Opt-outsysteem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Opt-outsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:38

Is dit tegenwoordig de manier van cookies vragen?

Mij lijkt in de Nederlandse taal aanbieden op een Nederlands forum ook beter.

En opt out mag dat eigenlijk wel in Nederland?

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Opt-outsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:43

Hoe krijg jij dit scherm? Nog nooit gezien :=.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:48

Ik ook niet eerder :)

Dacht ook dat ik opnieuw in zou moeten loggen, maar dat was niet zo.

krijg wel vaker het andere cookie scherm.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:49

Ik ga Bart voor je lokken. Dit heb ik nog niet eerder gezien, dus durf er verder ook niks over te zeggen, maar Bart vermoedelijk wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:50

Dankjewel Lalidan.

Ben wel benieuwd of andere het ook wel eens hebben :j

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:03

Ik heb hem zelf nog niet gezien, maar de regels zijn duidelijk (en vaker gebroken dan aangehouden).
Een cookiebanner moet "helder" zijn, wat dat inhoud kun je hier lezen: https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... kiebanners

Dat betekend dus oa dat afkeuren net zo veel kliks moet kosten als goedkeuren, en de mogelijkheid tot afkeuren niet weggestopt mag zijn (zowel niet onder andere knopjes als "wijzigen" of "meer instellingen" ofzo als dat de knop net zo duidelijk moet zijn als de accepteer knop en dus geen tekst met onderstreeping voor wijgeren en een grote in-your-face knop voor accepteren). Overigens mag het andersom wel. Goedkeuren mag prima meer moeite kosten dan afkeuren. Maar dat is niet bepaald in het voordeel van de websiteeigenaar gezien het over het algemeen dan weinig gebeurd, dus zal je dat niet snel zien.

Dus om je vraag te beantwoorden DP: een opt-out zoals dit mag dus niet ondanks dat het veel gebeurd. De opt-outs aanklikken en dan op confirm drukken kost immers meer moeite dan enkel op confirm drukken.

Overigens een kleine notitie, de "cookiewet" spreekt niet enkel over toestemming voor cookies aan zich, maar toestemming voor elke vorm van tracking en dergelijke. Deze toestemming wordt meestal gevraagd in de vorm van een "cookiebanner", maar de wet treed dus breder dan cookie. Hij heet eigenlijk dan ook de "ePrivacy Richtlijn". Laat je echter niet mislijden door de naam, een Europese richtlijn als deze is ook bindend, echter moet elke staat het implementeren waardoor details in de uitwerking kunnen verschillen en er extra regels bovenop kunnen komen per land. Maar elk land moet er dus alsnog minimaal aan voldoen. Er is ook een ePrivacy Verordering die als vaste wet voor iedereen geld, echter is deze er nog niet door gekomen en dus (nog) niet geldig.

Verder ook de notitie dat niet gepersonaliseerde content laten zien niet hetzelfde is als niet tracken. En het tracken is de privacyschending en dus het probleem. Het maakt verder dan niet uit of je dat terug ziet in bijv. gepersonaliseerde advertenties of dat je er niks van merkt.

Helaas heeft het AP veel te weinig mankracht en budget om elke website achterna te zitten voor hun niet-wettelijke cookiebanners waardoor veel websites zich toch niet aan de regels houden en daarmee weg komen. Sinds 2024 letten ze er wel wat meer op. Als deze cookiebanner idd zo bedoeld is en ook zo blijft, zou ik zeggen melden bij het AP. Gebeurd wellicht weinig mee op eerste gezicht, maar hoe meer meldingen hoe sterker het AP staat voor meer budget zodat ze er wel wat mee kunnen (hoe minder men meld omdat het toch niks mee gebeurd, hoe meer ze te horen krijgen dat er toch geen nood voor is). Daarnaast pakken ze met enige regelmaat wel dingen op, zeker die met grote kans van slagen, waar veel meldingen over komen, danwel waar veel "slachtovers" vallen. Dat kan alleen soms wel wat lang duren. Maargoed, dat loopt beetje op de feiten vooruit. Eerst maar even kijken wat Bart zegt.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:08

Dat scherm heb ik er niet opgezet, dit is idd niet zoals het hoort :oo

Maar geen idee waar het dan wel vandaan kwam, de tekst is daar ook niet erg helder over. Wanneer kreeg je die melding precies en hoe zag deze eruit? Losse pagina of een scherm dat over een deel van Bokt.nl heen lag?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 08:12

Dat is raar dan.

Gisteren op de pc.
Ik gebruik opera als browser.

Bij het klikken naar een nieuw onderwerp.

Als scherm erover heen.

Heb wel eens vaker dat ik het scherm krijg met de bokt voorwaarden in het Nederlands. Alsof je een nieuw lid bent.
En dan moet ik opnieuw inloggen.

Dacht dat dit er een vervanger voor was. Maar hoefde niet opnieuw in te loggen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:26

Hmm. Er lastig te vinden dan :\

Ik schrijf het voor nu even af als een eenmalige fout van een adverteerder. Maar hoor het heel erg graag als meer mensen dit zien of als jij dit nog een keer te zien krijgt, DuoPenotti.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:36

En als je zo’n opt out aanklikt, betekent het dan dat je wel of niet je gegevens wilt delen? Normaal moet je toestemming geven maar bij opt out moet je juist bezwaar maken toch?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 23:25

Suzanne F. schreef:
En als je zo’n opt out aanklikt, betekent het dan dat je wel of niet je gegevens wilt delen? Normaal moet je toestemming geven maar bij opt out moet je juist bezwaar maken toch?
Opt-out betekend dat ze je gegevens verzamelen tenzij je expliciet aanvinkt dat je dat niet wil. Je zou dus 1 voor 1 elk vinkje moeten aanklikken om niet te delen, anders deel je wel.

En dat mag dus idd niet, gelukkig is het niet een nieuwe Bokt policy maar een foutje ergens :j .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 08:17

Heb het nu ook niet vaker gehad.
Uiteraard plaatst ik het hier mocht het weer gebeuren.

Dankjewel.