Wel/Niet sluiten van topics op ED omdat het op de Markt zou moeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Wel/Niet sluiten van topics op ED omdat het op de Markt zou moeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:17

Ik zie op ED geregeld topics voorbijkomen die behoorlijk advertentie-achtig zijn. Ik vind de topics met een verhaal (ipv alleen maar echt heel advertentie-kort) wel leuk om te lezen en zo heel veel topics worden er tegenwoordig niet meer aangemaakt dus het is vaak wel een leuke toevoeging aan traffic/content, áls de TS dan ook open staat voor een discussie (anders: maak inderdaad lekker een advertentie op de markt aan).

Ik erger me wel aan de willekeurigheid van welk van dat soort topics mogen blijven staan en welke gesloten worden. Een topic voor meehelpen tegen kost en inwoning: prima, laten we staan (is gewoon een advertentie, dus waarom die wel?). Een topic om op een huis te passen en voor dieren te zorgen tegen 0 vergoeding: prima, blijft staan (wederom: advertentie, dus waarom?).
Maar dan nu, een topic voor leuke nieuwe aanwas voor een team in een gave tak van paardensport: nee, dat mag niet want is een advertentie die op de markt thuishoort. (viewtopic.php?f=103&t=2134167) [Edit: "later vandaag" kwam erg snel blijkbaar, 20 minuten na dat modbericht is het al naar de mesthoop, jammer]

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind het echt jammer en ergerlijk dat juist zo'n leuk topic verwijderd wordt. Gewoon enthousiasme voor en met paarden wat gedeeld wordt en hartstikke leuk past in de community. Waarom moet dat weg? Ja, ze vragen om aanmelders. So? TS staat nota bene duidelijk open voor discussie dus in tegenstelling tot sommige andere topics die veel minder op een discussieforum thuishoren nodigt het topic ook nog uit tot leuke discussie.

Jammer, deze actie om dit topic te verbannen naar een advertentie. Ik hoop dat er eens gekeken gaat worden naar het (niet meer) sluiten van topics die leuke of interessante discussie geven itt het openlaten van topics die helemaal niet om discussie gaan en dus niets toevogen (zoals iemand die een topic aanmaakt om te pb'en met een DA, waarbij dat topic - tegen de regels in en tegen het maken van interessante content in - gewoon blijft staan. En dat gebeurt vaker, schiet mij maar lek).

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wel/Niet sluiten van topics op ED omdat het op de Markt zou moeten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Dank voor het openen van dit topic, ik heb de modjes van het betreffende forum deel even hierheen gelokt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Ik vond het ook niet per se een advertentie. Zeker bij dingen die mensen misschien nog niet zo kennen is een topic niet overbodig, lijkt me :)
Dan kunnen ze ook even vragen stellen, en kan de TS wat uitleg geven. Scheelt misschien wel tig pb's met dezelfde vraag erin.

Dat voorsteltopic van van de week is in mijn ogen meer een advertentie, maar die staat mooi in uitgelicht vandaag :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Konstantine schreef:
Ik vond het ook niet per se een advertentie. Zeker bij dingen die mensen misschien nog niet zo kennen is een topic niet overbodig, lijkt me :)
Dan kunnen ze ook even vragen stellen, en kan de TS wat uitleg geven. Scheelt misschien wel tig pb's met dezelfde vraag erin.

Dat voorsteltopic van van de week is in mijn ogen meer een advertentie, maar die staat mooi in uitgelicht vandaag :+

Ja, dat is inderdaad wel echt een advertentie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Dat is gewoon reclame. Mag wel of niet, maakt mij niet uit, maar dan allemaal wel of allemaal niet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Allereerst is het voor ons ook niet fijn om topics te moeten sluiten. Helaas is het zoeken naar personeel (al dan niet vrijwillig) niet toegestaan en hoort dit op de BoktMarkt thuis.
Als je andere topics ziet die niet aan de regels voldoen kan je daar altijd een tem op plaatsen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:38

Dank Polly, maar ik denk eigenlijk dat dit ook gewoon breder is dan alleen ED. Dat er soms net iets teveel is blijven hangen uit de tijd dat topics gesloten en samengevoegd moesten tot verzameltopics (en subfora uitgebreid moesten worden) omdat er zoveel topics waren. Die tijd is al een tijdje voorbij (helaas) dus toch goed om nog eens mee te nemen in de visie en dagelijkse gang van zaken?

Konstantine schreef:

Dat is op zich prettig voor de TS, maar zou voor mij niet het doel zijn, het moet m.i. wel iets toevoegen op het forum. Maar dat deed dit topic ook, leuke, nog vrij onbekende sport en topic nodigt uit tot vragen/gesprek. Leuk toch?

Konstantine schreef:

Nou precies. Als dat geen reclamestuk is? Kom op hoor, niet meedoen maar wel je fokkerijstal aanprijzen en vervolgens wordt dat op uitgelicht gezet. Ik heb er niet per sé een probleem mee maar het is natuurlijk gewoon een advertentie. Doe je dat nadat je leuk meedoet hier vind ik het al heel anders, maar dat is niet het geval. En dan sta je dat als bokt niet alleen toe maar licht je het ook uit op de voorpagina, terwijl een topic verder niet eens op ED mag staan omdat dat wel een advertentie zou zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:47

Firelight schreef:
Allereerst is het voor ons ook niet fijn om topics te moeten sluiten. Helaas is het zoeken naar personeel (al dan niet vrijwillig) niet toegestaan en hoort dit op de BoktMarkt thuis.
Als je andere topics ziet die niet aan de regels voldoen kan je daar altijd een tem op plaatsen.

Huh? Personeel? Een toevoeging voor een sportteam is toch geen personeel? Ik snap deze redenatie echt niet.

En ik begrijp het temmen hoor maar als gebruiker neemt de zin wel een beetje af als je ziet dat mods gewoon reageren in topics die gesloten zouden moeten worden. En als mod zie je de topics zelf ook langskomen toch? Het komt gewoon best ongeloofwaardig over als je als mod het ene wel laat staan en het andere niet, ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat je de andere topics dan niet ziet. Zoveel topics komen er niet voorbij op ED?

Kijk, mis je de zoveelste crowdfundoproep/-reactie in een langlopend topic dan snap ik het nog (en eerlijk, ook daar heb ik geen zin meer om op te temmen, je weet de topics waarin het vaak voorkomt dus als je er als mod echt achterstaat die regel te handhaven dan zou het wel fijn zijn als mods het zelf in de gaten houden, vind ik dan). Maar voor de topics op ED hoef je alleen maar de OP te lezen, dus makkelijk te volgen en daardoor voor mij dus raar als daar zoveel gemist wordt. Komt dan toch meer over als meten met meerdere maten, of willekeur.

En nogmaals: misschien moet bokt het eens gaan heroverwegen, wat wel en niet thuishoort op het discussiegedeelte. Het bloedt alleen maar verder dood als je strikt vast wil houden aan bepaalde regels terwijl een topic juist iets toevoegt. Dan schiet je je doel voorbij vind ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Wat jammer dat dat topic gesloten is, horseboarden is toch een onbekende tak van de paardensport. Ben het verder ook eens met de opening post

Zou het een optie zijn dat ze het topic opnieuw opent met introductie over wat horseboarden is en dan dat ze altijd nog mensen zoeken die willen aansluiten?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Er mag altijd een topic geopend worden over horseboarding op PP, dat is geen enkel probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Helemaal met ts eens.
Ook het vergelijk met dat andere topic.
Ik begreep ook al niet waarom het op slot stond en het laatste mod bericht was voor mij ook een :?

Maar het is vergeefse energie om te onderbouwen waarom je het anders ziet. Ervaring van jaren leert dat, als het achter de schermen zo besloten is, er wel heel bijzondere dingen moeten gebeuren om tot een ander inzicht te laten komen..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Firelight schreef:
Er mag altijd een topic geopend worden over horseboarding op PP, dat is geen enkel probleem.

Dat snap ik maar de vraag was of het mogelijk is om een topic te openen met een algemene insteek en dan te vragen of mensen interesse hebben

Eigenlijk waar wordt de grens getrokken tussen informatief topic en advertentie. Waarom het ene topic wel en het andere niet

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:32

Firelight schreef:

Ik begrijp nog steeds niet hoe hier om personeel gevraagd werd. "We zijn een vriendengroep die in de weekenden van het boarden tot elkaar veroordeeld zijn en daar een onwijs gezellige tijd van maken, verder zien we elkaar zo min mogelijk en zijn we vooral lekker zelf druk met sociaal leven, gezinsleven en sommigen met hun paarden (hoog) in de sport. Prima te combineren. We zoeken een vlot paard en dito ruiter, die een uitdaging niet uit de weg gaan!"

En ik begrijp ook nog steeds niet waarom topics waarin overduidelijk wel om (onbetaald) personeel gevraagd wordt dan weer niet gesloten worden. Temmen vind ik dan echt een veel te makkelijk antwoord eerlijk gezegd, dan gaat er met het modden toch gewoon iets niet goed als je zelf niet de topics eruit weet te pikken? Maar goed, ik ben nog steeds van mening dat ook die topics prima kunnen blijven staan en het team en of Bart daar gewoon eens wat breder over na zou moeten denken.
Erg jammer dat er zo beperkt en niet inhoudelijk gereageerd wordt eerlijk gezegd.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Zodra een topic echt alleen als onderwerp heeft adverteren zoals bij het topic waar showleden werden gezocht wordt het als advertentie gezien.
Als iemand een topic maakt over een tak van sport en die zet erbij dat mensen die geïnteresseerd zijn altijd mogen aansluiten dan wordt er meestal niet moeilijk gedaan.

Het topic waarin personeel wordt gevraagd is mij niet bekend dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Firelight schreef:
Zodra een topic echt alleen als onderwerp heeft adverteren zoals bij het topic waar showleden werden gezocht wordt het als advertentie gezien.
Als iemand een topic maakt over een tak van sport en die zet erbij dat mensen die geïnteresseerd zijn altijd mogen aansluiten dan wordt er meestal niet moeilijk gedaan.

Het topic waarin personeel wordt gevraagd is mij niet bekend dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

En het uitgelichte topic dan? Dat is net zo goed een verkapte advertentie. In mijn ogen nog erger dan het verwijderde topic.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Ik zal mijn collega's van Algemeen er even bij roepen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Ja die in Uitgelicht is wel heel duidelijk advertentie ja, dat het horseboard topic is gesloten slaat echt nergens op. >;)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

Goed dat jullie dit aanhalen en voor ons ook fijn om op deze manier de stem van de gebruikers te kunnen horen :j

Wat betreft een vorm van willekeurigheid: ik zal niet ontkennen dat dat voorkomt. We werken nou eenmaal met een team van moderators en daardoor kunnen er onderlinge verschillen optreden qua handelen, zeker omdat sommige situaties eerder grijs zijn dan zwart-wit.

Los daarvan geven jullie ook duidelijk een ander signaal af. Ik denk dat het goed is om ons als team eens te buigen over onze regels op het gebied van adverteren, reclame maken en de Bokt Markt. Daar kunnen we nu dan ook niet meteen iets mee (in dit topic), want dat moeten we dan natuurlijk eerst bespreken. Sowieso is dat natuurlijk geen garantie op verandering, maar ik kan wel volgen wat jullie hier aangeven :j

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

KimD schreef:
Firelight schreef:

En het uitgelichte topic dan? Dat is net zo goed een verkapte advertentie. In mijn ogen nog erger dan het verwijderde topic.

Mee eens.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Ik vind het ook opvallend dat er zoveel verschil in beleid lijkt te zijn.

Ben nu wel enorm benieuwd wat er in dat horseboarding topic stond :+

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

:oo het betreft mijn topic. Wat grappig dat het velen van jullie zo is opgevallen. Ik had me er vrij snel bij neergelegd hoor, maar vind het inderdaad ook wel meten met twee maten.
Het geeft niet dat het is verwijderd maar het is jammer want de onderlinge toon was vriendelijk en hopelijk ik ook :o dat geeft een voedingsbodem voor een fatsoenlijk ontspannen topic wat idd wat inzichten kan geven, wat een ieders mening ook is.
We zoeken zeker geen personeel, ook niet vrijwillig. Wel mede fanatiekelingen voor een vrij nieuwe tak van sport waar wij hobbymatig shows in geven. Perongeluk is het serieuze sh't geworden, maar het blijft een vriendengroep die gek is op boarden en paarden en die wel wat extra deelnemers kan gebruiken als ik dat dan afzet tegenover bepaalde topics waar sluikreclame ongeveer door het scherm schreeuwt.. vind ik dat toch jammer

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:54

NadjaNadja schreef:
Goed dat jullie dit aanhalen en voor ons ook fijn om op deze manier de stem van de gebruikers te kunnen horen :j

Wat betreft een vorm van willekeurigheid: ik zal niet ontkennen dat dat voorkomt. We werken nou eenmaal met een team van moderators en daardoor kunnen er onderlinge verschillen optreden qua handelen, zeker omdat sommige situaties eerder grijs zijn dan zwart-wit.

Los daarvan geven jullie ook duidelijk een ander signaal af. Ik denk dat het goed is om ons als team eens te buigen over onze regels op het gebied van adverteren, reclame maken en de Bokt Markt. Daar kunnen we nu dan ook niet meteen iets mee (in dit topic), want dat moeten we dan natuurlijk eerst bespreken. Sowieso is dat natuurlijk geen garantie op verandering, maar ik kan wel volgen wat jullie hier aangeven :j

Dit vind ik nou echt een hele fijne reactie, waardeer ik echt. Je gaat echt in op de vraag/stelling ipv het af te doen met 'dit zijn de regels, punt'. Echt fijn.

En de erkenning van de willekeurigheid waardeer ik ook erg. Misschien dat er toch nog wat meer overlegd kan worden over de grijze situaties zodat er meer eenheid naar de gebruikers toe is? Als er geen spoed is om iets weg te gooien omdat het niet direct schadelijk of vreselijk ongepast is, dan is het misschien een idee om dat even te parkeren en met (een paar anderen van) het team te overleggen? Zou fijn zijn als je dit mee zou willen nemen, niet voor 1 team maar voor meerdere/alle teams?

Ik vond het ook erg vervelend dat iets dat 'later vandaag' weggegooid zou worden ineens binnen 20 minuten al helemaal weg was. Dan geef je de mensen die het topic gezien hebben (en/of gereageerd) niet eens de kans om erachter te komen dat het gesloten is, waarom en dat het weg gaat, tenzij ze toevallig in die 20 minuten het modbericht hadden gezien. Niet gebruikervriendelijk vind ik.

Echt super dat je het wil gaan bespreken! Ik snap zeker dat er niet direct in dit topic een regelverandering doorgevoerd wordt, maar ben blij te horen dat je er iets mee wil doen. Mocht je later een update hebben zou ik het fijn vinden om te horen wat eruit gekomen is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:59

Mar_jolijn schreef:
:oo het betreft mijn topic. Wat grappig dat het velen van jullie zo is opgevallen. Ik had me er vrij snel bij neergelegd hoor, maar vind het inderdaad ook wel meten met twee maten.
Het geeft niet dat het is verwijderd maar het is jammer want de onderlinge toon was vriendelijk en hopelijk ik ook :o dat geeft een voedingsbodem voor een fatsoenlijk ontspannen topic wat idd wat inzichten kan geven, wat een ieders mening ook is.
We zoeken zeker geen personeel, ook niet vrijwillig. Wel mede fanatiekelingen voor een vrij nieuwe tak van sport waar wij hobbymatig shows in geven. Perongeluk is het serieuze sh't geworden, maar het blijft een vriendengroep die gek is op boarden en paarden en die wel wat extra deelnemers kan gebruiken als ik dat dan afzet tegenover bepaalde topics waar sluikreclame ongeveer door het scherm schreeuwt.. vind ik dat toch jammer

Mee beide dingen zeer eens.

Het had de mod ook gesierd als je de kans had gekregen om je OP aan te passen zodat je topic (binnen de huidig geldende regels) daarnaa naar bijvoorbeeld PP verplaatst had kunnen worden. Nu is het gewoon hup een streep erdoor, zo zonde. Dit soort acties halen toch weer wat lol van het forummen weg vind ik en lijkt me dat je in deze tijd van steeds verder uithollende fora je gebruikers juist bij je wil houden (en dan vooral degenen die daadwerkelijk content creëren).

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

Ook ik vond het jammer dat het horse boarding topic werd gesloten. Ergens kan je het natuurlijk als een advertentie opvatten maar er zit geen commercieel doel achter. Op de markt zijn dergelijke oproepjes, want ik zie het meer als een oproepje dan een advertentie, veel minder zichtbaar. Er worden immers ook oproepjes geplaatst wanneer mensen op zoek zijn naar stalling of een pyjama broek in een bepaalde maat/kleur etc. Dan wordt het de "kracht van Bokt" genoemd.

Een aantal maanden terug was er ook een topic van een bokker die oppas zocht in Zuid Frankrijk https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=2125087 wat toch maar liefst 6 pagina's groot is en in de basis niets verschilt met het topic waar er naar uitbreiding van het horseboarding team gezocht wordt. Niets ten nadele van die TS en haar topic overigens, ik hoop dat ze mensen gevonden heeft.