OW's openbaar maken of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1. Ja, maar niet de reden erbij noemen
7 (4%)
2. Ja, met beknopt de reden van de OW erbij
116 (77%)
3. Nee, niet openbaar maken
21 (14%)
4. Weet niet, geen mening
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 149

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 23:30

Afgelopen periode is er in discussies af en toe naar voren gekomen dat OW's openbaar gemaakt zouden moeten worden. Het openbaar maken van OW's heeft voordelen en nadelen.

Wij vinden het belangrijk om de mening van de bokkers in deze te peilen en deze mee te laten wegen in een beslissing over dit onderwerp.

OW's openbaar maken zou eventueel kunnen in de vorm van een sticky op FZ. Het zou ook nog mogelijk zijn om de reden van de OW erbij te vermelden of juist niet. In deze sticky staat dan de datum, naam van de bokker, reden van de OW. De sticky wordt bijgehouden door de moderators en na 3 maanden verdwijnt de naam van degene weer uit de sticky.

Dit komt er dan ongeveer zo uit te zien (in dit voorbeeld met reden voor OW):
15/2 CCCCC Aanmaken van een schaduw om iemand zwart te maken
18/2 DDDDD Schelden in een topic
20/2 AAAAA Ondanks herhaalde verzoeken nog steeds MSN taal

Graag jullie reactie in dit topic of het openbaar maken van OW's wenselijk is of niet (en zo ja waarom en zo nee, waarom niet).

PPPeet

Re: OW's openbaar maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:40

Ik vind van wel, dan worden er tenminste niet keer op keer topics geopend over wie er weer een OW heeft gehad.

En als die namen na 3 maanden weer verdwijnen dan is het toch helemaal geen punt? Naar mijn mening krijg je een OW niet zomaar want je hebt de regels overtreden, en als je dat wel vind dan moet je op de TeM knop drukken en niet weer een topic openen over hoe onterecht jij die OW vind, dat jou naam dan op die lijst komt te staan dat zijn dan de gevolgen daarvan...

Wat misschien wel een idee is is om iemand aan te stellen die alle OW's nog eens grondig bekijkt van zowel de bokker haar kans als vanuit de regels. Gewoon 1 iemand die het zeg maar als laatst voor het zeggen heeft om een OW te geven. Als er meerdere zijn dan ziet een moddie dit wel door de vingers voor een OW terwijl de volgende moddie dit weer niet door de vingers. Gewoon 1 iemand die het als laatst voor het zeggen heeft...

(misschien gaat het al wel zo of zeg ik dingen die niet haalbaar zijn maar goed dit is hoe ik er tegen aan kijk)

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:57

Ik vind van niet....
En waarom?

Nou heel simpel:

Stel Pietje heeft net een laaste OW gehad......en Jantje wil Pietje graag van Bokt hebben. Dan gaat Jantje net zo lang door met rotzooischoppen, zodat Pietje kan verdwijnen........?!?!

Nee, laat maar lekker in die kamertjes Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 23:57

Chickey: een moderator geeft nooit zomaar een OW, maar heeft altijd overleg en toestemming nodig van de andere moderators. Er wordt dus altijd door meerdere moderators naar een OW gekeken.

Mocht een gebruiker het niet eens zijn met een OW dan kan deze zich wenden tot de moderator die de OW gegeven heeft of tot Sterre (zij is Boktbemiddelaar).

Menno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:04

Ik heb op nee gestemt.

Ik vind dat bokt geen verantwoording hoeft af te leggen aan 'andere bokkers' dan de betrokkene. Dit zie je nergens...

Als een collega een fout maakt wordt dit ook niet gemeld op het mededelingenbord. Deze collega wordt er persoonlijk op aangesproken door zijn leidinggevende.

Komt de welbekende ban in beeld, dan vind ik het wel netjes om te melden. Lachen

BTW. hoeveel OW's worden er gemiddeld per maand gegeven?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 00:09

Menno, ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel OW's er per maand gegeven worden Scheve mond.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:13

Sundancer schreef:
Stel Pietje heeft net een laaste OW gehad......en Jantje wil Pietje graag van Bokt hebben. Dan gaat Jantje net zo lang door met rotzooischoppen, zodat Pietje kan verdwijnen........?!?!

Ehm nee, dan heeft Jantje allang een OW Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:17

ik heb gestemd op JA, met beknopte reden erbij.

Niet omdat ik het zelf zo graag wil weten (of eigenlijk stiekem wel???), maar meer omdat er altijd erg veel gemeut is als er een gebruiker een OW heeft gekregen, helemaal als het een bekendere gebruiker is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 00:20

Banjer, zal het gemeut dan minder worden als bekend is dat een gebruiker een OW heeft en waarom? Of komen er dan juist topics op FZ omdat men het er niet mee eens is dat die gebruiker om die reden een OW heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:42

Apple schreef:
Of komen er dan juist topics op FZ omdat men het er niet mee eens is dat die gebruiker om die reden een OW heeft?

Ik denk vrij zeker te weten dat dit dan gaat gebeuren. Ik vind ook niet dat het bekend zou moeten worden, zijn gewoon niet alle bokkers hun zaken zeg maar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:46

Ik vind het een moeilijk verhaal.

Aan de ene kant kan het verhelderend werken als een topic volledig uit de hand loopt en mensen kunnen zien wie er in dat topic allemaal een OW hebben gehad (zoals dus een paar maanden geleden speelde).

Aan de andere kant kan het idd een reden zijn om mensen uit de tent te lokken die al een paar OW's op hun naam hebben. Dus dan zou ik zeggen: niet openbaar maken.

Er zitten dus 2 kanten aan waarvan ik waarschijnlijk de 2e meer doorslaggevend vind dan de eerste.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:55

ik denk idd dat er meer "gemeut" zal komen, maar ik zie het meer als "kans" voor het Mod- en Beheer-team om de verhalen een stapje voor te zijn...

Ik vind de dienstmededelingen altijd erg netjes staan... geeft een gevoel van openheid... het neemt het gevoel van geheimzinnigheid voor een groot stuk weg (bij mij iig wel... Lachen )

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 01:19

Nope, geen sticky.

- ik zie niet in waarom jullie ons verantwoording schuldig zijn
- als Pietje 2 OW's heeft en Jantje wilt Pietje van Bokt... En kom aub niet met het argument 'dan heeft Jantje allang een pb', want daar geloof ik niet in... Er zijn áltijd users die de hand boven het hoofd wordt gehouden en zelf heb ik er ook een aardig handje van om nét op het randje te balanceren...
- je krijgt geheid topics erover...

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 01:49

Je gebruikt een OW om iemands gedrag te kunnen bijsturen. De betreffende persoon heeft dan vervolgende de kans om dit te verbeteren. Als je zo iemand dan ook nog op een schandpaal zet heeft dat dus niet meer het gewenste effect (ben ik bang).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:12

daar zit ook wat in Bitwise... maar zou het dan niet zo zijn dat men zich blijft gedragen, juist omdat ze niet aan de schandpaal willen?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:54

Apple schreef:
Banjer, zal het gemeut dan minder worden als bekend is dat een gebruiker een OW heeft en waarom? Of komen er dan juist topics op FZ omdat men het er niet mee eens is dat die gebruiker om die reden een OW heeft?

Persoonlijk vind ik dat je nu antwoorden aan het sturen bent ........ Zoals ook te zien aan de antwoorden die dan volgen.

Van mij mag het openbaar gemaakt worden. Schandpaal vind ik een groot woord. Degenen die elkaar nu lopen te stangen zullen dat altijd wel blijven doen, OW's bekend of niet.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:22

Bitwise schreef:
Je gebruikt een OW om iemands gedrag te kunnen bijsturen. De betreffende persoon heeft dan vervolgende de kans om dit te verbeteren. Als je zo iemand dan ook nog op een schandpaal zet heeft dat dus niet meer het gewenste effect (ben ik bang).

dat vind ik ook een sterk punt.
Je geeft iemand een mindere tweede kans vind ik, want iedereen weet dat die persoon een OW heeft gehad.
Ik heb ook op nee gestemd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:33

Humm Craignethan, het was niet mijn bedoeling om te sturen. Meer om wat open vragen te stellen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:49

Ik stem voor openbaar maken zonder reden en wellicht ook zonder aantal. Daarmee bedoel ik dat er alleen de naam van de bokker met de OW te zien is, het is dan aan de bokker zelf om bij te houden wanneer deze af loopt. Hierdoor krijg je het jantje/pietje veel minder, men kan immers niet zien hoeveel er nog voor nodig is om iemand een ban te bezorgen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:44

Kwestie van goed bijhouden Pling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:47

ik zie veel het argument terug komen dat je toch ook de waarschuwingen van je collega's niet ziet, maar gele en rode kaarten met voetbal worden ook publiek gemaakt, inclusief schorsingen. En net al smet voetbal levert uitlokking ook een OW op

ik haat voetbal Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:49

Ja, maar of iemand echt zo ver zal gaan betwijfel ik. Dan moet je wel echt een gruwelijke hekel aan iemand hebben en hem/haar heel erg graag weg willen hebben. Kost een hoop tijd als je dat wilt doen hoor!!!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:02

Ik heb op ja met rede gestemt.
Puur omdat ik zelf erg benieuwd ben als ik iets heb getemt wat uit de hand liep wat er is gebeurt met de personen in kwestie.

+ dat als je rede erbij staan dat je ook zelf weet van; dat kan, en dat kan niet,
natuurlijk zijn de regels daarvoor, maar het zou mij toch handig lijken.

hm, kan mezelf niet echt verwoorden vandaag, iig in grote lijnen staat hierboven wat ik ervan vind

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:09

Ik denk dat de reden vermelden aan alleen de ontvanger van de OW al wel voldoende moet zijn. Ik neem aan dat die tenminste in het evt. nieuwe systeem nog steeds een PB/mail krijt met de mededeling en de reden...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:37

Maar misschien werkt juist het met reden vermelden juist waarschuwend (met name bij mensen die graag MSN-gebruiken).