Hah, ik maak een nieuwe account aan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 15:15

Citaat:
Daar komen we achter en op dat moment krijg je een IP ban. In voorkomende gevallen wordt ook je provider gewaarschuwd.

Niet zo vaak neem ik dan maar aan? Nog niet zo lang geleden waren er ook 2 mensen die diverse schaduws aanmaakte en zeker toch wel een aantal dagen door heeft kunnen bokken. De inhoud van hun posts verraadde hun identiteit. Daarbij vraag ik me af hoe jullie er dan achter komen. Staat er een knopje te blinken, van 2 accounts op 1 ip, oid?
Hoevaak ik wel niet net geregistreerde namen tegenkomen, die op elkaar lijken, zelfde woonplaats, zelfde emailadres. Soms wel 5 stuks van 1 ongeduldig persoon. Zo kon ook een zekere bokker onder minimaal 3 accounts zichzelf een tijdje bezighouden, en als het nu een opzich staand geval zou zijn. Maar nee, het komt veel vaker voor.

Dus wat voor waarde heeft deze regel nou, is het niet veel handiger om per emailadres 1 account toe te staan. Vooralsnog kun je volgens mij nog gewoon andere accounts aanvragen via hetzelfde emailadres. Het is echter niet onmogelijk om als er eenmaal een account is aangevraagd dit emailadres te blokkeren/registeren zodat er geen 2de op aan gevraagd kan worden. Maar dit wordt hier niet gedaan. Zo verminder je imo iig de kans op dubbele accounts door ongeduldigde nieuwe users.
Uiteraard kan men gaan werken met andere emailadressen, en dan is de vraag al helemaal hoe kom je dan in hemelsnaam achter? Niet iedere bokker zal zich dan hetzelfde gedragen als op z'n oude account. Maar het probleem kan dan misschien wel opgelost worden door het ip er aan te koppelen. En dat door families die dezelfde computer gebruiken, een soort van 'melding' wordt gemaakt dat ze 1 computer gebruiken.

En hoe zit het dan met mensen die een tijd niet komen en dan opeen's 'bokt' weer herinneren en dan maar een nieuw account aanmaken. Zulke berichten kom ik ook wel eens tegen.

Kan er niet gewoon een soort ip/emailadreskoppeling komen aan accounts, waardoor de hoeveelheid dubbele, inactieve en schaduwaccounts hopelijk halveert?

Eline

Re: Hah, ik maak een nieuwe account aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:13

Het overgrote merendeel van de internetters heeft meerdere emailadressen, tel daarbij op dat het nul moeite kost om voor 'even' een nieuw 123LIEVIE456@hotmail account aan te maken... Emailadresssen koppelen aan accounts heeft dus absoluut geen zin.

Eén account per IP toestaan schiet ook niets op, ten eerste zijn er een hoop 'man/vrouw, moeder/dochter, zus/zus' op bokt actief. Dan zou je dus accounts krijgen die door verschillende mensen tegelijk gebruikt worden, en dat is iets wat we echt willen voorkomen, en in de regels ook expliciet wordt verboden.

De 'waarde' van de regel zit hem vooral in het mísbruik van schaduwaccounts. Als mensen tegelijkertijd een schaduw en een gewoon account gebruiken en wij daarachter komen volgen gewoon maatregelen.

Met misbruik bedoel ik dan dingen als:
- op elk topic wat je tegen komt ineens gaat lopen schelden, mensen voor rotte vis uitmaken en weet ik veel wat voor oliebol plaatsen....
- een schaduw gebruiken om op je eigen spullen op EA te bieden...
- Een SA gebruiken omdat je op je hoofdaccount gebanned wordt..
- en zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen.
In de drie bovenstaande gevallen is de eerste soort misbruik het makkelijkst te herkennen (is misschien wel duidelijk Lachen ). In het tweede/derde geval zijn het vaak dingen die ons / mensen die temmen opvallen ('xpaardjex heeft erg weinig posts, een al z'n posts zijn biedingen op de veilingen van 'ypaardjey', 'Goh, zpaardjez heeft hetzelfde MSN adres als apaardjea die gebanned is om welke reden dan ook'. )

Is dat een beetje een antwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:11

Sammie schreef:
Maar het probleem kan dan misschien wel opgelost worden door het ip er aan te koppelen.

Probleem hiervan is dat ik, vast niet als enige, elke 36 uur een nieuw IP-adres krijg. Vaker kan ook, dat is een kwestie van mijn router een poosje uit zetten Knipoog
Dan zou er een hele range geblokt moeten worden, maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling omdat dan meerderen de dupe zijn, die niets met mijn (schaduw)account te maken hebben.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:23

Wat Marreke zegt is inderdaad ook nog eens waar, bovendien zijn er ook nog steeds mensen die inbellen met een telefoonlijn, en dus nog veel vaker van IP wisselen.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:08

Citaat:
Daar komen we achter en op dat moment krijg je een IP ban. In voorkomende gevallen wordt ook je provider gewaarschuwd.

Marreke schreef:
Sammie schreef:
Maar het probleem kan dan misschien wel opgelost worden door het ip er aan te koppelen.

Probleem hiervan is dat ik, vast niet als enige, elke 36 uur een nieuw IP-adres krijg. Vaker kan ook, dat is een kwestie van mijn router een poosje uit zetten Knipoog
Dan zou er een hele range geblokt moeten worden, maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling omdat dan meerderen de dupe zijn, die niets met mijn (schaduw)account te maken hebben.

En dus heeft bannen op IP adres helemaal geen zin!
Plus dat je met deze methode ook nog eens andere mee kan duperen.

Edit: misschien kan er iets met het mac adres gedaan worden? Bannen op mac adres.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:12

Ranja: geen flauw idee, heb ik nog nooit over gehoord Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:52

Moet je eerst het mac-adres vinden en maar hopen dat die niet gewijzigd wordt Haha!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:04

En dat provider gedoe maakt ook geen ene moer uit. Het boeit providers totaal niet, alleen extreme gevallen. Dit weet ik van de meeste Providers zeker. Bloos

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:32

Vaak zie je berichten van bokkers die op AM komen melden dat ze een nieuw account aangemaakt hebben en zich opnieuw willen voorstellen. *LOL*

Ach, al maken ze er 30 aan, wat maakt het uit?

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:48

Ik geloof dat bij mij ook het ip regelmatig veranderd. Het MAC adres (fysiek adres noemt Zeelandnet 't geloof ik Verward ) staat wel vast.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:22

Ik ben iemand met een 'nieuw' account. Waarom? Omdat ik na enkele maanden afwezigheid mijn wachtwoord niet meer kon achterhalen. (Mijn e-mail van toen is er uitgegooid). Dat account heb ik nooit meer gebruikt.

Laatst hadden we iemand die 6 verschillende accounts had (er waren er iig 6 bij ons bekend) die iedere keer weer over de rooie ging, zei dat ze weggepest werd, en vervolgens met een nieuw account verdergaan (en op zichzelf reageren was ook een leuke..)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 16:47

xtwisterx schreef:
Vaak zie je berichten van bokkers die op AM komen melden dat ze een nieuw account aangemaakt hebben en zich opnieuw willen voorstellen. *LOL* Ach, al maken ze er 30 aan, wat maakt het uit?
Maar wat heeft deze regel dan voor nut?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:39

Sammie, er zijn wel meerdere regels die niet veel nut hebben, en die ook niet worden nageleefd.

Mijn vraag aan jou is: Waarom stoor jij je er aan??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:25

Verward Mag ik niet ergens een discussie over starten?

Wordt steeds gekker hierzo. Ik stoor me nergens aan, ik lees deze nieuwe regel en open gewoon een topic over de duidelijkheden en onduidelijkheden over deze regel.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:27

Dat is je goed recht.
Volgensmij bestaat deze regel al heel lang.

De regel is heel duidelijk, hij wordt alleen niet goed nageleefd. DAAR zit het probleem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:36

Maar hij wordt dus niet goed nageleefd omdat het imo vol met gaten zit. Het is imo zeer moeilijk na tegaan wat betreft schaduws. Zie het voorbeeld van Leo_ke, wie weet hoe lang zij al verschillende accounts aanmaakt en wie weet hoe veel meer ze er nog heeft. Als je dan zegt: Daar komen we achter, zorg dan dat het ook wat makkelijker is om er achter te komen. En daar wringt het net. Koppelen aan iets gaat niet, en voor de het mod team is het meer een waarschuwing over het mísbruik maken. Als iemand misbruik maakt wordt er geband. Maar als iemand 6 verschillende accounts heeft, en er 'weet' er maar van 4 wat is dan de waarde van deze regel? En hoe zit het dan met die ander 2. Maakt het niet uit hoeveel accounts iemand aanmaakt zolang hij er maar geen misbruik van maakt? Maar ondertussen wel de boel kan bedriegen en manipuleren. Zie je de paradox in dit hele verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:39

Dat wilde ik net ook posten Haha!

Ga ik nog een stapje verder door te beweren dat het probleem er niet in zit dan "men" zich er niet aan houdt, maar dat "men" genoeg mogelijkheden heeft om deze regel te omzeilen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:52

Dieven mogen ook niet stelen, maar ze doen het toch Knipoog De regel 'je mag niet stelen' zit ook vol met gaten en wordt ook niet goed nageleefd, en toch bestaat hij. Zo kunnen wij het maken van schaduwaccounts ook niet perfect tegengaan. Waarom we de regel dan niet gewoon overboord gooien?

Ten eerste zijn er altijd mensen die zich wél aan de regels houden, een mailtje sturen als ze echt hun paswoord niet meer weten en van email veranderd zijn, of een pb naar heike om te vragen om een naamsverandering.

Ten tweede zijn er mensen die misbruik maken van een schaduwaccount, en die willen we ook kunnen aanpakken. En dat kunnen we ook vrij vaak.

Om Leo_ke even als voorbeeld te nemen: het feit dat die ergens nog een 'gesloten' account heeft waar ze nooit meer iets mee doet levert een vertekening in de ledenlijst op, een stukje extra databaseruimte, maar voor de rest geen problemen.

Stel dat Leo_ke en ik ontzettende ruzie krijgen omdat zij op een moderator stukje bokt wat door een fout in de software alleen zij kan zien Knipoog ziet dat ik een rare opmerking maakt, een topic opent om mij en nog wat andere mensen compleet de afgrond in te schelden... misschien schaamt ze zich daar ontzettend voor, en durft ze niet meer op Bokt te komen. Als ze dan een nieuw schaduwaccount aanmaakt om weer 'low profile' toch gewoon op bokt tet komen, is dat wél misbruik, en dat account zal dan wel gebanned worden.

Trouwens: als wij op AM een topic van zo iemand zien, krijgt die 'schaduw' zoiezo een ban en wordt haar een link naar het topic 'hoe verander ik mijn naam' op Forumzaken gestuurd. Net zo makkelijk Knipoog

Als

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:34

Oei, Leo_ke blij dat ze niet gekeken heeft Knipoog

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:27

Haha Haha!

Het was destijds niet eens bij me opgekomen een mailtje te sturen dat ik m'n wachtwoord vergeten was. Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:39

Ik heb pas nog een schaduwaccount ontdekt (vrij onschuldige, dat wel), opgegeven, maar dit account wordt nog steeds naast het eerste gebruikt. Dan ben ik toch wel benieuwd wat het beleid daar in is (en of er überhaupt wel beleid voor is Haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 23:07

In het sticky over bans staan nu 6 (schaduw)accounts die permanent gebanned zijn, terwijl het "hoofdaccount" geen permanente ban heeft. Zoals ik het lees dan...
Waarom heeft het hoofdaccount dan geen ban???
Op deze manier wordt het banbeleid toch een beetje wazig....
Het aanmaken van een schaduwaccount tijdens een ban... ed...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:23

Marreke; dat zat ik me nou ook af te vragen. Uitleg alsjeblieft?? Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:02

Marreke: het hoofdaccount heeft op die datum geen permanente ban gekregen, door het aanmaken van de schaduws ( en het daarmee doorkloten) is de ban wel permanent geworden. Ik zal het bijwerken in de sticky.

Prompertje: als ik me niet vergis ging het in de tem die jij gedaan hebt om een dochter die een eigen account aangemaakt had, en af en toe op hetzelfde paard reed als de moeder, vandaar dat de namen op elkaar leken. Maar het kán zijn dat ik het verkeerde tem in gedachten heb, kan het niet teruglezen, dus ik pb je even.