Kan ik windows-mappen beveiligen met een ww?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Kan ik windows-mappen beveiligen met een ww?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:16

Sinds ik samenwoon met een goede vriendin, deel ik mijn pc met haar die nu beneden in de woonkamer staat.
Ik heb daar totaal geen problemen mee, maar er staan toch een aantal dingen op waarvan ik niet wil dat zij het leest.
Privé dingen van mezelf waar niemand iets mee te maken heeft.

Nu zit het zo: mijn pc is een tijdje geleden gecrashed en er zit nu een tweede harde schijf op, waar zij dus ook bij kan vanaf haar account. Dat kan ook niet veranderd worden. Zo kan ze dus bij een map van mij komen die ik liever privé wil houden.
Kan ik die map beveiligen zodat ik er alleen bij kan?
Ik heb windows XP op mijn computer.

Iemand misschien tips?

Arzil

Re: Kan ik windows-mappen beveiligen met een ww?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:04

Volgens mij kan het wel. Ik weet alleen niet precies hoe het moet. Er staat me vaag iets van bij dat ik ooit iets heb moeten leren waar je een beveiliging op kon zetten op school. Maar dit heb ik niet onthouden helaas.

Tot die tijd is mijn enige tip deze bestanden op een usb stick te zetten en te verwijderen van je compu totdat je er een ww op kan zetten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 15:08

Stacey, daar had ik nog niet eens aan gedacht
Bedankt voor de tip, dan kan ik natuurlijk altijd tijdelijk doen.

Iemand nog enig idee of het wel kan en zo ja, hoe?

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:32

Heb je windows XP home of professional?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:08

Ik ga ervan uit dat ik gewoon de home versie heb.
Kan ik dat ergens zien of terugvinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:54

Tijdens het opstarten kun je dat zien of als je PC opgestart is met je rechtermuisknop op 'Deze computer' klikken en Eigenschappen kiezen. Dan staat het bij Algemeen.
Wat betreft beveiliging maakt dat echter niets uit, is puur ter informatie.

Ik weet niet hoe slim je vriendin is, maar als een klant mij een computer brengt met XP erop kan ik binnen twee minuten (bij traag starten, anders is het nog minder) overal aan en zijn alle wachtwoorden eraf....
Haal de echte privézaken gewoon van je computer en zet ze op CD/USB-stick/floppy of whatever.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:10

Geavanceerde beveiliging is alleen maar beschikbaar als je NTFS bestandssysteem hebt.
En daarnaast is het beveiliging op bestandsniveau alleen (standaard) mogelijk onder Pro. Met home heb je deze optie alleen maar in de veilige modus.

Mocht je wel NTFS bestandssysteem hebben en je wilt mappen beveiligen, dan werkt het alleen maar als alleen jij administrator bent op de pc en je vriendin niet.
Checken welk bestandssysteem je hebt, kun je checken door deze computer te openen en dan de eigenschappen te bekijken van de schijf waar deze bestanden op staan. Daar staat of FAT32 of NTFS.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 13:02

Bedankt voor jullie reacties.

Heb het toch maar op een usb stick gezet. Ik kan verder niks vinden bij algemeen, wel staat er dat ik XP home edition heb.
Niks van NTFS of FAT32.
Maar goed, heb het zo opgelost

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:05

Nij een WORD bestand kun je gewoon opslaan als en dan bij "extra" en dan klikken op beveiliginsopties. En dan kun je een wachtwoord invoegen zo doe ik het altijd, maar weet niet precies of je dat bedoelt

Jemawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:52

knolliepower schreef:
Nij een WORD bestand kun je gewoon opslaan als en dan bij "extra" en dan klikken op beveiliginsopties. En dan kun je een wachtwoord invoegen zo doe ik het altijd, maar weet niet precies of je dat bedoelt

Jazeker wel, dan kan ik een bestand apart beveiligen ipv een hele map? Niet persé de hele map hoeft beveiligd te worden.

[edit] Helemaal top! T is gelukt idd, zo kan ik aparte bestanden beveiligen met een ww. Bedankt voor de tip![/edit]