PC of laptop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

PC of laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:46

Ik ga in september weer studeren, en dat is tegenwoordig onmogelijk zonder fatsoenlijke computer. Nou is het zo dat ik op dit moment alleen een laptop van een paar jaar oud heb, met veel te weinig schijfruimte (2,34 GB op C en 2 GB op D) en een kapotte batterij, hij kan dus alleen maar aan als ik de stroom erop heb.

Ik was al aan het sparen geslagen voor een nieuwe PC voor thuis, toen ik erachter kwam dat het voor school min of meer verplicht is om een laptop te hebben.

Ik zou dus straks gewoon een nieuwe PC kunnen kopen en een tweedehands laptop (deze komt dus niet in aanmerking, reparatiekosten zijn te hoog), maar dat wordt wel een erg duur grapje...

Is een laptop een min of meer volwaardig vervanger voor een PC? Ik ben geen gamer, het enige wat ik doe is tekstverwerken/excellen, internetten, msnen en muziek downloaden, en ik sla mijn foto's op.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:49

Als dat het enige is, dan is die ruimte toch wel genoeg? (Minder muziek downlaoden Knipoog )

En een nieuwe batterij is vast goedkoper dan een nieuwe laptop Lachen

In principe is voor jou een laptop een volwaardige vervanger voor de pc. Alleen is zo'n toetsenbord wel een stuk minder comfortabel Knipoog

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:53

Ik ben nu gewend aan het toetsenbord van een laptop, typ vaak mis als ik nu toevallig eens op een PC zit Haha!

Vraag me niet hoe ik het doe, maar ik heb dus echt amper ruimte over op deze laptop, en dat heb ik alles nog gecomprimeerd ook... Scheve mond Let wel, die 2,nogwat gig is dus niet wat overblijft, maar waar ik mee begin.

Maar het ging mij er vooral om of een PC iets heeft wat een laptop niet heeft als het gaat om de dingen die ik nodig heb. Dankjewel in elk geval Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:06

Muziek downloaden zou ik iig wel minderen (al is 't alleen maar vanwege de ruimte op de harde schijf), maar an sich zou het goed te doen moeten zijn. Wat in een pc kan kan in feite ook in een laptop...

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:11

Justy schreef:
Ik ben nu gewend aan het toetsenbord van een laptop, typ vaak mis als ik nu toevallig eens op een PC zit Haha!

Vraag me niet hoe ik het doe, maar ik heb dus echt amper ruimte over op deze laptop, en dat heb ik alles nog gecomprimeerd ook... Scheve mond Let wel, die 2,nogwat gig is dus niet wat overblijft, maar waar ik mee begin.

Maar het ging mij er vooral om of een PC iets heeft wat een laptop niet heeft als het gaat om de dingen die ik nodig heb. Dankjewel in elk geval Lachen

Ik zit nu aan een computer (geen laptop) die maar 1 HD heeft van 2 Gb en dat is niet heel ruim, maar het gaat goed. Downloaden er ook geen muziek mee ofzo.
Ik heb net ff gespiekt en er is 176 Mb over, hier gaat dat goed, maar ik kan me voorstellen dat 't bij het maken van verslagen een beetje krap is. Toen ik studeerde heb ik een paar keer een verslag gemaakt van 20 Mb
Schijnheilig

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:44

Ik heb een laptop van de baas, en die gebruik ik liever dan de pc, lekker op de bank! Ik persoonlijk denk dat een laptop net zo goed functioneerd als een pc, en als je een nieuwe laptop koopt zit daar bijna altijd een cd-brander op, voor je gedownloade muziek!

bij http://www.alternate.nl/ hebben ze veel merkloze, niet-zo-dure computerzooi, ik heb goede ervaringen met ze, misschien een tip?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:43

Tegenwoordig kan je op een laptop vrijwel alles dat je op een desktop kan. Hang er een fatsoenlijke monitor en een muis aan en je hebt een complete PC voor je staan.

Als overigens alleen de batterij en de harddisk een probleem zijn dan ben je voor een honderd of 2 klaar. Nieuwe batterij kopen en een nieuwe (grotere) disk. Die disks zijn een van de weinige standaard dingen in een laptop, die moet je dus zo kunnen vervangen.

Dat is iig als de processor snel genoeg is, als je laptop gewoon te traag aan het worden is dan is een nieuwe (of 2e hands) interessant maar anders zou ik gewoon nog even wat klussen aan je huidige laptop. Wat geheugen (RAM) bijprikken (is meestal ook standaard spul) kan ook enorm helpen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 21:52

Dankjulliewel Lachen

Een PC en een laptop is dubbelop heb ik wel gemerkt, dus ik denk dat ik toch ga sparen voor een nieuwe (tweedehands?) laptop. Deze is vrij traag en aangezien ik er wel even mee vooruit wil ga ik toch voor een andere. In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:04

Ik zit zelf te kijken naar een www.apple.nl/ibook/ en dan de super cute 12" uitvoering Lachen Maar weet niet of dat wel zo handig is als je hem ook voor je studie nodig hebt (software van school die niet werkt op je laptop enzo).

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 23:40

Die is inderdaad wel heel cute... Maar ik weet niet of dat wel gaat inderdaad, het is wel de moeite van het uitzoeken waard

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:45

Je kunt ook een desknote kopen, daar kun je een externe accu aanhangen, wat weer ruimte scheelt in je desknote.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 18:54

Wat is een desknote? Blond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:01

is een laptop zonder accu.... eigenlijk een desktop in het jasje van een laptop ... Je kan er dan een externe accu bijkopen en je hebt een volwaardige laptop.
en is ongeveer net zo duur als een desktop.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:34

En wat is daar het voordeel van? Blond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:45

is optisch gelijk aan een laptop en het inwendige en kunnen van een desktop voor de kosten van de desktop.
Met een minimale investering heb je dan een laptop (die externe accu) en als de accu kapot is zit je niet met een giga kostenpost vwb interne accuu.
Je hebt inwendig ook meer ruimte voor een 2e of grotere schijf.
In de "dure" tijd was mijn desknote evenduur als een desktop maar neemt minder ruimte in (gelijke ruimte als een laptop) is draagbaar en verplaatsbaar en overal mee naar toe te slepen en te nemen. Draadloze internetverbinding (geen netwerk maar internetverbinding) erbij en je bent net zo mobiel als je mobieltje. op je accuu na Haha!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:40

Oké, dan ga ik me daar ook eens in verdiepen, bedankt voor de tip!!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:38

Met mijn laptop kan ik evenveel, zoniet meer, als op de pc. Ik wil echt nooit meer zonder laptop. Vind het helemaal perfect. Toen ik mijn scriptie moest schrijven, ben ik lekker rustig in de blokhut, achter in de tuin gaan zitten. Geen gestoor van telefoon, buren, en andere lastige aanverwanten Bloos

Wat ik je wel nog even als tip wil meegeven.
Goedkoop is duurkoop, zo ook in de wereld van de laptop. Ik ben in eerste instantie gaan kijken voor een tweedehands, maar het bleek dat echt van alle laptops die ik ben gaan bekijken of:
- de accu kapot was
- of per ongeluk van de vrachtwagen gevallen waren
- of er niks klopte van de programma's die erop stonden

Kortom, het was allemaal ellende.
Ik ben toen gelukkig in de gelegenheid gekomen om de laptop van mijn vader over te kopen, toen hij een nieuwe kreeg via het pc-privé project van zijn zaak. Nu heb ik dus een goede. Maar bedenk je goed of je een tweedehands wilt kopen, neem iig iemand mee met verstand van zaken en houd ook eens alle foldertjes in de gaten. MediaMarkt heeft vaak hele leuke aanbiedingen.