probleem pc, hardware probleem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

probleem pc, hardware probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:01

Ik heb een probleem met een pc, zelfs als je alleen windows erop installeerd is de pc instabiel (blauwe schermen, zomaar opstarten enz.). Een volledig nieuwe installatie (nadat de schijf volledig geformateerd is) helpt niets. Dit geldt zowel voor windows 98, ME als XP.
Nu krijg ik steeds meer het gevoel dat het aan de hardware ligt. Daarom een monitoringsprogramaatje geinstalleerd (Speedfan) voor de harde schijf. MAar deze geeft volgens mij aan dat de harde schijf geen problemen oplevert.

Speedfan geeft diverse onderdelen aan. Maar hoe moet ik evt. problemen lezen?
De 'raw read error rate' geeft een ok aan.
De 'spin up time' geeft op deze pc (die dus goed werkt) een ok aan, maar op de andere pc niet. Hier staat warning = 0.
Hetzelfde geldt voor de 'spin retry count'. Deze geeft ok aan op de goede pc, maar een warning=20 op de slechte pc.
En je hebt ook nog 'reallocated sector count'.

Waar staan al die dingen voor en kan ik hieruit iets concluderen omtrend problemen met de harde schijf?
Kies ik voor de online analyses, dan wordt er bij de probleempc aangegeven dat de overall fitness 100% is (geen problemen dus) en de performance 94% is (zou ietsje beter kunnen.

De temperatuur van de harde schijf is bij de goed werkende pc 39/40 graden en bij de probleem pc 35 graden. Dit valt binnen de norm die bij de harde schijf hoort (47 en 52 graden)
Waar zou ik het instabiele probleem verder nog in kunnen zoeken?

juno1

Re: probleem pc, hardware probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:05

Gebruik eens dit programma HD Tune
Geeft duidelijk met rood aan waar het fout gaat of dat er problemen zijn.
Dat het direct na een schone installatie fout gaat kan een aantal redenen hebben.
Of direct al de verkeerde drivers installeren, niet eerst de beveiliging op orde voordat Internet bezocht wordt, de aangesloten randapparatuur eventueel de veroorzaker.
Vertellen die blauwe schermen nog een bepaalde fout ?
Ik zou met die testresultaten eens een bezoekje brengen bij
http://www.hardware.info/forum/index.php?categoryid=3 die je beter kunnen helpen dan de enkeling op een paardenforum

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 14:09

Ik heb ecth alleen windows geinstalleerd en een virusscanner. Daarna het internet op. De drivers zijn zeker weten de juiste. Verder randapparatuur (scanner, printer) zijn nog niet aangesloten. Ook staat de usb-poort nog uitgeschakeld.

Ik ga HD tune eens bekijken. (net gedaan, maar werkt niet onder ME en 98, dus ik heb er even niets aan)

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:35

Citaat:
Dit geldt zowel voor windows 98, ME als XP.

Ik moest hier een keuze uit maken
Zijn die er achter elkaar op geplaatst, hoe moet ik me dat voorstellen.

Want je maakt het je computer dan niet makkelijk.
Heb je wel een firewall voordat je op Internet gaat ?

Als ik nu aanneem dat er windows 98 op staat, heb je dan al het volgende geprobeerd http://www.schoonepc.nl/optim/scandisk.html

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:48

Ik heb geformatteerd, toen 98 er op. Pc niet stabiel. Dus geformatteerd. Hierna XP er op. PC niet stabiel. Dus geformatteerd en hierna ME er op. Dit leverde nog het meest stabiele systeem op, maar nog niet stabiel genoeg dus. Ik heb vandaag alle updates voor ME binnengehaald en dit leverde al een keer of 10 een blaauw scherm op.

Overigens installeer ik eerste windows, hierna direct een virusscan (ik heb northon en Antivir geprobeerd, niet samen, maar 1 voor 1) en vervolgens haal ik via internet de updates binnen. Ik ga niet zonder virusscan het internet op. Een firewall zit ingebouwd in de router.
Maar het is niet alleen met internetten dat de pc instabiel is. Soms start de pc gewoon niet op.
Zelfs als ik alleen windows installeer gaat het al mis (en ik heb dan geen verbinding met internet of een netwerk).
Kortom, het lijkt erop dat er ergens iets niet lekker zit.

Scandisk vindt niets bijzonders.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:22

Windows Me is juist nog het meest instabiele die ooit is uitgekomen.
Maar met al die blauwe schermen, zou je daar de foutmelding van kunnen opschrijven ( van 1 of 2 minstens )

En de volgorde wanneer het komt.
> direct nadat Windows is opgestart
> zijn alle iconen naast de klok dan al geladen ?
> gebeurt het pas als Internet of een andere software wordt geopend ?

Citaat:
Spin-up Retry Count =Number of attempts to start a spindle of a disk

Spin retry count
Als motor van de harde schijf niet direct gestart kan worden, dan worden er opnieuw geprobeerd. Normaal start de harde schijf direct en is de absolute waarde nul. Als er een aantal keren moet gestart worden vooralleer de harde schijf een voldoende rotatiesnelheid heeft, dan is dit een duidelijke teken dat de lagers bijna versleten zijn.

Eigenlijk zegt het dat je harde schijf de geest gaat geven.

( Alvast een tip m.b.t de firewall.
Een firewall in de router geeft je geen melding als iets jouw computer in wil om contact te maken en ook niet als iets naar buiten wil.
Denk aan virussen/trojans/dialers en andere malware, die niet altijd via je mail binnenkomen en daardoor ontdekt, maar ook op andere wijze via software en downloads.
Dus mag er een softwarematige firewall geinstalleerd worden en je betere beveiliging bieden als je systeem weer op orde is )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:39

Misschien een blonde vraag, maar wat voor hardware zit er in je computer?
Dus welk moederbord, processor, harddisk, geheugen (merk en type), videokaart ed. en ook: welke voeding (merk, type, specificaties)???
Vooral het geheugen en de HD hebben op dit moment mijn interresse. Dat is het eerste waar ik naar zou kijken als ik jou PC binnenkreeg.

Van wat ik nu gelezen heb, altijd lastig over internet, geeft het geheugen problemen of is/gaat je HD kapot.
Als de PC niet opstart, welke piepjes hoor je dan?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:26

PC blijft op de meest ongewenste en onvoorspelbare momenten hangen. Dus soms met opstarten (voordat alle icoontjes naast de klok geladen zijn, maar dus wel in windows), soms met openen van een willekeurig programma, soms met internetten, kortom, er is geen touw aan vast te knopen.
Maar de pc komt wel verder dan 'first startup device' en 'second startup device'/booten. Het probleem treedt pas op als Windows gestart is, of aan het starten is.

Ik weet wel dat je ook nog een softwarematige firewall hebt, maar wel of geen firewall is niet van toepassing op de pc met de problemen. Trek ik het kabeltje van de router (en dus de modem) uit de pc, dan is de pc al/nog instabiel. Ik heb overigens wel Zonealarm, maar dus niet geinstalleerd.

Wat ik nog wil proberen is met het geheugen wat testen. Ik heb ooit 256 mb intern geheugen er bij in geplugd (er zat 128 in). Door nu de oorspronkelijke 128 er uit te halen en de 256 in die slotjes te plaatsen wil ik nog kijken of het dan een stabieler systeem oplevert.

Wat er aan hardware precies in zit zou ik uit moeten zoeken, dat weet ik niet uit m'n hoofd. Het enige dat ik zo weet is dat de ethernetkaart een VIO Rine 111 fast ethernet kaart is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:43

Om je geheugen te testen kun je ook mem-test draaien. Dat is te downloaden op http://www.memtest.org/

De latjes die er nu inzitten, zijn die allemaal dezelfde snelheid? En zo nee, wordt het snelste geheugen als eerste 'aangesproken' of als laatste?