Schijfcontrole duurt eindeloos!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Schijfcontrole duurt eindeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 01:44

Het lukt al een hele tijd niet meer om mijn pc te defragmenteren. Blijkbaar blijven er steeds programma's draaien, maar ik kan ze met alle moeite van de wereld niet vinden.
Toen had ik hier gelezen dat ik de pc hiervoor beter even in veilige modus zet.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Moest ik van me pc eerst een schijfcontrole uitvoeren omdat er nog fouten op de schijf stonden. En die schijfcontrole heeft dus 9u (!!!) geduurd...Dat is toch niet normaal?

De harde schijf staat ook niet zooo vol dus dat kan het niet zijn.

De defragmentatie achteraf heeft 4u geduurd, ok da kan wel, het was immers erg lang geleden. Dus dat zat wel weer goed.

Verder merk ik wel vaker dat alles gewoon veel trager gaat... Nochtans gebruik ik een goede virusscan, spyware (ad-aware) en gooi ik programma's die ik niet meer gebruik tijdig de prullenbak in (zoals uitgespeelde spelletjes en zo).

Ook staan er 2 boot records op mijn pc, die 1 is er plots gewoon bijgekomen??

Ok, zoals je hoort, deze pc heeft dus last van ouderdoms- en vervuilingskwaaltjes. Iemand ideeën ivm die schijfcontrole en zo? Of wordt het gewoon echt dringend tijd dat ik deze jongen eens formatteer (en dat zie ik dus niet zitten...)

mildpower

Re: Schijfcontrole duurt eindeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 01:53

de prullenbak, kan ook eens vol geraken dus gooi die ook tijdig leeg

probeer ook eens hitmanpro ( www.hitmanpro.nl ) daar zitten van allerlij programma's in om raar gespuis van je pc af te krijgen.

en soms is het handig om een schone instalatie te maken, mits dit goed gebeurd uiteraard

suc6

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 14:05

Mijn prullenbak maak ik tijdig leeg, dus dat kan het niet zijn. Die hitmanpro ga ik wel eens proberen, aangezien die samenwerkt met spyware die ik al staan heb (als ik de beschrijving mag geloven...)

Edit: ik merk nu net dat die hitman dinges niet werkt met windows ME...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:59

Klopt die is voor XP.
Maar apart kun je de andere programma's wel draaien.
Spybot en/of Adaware, spywareblaster installeren.
Hitmanpro is niets meer dan een schil om deze programma's om reden dat je alle programma's niet apart hoeft op te starten.
Doe ook even een online virusscan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:39

Ik heb een goede virusscan hier, heb toch even die online scan gedaan, maar dat leverde ook niks op...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:38

Hoeveel geheugen zit er geinstalleerd.
Wat heb je allemaal openstaan aan programma's ( dus als je internet dat er ook mail/msn aanstaan.

Wat gebeurd er als je opnieuw opstart en direct Internet start ? gaat het dan normaal snel en komt de vertraging later pas ?
Heb je een firewall ?
Wat jou dan attendeert op een trojan/virus/dialer enz )
Je kunt wel een goede virusscanner hebben, maar er zijn trojans en virussen die het uitschakelen en ook die niet worden opgemerkt door alle virusscanners.
Daarom altijd het advies om een extra online scan te doen Knipoog

Maak je geregeld je Temp Internet Files leeg, als ook je Temp mappen ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 15:19

juno1 schreef:
Hoeveel geheugen zit er geinstalleerd.
Wat heb je allemaal openstaan aan programma's ( dus als je internet dat er ook mail/msn aanstaan.

Ok, daar zit idd een probleem. Er draait hier constant vanalles. Nu zie ik naast het klokje het logo van:
*Winamp
*Mijn volume Lachen
*Realmonitor van de virusscan
*Quicktime (terwijl ik dat pragramma en al zijn bestanden al eeuwen geleden geuninstalled heb)
*mijn verbinding
*Msn (start ik wel handmatig op)

Er staat een 40 GB harde schijf op, waarvan ik er 12 gebruik. Dus daaraan ligt het niet Vork

Wat gebeurd er als je opnieuw opstart en direct Internet start ? gaat het dan normaal snel en komt de vertraging later pas ?

Neen, hij gaat dan even traag omdat de realmon dan in gang schiet en de nieuwste updates uploadt, maar dat trekt weg. Eigenlijk draait internet best vlot, alleen sites met heel veel flashdinges zorgen voor vertraging...

Heb je een firewall ?

Neen Bloos Ik heb alleen virusscanner (Etrust) en Ad-aware.

Wat jou dan attendeert op een trojan/virus/dialer enz )
Je kunt wel een goede virusscanner hebben, maar er zijn trojans en virussen die het uitschakelen en ook die niet worden opgemerkt door alle virusscanners.
Daarom altijd het advies om een extra online scan te doen Knipoog

Dat zou dus wel goed kunnen, gezien ik op het intern netwerk van de unief zit dat daardoor nogal geplaagd wordt. Maar beide virusscanners zeiden dat ik safe zit...

Maak je geregeld je Temp Internet Files leeg, als ook je Temp mappen ?

Ik doe geregeld schijfopruiming bij systeemwerkset, is dat voldoende?

Zo Lachen
Een vriendin van me zei dat het wel eens zou kunnen dat mijn processor heel voorzichtig aan het begeven is Verdrietig

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:11

Je moet alleen het belangrijkste laten mee opstarten = virusscanner en belangrijk 'een firewall' en een enkel belangrijk windows component.
Software als winamp kan allemaal handmatig worden gestart.
Ga eens naar start>uitvoeren>msconfig> tabblad opstarten.
Heel veel kun je daar uitvinken ( ook die Quicktime die zich daarna pas laat verwijderen in het configuratiescherm'software')
Hier kun je hetgeen je vind in Msconfig opzoeken, en kijken of het belangrijk is dat die automatisch opstart.

Het gaat niet om hoe groot je harde schijf is, maar om het geheugen wat in je computer zit.
Is dat 128/192 MB of meer of minder ?
Op het moment dat je even op Internet zit, of een fotobewerkingsprogramma gebruikt, muziek speelt is jouw beschikbare geheugen al op, de internet pagina's zullen langzamer openen en zeer zeker waar zwaardere pagina's moeten laden > Flash bijvoorbeeld.
Ik adviseer de leden op mijn forum ( die hetzelfde ervaren ) altijd om een programma als Fast Defrag te installeren.
Tussentijds kun je door even het icoon aan te roepen je fysieke geheugen opkrikken, alles loopt als een trein en met minder vastlopers daardoor.

Je virusscanner beperkt zich tot de virussen en is geen firewall.
Een firewall is een vuurmuur die jouw computer dichttimmert en alleen hetgeen jij toestaat naar buiten laat gaan, andersom naar binnen laat komen wat jij toestaat.
Ongenode gasten krijg jij alarm(venster) van en dat attendeert jou dan en kun je controleren of dat goed/fout is.
Weet je het niet, dan is er altijd wel hier iemand met kennis van zaken en anders bestaan er zeer goede computerforums waar je je vraag kunt stellen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 03:33

Zooo dat is heel wat info Lachen Ik heb idd een heleboel kunnen wegvinken uit mijn opstartschema (hele handige site!).

Ik moet nu dus nog gewoon op zoek naar een firewall dus. Zijn er die je gratis kunt downloaden?

Mijn pc heeft 128 MB geheugen denk ik.En die fastdefrag ga ik nu eens gaan bekijken. Alvast al heel erg bedankt voor al je uitleg!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 03:43

Ok, ik heb die fastdefrag geïnstalleerd, en ja hoor: 94% van mijn geheugen was in gebruik!!! En dat terwijl er niks programma's openstonden, dus dat komt dan allemaal van die programma's die iedere mee opstarten gewoon (heb de pc hier nog niet heropgestart sinds ik mijn opstartschema heb uitgekuist)?

Pff...PC's, sinds internet is het allemaal zo simpel niet meer.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:05

Mooi zo Knipoog
Nu nog een firewall, neem daarvoor de gratis Zonealarm
Handleiding staat hier, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat wel.
Download staat hier( free versie)

Die 128 MB aan geheugen is dus niet veel, daarom komt die Fast Defrag zo goed van pas.
Kijk maar eens als je een half uur op internet zit hoe snel het fysieke geheugen minder wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 19:43

Okee, ik heb eerst netjes heel de uitleg gelezen, dan de firewall erop gezet. Alles ging goed.

Alleen laat dat ding niet toe dat mijn pc verbinding met het internet maakt! Die wordt dus tegengehouden, en daar kan ik niets aan doen. Dus heb ik het programma afgesloten. Zo kon ik op internet, en nu heb ik zonealarm weer aangezet. Maar dat wordt wel een gedoe als het telkens zo moet.

Ik zie net dat mijn verbinding juist uitgevallen is... Efkes herbeginnen dus.
Ziezo we zijn er weer Lachen Je mag vooral niet gefrustreerd raken met pc's Vork

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:11

Als je de uitleg goed leest dan zie je dat je de eerste keer een venster krijgt ( boven de klok ) waar gevraagd wordt of Internet Explorer op Internet mag > ja dus want anders heb je geen Internet.
Hetzelfde voor je email programma, MSN en bekende programma's als Adaware/Spybot/Hitmanpro ( afhankelijk van wat je gebruikt )
Klik in dat venster Zone Alert dan aan > Remember this setting < dan komt die vraag niet meer.
Kijk ook even naar het schuifje van de beveiliging Categorie 'Program Control'> medium is prima, want als die op High zou staan dan kan dat soms voor totale blokkering zorgen.

Dan kijk je in Program Control of je je bekende programma's ziet staan, staat er een groen vinkje dan heeft het toegang, staat er een vraagteken dan weet je dat het je eerst een venster moet laten zien.
Je kunt door te klikken een groene/rode of vraagteken wijzigen.
( een P2P programma wil server rechten, die geef je dus wel want op die manier kunnen downloads worden uitgevoerd, zo ook een MSN/Internet/Email. )
De rest komt in Trusted en Internet groen aangevinkt te staan.

Krijg je nu de vraag of New.dot naar buiten wil dan zouden je haren overeind moeten gaan staan, want dat betekend spyware.
Nog erger zijn hele vreemde onbekende vragen wat je dus kunt opzoeken op die site die ik al doorgaf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:28

Dat heb ik dus allemaal wel gedaan, maar het lukt dus niet om verbinding te maken als die firewall aanligt, en als ik hem dan weer opzet valt mijn verbinding na 5 minuten weg Boos! Boos! Boos!
Program control staat nochtans op medium, mss internet zone ook op medium zetten?

Verder vind ik het ook vreemd dat er bij Zones 3 verschillende dingen staan terwijl daar normaal alleen je eiegn pc staat? Ik bel wel in via een VPN. 1 IP-adres herken ik, dat heb ik destijds zelf ingevoerd, maar eentje bestaat uit gewoon allemaal nullen, en de andere weet ik niet. De namen verschilden ook.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:50

VPN en Zonealarm > loop deze uitleg even door ( is makkelijker dan dat ik het hier ga uitleggen )

En ja, de internetzone zet je op medium.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 13:55

Ok, ik heb dat dus allemaal nog niet gedaan, ik heb wel de internetzone op medium gezet, en nu werkt het ook. Dus dat laat ik dan maar zo.
Verder viel mijn verbinding gisteren niet telkens uit van de firewall, want hij is de hele avond blijven uitvallen, zal een probleem op het netwerk geweest zijn.

Jij weet precies wel het een en het ander van pc's af e. Nogmaals bedankt voor je hulp iig Lachen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:48

Ben benieuwd of het allemaal gaat werken ( vooral na de laatste uitleg VPN ) Je kunt nu in ieder geval Internetten Knipoog
Ik weet voldoende van computers/virussen e.d omdat ik een computerforum beheer en daar de hele dag leden met hun problemen help.
En dat komt zelfs hier van pas, al is het maar om iemand een stukje veiliger op dat Internet te krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 01:22

Mag ik anders de link naar dat forum? Of is het niet vrij toegankelijk. Het is mss wel beter dat ik het vervolg daar kom zeuren Lachen
Verder lijkt de verbinding hier nu nog steeds uit te vallen als ik lang weg ben, dit is nu een dag of 2 aan de gang Boos! En bij het opstarten gaat hij nu elke keer een schijfcontrole van de D-schijf doen Boos! (wat trouwens niet lukt)
Miserie komt nooit alleen bij pc's Boos!