Bokt een democratie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MargaV

Bokt een democratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 21:55

Het lijkt mij niet.

Let wel: dit is niet het zoveelste MT afzeiktopic!

Ik vind dat veel mensen vaak op het MT reageren alsof ze vinden dat dit een democratie zou moeten zijn en dat als maar genoeg mensen iets vinden, dat het dan zo zou moeten zijn. Dat is natuurlijk niet zo.

Ik zou ook niet willen dat dat zo was, want je ziet hoe het er in Nederland aan toe is op het moment *LOL*

Ja, er is soms willekeur, maar van de andere kant is er ook daadkracht en ruimte voor verandering.

Ik ben op zich best tevreden.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:02

Een democratisch Bokt is volgens mij niet eens haalbaar, als mod doe je het toch nooit goed (tis net regeren Haha! ). Daarnaast is het zeiken mens-eigen, ik maak me er ook weleens schuldig aan. Maar over het algemeen denk ik dat Bokt prima draait zo, elk huisje heeft zijn kruisje Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:06

Ik kan niets anders dan 't met Justy eens zijn... Bokt een democratie, dat word een ramp... Ik zie 't al gebeuren: een week de tijd om te stemmen of er een nieuw forum moet komen. Een week de tijd om te stemmen of, en wie, er een OW moet krijgen... nee.

Bokt is (imo) in die mate een democratie dat 't mod-team ook als user bokt... Enigzins weten wat er speelt en wie er ronddwaald. Beslissingen maken vind ik iets wat niet aan de users overgelaten dient te worden. Nja, dan worden er dingen gedaan die niet in goede aarde vallen...

Get a life.

Ik vind Bokt prima zo. Heb van bijna niemand last...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:12

Ondanks dat ik nu wel als meeloper bestempeld zal worden kan ik niets anders zeggen dan me geheel bij Justy en Sylvia aan te sluiten.

Ik vraag mij daarnaast ook af, waarom zou men juist wel willen dat het een democratie is? Is imo niet echt praktisch uitvoerbaar, en het levert volgens mij nog meer problemen op waar ik niet eens aan wil denken... Mij bevalt het huidige systeem uitstekend, en ik vind imo dat ik al genoeg inspraak heb door bijv. het systeem TEM en dat we toendertijd moddie's konden aandragen Lachen

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:19

Ik vind het huidige systeem ook uitstekend, dus ik ben het roerend met jullie eens, hoor.

Het ging er meer om dat ik mensen soms opmerkingen zie maken dat het lijkt alsof ze de veronderstelling hebben dat ze iets te zeggen hebben over het bokt-beleid. Wat formeel natuurlijk niet zo is.

Maar om een draagvlak te creeeren voor je beleid moet je natuurlijk wel een beetje zorgen dat je naar je users luistert.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:19

Als je het mij vraagt is het hele democratie gedoe nogal overdreven.
Het is maar internet hoor!!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:22

Bokt is ook niet opgericht als democratie denk ik. Maar als 'n monarchie: koning Bart en koningin Heike, en oja, knechtje Ime Knipoog . En wat trouwe onderdanen die als politieagenten de orde bewaren (de moddies).
Alleen heeft niet iedereen dat door denk ik.

Ik vind Bokt ook prima zo. Inspraak hebben we wel, maar over cruciale dingen zal de koning toch echt zelf beslissen. Ben je het er niet mee eens; take it, or leave it.
Het standpunt van het MT wordt toch niet veranderd, wat je ook zegt, waarom dan al die moeite daarin steken?

Stiekem amuseer ik me soms ook wel met al dat gerel. Maar meestal heb ik zoiets van: jee, laat het nou maar gewoon zitten en ga lekker door met bokken, dat is toch waarvoor je hier komt? Lekker kletsen over paarden en allerhande andere dingen, niet om te rellen. Daar heb je het echte leven voor Knipoog

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:24

Ik zi het al voor me, mensen die zich verkiesbaar stellen om mod te worden (met natuurlijk de benodigde campagnes), krijgen we heuse bokt-stembussen, om zo op je favoriete kandidaat te stemmen.. Haha!

Maar mij lijkt het niet echt een goed idee. Er zijn op dit moment zoveel mensen die bijvoorbeeld nieuwe smilies willen. En bij als daarover gestemt word dan wil iedereen denk ik wel een smiley erbij, wat dus eigenlijk voor een hoop werk voor Bart zorgt of het forum onoverzichtelijk maakt, om maar een voorbeeld te noemen.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 22:27

assie"]
Bokt is ook niet opgericht als democratie denk ik. Maar als 'n monarchie: koning Bart en koningin Heike, en oja, knechtje Ime Knipoog . En wat trouwe onderdanen die als politieagenten de orde bewaren (de moddies).
Alleen heeft niet iedereen dat door denk ik.
[/quote]

Dat is idd precies wat ik bedoelde, maar dan minder duidelijk formuleerde.

[quote="assie schreef:
Ik vind Bokt ook prima zo. Inspraak hebben we wel, maar over cruciale dingen zal de koning toch echt zelf beslissen. Ben je het er niet mee eens; take it, or leave it.
Het standpunt van het MT wordt toch niet veranderd, wat je ook zegt, waarom dan al die moeite daarin steken?

Het is ook wel lekker duidelijk zo. Maar ik heb het vermoeden dat er toch wel mensen zijn die hier anders over denken. Die zou ik hier weleens over willen horen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:28

Rainie, je haalt nou net 2 zaken aan die wel gebeurd zijn cq gaan gebeuren... Dat indienen van de nieuwe mods is geweest (niet gestemd, dat is waar) en een topic om een smiley te kiezen zou er ook moeten komen as far as i know... Haha!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:36

Nou, ik heb de laatste dagen op fokt.nl kunnen zien hoe het eraan gaat als er geen regels zijn en iedereen maar zijn of haar gang kan gaan.

Ik werd er niet vrolijk van...

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:40

Sylvia schreef:
Rainie, je haalt nou net 2 zaken aan die wel gebeurd zijn cq gaan gebeuren... Dat indienen van de nieuwe mods is geweest (niet gestemd, dat is waar) en een topic om een smiley te kiezen zou er ook moeten komen as far as i know... Haha!

Dat bedoel ik niet. Die smiley verkiezingen gaan om 1 smiley (voor zover ik weet Haha!)

Als er iedere week nou een 'democratisch' topic wordt geopend waarin wordt gestemd of er wel of geen nieuwe smiley komt, dan zijn de smileys niet aan te slepen. Dat bedoelde ik meer. Tong uitsteken

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:45

Democratie werkt hier echt niet, dat is wel iets wat ik nu al met zekerheid kan zeggen. Zal alleen maar uitlopen op heel veel ruzie omdat niemand het met elkaar eens is en niemand kan zeggen "dat en dat gaan we nu doen en dat gaat er gebeuren."

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:10

Democratie op bokt zou zeker niet werken.

Maar ik vind wel dat moderators een onafhankelijke partij moeten zijn. En dat zijn ze niet altijd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:25

Hoe wil jij dan voor elkaar krijgen dat die moderators onafhankelijk zijn? Zij zijn hier ook maar voor de lol, voor de hobby, omdat ze het leuk vinden om te bokken en toevallig gevraagd werden (of zich aanboden) om moddie te zijn.
En zij kennen sommige mensen irl, of weten wat meer van de ene kant van het verhaal. Ik zou dan ook per ongeluk, onbewust net wat eerder voor de kant kiezen van de persoon die ik irl ken. Lijkt me ook logisch.
De moddies zijn ook maar mensen en het lijkt mij heel moeilijk om mod te zijn en vooral om onafhankelijk te zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:31

kan me anders niet voorstellen dat Balkenende luisterd naar mij en erover zou laten stemmen/beslissen in de tweedekamer...
Kan me wel voorstellen dat er moddies worden gekozen voor een bepaalde periode en na die periode weer opnieuw herkiesbaar zijn....
Dat zorgt er ook voor dat bepaalde meningen niet vastroesten en het team waarschijnlijk meer openstaat voor herzieningen. En de bokkers minder zullen zeuren omdat het openlijker is/lijkt...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:35

Dat ben ik met je eens, moeilijk is het zeker. Maar je hoeft ook niet altijd partij te kiezen. Dat je iemand gelijk geeft wil niet zeggen dat je tégen de ander kiest. En bepaalde dingen moet je gewoon gescheiden zien.

Maar ik denk dat er ook personen op bokt zijn die zich niet bemoeien met zaken van onderlinge bokkers. Ik denk dat bokt er heel anders uit zou zien als die personen moderator zouden worden. Sommigen zijn gewoon te veel betrokken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:49

Sja,...............bokt is voor sommigen een life-style. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:58

Alane schreef:
kan me anders niet voorstellen dat Balkenende luisterd naar mij en erover zou laten stemmen/beslissen in de tweedekamer...
Kan me wel voorstellen dat er moddies worden gekozen voor een bepaalde periode en na die periode weer opnieuw herkiesbaar zijn....
Dat zorgt er ook voor dat bepaalde meningen niet vastroesten en het team waarschijnlijk meer openstaat voor herzieningen. En de bokkers minder zullen zeuren omdat het openlijker is/lijkt...

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de directeur van een bedrijf of de eigenaar van een forum zich verkiesbaar stelt bij zijn klanten. Zo werkt dat niet. Bokt is geen natie met een democratische bestuursvorm, bokt is eigendom van 1 persoon.

Dus stemmen doe je als klant door het product al dan niet af te nemen. Met andere woorden: als bokt kleiner wordt, klanten massaal wegblijven, dan breng je op die manier een stem uit. Niet door te stemmen of de eigenaar mag blijven of niet.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:59

Yoline schreef:
Als je het mij vraagt is het hele democratie gedoe nogal overdreven.
Het is maar internet hoor!!!

Precies mijn gedachte. Ik snap werkelijk waar niet dat mensen zich zo ontzettend druk kunnen maken om alles wat er op Bokt gebeurt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:03

Wat Alane zegt gaat (volgens mij) alleen over de moderators. Wat mij betreft mogen die inderdaad om de zoveel tijd wel gewisseld worden. Dat zorgt idd voor 'n frisse nieuwe wind binnen het team.
Dat de eigenaren niet gewisseld worden lijkt me logisch, volgens mij heeft Bart al zoveel geld in Bokt gegooid dat ie er makkelijk een stel paarden van kan onderhouden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:04

Ik zou zeggen... be my guest...kom het een weekje proberen.. Aardig idee misschien. Huidige mods kappen ermee, bokt wordt een maandje vrijgegeven en al die neutrale objectieve bokkers aan de zijlijn mogen bij toerbeurt een dagje of wat modden Lachen

*zoeft weg om het voor te stellen*

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:07

Nee, zo bedoel ik het niet. Er is toen bij het kiezen van de huidige mods toch een hele lijst met mensen opgegeven. Daar zullen vast een stel 2e keuzes bij gestaan hebben. Die 2e keuzes zou je dan bijvoorbeeld in een nieuwe combinatie met oude mods kunnen zetten.

Of gewoon weer een nieuwe 'verkiezing' houden. Ik weet niet of daar toentertijd veel werk in is gaan zitten, maar ik vond het zelf wel een heel handig systeem.

Het lijkt me niet echt handig als totaal willekeurige bokkers ineens al die leuke extra knopjes krijgen Schijnheilig

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:07

Ik moet ook zeggen dat ik aardig bewondering heb voor de mods, want hoe het het ook doet, het is toch niet goed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:09

Naz schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik aardig bewondering heb voor de mods, want hoe het het ook doet, het is toch niet goed.

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Echt, ik zou het zelf niet kunnen, ik kan er voor geen meter tegen als mensen mij niet aardig vinden en zou het liefst willen dat iedereen vriendjes met me is en zo min mogelijk kritiek uiten. Niet echt handig als je hier moderator bent geloof ik Scheve mond