Automatische spelling controle

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vaste spelling controle

ja
24 (82%)
nee
5 (17%)

Totaal aantal stemmen: 29

PhiaBink

Automatische spelling controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 00:26

Bart, kan je een automatische spellingscontrole inbouwen??? Dit is voor veel Neerlandicussen onder ons een ergenis minder Stoom uit je oren , geen Breezer taal meer en ook geen MSN taal Blond . Voor mensen die te lang van school zijn en het vak Nederlands vroeger niet zo boeide Schijnheilig , is het ook heel wat blunders minder. Haha!

Ronnoz

Re: Automatische spelling controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:25

Ik ben het er wel mee eens. Ik heb het zelf niet nodig vind ik Knipoog Maar ik merk wel dat er meer en meer spellingsfouten te vinden zijn op Bokt. Net kwam ik nog een topic op AM tegen waar in bijna elke post wel een fout te vinden was Huilen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:41

Is het niet Neerlandici Clown

Maar even serieus, ik zou dat ook wel fijn vinden. Niet alleen voor de spelfouten, maar vooral de tiepfouten. In Word ed krijg je dan zo'n fijn rood streepje onder het verkeerd gespelde woord, dat valt wat meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:51

Ik ben bang dat mensen dan helemaal niet meer kijken naar wat ze intikken. Ze gaan vertrouwen op de spellingscontrole en denken zelf verder niet na.
Als er dan een keer een handgeschreven brief gevraagd wordt, bijvoorbeeld bij een sollicitatie, wordt dat opeens een ramp.

Als er eerst op voorbeeld gedrukt wordt en het bericht nog eens nagelezen wordt scheelt dat al veel, denk ik.

*drukt op voorbeeld*

*voegt een vergeten letter toe en drukt op verzenden*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:09

Heb je eigenlijk ook spellings controle programma's, die d+t snappen?
en waar als en dan gebruikt moet worden?
En dat soort dingen meer.

Die wil ik dan wel hebben Tong uitsteken
samen met de gewone spellingscontrole, die heb ik ook hard genoeg nodig Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 17:30

runningkawa schreef:
Heb je eigenlijk ook spellings controle programma's, die d+t snappen?
en waar als en dan gebruikt moet worden?
En dat soort dingen meer.

Die wil ik dan wel hebben Tong uitsteken
samen met de gewone spellingscontrole, die heb ik ook hard genoeg nodig Haha!

dt of alleen een t of ei of ij Clown
Te lang van school af. Lang leve de spellingscontrole op de teksverwerker! OK dan! , helaas niet op bokt Huilen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:36

Idd, dat zou handig zijn............. MSN taal eruit!!!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:39

Of je typt je stukje tekst eerst in MS Word. Daar check je de spelling, knippen en plakken in bokttopic en klaar is Kees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:44

Doe ik soms bij twijfel ook wel eens
maar mijn Word doet geen D en T's

En ik geef toe dat ik vaak snel wil antwoorden, dan heb ik daar geen tijd voor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:28

Oefenen, oefenen, oefenen... Knipoog
Persoonlijk ben ik een beetje bang voor het "rekenmachine-effect", na lang gebruik vermindert het vermogen om te hoofdrekenen.
Er is een leuke test geweest waarbij de + en - knop op een rekenmachine omgedraaid waren (qua uiterlijk, niet qua funktie). Veel mensen zagen de fout in de berekening niet meer omdat ze volledig op de rekenmachine vertrouwden. (Zelfs bij "simpele" berekeningen als 100-15 vonden ze 115 acceptabel Haha! )
Vandaar dat ik eigenlijk tegen spellingscontrole ben, het eigen denken wordt bijna tot 0 gereduceerd.

Ik zal eens zoeken of ik die test nog kan vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:44

Ik vind het wel lief dat je hiermee eigenlijk aanneemt dat mijn denk vermogen ooit boven 0 zat Ach gut Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:32

Och ja, ik ga altijd uit van het goede in de mens Knipoog
Jouw denkvermogen schatte ik dan ook wel hoger dan 0 in Haha!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:24

PhiaBink schreef:
Te lang van school af. Lang leve de spellingscontrole op de teksverwerker! OK dan! , helaas niet op bokt Huilen

Dan type je eerst je bericht op de tekstverwerken, spellingscontrole er over heen, en dan copy paste. Pling
Voor mij hoeft het niet, er zijn regels gemaakt waarin staat dat het niet mag, en de laatste tijd heb ik het nog maar zelden voorbij zien komen. Daarbij heeft Bart het al druk genoeg met het nieuwe bokt, het lijkt me belangrijker dat dat eens een keertje af komt.

testuser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:26

Zo'n spellingscontrole zit wel in de planning (als ik iets fatsoenlijks kan vinden) maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de gebruiker... Als de gebruiker het best vindt als er 'paardjuh' staat dan doet zo'n spellingscontrole daar ook helemaal niets aan Scheve mond

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:30

xtwisterx schreef:
PhiaBink schreef:

Dan type je eerst je bericht op de tekstverwerken, spellingscontrole er over heen, en dan copy paste. Pling

Kun jij inderdaad wel gebruiken, xtwisterx Nagelbijten / Gniffelen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:14

Nee.

We hebben op de mail op 't werk ook (optioneel) een spellingscheck. Dat ding geeft de irritantste dingen aan als fout. Zo ook in een bepaald programma met spellingscheck: het woord Afschrijving kent 'ie, het woord afschrijving niet. Imo onbegonnen werk om een fatsoenlijk spellingscheck aan Bokt te hangen.

Ik hoed er geen, ik lees m'n berichten gewoon nog een keer rustig door. En als er dan toch fouten in zitten, dan hebben de mensen van de Taalbloopers tenminste nog wat te lachen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 23:51

Sylvia schreef:
Nee.

We hebben op de mail op 't werk ook (optioneel) een spellingscheck. Dat ding geeft de irritantste dingen aan als fout. Zo ook in een bepaald programma met spellingscheck: het woord Afschrijving kent 'ie, het woord afschrijving niet. Imo onbegonnen werk om een fatsoenlijk spellingscheck aan Bokt te hangen.

Ik hoed er geen, ik lees m'n berichten gewoon nog een keer rustig door. En als er dan toch fouten in zitten, dan hebben de mensen van de Taalbloopers tenminste nog wat te lachen.

Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:43

Neem ook de rest van mijn alinea even mee: als ik er toch één heb, dan hebben de taalblooper-jagers weer wat te lachen. En wat maakt één kleine schrijffout, zoals in mijn geval, uit? Geen hond die daar over valt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:42

Kreten als 'ik wordt', 'dat geld ook voor jullie' extra zal een spellingscheck trouwens ook niet kunnen vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:24

Sylvia schreef:
Kreten als 'ik wordt', 'dat geld ook voor jullie' extra zal een spellingscheck trouwens ook niet kunnen vinden.

en 90 % van de bokkers ziet niet eens dat dat fout is Lips are sealed

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:48

Terwijl ik dat juist de ergste fouten vind, schaam me ook rot als ik zoiets fout doe (en dat komt helaas nogal eens voor) Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 23:54

Als ik de spellingscontrolle gebruik en ik zie streepjes onder de woorden die fout zijn, dan heb ik zoiets van,
Pling Oh schrijf je dat zo!. Weer wat geleert. Ik denk zelf dat je er niet makkelijker van wordt. Als je steeds die streepjes zie, dan ga je toch beter nadenken. Tenminste dat heb ik.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 05:08

Ik ben bang dat hij binnen de korste keren overwerkt zou zijn ... wat te maken van woorden als sgatjeuhs. Clown

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:11

PhiaBink schreef:
Als ik de spellingscontrolle gebruik en ik zie streepjes onder de woorden die fout zijn, dan heb ik zoiets van, Pling Oh schrijf je dat zo!.
Weer wat
geleer
D
.

Ik denk zelf dat je er niet makkelijker van wordt. Als je steeds die streepjes zie, dan ga je toch beter nadenken. Tenminste dat heb ik.

Knipoog

Het zou idd wel fijn zijn, maar ik denk dat het niet helemaal haalbaar is.

Word 97 controleert bij mij wel op d en dt ( ook niet altijd). Maar meestal Bloos , haal zelf alle fouten er uit. Als ik een verslag moet inleveren, eerst door de spellingschecker en vervolgens uitprinten en zelf alles nog eens nalopen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:16

Ik heb nee gestemd.

Net als Marreke ben ik bang voor de rekenmachine effect. En de spellingscontrole zal ook heel veel onzinwoorden geven zodat je ook echt niet meer weet hoe je het moet schrijven/spellen.

En ik vind het voor mezelf niet nodig, want als ik iets fouts schrijf word ik er op gewezen en dan heb ik weer wat geleerd Lachen