Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:27

Citaat:
Mijn excuses voor het plaatsen van mijn persoonlijke mening , maar ik denk dat sommige zich iets te druk maken over dit item.Er zijn nog zoveel ergere dingen in deze wereld om je druk over te maken .

Ben ik helemaal met je eens. Maar toch, als iemand een papiertje op de grond gooit; ach er zijn ergere dingen. Maar netjes is het niet. Als we dat gewoon toelaten, en iedereen gaat zijn rotzooi op de grond gooien, dan wordt het een flinke vuilnishoop! Precies hetzelfde met het taalgebruik!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:31

Tja, dat van die Vlaamse dialectwoorden, ik probeer ze in elk geval te vermijden omdat ik weet dat de doorsnee Nederlander ze niet begrijpt en dit is tenslotte een Nederlands forum. Alleen zie ik ook veel Nederlanders die typisch dialect gebruiken, en dat stoort me evenzeer.

Wij hebben het Grote Belgentopic om "Vlaams te klappe", misschien een ideetje om dat per Nederlandse provincie ofzo ook te doen? Knipoog

Er zijn spellingsfouten en spellingsfouten, en er zijn dt fouten en dt fouten. Waar ik me verschrikkelijk aan erger is dat men vaak geen benul heeft hoe een (niet eens altijd moeilijk) woord geschreven moet worden. Dan krijg je dingen als clisjee, potensieel, en nog veel dramatischere dingen waar ik nu ff niet kan opkomen. Met dan nog regelmatig er tussen haakjes achter "hoe schrijf je dat?" Wat dacht je van een WOORDENBOEK, spellingcorrectie van Word, ... Dat ergert me nog het meest. Moeilijk woord willen gebruiken, niet weten hoe je het moet schrijven en dan nog te lui om het even op te zoeken. Je zou er maar eens iets moeten van kunnen leren he Verward

Wat betreft dt-fouten: de fouten waaruit blijkt dat men niet eens de stam van het werkwoord correct kent of dingen à la ik vondt, kunnen voor mij echt niet door de beugel.

Ik drink nooit thee...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:31

Laura schreef:
Inderdaad, spelfoutjes, tikfoutjes á la.
Lappen tekst zonder hoofdletters, punten en alinea's: nee. MSN-taal zoals schaapjuh en me fiets: NEE. Zeg maar regels zodat bokkers die moeite hebben met Nederlands er niet gehinderd door worden, maar mensen die er bewust een potje van maken, wel!


Hier ben ik het mee eens! Ik erger me niet aan een taalfoutje maar wel aan mensen die bewust msn taal gebruiken en zonder hoofdletters en punten e.d. schrijven of juist alleen maar in capslocks Scheve mond Ik lees het dan ook niet eens meer omdat ik daar geen moeite voor ga doen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:32

Ik denk niet dat we ons hier er te druk over maken. Milieuproblemen zijn iets om in het 'echt' aan te kaarten en zelf op te letten. Dit is inzake bokt.nl een probleem. Ik denk niet dat we op bokt veel kunnen doen aan de milieuproblemen Lachen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:35

Ik ben het met jullie eens dat MSN- en Breezahtaal erg storend is.
'k Heb de indruk dat de taalverloedering inmiddels zover gaat dat er al een groot deel van de bevolking (met name de jeugd) niet eens meer in de gaten heeft dat ze dit soort taal gebruiken.
Dat is niet alleen een "probleem" op Bokt, de hele maatschappij wordt ermee geconfronteerd.

Als ik het vanuit mijn moderatorpositie bekijk, dan probeer ik daar het volgende aan te doen:
Topics waarin MSN / Breezahtaal geschreven wordt (of er wordt erg onzorgvuldig omgegaan met bijv. leestekens): deze personen krijgen van mij een pb met daarin de vraag om op het taalgebruik te letten, evt. gecombineerd met een UserNote.
Evt. storende fouten worden uit de titel verwijderd zodat in elk geval de index leesbaar blijft.
In sommige gevallen kom ik dit soort topics zelf tegen (en onderneem dus actie), soms worden we erop attent gemaakt door gebruikers waarna actie ondernomen wordt.

Zoals al eerder gezegd door andere mods, is het zeker gewenst om op de TeM-knop te drukken zodra je een topic tegenkomt waarin MSN / Breezah-taal geschreven wordt.
Ook totaal onleesbare topics vallen onder deze categorie.
We kunnen niet overal tegelijkertijd zijn en dus stellen we dit soort meldingen op prijs.
We zijn met genoeg mensen dus dat kunnen we best aan, jullie hoeven je geen zorgen te maken dat we overwerkt raken Knipoog
Het is voor ons alleen ondoenlijk om alle topics te screenen (net zoals dat voor een "taalmod" niet haalbaar zal zijn), vandaar dat we jullie hulp vragen.

Dus nogmaals:
Druk op die rode knop als je iets tegenkomt !

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:05

SuperPepeijn"]
[quote="Katja"]
Ben ik met je eens SP. Als mensen op de TEM-knop drukken dan kunnen we er wat mee. Het is onmogelijk voor de mods om alles te lezen.
[/quote]

wie is er dan feitelijk nog moderator Haha! beetje knullig om de klikknop te gebruiken voor elke van dit soort postings...

beter niet elke corrigeren maar sturen en een beetje motiveren, tenzij je eindeloos dit soort calls in TEM wilt oplossen. Knipoog
[/quote]

Persoonlijk spreek ik mensen er altijd op aan als ik posts lees in MSN taal. En ik weet dat andere mods het ook doen.
Verkeerd geplaatste berichten ed gaan ook via TEM dus ik zie het verschil niet zo.
Vind spellingsmods in ieder geval overbodig.

[quote="Fitzroy schreef:
Ik wist overigens niet dat je er voor op de TeM-knop mocht drukken. Wees gewaarschuwd, moddies Schijnheilig


We zullen ons best doen. Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:12

Helemaal mee eens,
Verschrikkelijk vervelend van die mensen die expres taalfouten maken als: meeJnemen en komme...
Taalfouten zijn wat anders, kan niet altijd wat aan gedaan worden, maar van die echte msn taal word ik gek van!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:13

Ik herinner me er juist nog eentje: ik heb ooit ge TeM'd voor een topic waarin één user steeds caps lock gebruikte.
De mod die daar toen op reageerde vond ingrijpen niet nodig omdat de tekst (die in caps lock stond) niet aanvallend bedoeld was (of iets van die strekking).
Dat vond ik een uitermate vreemd antwoord. Caps lock staat op internet gelijk aan "roepen" en is niet gewenst. Of de tekst nu aanvallend bedoeld is of niet, het is storend om te lezen en bij iedereen wekt het een reactie op van "pfffffffff gil zo niet joh, nergens voor nodig".

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:34

Als ik een verhaal in Caps tegenkom typ ik het meestal wel over. Bij een lang verhaal is het wel een rotwerk.
Gaat in ieder geval standaard pb naar gebruiker.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:39

Sorry hoor, maar ik vind niet dat het jullie taak is berichten over te typen... Laat ze dat zelf aanpassen?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:09

leentje schreef:
Ik drink nooit thee...



En dat betekent; bij 1e persoon nooit een t plaatsen?

(ja zelf bedacht!)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:10

Zo is het mij idd uitgelegd (of moet dit nou een t zijn? Scheve mond), als ik snel tik wil ik nl - uit gewoonte - ook nog wel eens 'ik wordt' schrijven. Na een aantal opmerkingen als 'het is ik loop en niet ik loopt' begon het tot me door te dringen Lachen

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:12

Uitgelegd -> uitgelegde

Of was dat weer met 't kofschip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:13

DaphneL schreef:
Menino, ik erger me toch echt meer aan jouw berichtjes in z'n geheel dan aan fouten met persoonsvormen (die meestal komen doordat mensen het niet beter weten..)


ik ga er op letten, was er zelf namelijk ookal achter en erger me oms gewoon aan mezelf hoor Knipoog

't is wel iets erger als die persoonsvormen ja, maar vaak valt het me gewoon op
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-04 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:13

Pervinco, het kan niet altijd dat een user zijn bericht aan kan passen, users kunnen het bericht maar 1 uur wijzigen en zo komt het dus voor dat wij wel eens een bericht verduidelijken om het leesbaar te maken.

Overigens ook ik wijzig onduidelijke teksten als ik die tegenkom en stuur een sturend pbtje om mensen de weg te wijzen hier op Bokt.
Ik vind persoonlijk dan ook dat bokkers onder elkaar elkaar ook wel wat mogen helpen, we zijn tenslotte allemaal ergens begonnen en de een heeft wat meer moeite de weg te vinden dan de ander.
Het is een groot forum.
Zelf zou ik het ook zeer waarderen als iemand mij op een blunder wijst, ik leer daar ook weer van.
Teken ik er wel bij aan dat er ook zat zijn die niet even de boktregels doorlezen en zo ook kunnen leren dat MSN en Breezertaal op Bokt niet gewenst is en bovendien zwaar ergerlijk is voor veel mensen.
Vandaar dat ik zeg dat een pbtje sturen een kleine moeite is en doordat wij echt niet alles kunnen lezen wij het gebruik van de rode knop wel degelijk waarderen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:18

Laura schreef:
Sorry hoor, maar als je in een dictee fouten maakt op jah en neej, dan ben je wel een beetje dom bezig!


dat wist ik nog niet Scheve mond

maarja, nu gebeurt het niet meer Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:18

SuperPepeijn schreef:
ik erger me er niet aan, maar ik vind het wel een taak van de moddies het een beetje binnen de perken te houden.


En voor tenminste 1 van de moddies Schijnheilig om eigen berichten
even door de voorbeeldfunctie te trekken alvorens te plaatsen. Knipoog

Vergeten letters, hoofdletters, spaties en leestekens, dat kan iedereen
een beetje bijhouden, lijkt me?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:20

Je wist niet dat je JA moest schrijven ipv jah? Verward Huilen

Citaat:
Ik vind persoonlijk dan ook dat bokkers onder elkaar elkaar ook wel wat mogen helpen, we zijn tenslotte allemaal ergens begonnen en de een heeft wat meer moeite de weg te vinden dan de ander.

En vervolgens krijg je dus een opmerking zoals de quote uit mijn eerste berichtje... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Laura op 16-06-04 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:22

dat wist ik wel, maar ik deed het gewoon automatisch (jah schrijven)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:22

Karin schreef:
Maar ook mijn advies is: meld het via TeM. In de regels van Bokt staat overigens duidelijk dat het niet is toegestaan om MSN- en Breezah-taal te gebruiken, dus sancties volgen er dan zeker. Lachen


Vriendelijk (!!) even op die regel wijzen is doorgaans wel afdoende, hoor.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:39

Misser"]
En dat betekent; bij 1e persoon nooit een t plaatsen?

(ja zelf bedacht!)
[/quote]


[quote="Rainie schreef:
Uitgelegd -> uitgelegde

Of was dat weer met 't kofschip?


beide in een keer goed

wil je nu geloven dat ik heel even kwijt ben waarvoor 't kofschip ook alweer dient Verward

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:49

Je kunt het ons oude mensen (ahum) moeilijk kwalijk nemen dat we niet meer al die nederlandse spellingsregels onthouden. We zijn namelijk al een heel eind afgestudeerd en zakelike brieven en dan vooral overheidsbrieven zijn nu niet bepaald bevorderlijk voor je Nederlands.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:50

alle laatste letters van de stam die in het kofschip staan k-o-f-s-c-h-i-p krijgen een T ('t kofschip) in verleden tijd.
Roken - ik rook - rookTe - heeft gerookT (t staat in kofschip)
delen - ik deel - deelDe - heeft gedeelD (d staat niet in kofschip)
Maar: Verbazen -verbaasde - heeft verbaasd (z staat niet in het kofschip)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:52

leentje schreef:
beide in een keer goed

wil je nu geloven dat ik heel even kwijt ben waarvoor 't kofschip ook alweer dient Verward


Als een van de medeklinkers uit 't kofschip (of 't fokschaap! die wordt hier helemaal vergeten), de laatste letter is van de stam van een werkwoord, is de laatste letter van het volt.deelwoord een t, en de verleden tijd eindigd dan op -te, -ten. Staat een paar bladzijdes terug beter uitgelegd.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:57

Op die manier dus, ik kijk altijd gewoon naar de verleden tijd (dan kom je ook te weten of het een d of een t moet zijn), vandaar waarschijnlijk dat ik het kofschip een beetje vergeten was Knipoog