn...Een berichtje 2 keer lezen en even nagaan hoe het bij iemand anders over kan komen kan bijvoorbeeld al helpen.
Ook als je bijvoorbeeld foto's van je paard plaatst en je zegt erbij dat je graag ciommentaar wilt, maar wel opbouwend...Je krijgt de meest uiteenlopende reacties en die zijn echt niet altijd vriendelijk!
Ikzelf heb dan de neiging om mijn meest vrselijke actiefoto erop te zetten en de bokkers die echt hele gemeen-overkomende reacties plaatsen echt uit te schelden, maar ik probeer altijd o netjes mogelijk te blijven...helaas lukt dat me hier moeilijk

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:59

Ja, ik snap dat het op zo'n manier over komt, en ik wet dat je niet kan horen hóe iemand het zegt, maar er komen soms berichten van: Wat doe je met paard!? of: Wíe heeft er lol, jij of je paard?! Natuurlijk zijn dat soort opmerkingen goed, maar op een foto, kan je nóóit precies zien, hoe iets er in werkelijkheid uitziet. Als iemand een pony heeft die rijden vervelend vind, en dan gaan we er even vanuit, dat alles qua tuig en houding goed is, en zijn oortjes dus altijd naar achter houd, dan komen er alleen maar vervelende reactie's binnen op een enkeling na....

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:01

AM -> FZ

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:27

bokt is niet direct negatief... bokt is niet zoals in het echte leven... in het echte leven laat je als je iets verteld ook non-verbaal veel zien, dus met je lichaamstaal. aangezien dit op internet niet kan, en mensen niet altijd even goed nadenken voordat ze iets typen, kan het flink bot uit de hoek komen, ookal wordt het vaak niet zo bedoelt.

mijn mening is dus, gewoon beter nadenken voor je iets typt, dan wordt bokt al veel vriendelijker!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:31

Ik denk dat Bokt niet negatief is...

Ik heb het zelf ook wel eens gemerkt dat als ik een verhaal lees denk ik soms wel eens van : jeetje hoe kun je zo iets plaatsen
En als ik datzelfde topic een paar dagen later lees dan lees ik het op een manier dat ik weer denk van... tja het is helemaal niet verkeerd..

Het is maar net hoe het neergezet word en hoe het gelezen word....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:51

Negatief? Je iedere vorm van kritiek is negatief in de ogen van een puber. Maar daar zul je toch mee moeten leren omgaan.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:59

Discussie nummer hoeveel?

Ik denk niet dat dit ''typisch Bokt'' is. Op ieder groot forum kom je dit tegen.
Internet is een medium wat heel makkelijk gebruikt wordt, daarmee bedoel ik: op het internet zegt men dingen makkelijker, want 'men kent je toch niet'.

Het is niet vreemd dat veel berichten verkeerd begrepen worden op een forum. Als je ziet wat er mis kan gaan als je zo 'face to face' communiceert... Normaal gesproken bevat een gesproken boodschap 4 aspecten:

1. Het zakelijk aspect
De boodschap bevat feiten, heeft een zakelijke inhoud.

2. Het expressieve aspect
De zender geeft informatie over zichzelf. De zender geeft informatie over haar gemoedstoestand, attitudes, taalgebruik, capaciteiten en gedragingen. (denk aan non-verbale (lichaamstaal) signalen)

3. Relationeel aspect
De zender maakt ook duidelijk hoe ze de relatie ziet tussen haar en de ander(en). Daarbij kan sprake zijn van twee vormen van relaties:
- complementaire relaties → Leidende persoon, volgende persoon
- symmetrische relaties → Gelijkwaardige relatie

4. Het appellerende aspect
Het appel dat de zender doet, het effect dat de zender wil bereiken, is het zodanig beïnvloeden van de ander dat zijn/haar doelstelling wordt bereikt.

Het verschil in reactie tussen personen heeft meestal te maken met de definitie van de relatie.

Communicatie is pas effectief, wanneer de ontvanger niet alleen begrijpt wat de zender bedoeld, maar ook de reactie laat zien waar de zender op gerekend heeft. Effectieve communicatie is in bepaalde situaties heel belangrijk. Dit met name voor het internet, waar al zoveel misverstanden ontstaan omdat men elkaar simpelweg niet kan zien!

Een boodschap is pas effectief als het aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:
1. De technische voorwaarde → Elkaar kunnen verstaan
2. De cognitieve voorwaarde → Elkaar kunnen begrijpen
3. De interpretatieve voorwaarde → Boodschappen van elkaar gelijk interpreteren
4. De affectieve voorwaarde → Begrijpen van elkaars emoties

Bij 3 en 4 gaat het vaak mis.

Dit was een heel stuk theorie, nu de praktijk. Je kan in de praktijk nooit verwachten dat alles vlekkeloos zal verlopen. Dat hoeft ook niet. Maar als je een reactie tegenkomt die je aanvallend vind of niet helemaal begrijpt, zeg dat dan of leg het uit. Daar mankeert het ook vaak aan, achterwege laten (onbewust vaak) van (cruciale) informatie.

Dat zie je bijv. in dat voorbeeld van de shet die bereden wordt door een 12-jarige die iets te lang is. Er staat niet bij hoe lang de shet bereden wordt, hoe zwaar het meisje is, leeftijd van de shet, hoe vaak de shet bereden wordt, of de shet moeite had met het gewicht enzovoort.
Zonder deze informatie is het makkelijker (mensen die simpelweg niet lezen achterwege gelaten ) om te roepen dat het slecht is voor de shet enzovoort.

Daar komt vaak nog bij, hoe l*llig ook, dat het taalgebruik van de topicstarter vaak niet al te denderend* is. Vaak nemen mensen zo'n persoon dan al niet meer helemaal serieus.
Bokkers met goed taalgebruik hebben vaak een stuk minder aanvallende reacties.

Verder is het voor de mensen die zich aangevallen voelen misschien handig om te bedenken dat 9 van de 10 reacties** goedbedoeld zijn. Men heeft over het algemeen het beste voor met paard en ruiter.

Neemt niet weg dat veel mensen best een cursus "Hoe geef ik feedback?" zouden mogen krijgen.
Wat veel zou schelen is als mensen opbouwende kritiek zouden kunnen geven. Noem eerst iets*** positiefs (hoe klein ook), som dan de negatieve dingen op (negatieve dingen zijn altijd makkelijker te noemen dan positieve) en geef opties om de negatieve dingen te verbeteren.
Als je op zo'n manier commentaar geeft, dan voelt de topicstarter zich al een stuk minder aangevallen .

Voor degene die de kritiek incasseert, probeer op een niet-aanvallende manier weer feedback**** te geven op degene van wie je de kritiek kreeg. Nogmaals: onthoud dat men het beste met je paard en jou voor heeft!

Amen!

* dit hoeft maar het achterwege laten van hoofdletters en leestekens te zijn. Vaak staat in zo'n bericht ook wat msn-taal/veel te veel smiley's...
Over dyslexie heb ik het nu niet.

** Persoonlijke vetes enzo buiten beschouwing gelaten.

*** Liefst meerdere positieve dingen

**** kritiek en feedback geven is in deze ongeveer aan elkaar gelijk

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:04

soms komen er mensen wel negatief uit de hoek. Maar daarvoor is bokt niet de schuldige maar de persoon die het doet.
Mensen mogen dingen ook wel wat netter over laten komen maar als je een topic plaatst moet je ook wel het risico nemen dat er een negatieve reactie in voor kan komen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:08

jaja ik vind dit ook, op andere forums zeggen ze ook al, bokt is negatief.
zovaak van die zeik topics. als je stom commentaar heb, zet die dan niet neerr ofzo.

als je gewone commentaar heb om iets te leren, mooi. anders niet

Noeps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:09

Bókt is niet negatief.
Het is vaak de mening van mensen die verkeerd overkomt.
Kijk, als je een topic op HAW opent, dan vraag je om commentaar. En als dat dan negatief over kan komen terwijl het niet zo bedoeld is, tsja. Dan lees je zo'n bericht nog een keer, of je stuurt een pm met vraag om iets meer helderheid?
Maar negatieve mensen heb je ook irl, en zul je ook op bokt tegen komen.
En, het is internet. Je gebruikt alleen woorden, je kan geen gezichtsuitdrukkingen zien

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:28

Sorane schreef:
Negatief? Je iedere vorm van kritiek is negatief in de ogen van een puber. Maar daar zul je toch mee moeten leren omgaan.

Nou sorry hoor, maar ik denk dat ik de tijd van puber al wel heb gehad
en onderbouw je mening eens, je kan wel zeggen dat iedere vorm van kritiek negatief is in de ogen van een puber, maar ik begrijp niet waar je dat op basseert

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:30

Ik denk dat je wel een beetje een fout maakt met:
Citaat:
We Hebben vooral gemerkt dat het de wat "verwendere" mensen zijn(mensen die zich vrijwel alles kunnen veroorloven: Een duur (ster)paard, een duur zadel, en een dure stal , en ga zo nog maar even door)
Die altijd denken dat ze geweldig goed zijn, en alles mogen/kunnen zeggen.

Ik ben niet verwend, heb geen eigen paard enz. en dr is nog veel aan m'n rijstijl te verbeteren. Maar ook ík kan wel is 'negatief' uit de hoek komen, ik geef gewoon m'n mening als ik iets ziet, en meestal word daar zelfs om gevraagt. En wat al meerdere zeggen zie je niet eens de gezichtsuitdrukking, dus kan het ook anders overkomen. [denk ook maar aan msn] En daarbij is niet altijd bokt negatief, maar zijn de Ts'rs [is dat normaal woord?] soms ook behoorlijk negatief en zien dingen die helemaal niet zo gezegt zijn. alleen maar als tip bijvoorbeeld.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:37

@Nerwen => mooi stuk tekst
Het is natuurlijk helemaal waar dat bokt niet negatief is maar de mensen het negatief maken, maar vind vaak wel dat veel mensen erg bot uit de hoek komen. Mensen willen graag hun mening geven, en daar wordt vaak ook om gevraagd, dus verkeerd is het niet. Het is zo dat die mening heel erg kwetsend over kan komen...
Ook is het zo dat je gezichtsuitdrukkingen niet kan zien, maar ik vind dat je daar als schrijver van een bericht zelf ook al rekening moet houden. Ik denk dat bokt een stuk meer gewaardeerd zou worden als de reacties op berichten in een wat vriendelijker stijl zouden worden geschreven.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:38

Bokt is geen grote hoop met 1 mening, maar bokt bestaat uit allemaal verschillende mensen met verschillende meningen. Bokt is net IRL, alleen dan bijna alleen de paardenmensen, en dan moet ik heel eerlijk zijn, een forum met bijna alleen maar vrouwen, dat kán niet goed gaan. Dus ja soms gebeuren er dingen die niet kunnen, soms is bokt net een kudde schapen, maar er is meestal wel een andere kant van het verhaal.

Ik ben dan wel iemand die bijna alles heeft wat haar hartje begeerd, en over de papieren van m'n paardje heb ik ook niks te zeuren, maar dat maakt me nog geen deel van die grote hoop. Ik heb me een behoorlijke tijd weten te vermaken met een Shetje, en daarom trek ik ook wel 'ns m'n mond open in discussies over Shetjes. Je kan zoveel dingen doen met Shetlanders naast rijden, ik kom inderdaad wel eens topics tegen met bijna altijd Shetjes, waar ik best medelijden mee heb. En ja, dan zeg ik er wel eens wat van.

We zitten hier allemaal op bokt om gezellig te doen, en te leren. Leren doe je door fouten te maken, je hoeft het niet altijd met "Bokt" eens te zijn, rechtsboven zit het kruisje als het je niet zint. Maar als je bijvoorbeeld 10 pagina's vol krijgt met "dit is echt sneu", zou ik toch wel even aan m'n hoofd krabben, want dan is er meestal echt wel wat mis.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:46

Jullie zullen het er wel niet mee eens zijn, met wat ik hier nu ga typen, maar dat maakt mij niet uit

Ik vind dat overdrijven ook een vak is, kom op zeg, als er mensen tegen je gaan zeuren, zul je daar zelf ook wel wat aan gedaan hebben en anders negeer je het toch gewoon, bokt is internet, en via internet kun je nooit zien hoe een ander iets bedoeld.