Weigeren vaste schijf te formatteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruiterinrust

Weigeren vaste schijf te formatteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:07

Ik wil een oude harde schijf formatteren, alleen wanneer ik dat commando geef, dan weigert hij dat! Hij geeft als melding iets in de trant van: Deze harde schijf kan niet geformatteerd worden. Sluit alle schijfhulpprogramma's of andere programma's die deze schijf gebruiken af en controleer of de inhoud van deze schijf in geen enkel venster wordt weergegeven.
Ik snap er weer eens geen snars van, die schijf is namelijk helemaal leeg. Of ik zie iig niets meer ook geen verborgen bestanden!
Hoe kan ik dit omzeilen, uitschakelen oid!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:14

Waarschijnlijk heeft een of ander programma de schrijf nog in gebruik.

Het makkelijks is denk ik even opstarten in DOS modus en dan vanaf daar de disk formateren.

Maar waarom wil je hem formateren als de disk toch al leeg is Verward

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:16

Omdat de schijf aangeeft dat er nog steeds 2,5 gb in gebruik is.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:24

Je hebt overigens 'verborgen' en 'systeem' bestanden. Kijk even goed bij je opties of die alle twee zichtbaar gemaakt worden.

Er is redelijk kans op dat je 'swapfile' op deze disk staat. Zo'n swapfile wordt zeg maar gebruikt als uitbreiding van je RAM (werkgeheugen, meestal iets van 256MB of 512MB tegenwoordig) als je PC meer geheugen nodig heeft dan er beschikbaar is. Een deel van het spul in je RAM wordt dan verplaatst naar de harddisk in die swapfile (dat ding wordt ook wel een 'pagingfile' genoemd).

Zo'n swapfile staat over het algemeen op dezelfde disk als waar windows ook op geinstalleerd is maar dit is allemaal wel in te stellen, je kan ook meerdere swapfiles hebben op meerdere disks als ik me niet vergis.

Als er nog een swapfile op die disk staat dan zal je die eerst moeten verwijderen (via de geheugen beheer opties van windows) voor je deze disk kan/mag formateren.