ADSL/ draadloze internet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iepke

ADSL/ draadloze internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 17:13

Wie van jullie kan mij vertellen wat ik nodig heb voor draadloos internet..?
Ik heb nu een vaste computer, met ADSL, en een gewone modem met aansluiting voor 1 computer.
Nu krijg ik binnenkort een laptop, m'n moeder krijgt deze computer, maar omdat met een laptop een draadloze internetverbinding in huis makkelijker is, vroeg ik me af wat daar voor nodig is en wat ik allemaal moet veranderen....
Wat moet ik met m'n oude modem doen (En ik neem aan, een nieuwe draadloze kopen/omruilen...? (dat kan vast niet...)) Wat moet er voor kaart in m'n vaste computer en en en...? Naja, wie kan mij er wat over vertellen?

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:30

Zelf internet ik ook draadloos. Toen ik mijn internetpakket kocht zat er een wireless modem bij. Dit modem staat beneden bij de telefoon en de comp staat boven. geen gedonder met draden. Ideaal

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:47

magriet schreef:
Zelf internet ik ook draadloos. Toen ik mijn internetpakket kocht zat er een wireless modem bij. Dit modem staat beneden bij de telefoon en de comp staat boven. geen gedonder met draden. Ideaal

Bij mij hetzelfde.
Ik heb er niet heel veel verstand van, heb een lieve broer die het voor me doet, maar wat Margriet zegt, klopt wel.

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:49

Dat is een mooie vraag om aan de helpdesk van je provider te stellen - loop je ook niet het risico dat je een verkeerd modem aanschaft.

Wireless is geweldig! Internet tot en met de tuin, en het is heel gemakkelijk om je aansluiting te delen met de andere computers in huis. Buiten huis ook, maar dat is een kwestie van beveiligen

Eirikur

Re: ADSL/ draadloze internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:56

Je kunt je oude modem gewoon houden. De makkelijkste oplossing is een wireless router kopen. Deze hebben in het algemeen de mogelijkheid om er één of meerdere pc's gewoon met een Cat 5 netwerkkabel op aan te sluiten en 1 via een draadloze verbinding.
Koop wel een WLAN router met een beveiligingssysteem, zodat je niet het risico loopt dat de buurman op jouw aansluiting mee gaat zitten internetten. Deze kosten zo'n beetje 40 tot 60 euro en zijn bij bijna iedere computerboer te koop: dynabyte, vobis, mycom, maakt niet veel uit.

De werking van een router is ongeveer zo: als je nu de boel opstart vraagt je modem een IP-adres voor je pc aan bij de server van je provider. als je er een router tussen zet krijgt niet meer je vaste pc maar de router het ip-adres. de router maakt vervolgens voor iedere pc die op de router aangemeld wordt een intern ip-adres aan en dient als doorgeefluik tussen deze pc's en de modem. de beschikbare bandbreedte van de internetverbinding wordt door de router verdeeld al naar gelang de vraag van de diverse pc's.

Iepke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:55

Dus...Even samengevat, even kijken of ik het snap

Mijn oude modem hou ik (Die is nog nodig, omdat er een router tussen komt..en vervangt dus zeg maar een nieuwe wireless modem, die zo dus niet meer nodig is)
1 computer is dan niet draadloos (Wordt de vaste computer, mag je me alleen uitleggen wat een Cat 5 netwerkkabel precies is, heb wel zo'n idee, maar specifiek..) en de laptop kan via de router dus draadloos....
Zoiets toch?

Anoniem

Re: ADSL/ draadloze internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:56

Waarom koop je geen wireless routertje met een ingebouwd ADSL modem? Ben je van het hele gedonder af.
Modem gooi je in de kast of gebruik je als decoratiemateriaal.

De router sluit je aan op de plek waar je modem nu zit. De kabeltjes zet je over. Je volgt de handleiding van de router en je bent klaar.

De uitleg over hoe een router werkt is in dit topic heel simpel samen gevat in heuze Jip en Janneke taal De echte werking gaat een stuk verder maar dat laten we maar even in het midden.