Algemene bokt vraag over commentaar.... met POLL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn paardenmensen van natura afgunstig en negatief

Nee, alleen die op Bokt.nl
40 (43%)
Ja, iedereen
26 (28%)
Nee, maar ik weet alles beter
16 (17%)
Ja, anders ben je geen paandenmens
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 91

Ludora

Algemene bokt vraag over commentaar.... met POLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:24

Wat ik me afvraag.........

Als je de topics leest met foto's of filmpjes, die mensen heel trots plaatsen om alleen maar even te laten zien hoe trots ze zijn, staat er niets anders als (negatief)commentaar als reaties....

(teugels te lang, benen bewegen, paard heeft een te groot hoofd, flaporen, waarom met sporen rijden, je kijkt stom, doe je cap goed en weet ik allemaal nog meer....)

Ik weet dat er in de paardenwereld veel commentaar en afgunst is naar anderen, maar dit.......

Men kent elkaar niet en gaat een ander ongewenst de les lezen, terwijl je alleen maar wilt laten zien hoe blij je bent met je eigen paard, je hobby.

Waarom toch ????

Kan iemand me dit aub uitleggen want ik snap er echt niets van...... Waarom kan iemand niet alleen maar blij zijn voor een ander.....

Het is je eigen hobby en je eigen paard en je moet doen wat je zelf denk dat het beste is..... Als je om commentaar vraagt is het anders, maar waar komt al deze afgunst vandaan ??? Is iedereen zo jaloers en ontevrede ??? Ik weet het niet meer hoor.....

Waarom moet dit ???? Verdrietig Lovers

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:28

ik snap wel wat je bedoeld.. maar soms.. als je bijv leest dat iemand al fanatiek aan't rijden is met een paard of pony die net 2,5 is.. dan tja.. gebeuren die dingen...

maar ik vindt wel dat je gelijk hebt.. je bent hier immer voor je lol:)

ps heb niet gestemd omdat ik me niet in 1 van de antwoorden kon vinden..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:28

Dat is altijd al zo geweest en er zijn over dit onderwerp ook al legio topics geopend.... Rolleyes
Algemeen kun je stellen, dat als je foto's plaatst, je zowel positief als negatief commentaar kunt verwachten. En als je geen commentaar wilt is de tip: plaats GEEN foto's! Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:31

Ja maar Bokt is voor je LOL !!!! Als ik een foto van mijn pardje wil laten zien, voor de LOL, vind ik het niet LOLLIG dat iedereen hem afkraakt !!!

Sorry voor de poll antwoorden hoor..... Maar ik ben ff zo pissed dat ik geen andere kon verzinnen !!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:33

weet je wat het is? bokt zit vol met meiden en vrouwen
en die hebben altijd een concurrentie strijd...
het is niet alleen in de paardenwereld zo dat vrouwen elkaar naar beneden halen, het is overal!!

ga maar eens op een zaterdag in de stad lopen en aanschouw alle
gemene blikken van arrogante trutjes....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:35

Je doelt op het topic op HAW, neem ik aan? Tsja, mensen willen gewoon graag weten wat de reden is om met bv sporen of slof te rijden. Het is denk ik deels afgunst, maar lang niet altijd. Mensen willen het beste voor de paarden en als ze iets zien wat in hun ogen verkeerd is, dan krijg je commentaar. Enige wat je er tegen kan doen: geen foto's plaatsen of de reacties negeren.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:36

en er zijn veel klieken hier die elkaar lijken op te trommelen wanneer er een foute foto wordt neergezet om maar massaal antwoord neer te zetten... op de kliek met leider die 1 antwoord plaatst en de rest zegt ja en amen en is het er mee eens, terwijl ze niet weten wat er bedoelt wordt..

(krijg nu ook vast heel mensen om me heen, kort gezegd "schijt" aan)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:37

Kritiek is een gratis advies, is mij ooit geleerd door een werkgever.

De kunst is om van kritiek te leren. Mensen kunnen wel overal sociaal wenselijke antwoorden op geven, maar heb je daar daadwerkelijk wat aan? IMO niet, maar goed, dat is mijn mening. Knipoog

Ik ben echter ook van mening dat je aan positief geformuleerde kritiek meer hebt dan aan afkrakende opmerkingen. Het is nogal een verschil of er wordt gezegd 'is je wel eens opgevallen dat je wat in elkaar gedoken zit?' dan 'JEEEEMIG, jij zit er ECHT als een zoutzak op, dat ziet er niet uit!!!'. C'est le ton qui fait la musique. Knipoog

Maar goed, zoals Ellis zegt: hier zijn al enorm veel topics over geweest. En als je echt niet tegen commentaar kunt (ook al is het goed bedoeld) dan kun je beter geen topics plaatsen op een openbaar forum. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:39

laetitia schreef:
het is niet alleen in de paardenwereld zo dat vrouwen elkaar naar beneden halen, het is overal!!

Dat vind ik wel heel generaliserend gesteld. En dan ben ik blijkbaar geen typische vrouw, ik heb die behoefte namelijk niet. Knipoog

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:43

laetitia schreef:

Jaren in klassen met meiden gezeten alleen maar haat en Nijd.

Maar als iemand zegt dat je teveel dit of dat doet dan kan je toch eerst na gaan of het zo is en als het zo is dan kan je er wat mee zo niet dan kan je het het beste naast je neer leggen.

Het is niet altijd leuk ik geef toe ik ben ook niet altijd leuk met mn commentaar maar misschien kan je er wat mee?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:44

nee ik heb die behoefte ook niet! maar ik heb vriendinnen die
bij elke meid die langsloopt commentaar hebben...

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:45

ik vind het een beetje raar als sommige paardenmensen zo zijn betekent toch neit dat iedereen zo is en waarom is er geen stemoptie dat paardenmensen niet zo zijn, ik vind dat je ook heel veel reactie krijgt van ooh wat leuk enzo maar sommige mensen vragen eerlijk om je mening dan moet je die toch eerlijk kunnen geven van kritiek kun je alleen maar leren zolang je niet helemaal afgekraakt word ofzo

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:45

Ik kan me wel vinden in wat Karin zegt.

Verder is het ook nog zo dat het van achter je veilige beeldschermpje natuurlijk makkelijker is om een grote bek te hebben dan irl.
Worden nu dingen plat in iemands gezicht getypt, in het echt zullen een hoop mensen waarschijnlijk niet verder komen dan hooguit wat gesmoes langs de bakrand.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:50

Het is ook wel andersom. Ik zet foto's neer om adviezen te kunnen krijgen van anderen. Alleen de enige reacties die ik krijg zijn bv: wat een lief koppie Kwijl

Ik plaats geen foto's om iedereen te laten zien hoe trots ik ben op mijn paard (ik ben het wel, maar hoef daar geen bevestiging van anderen voor te hebben), ik plaats ze zodat ik er misschien wat van kan leren.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:50

Ik vind het op zich allemaal wel meevallen. Denk dat het ook heel erg ligt aan de manier hoe je het oppakt. Veel mensen vragen om commentaar bij de foto's en als er dan commentaar komt te staan kunnen ze er niet tegen. Soms is het ook wel wat TE, maar als ik een topic plaats met foto's vraag ik ook om commentaar. In het een kan ik me vinden en in het ander weer niet, maar dat neem ik niet te zwaar op en ga gewoon verder. Regelmatig leer je er toch wel wat van.

En in mijn laatste topic (pennymeisjes....) heb ik alleen maar positieve reacties.
Laatst bijgewerkt door Solide op 15-11-04 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:54

Kijk snap dat er misschien sommige mensen het als opbouwende kritiek bedoelen, en ik sta er ook best wel voor open hoor, maar ik vindt het soms te ver gaan.....

nl. Kijk dit is mijn nieuw paard..... Ja hij is leuk, maar wat een groot hoofd heeft ie.... Wat is dat dan voor een opbouwende of leerzame kritiek ?? Jij en je paard kunnen bijde niets veranderen aan het feit dat ie een groot hoofd heeft, maar als jij er toch gelukkig mee bent.....

het klopt dat het ergens ook wel vrouw-eigen is, maar het is in de paardenwereld wel heel erg !!

En ik snap niet waarom... Niet alleen op Bokt... Loop eens een manege binnen....... jgggg ook daar wordt ik niet goed van.......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:57

Ludora schreef:
nl. Kijk dit is mijn nieuw paard..... Ja hij is leuk, maar wat een groot hoofd heeft ie.... Wat is dat dan voor een opbouwende of leerzame kritiek ?? Jij en je paard kunnen bijde niets veranderen aan het feit dat ie een groot hoofd heeft, maar als jij er toch gelukkig mee bent.....

Jij leest die opmerking over dat grote hoofd dan als waardeoordeel en niet als constatering van een feit. Knipoog

IMO is een topic met 20 keer onder elkaar 'leuk paardje hoor' nou ook niet echt opbouwend of leerzaam te noemen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:03

Ik denk eerder dat sommige mensen best kritisch zijn. En dat is toch niet slecht? Ik ben ook erg kritisch, naar anderen, maar ook voor mezelf.

Je hoeft toch niet over elke scheefgebouwde boerentrekpaard te zeggen dat het een toppaard is Knipoog?

Al speelt de afgunst ook een grote rol. Ik rijd met een mérens met papiertjes tussen veel uitgekoersde dravers en papierloze mengseltjes. Niks mis mee, maar iedereen denkt meteen dat ik een verwend nest ben met een rijke pappie heeft die alles wel aan mij cadeau doet. Als het rijden slecht gaat is het mijn schuld, gaat het goed dan komt het door mijn paard.
Tussen de dressuurmensen met KWPN-ers ed. word ik ook nagekeken.Wie rijd er nou op zo'n kleine, zwarte boerenknol? Verward

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:14

Mee eens dat de 25 keer de opmerking 'leuk paardje' niet leerzaam is.... Maar ik plaats een foto niet om er iets van te leren, tenzij ik VRAAG om een opmerking in de trant WAT VIND JE ERVAN..........

Dat het een feit is dat het paard een groot hoofd heeft, zal diegene zelf ook wel zien, en zo niet dan niet, als je er toch zelf gelukkig mee bent.....

En misschien is die boerenknol voor de eigenaar wel een topper...... Dat kan toch, niet iedereen heeft het streven Anky na te doen......

ik wil echt niemand aanvallen en iedereen heeft recht op een eigen mening en kijk op paarden....

Maar ik vind het gewoon vervelend te lezen dat iemand vol trots zijn of haar paardje laat zien en dan menen er mensen te zijn die het recht hebben het dier helemaal af te kraken........ Dat is niet leuk en aardig.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:19

Ludora schreef:
Mee eens dat de 25 keer de opmerking 'leuk paardje' niet leerzaam is.... Maar ik plaats een foto niet om er iets van te leren, tenzij ik VRAAG om een opmerking in de trant WAT VIND JE ERVAN..........

Maar wat wil je dan voor reacties? Toch maar 25 keer 'wat een leuk paardje'? Verward

Ik begrijp gewoon niet goed waar je met dit topic naartoe wilt. Maar dat kan aan mij liggen. Knipoog

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:21

Ik denk dat als je foto's plaatst dat je er ook graag een reactie op wil, of meerdere. Als men dan al niks mag zeggen over het gehele plaatje of wat kritiek mag geven en WAT EEN LEUK PAARDJE vind je ook niet leuk, waarom start je dan een topic?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:22

Karin schreef:
Jij leest die opmerking over dat grote hoofd dan als waardeoordeel en niet als constatering van een feit. Knipoog

IMO is een topic met 20 keer onder elkaar 'leuk paardje hoor' nou ook niet echt opbouwend of leerzaam te noemen.

Een feit is iets wat vastgesteld kan worden door te meten of te berekenen Een groot hoofd. Je kan een hoofd meten maar wat is groot? waar staat dat een bep aantal cm een groot hoofd betekent? Dus het blijft een waardeoordeel. Zo denk ik er over

Gelukkig denkt iedereen er anders over. Anders wordt het zo saai. Maar ik vind wel dat je elkaar niet moet afkraken dat is zo jammer.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:27

Enkel sociaal wenselijke antwoorden lijken mij niet de bedoeling, kritiek op je manier van rijden kan bijna altijd wel welkom zijn, mits op een fatsoenlijke manier geformuleerd.
Ik heb ook zoiets: vooraleer je commentaar heb op een ander, kijk eerst eens of je zelf wel zo perfect bent.
(Ikzelf maak alleen buitenritten en mij ga je echt niet uit mezelf horen over houding ed tenzij het echt heel erg is)

Wat ook zo vervelend is, als iemand foto's plaatst van zijn/haar paardje dat bijvoorbeeld dag en nacht op de wei staat, dik in de wintervacht en niet zo afgetraind omdat er bijvoorbeeld enkel buitenritten mee gemaakt worden.
Krijg je meteen te horen dat je paard slecht bespierd is, er onverzorgd uitziet, te dik is (wat ze dan zien is een grasbuik bijvoorbeeld) Niet altijd hoor, maar wel al vaak zien voorbij komen.

Owee voor die enkelen hier op Bokt die de manen van hun Fjord laten groeien. Komen zowel positieve als negatieve reacties op, vrij logisch, elk zijn eigen smaak,maar ipv dat er gezegd wordt "ik zou niet kiezen voor lange manen" of "ik persoonlijk vind het er niet leuk uitzien", gaat het van "bah oerlelijk met die lange manen" of "je pony is onverzorgd" etc

WB puur het paard als geheel, of de kleur je dekje of weet ik veel, als je het niks vindt, zeg het dan op een vriendelijke manier. Het is niet omdat het jouw smaak niet is dat je een ander er echt voor moet gaan afkraken.

En da's altijd wel een beetje geweest, zolang ik al op Bokt zit, maar het laatste jaar wordt het toch wel heel erg vind ik, kan ook gewoon aan het grotere aantal users liggen, geen idee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:27

Tja, puur een constatering dan. Maar mag je dan niet iets constateren? Verward

Ik vind ook dat het geen afkraken moet worden. Maar dat heb ik hierboven al gezegd. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:28

Niemand is hier een paandenmens hoop ik Knipoog