Downloaden; illegaal ? Maar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Downloaden; illegaal ? Maar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:35

Je hoort dus overal dat downloaden illegaal is en zo, dat snap ik ook wel. Maar wat ik dan niet snap, overal zijn programma's te installeren via internet, waarmee je films, mp3's, alles kunt downloaden.

Als het illegaal is, waarom zijn die programma's dan nog steeds zo makkelijk te vinden??

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:35

ow jee
Dat is een goede nadenkvraag

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:49

Het is toch niet illegaal om te downloaden?
Maar het weer aanbieden was toch illegaal?
Het verspreiden van films via internet dmv downloadprogramma's is strafbaar?
of zit ik four?

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:59

Idd sani, aanbieden enzo is illegaal maar downloaden (van films) is niet illegaal.

Verder weet ik ook niks

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:59

Dowloaden is niet illegaal, tenminste dowloaden van muziek, ik weet niet hoe dat zit met software enzo? Het verspreiden is wel illegaal, uploaden dus..

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:04

Het verspreiden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is illegaal maar het downloaden niet. (Dit is trouwens een behoorlijk schemerig gebied, juridisch gezien.) Het gebruiken van software is ook illegaal zijn in bepaalde gevallen.

De programma's die het downloaden makkelijk maken zijn niet (alleen) bedoeld om illegale dingen mee te doen. Open broncode van software, vrije software, materiaal dat niet auteursrechtelijk beschermd is, het mag allemaal vrij verspreid worden. Zoals een kopieermachines en videorecorders gebruikt kunnen worden om zowel legale als illegale kopieen mee te maken.

Men probeert de programma's wel te verbieden, maar dat is nog niet zo makkelijk, zoals je ook een kopieermachine niet zomaar kunt verbieden.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:36

Ahaaaaaaaaa. Vriend van mij zei ook al zoiets. Heb dus de upload-mogelijkheid uit gezet, tadaa

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:30

het downloaden opzich is niet illegaal, maar het daarvan branden op cd-s/dvd-s dat is illegaal

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 17:05

En hoe wouden ze dat dan controleren?

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 02:41

Dit is net zoals als cd's branden.
Het is zwaar verboden en strafbaar,maar ik een gemiddelde
-Gediplomeerde ook nog!- computerzaak kun je alle branders kopen die je je kan bedenken!

Volgens mij is downloaden legaal,maar branden of produceren illegaal.Naja...hou me 's tegen

Anoniem

Re: Downloaden; illegaal ? Maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:25

Downloaden en branden is NIET illegaal.
Het verspreiden is wel illegaal.

Als ik dvd's van internet download dan mag ik die gewoon branden. Niks mis mee. Ik mag het alleen niet uitlenen of kopieren voor een ander.

Daarom vind ik het ook vaag dat topics altijd gesloten worden waarin download vragen gesteld worden.
Vooral de reden die gegeven wordt is vaag.
"Downloaden is illegaal" Nee dat is het dus niet.

Menno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:35

Sorane schreef:
"Downloaden is illegaal" Nee dat is het dus niet.

Selectief gelezen op een ander forum zeker?

Muziek is auteursrechtelijk beschermd. Dit betekent dat de maker van het werk toestemming moet verlenen voordat deze muziek op internet verspreid mag worden. In de overgrote meerderheid van de gevallen is dit niet gebeurd, want de meeste muzikanten hopen geld te verdienen met het uitbrengen van cd's met hun muziek daarop.

Naar Nederlands recht is downloaden van MP3 echter legaal, mits er sprake is van een thuiskopie.

Volgens artikel 16b Auteurswet 1912 is het toegestaan om een kopie te maken van een auteursrechtelijk beschermd werk, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

Kortom, met het downloaden van muziek overtreed je dus artikel 16b Auteurswet 1912 en ben je in feite strafbaar.

De reden dat veel mensen denken dat alleen de aanbieders strafbaar zijn, is simpelweg omdat (het staat er eigenlijk al), zij het aanbieden en verspreiden en dus in het middelpunt van de belangstelling staan van de betreffende organisaties die dit tegen willen gaan.
Wil je het downloaden van muziek aanpakken, dan begin je met het uitschakelen van de bron.

Ik kan me al die topics op bokt nog voor de geest halen:
    - Iemand heeft mijn avatar gejat
    - Hoe zet ik een copyright op mijn plaatje
    - Op deze website zie je allemaal foto's van paarden van bokkers
    - etc, etc
Volgens jullie (zelf verzonnen?) theorie moet dat dus ook allemaal kunnen toch?
Het plaatje wordt alleen maar gedownload van Bokt, en downloaden is "legaal"
Laatst bijgewerkt door Menno op 13-12-05 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:36

Sorane: de reden dat op bokt alles op slot gaat wat ook maar naar downloaden ruikt (en vaak zonder uitgebreide redenering) is omdat het inderdaad 'vaag' is. Waar leg je de lijn, waar mag je het wel en waar niet over hebben. In het verleden zijn websites veroordeeld en aangeklaagd omdat ze links naar downloadprogramma's en downloadbaar materiaal geplaatst hebben. Stel dat Brein het in z'n hoofd zou halen om een proefproces tegen Bokt te beginnen hebben wij de middelen en de tijd niet om er tegen in gegaan. Daarom is besloten tot een vrij 'kort door de bocht' regel: alle topics over het downloaden en sharen van muziek mogen niet. Er zijn genoeg andere plekken waar je die vragen wel kan stellen, en met www.google.com of de helpfile van jouw favoriete share programma kom je een eind, op bokt mag het niet.

Mik_beer: nog een argument wat ik hier nog niet tegengekomen ben, de programma's kunnen ook makkelijk gebruikt worden om files te delen die niet auteursrechtelijk beschermd zijn, of waarvan de auteurs willen dat ze vrij toegankelijk zijn. Beginnende bands die hun cd op internet zetten om zoveel mogelijk mensen met hun muziek in contact te brengen, grappige filmpjes, et cetera.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:03

Menno schreef:
artikel 16b Auteurswet 1912 is het toegestaan om een kopie te maken van een auteursrechtelijk beschermd werk [...]
Kortom, met het downloaden van muziek overtreed je dus artikel 16b Auteurswet 1912 en ben je in feite strafbaar.

Nou, het is volgens mij nog niet helemaal juridisch duidelijk wat nou precies een 'kopie maken' is. In feite IS downloaden namelijk een kopie maken. Over 'waar' het gebeurt, thuis of ergens anders, tsja, daar kun je heeeeeel lang over filosoferen.

(En ja, de regels waren en zijn wonderlijk: je mag een cd van een vriend lenen, die overzetten op casettebandje, en dan de cd teruggeven. Maar je mag niet je vriend vragen om een casettebandje voor je op te nemen, omdat het dan verspreiding is. Bij digitale vormen van opslag is dit nog veel onduidelijker)

Citaat:
Volgens jullie (zelf verzonnen?) theorie moet dat dus ook allemaal kunnen toch?
Het plaatje wordt alleen maar gedownload van Bokt, en downloaden is "legaal"

Wat mij betreft kan dat ook allemaal, ik vind de huidige auteurswet veel te beperkend en wil mijn werk dan ook niet op die manier beschermen. (Ik heb nog niet echt een hele goede alternatieve licentie gevonden, maar ook nog niet echt gezocht - zoveel eigen werk heb ik niet. In principe is wat mij betreft alles vrij voor niet-commercieel gebruik, onder de voorwaarde dat het niet als 'eigen' werk wordt gepresenteerd.)

Overigens is de theorie rondom downloaden nog ingewikkelder: bij het bekijken van het plaatje IS het al gedownload, dus feitelijk kopieer je niet eens meer wat, maar voorkom je slechts het verwijderen van iets wat je al hebt.

En de meeste copyrights zijn hilarisch: ik ken mensen die plaatjes van Winnie de Poeh van internet jatten en dan boos worden en copyright claimen!

Menno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:37

Het woord kopie hoeft niet persé gedefinieerd te worden, daar heb je dit artikel voor:
Citaat:
Indien een ingevolge dit artikel toegelaten verveelvoudiging heeft plaatsgevonden, mogen de vervaardigde exemplaren niet zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgenden aan derden worden afgegeven, tenzij de afgifte geschiedt ten behoeve van een rechterlijke of bestuurlijke procedure.

Zolang de auteur geen toestemming heeft gegeven is het niet toegestaan om "een exemplaar te verveelvoudigen" en downloaden is "verveelvoudigen", hoe je het ook wend of keert.

Nu kan er alsnog gezegd worden dat de downloader het niet aanbiedt, maar "verveelvoudigen" doet de downloader het wel, deze drukt namelijk op de knop "download"

En mocht iemand hier toch een weerwoord op weten, dan kan men altijd nog terugvallen op het handelen ter kwader trouw. Je weet dat je iets download zonder ervoor te betalen

Eerlijk is eerlijk, ik ben van mening dat het downloaden van muziek en software ook niet verkeerd "hoeft" te zijn.

Programma's als Photoshop hebben hun populariteit te danken aan het vele downloaden.
Ik weet zeker dat hun omzet de laatste jaren fors gestegen is.
En ook muzikanten profiteren van de downloads, hier een quote van een bekende dj:
Citaat:
Aan de ene kant is het gunstig voor ons, want we krijgen een grotere afzetmarkt. Men leert onze muziek ook kennen aan de andere kant van de wereld, en daardoor krijgen we ook de kans om daar te draaien.
Een mooi voorbeeld hiervan maakte ik laatst mee in Azië: daar stond men uit volle borst “False Light” mee te zingen, terwijl die plaat op de Aziatische markt nog niet eens uit was. Dat geeft toch wel een kick.

En dan laat ik het succesverhaal van de band Gorillaz nog even achterwege...

Maar goed, mijn mening komt niet altijd overeen met wat de wet voorschrijft

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:28

Menno schreef:
Het woord kopie hoeft niet persé gedefinieerd te worden, daar heb je dit artikel voor:
Citaat:
Indien een ingevolge dit artikel toegelaten verveelvoudiging heeft plaatsgevonden, mogen de vervaardigde exemplaren niet zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgenden aan derden worden afgegeven, tenzij de afgifte geschiedt ten behoeve van een rechterlijke of bestuurlijke procedure.

Zolang de auteur geen toestemming heeft gegeven is het niet toegestaan om "een exemplaar te verveelvoudigen" en downloaden is "verveelvoudigen", hoe je het ook wend of keert.

Tuurlijk, maar het gaat om het verspreiden van die verveelvoudigingen, dat mag niet. Het verveelvoudigen zelf is lastiger.

Citaat:
En mocht iemand hier toch een weerwoord op weten, dan kan men altijd nog terugvallen op het handelen ter kwader trouw. Je weet dat je iets download zonder ervoor te betalen

Ik weet wel een weerwoord Je handelt niet te kwader trouw, omdat het krijgen van muziek zonder te betalen niet illegaal hoeft te zijn, zoals het kopieren van cd's van vrienden of het opnemen van de radio.

(Als je dus streams ript, mag het weer wel!)
Citaat:
Ik weet zeker dat hun omzet de laatste jaren fors gestegen is.
En ook muzikanten profiteren van de downloads,[...]

Maar goed, mijn mening komt niet altijd overeen met wat de wet voorschrijft

Idem. Ik las laatst dat Brein zelfs de 'tabs' wil verbieden. HALLO... Doen ze nou hun best om gewoon zo vervelend mogelijk te zijn of doen ze een poging om muziek uit te bannen (stiekeme sponsoring door de Bond Tegen Muziek ofzo)
(Voordeel is wel dat 90% van de muziek toch gecovered is, gebaseerd op oude volksmuziek of op standaard akkoordenschema's en dus nauwelijks 'oorspronkelijk werk' te noemen is.)

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 03:13

Dat zit allemaal wel heel erg ingewikkelt in elkaar zeg

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:31

Ik las ergens in een blad ( Computer idee )

Dat het ook legaal is als je een eigen cd brandt, mits er geen beveiliging opzit omdat je bv die cd in de auto neer willeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:31

@ Menno

Als je gaat roepen dat ik selectief lees verdiep je dan zelf eerst eens daadwerkelijk in het huidige IT recht.

Tijdens mijn studie heb ik een scriptie geschreven over het hele download gebeuren.

In het kort komt het erop neer dat het downloaden absoluut NIET illegaal is. En het verspreiden WEL.

Met andere woorden ik mag alles downloaden wat ik wil want dat valt namelijk onder het kopje "thuiskopie".

Oh even voor de goede orde, deze scriptie is goedgekeurd door de examen commissie van mijn studie met daarin onder andere een hoogleraar rechten van de UvA...

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:12

Sorane: wat was in het 'iets minder kort' de conclusie van jouw scriptie, waarom is het wel legaal?

Menno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:49

@Sorane, sorry, ik moet je gelijk geven ben ik bang...
De wet gaat verder dan ik hierboven beschreven heb...

Voor de helft tenminste

Citaat:
De wet zegt niet dat een thuiskopie alleen mag worden gemaakt door de rechtmatige verkrijger van het origineel. Dit lijkt ook nooit de bedoeling te zijn geweest van dit artikel. Het stamt uit de tijd waarin men met carbonpapier een artikel kon overtikken. De kwaliteit van mechanische reproducties in die tijd (stencilmachines, audio cassetterecorders) was dusdanig laag dat een kopie thuis geen probleem kon vormen. Die kopie kon immers nooit de markt voor het (hoge kwaliteit) origineel aantasten. Bovendien is het vrijwel onmogelijk om na te gaan wie er een kopie thuis maakt en of deze wel in het bezit was van het origineel toen de kopie werd gemaakt.

Artikel 45k, dat handelt over de reservekopie voor computerprogramma's, stelt wel expliciet dat alleen de rechtmatige verkrijger van een programma er een reservekopie van kan maken. Kennelijk wilde de wetgever hier dus restrictiever zijn dan bij de thuiskopie (die overigens niet is toegestaan voor computerprogramma's).

Het is dus toegestaan om een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik te maken van een werk waarvoor niet is betaald door de kopieerder.
Je mag dus voor jezelf een gehuurde of geleende CD kopiëren, of voor jezelf muziek in MP3-formaat van Internet downloaden.
Deze kopie mag echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld.

Dit werd onlangs nog eens bevestigd door de rechter in de zaak TechnoDesign versus BREIN:
Anderzijds heeft de wetgever blijkens zowel de huidige Auteurswet en de Wet op de naburige rechten als de reeds genoemde Richtlijn en het daaruit voortvloeiende Wetsontwerp bepaald dat op zichzelf het kopiëren (in dit geval door middel van downloaden) van een inbreuk-makend/illegaal mp3-bestand voor eigen gebruik, geen strijd met de Auteurswet of de wet op de naburige rechten oplevert.

Maar nu de andere helft van het verhaal
Citaat:
Een lastig punt vormen de websites waarop geen MP3's aangeboden worden, maar die alleen maar pagina's met links naar MP3's op andere servers bevatten. Er is op zich niets mis met het aanbieden van links naar bestanden op een webserver (waar dan ook) die eindigen op de extensie .mp3, of waar MPEG level 1 layer 3 gecodeerde informatie in staat. Wat niet mag, is het aanbieden van auteursrechtelijk beschermde werken van derden zonder hun toestemming. En dan maakt het niet uit of dat in het MP3-formaat is, of in welk ander formaat dan ook. Wie dat doet, kan op korte termijn boze brieven van auteursrechten-organisaties als de BUMA/Stemra of de RIAA verwachten, en een rechtszaak aan zijn broek krijgen als hij niet meewerkt.

Op Bokt mogen dus geen links staan die naar auteursrechtelijk beschermde werken linken.

[Bovengenoemde quotes komen van een andere (particuliere) website, ik kan dus niet garanderen dat dit de waarheid is]

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:13

ik ga altijd via vinden.nl (ja een link... maar deze zijn niet auteursrechtelijkbeschermd) geloof ik.. maar daar kun je gratis en legaal mp3 downloaden...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:06

Lees deze uitleg en neem ook de linken even mee, ben je weer op de hoogte wat wel en wat niet mag.
http://www.digimuziek.nl/legaal.htm

Hetzelfde als op dit forum passen wij op het computerforum toe, juist vanwege een groot schemer gebied over wat is legaal en wat illegaal.
Nu staan wij wel toe dat iemand vragen stelt m.b.t mogelijke download problemen, problemen veroorzaakt door deze P2P software en de nasleep als virussen/trojans/dialers ( waar zijn we anders een computerforum voor )
Vragen als 'waar kan ik het beste een film downloaden of muziek' gaat op slot.
En verwijzen we naar ons reglement waar het duidelijk in staat.
Vragen over een gedownloade film omzetten naar een ander bestand is geen probleem, want wij weten tenslotte niet of het een eigen film is.
Zou er nu de nieuwste film of game staan die in Nederland nog niet eens uit is dan mag een slotje wel duidelijk zijn.
En dit om reden dat wij als forum graag willen blijven voortbestaan.
( en een enkele keer zal ik als admin een regel uit de tekst aanpassen om de vraagstelling toch mogelijk te maken, zolang het binnen de regels valt )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:44

Oud topic, vandaar een slotje.
Op bokt nemen we geen risico's en is het bespreken van downloads niet toegestaan.