spelling?? goed / fout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

brenpasbeau

spelling?? goed / fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:35

nou hier kan je je mening geven over spellings fouten
bv bij anky van grunsven op stage daar wordt nu steeds commentaar gegeven over spellings fouten
en waarscheinlijk ook wel ergens anders
maar hier kan je het allemaal kwijt
en lekker met mensen in discussie gaan zonder iemand anders te iritteren

ps :sorry als ze hier ook in staan

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:37

Oke, en wat is nou precies de bedoeling van dit topic? Afbeelding

brenpasbeau

Re: spelling?? goed / fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:38

dat je hier je commentaar op kwijt kan en met mensen lekker kan discuseren over van alles en nog wat bv spellingfouten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:39

De discussie of men in topics constant moet vallen over spellingsfouten van anderen, zonder verder inhoudelijk in te gaan op de berichten die de ander plaatst, denk ik.

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:47

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:52

In dat topic zitten voornamelijk mensen die erg fanatiek zijn wat betreft correct taalgebruik Misschien niet helemaal wat TS zoekt...

Ik ben zelf iemand die erg op spelling let, en als ik een bericht zie waarin bijna niet meer te onderscheiden is om welke taal het gaat zal ik daar zeker wat van zeggen. Maar als je op elke spelfout moet reageren dan kom je nergens anders meer aan toe

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:53

Ik vind dat je gewoon moet Temmen, dan veranderen de mods het wel.
In je eerste post zit trouwens ook een paar fouten.
Waarsch'ei'nlijk en iritteren-> irriteren.

Maar je hebt je al geëxcuseerd zie ik.

Ik ben zelf heel kribbig op spelfouten, ben een Pietje Precies wat Nederlands betreft.

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:00

Wat Nederlands betreft ben ik ook een pietje precies, maar om op het forum elke spelfout te gaan verbeteren lijkt mij ook geen slim idee. Dan kan je wel bezig blijven + ik denk dat de rest je niet meer zo aardig vind .

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:03

Af en toe een spelfout vind ik geen probleem, maar mensen die constant spelfouten maken die gewoon erg knullig overkomen mogen daar best eens op gewezen worden. De ene persoon heeft meer moeite met correct Nederlands typen dan de ander, maar als blijkt dat je je best doet om zo min mogelijk spelfouten te maken is die fout die je af toen maakt, in mijn ogen, helemaal niet zo erg.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:05

Een foute d of t vind ik niet storend, maar af en toe krijg ik hoofdpijn van de spelling van sommige gebruikers Het is een kleine moeite om je berichten even door de spellingscontrole te halen in Word als je moeite hebt met bepaalde woorden.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:09

Ik vind het wel storend een d of t.
Ooh, wat ben ik precies wat dat betreft.
Je betrapt mij ook (bijna) nooit op een spelfout, hoor.

Maar als iemand 'probeerd' schrijft, oef.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:09

Tsja af en toe lijkt het mij net alsof je tegenwoordig niks leert op school, maar dan doel ik ook op MSN taal. Als er een foutje in zit hoef je heus niet gelijk op de TeM-knop te gaan staan, bij een paar foutjes kan je de poster er misschien even voor waarschuwen maar als de modjes elk taalfoutje moeten gaan verbeteren hebben die ook geen leven meer over.

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:12

eeehhm, het is waarschijnlijk, met een lange ij (als we het dan toch over spelfouten gaan hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:27

Quote schreef:
Ik vind dat je gewoon moet Temmen, dan veranderen de mods het wel.
In je eerste post zit trouwens ook een paar fouten.
Waarsch'ei'nlijk en iritteren-> irriteren.

Maar je hebt je al geëxcuseerd zie ik.

Ik ben zelf heel kribbig op spelfouten, ben een Pietje Precies wat Nederlands betreft.

voor een paar spelfoutjes al gaan temmen? nah, nee, dan worden de mods een spellingcontrole oid...geloof dat ze nu al genoeg te doen hebben

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:29

Er is laatst op FZ een discussie geweest over spelfouten (hinderlijke) in titels. Daar is uit voort gekomen dat er op spelfouten in titels ge-TeM'd kan worden voor zover ik weet.
Om voor typfouten in topics te TeM'en, mag wel, maar ik denk dat het niet zo'n hele hoge prioriteit heeft voor de mods.

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:04

Quote schreef:

Oef:
Quote schreef:
Bijvoorbeeld een topic van een tijdje terug, een meisje dat zei dat ze zichzelf
sneedt

.

(viewtopic.php?f=2&t=507871&p=11665726&hilit=#11665726)

Sorry, maar ik zou een beetje voorzichtiger zijn in je reacties.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:25

Ik probeer zoveel mogelijk op mijn spelling te letten, en vind dat ook het minste wat je wel kunt doen op een forum, waar je toch al gauw verkeerd begrepen kan worden. Dus even op de 'voorbeeld'-knop duwen, voordat je je bericht verzendt, lijkt me toch wel handig voor de goede orde.

edit: @Sjoert: Bovendien denk ik dat het niet valt te voorkomen dat er berichten worden gepost met de nodige typfouten. Wat dat betreft kunnen Mod's hun kostbare tijd misschien beter ergens anders aan besteden.
Laatst bijgewerkt door SanderD op 15-12-05 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:27

Justy schreef:
In dat topic zitten voornamelijk mensen die erg fanatiek zijn wat betreft correct taalgebruik Misschien niet helemaal wat TS zoekt...

Ik ben zelf iemand die erg op spelling let, en als ik een bericht zie waarin bijna niet meer te onderscheiden is om welke taal het gaat zal ik daar zeker wat van zeggen. Maar als je op elke spelfout moet reageren dan kom je nergens anders meer aan toe

haha nee

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:31

DaphneL schreef:
Quote schreef:

Oef:
Quote schreef:
Bijvoorbeeld een topic van een tijdje terug, een meisje dat zei dat ze zichzelf
sneedt

.

(viewtopic.php?f=2&t=507871&p=11665726&hilit=#11665726)

Sorry, maar ik zou een beetje voorzichtiger zijn in je reacties.

Oef je hebt gelijk.
Maar normaal echt zelden hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:48

Ik ben helaas erg slecht in de nederlandse taal.
Ik zie dus werkelijk de fouten niet. (vroeger op school ging het wel goed)

Maar zit ik vaak ook nog moe achter de compu (expres anders val ik in slaap en dat wil ik overdag niet) en dan word het helemaal een puinhoop.

Een paar weken terug heb ik de computer leeg gemaakt en nu is Word weg en de cd heeft geen zin meer.

maar zojuist kwam ik erachter dat de Google werkbalk die ik standaard heb geinstalleerd een spellingchecher heeft
En nu ben ik helemaal blij. (al doet die soms wel vreemd)

Kleine berichtjes zal ik er echt niet elke keer doorhalen, maar de lange berichten wel.

Joepie, weer iets gemakkelijk voor mij

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:05

Ik vind d/t-fouten wel storend. Niet omdat het een regel is, maar omdat ik de tekst sneller begrijp, soms lees je een foutgespeld woord als heel iets anders (bij 'gronisch' las ik meerdere keren 'Gronings' van de plaats, terwijl 'chronisch' van langdurige ziekte werd bedoeld. Toch net iets anders )

Nou is 1 foutje helemaal niet erg. Maar een tekst met veel taalfouten moet ik soms drie keer lezen voor het me duidelijk wordt wat de schrijver bedoelt. Troost je, dat doe ik niet hoor, drie keer lezen. Ik ga er vanuit dat iemand die niet de moeite wil nemen om leesbare teksten te schrijven, ook niet echt iets belangrijks te zeggen heeft.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 01:42

ik heb dus zelf dislectie hoe je het ook schrijft en als ik niet weet hoe je het schrijft dan type ik het gewoon hoe je het zegt ja sorry ik kan er niks dus aan doen ik vindt het echt erg hoe mensen dan reageren. ik zat vanmiddag ook op bokt met tranen in me ogen omdat ik meteen een zooitje gezeur naar me hoofd krijg en het is niet alleen hier op bokt hoor ook op een andere site waar ik zelder meer kom omdat ze daar nog erger zijn als hier.
dus vandaar dat ik hier ook een topic heb geopent dan kan je hier dus met de mensen in discussie gaan en dan hoe je het niet tedoen in de topic van andere

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:57

Pascha7: Misschien is het handig om dan in je onderschrift te zetten dat je dyslectie hebt? Lijkt mij een hoop op te lossen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:59

Lijkt me ook niet dat iedereen daar zo graag mee te koop loopt, of wel?

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:35

Pascha7: je kan altijd gebruik maken van de spellingscheck van een programma als word, dan hoeft niemand te zien dat je fouten maakt.

Komt het ook door je dyslexie dat je een zin niet begint met een hoofdletter en eindigt met een punt? (of vraagteken ). Dat zou je berichten namelijk al een stuk beter leesbaar maken.