Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 10:36

Ik had verwacht, vooral dat verwacht en gehoopt dat de nieuwsredactie de podcast Geleidewolf aflevering 17 als VN bericht zou overnemen.

Helaas wordt dat niet gedaan.
- een podcast wordt pas bij uitzondering als VN gebracht, was de afwijzing.

Daarop had ik wedervraag gesteld als dit een reguliere artikel interview in een hippisch vakblad, krant, tv uitzending was geweest dan wel op VN.

Daarop kwam als antwoord dat er overleg binnen de NR is geweest omdat het in het algemene wolventopic genoemd werd, was toen de voornaamste reden om het niet te plaatsen.

Ik heb inmiddels contact gehad met eigenaresse, die is hoogst verbaasd dat het mag verzanden in algemene wolventopic.

Ik heb tegen mod gezegd dat mijn bericht over Geleidewolf aflevering 17 verwijderd mag worden om er dan wel een VN bericht van te maken.

Ik weet dat niet iedere bokker zit te wachten op nieuws over de wolf in Nederland.
Wie op de hoogte gehouden wil worden zonder de nare beelden kan in het algemene wolventopic terecht.

Maar de afwijzing komt als zwaktebod over. Er zijn immers genoeg VN berichten n.a.v. podcasts geplaatst.

Meerdere malen is nieuws over wolven en paard(achtigen) niet VN waardig bevonden, want dan had het nieuws nog niet in een krant gestaan.
En de gebruikte bron zou niet overgenomen mogen worden.
Die bronnen hebben schriftelijk toestemming verleend aan het forum Bokt. Mits met bronvermelding.
Of er moet meer vrolijk nieuws op de VN.

Betrokken eigenaar, uit de podcastaflevering is zeer verbaasd dat een paardenforum dergelijk nieuws weg laat moffelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:57

Het is heel bijzonder dat een Braziliaan die zijn vrachtwagen op de zijkant legt in Spanje voorpagina nieuws is. Terwijl de groom en de paarden er goed vanaf zijn gekomen.

En deze Podcast, die zich afspeelt in Nederland.
Met een uiteindelijk inslapen van een paard en hoge kosten voor een gewond paard niet geplaatst worden.

Waarin duidelijk word gemaakt dat Bij12 vaak foutieve informatie verspreid. Helaas weten vele van ons dat al wel, maar helaas vele ook nog niet die wel dat foute Bij12 lijstje ter hand nemen als leidraad.
En ook dat mag op de VN.
Want nu staat daar hond terwijl het overduidelijk wolf was en zo mensen ook nog steeds denken, oooh mijn grote paard is wel veilig.
Terwijl dat niet is.
Wel fijn op een paardenforum deze info, uit eerste hand, te mogen vernemen. Op een prominente plek.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:04

Goed dat jullie hier een topic over geopend hebben.
Als mod kan ik hier eigenlijk geen uitsluitsel over geven maar ik heb jullie vraag/dit topic onder de aandacht gebracht bij de Nieuwsredactie en ik verwacht dat zij hier de ook komen reageren.

tienus63

Re: Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 11:11

Mijn opmerking is zoals al eerder opgemerkt niet tegen een/de mod met wie ik contact had.
Maar tegen het beleid van de NR in zijn geheel.

Ik heb me er weleens over verbaasd dat een ongeluk bij een manege of iemand thuis al VN is voordat de ruiter bij wijze van spreken in het ziekenhuis kan zijn.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:18

Er waren meerdere redenen die we je hebben doorgegeven en de belangrijkste reden was dat deze podcast al uitgebreid besproken was in het grote wolventopic.
Iets waar geen sprake van was bij de podcasts die wij hebben geplaatst.

De nieuwsredactie kan natuurlijk niet zomaar berichten weghalen en bovendien is er ook op gereageerd en zouden de berichten van anderen dan ook verwijderd moeten worden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:24

Tsja, als de nieuwsredactie categorisch weigert wolvennieuws te plaatsen dan moet het wel op het wolventopic besproken worden hè, waar anders?
Wat een non-argument maar niet verbazend.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:25

Ik heb inhoudelijk geen idee waarover dit gaat, maar de reden dat iets al in een ander topic besproken is lijkt me een heel slechte reden om het geen VN te maken :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:26

Dus een topic van 203 pagina's vinden jullie gelijk staan aan vn nieuws?

En omdat bokkers het zo belangrijk vinden het elders al te bespreken is de conclusie, belangrijk nieuws posten we maar niet?

Stel Edward Gal krijgt een ernstig ongeluk en dat word elders al besproken, dan komt er geen vn nieuws van??? >;)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:30

Het is natuurlijk flauwekul dat iets niet op VN hoeft als het elders al besproken is. Er staat ook een artikel over 17 dressuurhengsten op de tweede dag van de bezichtiging terwijl er ook gewoon een goed topic loopt over de 1e en 2e bezichtiging.

Ik denk dat het tijd wordt dat de Nieuwsredactie hun beleid eens heroverweegt en daarin ook kritisch kijkt én luistert naar wat de gebruikers van Bokt graag willen zien.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:31

Ik zou juist die dingen wel op nieuws willen zien, want ik kijk die grote topics nooit door ...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:32

Firelight schreef:
Er waren meerdere redenen die we je hebben doorgegeven en de belangrijkste reden was dat deze podcast al uitgebreid besproken was in het grote wolventopic.
Iets waar geen sprake van was bij de podcasts die wij hebben geplaatst.

De nieuwsredactie kan natuurlijk niet zomaar berichten weghalen en bovendien is er ook op gereageerd en zouden de berichten van anderen dan ook verwijderd moeten worden.

Het is belangrijk om dit op de voorpagina te plaatsen omdat het wolventopic niet meer bij nieuwe berichten komt te staan en op de forumlijst zelf pas halverwege staat omdat het meer dan x aantal pagina's heeft. De mensen die in het wolventopic zitten weten dus al wel hoe het in Nederland er voor staat. Maar het is juist zo belangrijk dat IEDEREEN dit nieuws mee krijgt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:33

Allereerst gaat het om een podcast en niet om een nieuwsbericht. Wij plaatsen echt niet alle podcasts die over paarden gaan en moeten dus een selectie maken.
Dan gaan we in overleg en aangezien er al een discussie liep in het andere topic over deze podcast was het besluit niet plaatsen.
Als nu blijkt jullie dit wel graag op VN willen zien dan gaan we dat natuurlijk alsnog in orde maken.

Er is absoluut geen sprake van dat wij wolvennieuws weigeren, met een simpele zoekopdracht kan je dat zo zien.
Wij zijn wel aan een aantal regels gebonden: we moeten overnemen van de bron en de bron moet ook wel een nieuwsbericht zijn en niet één regel zoals bijvoorbeeld vaak is bij de Facebookgroepen. Daar kunnen wij heel lastig een nieuwsbericht van maken omdat wij ook geen verdere informatie hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 13:33

Een VN bericht kan ook de inhoud van de podcast weergeven en een verwijzing naar algemene topic.
Dat wordt vaker gedaan.

Nogmaals wie niet geconfronteerd wil worden met de wolvenellende negeert het algemene wolventopic.
En daardoor missen veel mensen de werkelijkheid.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:34

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat jullie verstaan onder "uitgebreid besproken"? Hoeveel berichten/pagina's hebben we het dan over?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 13:35

Maar wat moet er toegevoegd worden aan een bericht over gedode pony’s die slachtoffer zijn geworden van wolven aanval.

Snuitje was de lievelings pony van Marietje!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:37

tienus63 schreef:
Nogmaals wie niet geconfronteerd wil worden met de wolvenellende negeert het algemene wolventopic.

Maar als mensen geen informatie willen de wolf, is dat toch hun goed recht?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:45

Lieser schreef:
tienus63 schreef:

Dan klik je het topic niet aan, simpel. Wil niet zeggen dat je dan maar niet moet plaatsen.

Bokt is een paarden forum. Vele mensen denken nog steeds dat grote paarden veilig zijn. En het lijkt me juist op een paarden forum dan logisch dat deze onwaarheid wordt recht gezet en wie weet misschien redt het een paard.

Dat een paard niet enkel wordt aangevallen, maar dat het heilige hekwerk ook gewoon gevaarlijk is voor paardachtigen en dat een wolf niet eens in je wei hoeft te lopen voor een angst reactie bij paarden.

Als je bij Bij12 op de lijsten kijkt, staat hier vaak hond als dader. Ook dat klopt niet, mensen worden daarmee op het verkeerde been gezet, schijnveiligheid. In de podcast wordt uitgelegd waarom.

Wat als het je dure sportpaard overkomt, je enorme dierenartsen kosten moet maken, hoe wordt het behandeld, nou niet tot amper. Vergoeding kun je naar fluiten. Genoeg te melden waar paardenhouders iets aan hebben. Dus voorpagina materiaal lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 13-12-24 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:46

Lieser schreef:
tienus63 schreef:

ja en dan scrollen ze het VN bericht voorbij.

Maar er zijn ook een hoop mensen die denken dit gaat mij nog helemaal niet aan.
Ik heb geen schapen en pony's. ik heb enkel grote paarden. En dat paard dat was toch hond?!
En komen daardoor niet in het wolven topic.

Grote paarden worden niet gepakt...nee op deze manier niet nee.
Bij12.... Waarvan vele al van weten dat op meerdere vlakken niets klopt van de lijst. Zoals er bij hekwerk staat niet wolfwerend, terwijl de eigenaar er alles aan heeft gedaan om wolven buiten te houden en echt wel meer heeft dan 2 draadjes stroom.

Ook in deze weer, deskundige ter plaatse en DA zeggen wolf, bij12 zegt nee hoor, we maken er hond van. En zo staat het ook in de lijst.

Dit hoort toch op de VN om juist alle paardenmensen te voorzien van de eerlijke informatie?
En dan heb je meer kans op VN.
Te belangrijk om te negeren. Je kan er een paardenleven mee redden....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 14:03

Lieser schreef:
tienus63 schreef:

Beweer ik anders?
Ik ga ook niet naar een kerkdienst. Die info laat ik aan me voorbijgaan.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:05

Het grote paard in Duitsland dat achtervolgd werd tot in de stal, en uiteindelijk bezweek is ook niet op VN geplaatst toch? Want dat stond ook al uitgebreid in het wolven topic :x

Ik snap heel goed dat mensen er sneller overheen lezen, want wie heeft er zin om 200+ pagina's door te spitten? Een vast clubje houdt het bij gok ik, maar als ik geen trouwe meelezer was, begon ik daar ook niet aan. Iets dermate groots niet plaatsen 'omdat het al in het wolven topic staat' vind ik een kul argument, excusez le mot.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:10

Ik snap dat argument ook niet. Als er ergens een fikse droes- of Rhino-uitbraak is, dan komt er op VN ook een melding van een bepaald item met daarin een link naar een topic waarin (wel) gereageerd mag worden.

Gewoon dat bericht op VN plaatsen, sluiten en verwijzen dat reacties in het grotere topic kunnen, net als met droes / rhino.

Als het verhaal wordt, dat het niet op VN komt OMDAT het al besproken is in het grote wolventopic, dan wellicht dat wolventopic maar sluiten en elk bericht via VN aanmelden?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:12

Het voorbeeld wat je nu noemt Haarbal is niet geplaatst omdat wij helaas geen bruikbare bronnen konden vindenen niet door wat jij nu zegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:19

Ik denk dat het belangrijk is dat deze betreffende podcast op de VN komt.

Omdat het dan inderdaad duidelijk is dat grote paarden ook het slachtoffer kunnen worden van de wolf, wat de gevolgen zijn en hoe BIJ12 test en omgaat met de resultaten en mensen op een verkeerd been zet door er hond van te maken.

En dan heb ik het nog maar niet over de schadevergoedingen die ze weigeren uit te betalen.

In ieder geval zijn mensen dan gewaarschuwd en kunnen ze er voor zorgen dat hun dieren veilig staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 14:20

Dat is niet waar.
Ik heb bronnen ingestuurd. Via een Duitse Facebookgroep die toestemming heeft gegeven.
Het originele bericht van de eigenaresse en later de berichten uit de krant en van St Georg.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:20

Firelight schreef:
Het voorbeeld wat je nu noemt Haarbal is niet geplaatst omdat wij helaas geen bruikbare bronnen konden vindenen niet door wat jij nu zegt.

Okay, duidelijk. Maar hopelijk geeft dit wel aan hoe frustrerend het is voor de mensen die het wel in de gaten houden en wel melden (Tienus). En dat op deze manier het idee ontstaat dat er met twee maten gemeten wordt.

Want een uitbraak van een besmettelijke ziekte op een grote wedstrijd in Frankrijk wordt wel gemeld, met in de titel dat het belangrijk is, terwijl de gemiddelde Bokker echt niet op een FEI wedstrijd gaat (op daar op stal staat). Maar de gemiddelde Bokker heeft wel een paardje op een pensionstal bij een boer. En de media meldt dit soort zaken niet. Ik snap dat jullie bronnen na willen kunnen trekken, en niet kunnen sturen op 'Pietje op FB zei dat...', maar wellicht is er op een andere manier voor Bokt een rol in de bewustwording. Wellicht het overwegen waard, juist omdat er ondertussen echt paarden dood gaan, door wolven of de gevolgen. Geen salamishetlanders, maar grote paarden. Het plaatsen van deze podcast lijkt me een goed begin.