website achtergrond: fit to screen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

website achtergrond: fit to screen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 14:06

ik heb me redelijk scheel gezocht op internet, want ik wilde een foto als achtergrond van mijn nieuwe en verbeterde website (ziet er nu nog uit als een mislukt circus...), maar ik had het volgende probleem:

de ratio van de achtergrond moet zijn als 4:3 (breed:hoog), echter, als de foto mooi past in de ene scherm-resolutie is het bagger in elke andere resolutie. Dat had ik al bij voorbaat bedacht, maar het blijfr erg teleurstellend om te zien hoe het vervolgens ook echt niet werkt.

Ik werk al me CSS, en daarin kun je {background-size:.....} deifinieren, zowel in px als in %, helaas pakt deze instelling niet het percentage ten opzichte van het scherm, maar van de originele afbeelding. Dat schiet dus niet op...

Ik vond ook een Javaschriptje waarmee het eniszins ging, maar dat definieerde de maat van de achtergond alleen in Netscape en Explorer. Ik gebruik zelf erg veel FireFox, en soms andere alternatieve browsers (mijn man is programmeur...) dus dat was ook niet wat ik wilde.

Zo, dat lucht op, even mijn verhaal kwijt geraakt en mijn hart gelucht! Nu de oplossing, voor wie wil, gevonden op
http://www.needscripts.com/Resource/10774.html
en hier staat wat je nodig hebt:
http://www.qcssystems.com/javascript/fixedbackground.js

sla de tweede link op (als *.js bestand) in dezelfde folder bij je site, en volg de instructies (in het engels).
Het is echt super-simpel, je hoeft geen javascript te kennen om dit te kunnen gebruiken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:11

Geinig, maar als iemand een browservenster niet op de beeldverhouding heeft staan die je plaatje is, wordt het plaatje misvormd. Dat is wel heel erg lelijk. Vind ik Knipoog