Op zich heb je niet zo veel ruimte nodig. Ik beheer een website voor de ezelvereniging en die draai ik op de ruimte van mijn ADSL-abonnement (50Mb maar ik gebruik er maar ongeveer een kwart van).
Er zit een forumpje op en een webwinkel. Het forum neemt 2 Mb in beslag en de webwinkel 3 Mb. Geen gigantische hoeveelheden dus.
Voor de verwerking van de bestellingen van de winkel maak ik gebruik van de CGI-bin van Logivert (de aanbieder van de webwinkel). Zit gratis bij de aankoop van de winkel.
De website is eenvoudig van opzet evenals de winkel. Dat is expres zo gedaan omdat de gemiddelde ezeleigenaar geen hotshot is op het gebied van internet.
Ik verwacht ook geen tientallen bezoekers tegelijk op de site, dus voor de vereniging is dit ruim voldoende (er zijn gemiddeld 750 bezoekers per maand).
Ik weet niet wat jouw vriendin voor ogen heeft maar als je zo rond de 1000 bezoekers per maand verwacht, heb je aan 30 Mb meer dan voldoende. Wellicht heeft ook zij bij haar i-abbonement webruimte gekregen die ze niet gebruikt. Dan kan je daar de site op zetten.
Kost niets extra.
Zit je aan veel bezoekers per maand (zoals Bokt bijvoorbeeld), dan zal je meer moeten investeren. Shop goed rond want het aantal aanbieders is enorm en de concurentie (dus het prijsverschil) is groot.
Google maar eens op "host" en ze knallen om de oren.
Een gratis host zou ik nooit nemen voor een commerciele site in verband met de reclame die zo'n site met zich meebrengt.