Die goeie ouwe tijd op CB

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Die goeie ouwe tijd op CB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 13:25

Wat mij (en meerdere, maar ik noem geen namen) de laatste tijd opvalt, is dat er op CB geen ‘commentaar meer mag worden gegeven’.

Stel, ik bekijk foto’s van bloemen op CB, maar ik vind geen van de foto’s hét hebben? Dan zeg ik dat. Als de kleuren te dof zijn, dan zeg ik dat. En als daar al tips over zijn gegeven, vind ik dat ik niet nog eens wat tips moet geven, wanneer ik dezelfde heb.
Zijn er geen tips gegeven, dan zeg ik het meestal wel. (Natuurlijk, ik vergeet ook wel eens wat…)
Maar dan kijk ik een dag later in dat topic en dan staat er: “Maar VeirL, ze is nog maar 12 jaar oud en heeft de camera nog maar 2 maanden…” Moet ik dan de foto’s meteen mooi vinden? Moet ik dan zeggen: “Ooh, dat had ik niet gelezen. Ja sorry; prachtige foto’s!”
Dan ben ik toch ook niet eerlijk? Dan kan iedereen op CB wel fotograaf/fotografe worden. En de meeste vragen om commentaar en tips, dat geef ik toch? Moet het dan goed commentaar zijn? Alles maar goedkeuren?

Misschien kom ik nu wel een beetje over als een zeur. Maar ik mis gewoon de tijd dat er op CB mensen waren die er écht verstand van hadden, die wisten hoe goede foto’s eruit zagen. Die goed commentaar gaven. Waarvan de mensen, waar de foto’s van waren, konden zeggen: ‘Bedankt, daar heb ik wat aan voor de volgende keer!’

Dus…? Moet ik voortaan bij elk foto-topic zeggen; prachtig, hele mooie foto’s!
Of mag ik commentaar geven, dat ook nog gewaardeerd wordt?

Helderder

Re: Die goeie ouwe tijd op CB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:39

Het valt mij ook op en ik word het ook behoorlijk zat. Valt me ook op dat er een aantal mensen áltijd zeggen; leuk, mooie foto's. DAt kun je dan toch ook niet meer serieus nemen?
Ik zou zeggen; blijf lekker commentaar geven, anders komt er nooit wat van die frutsels terecht En word crea bea langzaam overspoelt door onscherpe enz. foto's die bokkers nog mooi gaan vinden ook...

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:43

Hoe willen de mensen daar dan beter worden in fotograveren?
ZO komen ze tenminste achter de minpunten van hun foto's enzo..
Toen ik een tijdje terug een verhaal had geplaatst heb ik ook veel gehad aan de tips over de werkwoordstijden enzo....
Een beetje commentaar moet je wel tegne kunnen...

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:56

Ik reageer sowieso nooit echt op foto's bij CB, behalve als ik ze écht heel mooi vind. Met commentaar hoef je daar niet aan te komen zetten hoor (meestal). En als je geen commentaar wilt plaats ze dan bij FF of gewoon niet. Maarja, t' is is wel vaker zo dat mensen niet tegen de echte mening van iemand kunnen. Heb ik al vaak genoeg gehad en daarom zeg ik vaak niet meer iets op dat soort dingen (gaat niet alleen over CB ).

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 15:45

Sani schreef:
Hoe willen de mensen daar dan beter worden in fotograveren?
ZO komen ze tenminste achter de minpunten van hun foto's enzo..
Toen ik een tijdje terug een verhaal had geplaatst heb ik ook veel gehad aan de tips over de werkwoordstijden enzo....
Een beetje commentaar moet je wel tegne kunnen...

Heb je dit nu tegen mij of tegen de mensen in CB?
Want ik wilde dus duidelijk maken dat de mensen in CB niet tegen commentaar kunnen?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:07

Ik ook...
Ik bedoelde dat de mensen in CB, die niet tegen commentaar kunne, wel tegen commentaar moeten kunnen, daar kunnen ze meestal handige tips enzo uithalen...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:31

Eerst: Het ligt er heel erg aan hoe je je commentaar brengt. 'Jezus, ik vind er echt niets aan' daar heb je gewoon niets aan, ik kan me voorstellen dat je dan in de verdediging schiet. Maar een opmerking als 'je foto's zijn niet altijd even scherp, probeer daar meer op te letten', tja... als je daar als fotograaf niet tegenkan ben ik inderdaad bang dat je nooit echt scherpe foto's zal gaan schieten. Er is een verschil tussen de foto's de grond in stampen en constructief commentaar geven, maar het eerste zie ik vrijwel niet voorbijkomen op CB.

Ik ben echt vóór meer inhoudelijk commentaar op CB Als je een topic plaatst en 10x achter elkaar 'wow wat mooi' te horen krijgt of 'leuke foto's' is dat misschien wel goed voor je ego, maar je zal er niet beter van worden.

Maar goed: denk je dat het op CB duidelijker aangegeven moet worden (in het de bedoeling topic misschien) dat er ook commentaar gegeven kan gaan worden, of moeten mensen er 'gewoon' maar tegenkunnen.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:58

Dan kunnen die luibeter geen tekeningen of foto's die zij gemaakt hebben niet op het forum zetten als ze niet tegen zulk commentaar kunnen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:04

Ik vind dat niet alleen op CB het geval, op heel veel fora vind ik dat er geen commentaar meer gegeven mag worden, maar als je niet tegen commentaar kan moet je de foto's/tekeningen/gedichten etc gewoon niet plaatsen simpel.

Verder idd, is het wel zoals Ellende zegt; het ligt ook wel op de manier waarop het word gegeven, want soms zie ik reacties waarvan ik denk: ga even je goede humeur zoeken ofzo
Maar gewoon opmerkingen als: ik vind ze niet erg speciaal + *goede argumenten* denk ik dat de persoon die de foto's (ed) plaatst daar alleen maar beter van kan worden en dan moet ie zelf maar weten wat ie ermee doet

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:16

ik vind dat mensen heel vaak zeggen ''Ja ik vind ze niet mooi''
Kijk daar heb je niks aan, Zolang je opbouwend kritiek geeft van ''ja ze zijn dof mischien kun je wat met contrasten gaan spelen?''
Dat is al heeel wat anders. Dan zeg je ook WAT je niet zo geweldig vind. En dan kan iemand er iets mee doen.

En natuurlijk hoef je niet alles van een 12 jarige leuk te vinden. Maar je kunt er altijd rekening mee houden dat zij geen top fotografe is.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:39

Dat is wel waar. Alleen 'Ik vind het helemaal niets' hebben jij én je ego niets aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:36

ik weet welk topic je bedoelt... maar als je zegt de foto's hebben "het" niet dan zou ik als TS willen weten wat dan het eigenlijk is, wat ik eraan kan verbeteren... Als alles al genoemd is reageer dan gewoon niet...

Dat meisje reageerde toen met dat ze niet aan je commentaar had... ontken dat maar eens... Ja je foto's hebben het niet... moet je dan maar net zo lang foto's schieten en die op bokt zetten tot iemand vind hee ze hebben het

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:44

Als ik iets niet mooi vind reageer ik er maar gewoon helemaal niet meer op
*hee! daarom ben je bijna niet in de CBtopics te vinden , idd, alles is behoorlijk bagger op CB, nivo is om te janken*

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:36

Mij ook
Ik bedoel, als ik er iets neerzet dan verwacht ik juist commentaar!
Idd, vroeger vond ik het er veel mooier!

(niet dat ik nou zo'n goede CBdingen heb maar okee )

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:00

Scheit aan hebben Dat boeit mij dus echt niet hoor, als ik iets niet mooi vind oid dan zeg ik dat. 12 jaar, nieuwe camera, who cares? Mijn mening... De "jeugd" van 12 jaar is echt niet meer de jeugd uit mijn jeugd (10 jaar geleden).

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 01:05

Oh, ik heb ook nog een CB ergernis! Het thema topic, wat ik echt zo'n leuk idee vindt, maar wat soms meer in wedstrijd in hoe-kan-ik-een-wazige-foto-van-mijn-paard-aan-dit-onderwerp-verbinden uitloopt.

Tja dat commentaar .. ik denk inderdaad dat het er een beetje aan ligt hoe je het brengt. Als jij het gewoon aardig brengt en mensen daar niet tegen kunnen dan is dat hun probleem. De meeste reacties zijn uiteindelijk toch van vrienden van de TS, dus dan is alles mooi en geweldig, maar dat is toch zo erg niet? En ik zie dat er bij serieuze foto's vaak toch nog serieus commentaar gegeven wordt door Fairie bijvoorbeeld. Ik denk als je echt meer serieus commentaar zoekt dat je daarvoor een foto forum moet opzoeken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:24

CB is inderdaad niet meer wat het geweest is, maargoed.. Ben al lang blij dat al die 'bewerkingen' (laten we zeggen, tekst erbij en filter er overheen ) in een centraal topic staan, wat ik dan ook mooi oversla áls ik al op CB kom.
Over de foto's. Ze lijken allemaal op elkaar en mensen verdragen commentaar gewoon niet meer, al is dat iets wat over heel Bokt een probleem is imo.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:54

Ik reageer ook nog maar weinig op CB, gezien over het meeste toch weinig valt te zeggen Genoeg anderen die wel de tips geven waar de TS wat aan heeft, daar hebben ze mij niet voor nodig
Alleen dingen waar ik écht over te spreken ben reageer ik meestal nog wel op.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat veel CB-ers niet tegen commentaar kunnen. En inderdaad; het is belachelijk dat je tegenwoordig rekening moet houden met de leeftijd Ik kijk echt niet hoe oud iemand is voor ik foto's beoordeel...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:59

Dat laatste valt mij ook op. Dat er bij sommige tekeningen staat, en ik ben nog maar 12 dus be nice of blabla.. Achterlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:22

Ik ben juist blij als ik ergens commentaar op krijg, dan weet je tenminste hoe je het de volgende keer beter kunt doen.
Ik reageer er ook niet meer echt vaak. Tegenwoordig staan er ook steeds bijna dezelfde dingen op, of staat heel CB vol met verhalen en dat interesseert me niet zo, vandaar.

Maarem, even voor de duidelijkheid, ik vind dus gewoon dat je je eigen mening moet (blijven) geven.

@Guinevere, dat vind ik ook erg jammer van het thema-topic, ik kijk daar dus ook vrijwel nooit meer.

IndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:02

Ja ik vind het ook wel jammer dat je niet echt commentaar meer krijgt. Het is vaak: 'mooie foto's' of 'nee ik vind je foto's niet mooi' of 'ze hebben het niet'.
Tuurlijk is het leuk als mensen zeggen dat je foto's mooi zijn. Maar ik heb liever commentaar zodat je weet wat je nog kan verbeteren.
Veirl tuurlijk moet je niet bij elke foto gaan zeggen dat het mooie foto's zijn. Maar ik zie wel vaak reacties van jou staan van: 'nee je foto heeft het niet' of "ik vind je foto's niet mooi' Maar dan zet je er ook geen argumenten bij. En dat geld natuurlijk voor iedereen. Als je er argumenten en tips bij geeft kunnen ze er nog wat mee. Anders hebben ze ook niks aan zulke opmerkingen.
En ik vind dat je gewoon commentaar mag geven. Ik reageer eigenlijk niet meer zo veel op CB omdat ik de meeste foto's en tekeningen helemaal niet mooi vind. Ik ben het ook met Iceprincess eens dat het niveau nou niet echt hoog is op CB

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:42

Je kunt op commentaar wachten als je dingen plaatst hier, anders plaats je ze ook niet. Als je iets niet mooi vind of ergens niet mee eens bent, moet je dat gewoon zeggen vind ik. Maar dan inderdaad niet van zo kleurt mn zusje ook ofzo. Gewoon normaal formuleren en als de TS daar niet mee eens is aub op een normale manier over praten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:49

Ik ben het wel met je eens.
Maar dat geldt ook voor ITP en HAW.
Mensen kunnen gewoon slecht tegen kritiek. Zlefs al is het opbouwend.
Ikzelf ben er altijd heel blij mee.
Fototopics reageer ik weinig in. Om de simpele reden dat ik er nog te weinig verstand van heb om écht advies te kunnen geven.
In de tekeningen topics meestal wel. Maar ook alleen als mensen daarom vragen en er écht serieus mee bezig zijn. De tekening hoeft niet eens bijzonder te zijn, als ze maar willen leren.
En niet bij mensen die even een vaag paardenhoofdje tekenen, maar er verder niks mee doen.

Voortrekkerij? Ja, misschien wel.
Maar ik heb geen zin om energie in mensen te steken die er toch niks mee doen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:47

Waar ik me ook zo aan stoor zijn de reacties op bijvoorbeeld verhalen:

''MEEEEERRR!!''
''Doorschrijven ''
''Ga maar door''
''Mowah, niet echt geweldig, maar ga doooor!''

Ja euhh, hallo?!!
Niks geen tips, commentaar, onderbouwd kritiek kom ik zelden tegen.
Persoonlijk ben ik er blij mee als ik commentaar/kritiek/tips krijg, dan kan ik het verbeteren. Door die lovende reacties word je blind gemaakt voor de minpunten. Dat is jammer, want juist die zouden naar voren moeten worden gehaald.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:43

Ilkkah schreef:
Ik vind dat niet alleen op CB het geval, op heel veel fora vind ik dat er geen commentaar meer gegeven mag worden, maar als je niet tegen commentaar kan moet je de foto's/tekeningen/gedichten etc gewoon niet plaatsen simpel.

Verder idd, is het wel zoals Ellende zegt; het ligt ook wel op de manier waarop het word gegeven, want soms zie ik reacties waarvan ik denk: ga even je goede humeur zoeken ofzo
Maar gewoon opmerkingen als: ik vind ze niet erg speciaal + *goede argumenten* denk ik dat de persoon die de foto's (ed) plaatst daar alleen maar beter van kan worden en dan moet ie zelf maar weten wat ie ermee doet

amen _/-o_