Voorstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thunar

Voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 10:42

Dag allemaal, ik wil mezelf graag introduceren als nieuw lid. Hoewel nieuw, want ik ben als man van 70 niet de jongste meer. Mijn hele leven is misschien wat overdreven maar sinds mijn lagere schooltijd ben ik geïnteresseerd geweest in paarden, bij vlagen sluimerend of meer actief in de zin van informatie verslinden en ondersteunen van mijn dochter bij haar amazone-activiteiten. Mijn eerste spreekbeurt ging over paarden. Kun je nagaan! :D De Paardenkamp in Soest vind een mooi initiatief en een bezoek aan die 'ougies' (of ouchies, zoals ze in Utrecht zeggen) altijd wel een bezoek waard.

Een aantal jaren geleden stonden we op een camping in Duitsland, in Thüringen waar actief paardensport werd bedreven. Mijn dochter wist er wel raad mee maar baalde toch even omdat ze zich eerst in de bak moest bewijzen voordat ze een rit in de buitenwereld mocht meemaken. Dat wilde ik tegen beter weten eigenlijk ook wel want ik moest met 0 ervaring natuurlijk eerst maar even een les volgen op een mak paard in de bak met een geleende cap na wat theoretische uitleg. Het viel me mee en ook een beetje tegen, best hoog en ik dacht dat het veel makkelijker was om rechtop te blijven zitten. Daar is het toen even bij gebleven maar ik vond het toch wel een prachtige ervaring om een minuut of twintig op een paard te zitten en een paar stappen te rijden in plaats van ernaast te staan met de teugels kort in handen. Al met al was het een leuke camping en mijn dochter heeft de rest van die paar weken met volle teugen genoten. Niet zo lang geleden in een meer ontspannen sfeer op Hercule (de merens van Pien) een stukje mogen rijden waardoor ik de smaak weer te pakken kreeg.

xChanelx

Re: Voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:59

Wat leuk, welkom!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:08

Welkom!

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:27

Citaat:

xChanelx schreef:
Wat leuk, welkom!

Dankjewel, en ook Ievie. De Paardenkamp in Soest schoot me, misschien als tip, te binnen toen ik wat berichten las over onderdak gezocht wegens uiteenlopende redenen. Er zijn vast wel meer mogelijkheden in Nederland om je oudere paard dat je zelf niet meer kunt onderhouden onder te brengen. Maar dat is best schrijnend en extra moeilijk als die mogelijkheden beperkt zijn. Vandaar mijn steun voor dit mooie doel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:04

Je bent nooit te oud voor een nieuwe hobby :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:09

Hai Thunar, wat leuk om jou hier te zien. Welkom en ja ik heb goede herinneringen aan je bezoekje!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:17

Wat leuk, en welkom! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:19

Welkom op Bokt!

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:21

Goof schreef:
Je bent nooit te oud voor een nieuwe hobby :D

Dat vind ik heel fijn om te horen! Ik wil in eerste instantie daaarover, nooit te oud, graag wat meer te weten komen maar dat komt wel. Ik ga eerst maar eens verder met rondkijken. Ik ben al wat leuke onderwerpen en discussies tegengekomen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:35

Nou was Hercule ( :+: ) wel een geweldige Merens om een rit op gemaakt te mogen hebben. Welkom op bokt Thunar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:41

Unwritten schreef:
Nou was Hercule ( :+: ) wel een geweldige Merens om een rit op gemaakt te mogen hebben. Welkom op bokt Thunar!

Afbeelding

Hierboven mijn mooie krachtpatser. Afgelopen week alweer 5 jaar geleefd zonder mijn grote vriend. Voor altijd in mijn hart Y;( <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:45

Welkom hier en er zijn niet alleen maar jonkies hoor, bokt heeft een behoorlijke oude garde ook.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 22:58

Dank allemaal voor jullie warme welkomstwoorden!
Mooie foto van Hercule, Pien! Ik kende het ras niet voordat ik jou had leren kennen. Niet zo groot dus ik vroeg me af of hij een tamelijk grote vent als ik zou kunnen hebben maar dat viel ontzettend mee. Op de foto zie je heel goed dat ie regelmatig aan fitness doet. :) Geintje, maar gespierd is het ras wel en best wel sterk. Komt oorspronkelijk uit de Pyreneeën toch? Daar moeten natuurlijk ook nog bergen beklimmen worden maar als ik soms video's zie op wat voor smalle bergpaadjes er gereden wordt met aan de ene kant een gapende afgrond denk ik 'voor geen goud!'...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:20

Thunar schreef:
Dank allemaal voor jullie warme welkomstwoorden!
Mooie foto van Hercule, Pien! Ik kende het ras niet voordat ik jou had leren kennen. Niet zo groot dus ik vroeg me af of hij een tamelijk grote vent als ik zou kunnen hebben maar dat viel ontzettend mee. Op de foto zie je heel goed dat ie regelmatig aan fitness doet. :) Geintje, maar gespierd is het ras wel en best wel sterk. Komt oorspronkelijk uit de Pyreneeën toch? Daar moeten natuurlijk ook nog bergen beklimmen worden maar als ik soms video's zie op wat voor smalle bergpaadjes er gereden wordt met aan de ene kant een gapende afgrond denk ik 'voor geen goud!'...

_O- vertrouw je paard. Ik moet nog het eerste suïcidale paard tegen komen. Ik reed ooit met een groep in de buurt van de Nederlands/Belgische grens. Paarden zonder beslag en zonder bit. ‘Mijn’ merrie wilde van de scherpe steentjes af en koos een zachte strook van een meter breed met zachte grond. Prima mevrouw,doen we dat. 5 minuten later reden we naast een vrije val van 50 meter naast een kanaal. :=

Ok meid, even niet mis stappen nu! Deed ze niet. +:)+

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 23:58

Cowboy55 schreef:
_O- vertrouw je paard. Ik moet nog het eerste suïcidale paard tegen komen. Ik reed ooit met een groep in de buurt van de Nederlands/Belgische grens. Paarden zonder beslag en zonder bit. ‘Mijn’ merrie wilde van de scherpe steentjes af en koos een zachte strook van een meter breed met zachte grond. Prima mevrouw,doen we dat. 5 minuten later reden we naast een vrije val van 50 meter naast een kanaal. :=

Mooie anekdote en ik zie het helemaal voor me... Ik wist eigenlijk wel dat het zo werkt maar dat is rationeel. Gevoelsmatig vind ik het toch een eng idee, hoewel ik niet eens echt hoogtevrees heb. Niettemin lijkt me dat je zeker in dergelijke situaties goed moet samenwerken met je paard en daar heb je toch wel wat ervaring voor nodig, dunkt mij. Doe je aan western rijden?
Laatst bijgewerkt door Thunar op 20-08-24 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:18

Thunar schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik zie het helemaal voor me... Ik wist het eigenlijk wel maar dat is rationeel. Gevoelsmatig vind ik het toch eng, hoewel ik niet eens echt hoogtevrees heb. Niettemin lijkt me dat je zeker in dergelijke situaties goed moet samenwerken met je paard en daar heb je toch wel wat ervaring voor nodig, dunkt mij. Doe je aan western rijden?

Nope. Ik ben te groot, te zwaar en te onervaren om paard te rijden. Ik ga ook nooit verder dan stap en heb (daarom slechts) 3x in mijn leven op een paard gezeten. Puur in situaties dat mijn talentvolle paardrijdende dochter verplicht begeleiding moest hebben. Maar ik ga ervan uit dat een paard net zo min dood wil als ik. Dus ik vertrouw het paard. Dat is inderdaad 100% rationeel.

Ik ben overigens eigenaar van een paard. Waar mijn dochter op rijdt. En ik dus nooit. Om het paard te beschermen. Maar het paard mag mij wel. Mijn dochter mag mij ook denk ik. :D

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 00:28

Cowboy55 schreef:
Nope. Ik ben te groot, te zwaar en te onervaren om paard te rijden. Ik ga ook nooit verder dan stap en heb (daarom slechts) 3x in mijn leven op een paard gezeten. Puur in situaties dat mijn talentvolle paardrijdende dochter verplicht begeleiding moest hebben. Maar ik ga ervan uit dat een paard net zo min dood wil als ik. Dus ik vertrouw het paard. Dat is inderdaad 100% rationeel.

Ik ben overigens eigenaar van een paard. Waar mijn dochter op rijdt. En ik dus nooit. Om het paard te beschermen. Maar het paard mag mij wel. Mijn dochter mag mij ook denk ik. :D
Beetje vergelijkbaar met mijn situatie. Voorlopig zit ik even met een artroseheup waarmee ik goed kan zitten maar niet zo goed kan staan, laat staan de continue afwisseling. Daarom heb ik niet al te veel pretenties, ook gezien mijn leeftijd. Maar stapvoets vind ik al heel mooi, dus we zullen zien.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:36

Thunar schreef:
Cowboy55 schreef:

Beetje vergelijkbaar met mijn situatie. Voorlopig zit ik even met een artroseheup waarmee ik goed kan zitten maar niet zo goed kan staan, laat staan de continue afwisseling. Daarom heb ik niet al te veel pretenties, ook gezien mijn leeftijd. Maar stapvoets vind ik al heel mooi, dus we zullen zien.

+:)+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:56

Thunar schreef:
Daar moeten natuurlijk ook nog bergen beklimmen worden maar als ik soms video's zie op wat voor smalle bergpaadjes er gereden wordt met aan de ene kant een gapende afgrond denk ik 'voor geen goud!'...

Zoiets bedoel je? *D :') (De Alpen - Oostenrijk met mijn toenmalige ruin)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:04

Welkom op bokt !
Zouden ritjes mee op de koets niet wat voor u zijn ? Wie weet zijn daar nog mogelijkheden in

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:02

CrazyCat schreef:
Zoiets bedoel je? *D :') (De Alpen - Oostenrijk met mijn toenmalige ruin)
[ Video ]
Zoiets, ja, hoewel ik ook wel engere dingen gezien heb. Mooie video trouwens en een prachtige omgeving om een stuk buiten te rijden!

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:21

Mondy schreef:
Welkom op bokt !
Dank! Zouden ritjes mee op de koets niet wat voor u zijn ? Wie weet zijn daar nog mogelijkheden in
Dat hou ik zeker in gedachten Mijn broer had ooit een mooie rit voor ons georganiseerd in Drenthe. Gaf me een soort van nostalgisch gevoel, niet zo gek voor een geschiedenisfreak. :-)
Ik ben me her en der wat aan het inlezen waarbij ik interessante discussies tegenkom over paardenwelzijn, tot aan vraagstellingen toe of je paarden überhaupt voor je mag laten werken. Vroeger was dat natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld omdat paardentractie de belangrijkste krachtbron was, vanaf de 19e eeuw naast stoom dan. Maar ik zou het doodzonde vinden als dat allemaal zou verdwijnen en een paard voor je laten werken hoeft absoluut niet te betekenen dat je er slecht voor zorgt. Rijden, erop of erachter is prachtig maar alleen het kijken ernaar, op oude-ambachtenmarkten of gildefeesten e.d. vind ik ook al heel mooi.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:28

Dag Thunar, van harte welkom, wat leuk dat je hebt aangemeld! Mijn man en ik zijn ook niet de jongsten meer maar nog wel dagelijks met een paard in de weer, er zijn dus bijna-leeftijdgenoten van jou hier :)

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 18:19

Dank, prompter! Het is een van de redenen om me hier te melden, dus wat tips zijn altijd welkom. Als oudere (ik voel me helemaal niet oud!) paardensport bedrijven zal meer voor de hand liggen als je er in op- of meegegroeid bent maar we zullen zien wat er mogelijk is. Mijn achtertuin is alvast te klein om er een paard in te zetten, laat staan minimaal te laten bewegen. :n Een eigen paard begin ik gewoon niet meer aan en ik wil er ook graag op uit met mijn camperbusje, wat trouwens de aanleiding was om Pien een keer op te zoeken in Frankrijk. Maar ja, zoals dat gaat heb ik toen toch de smaak een beetje te pakken gekregen. De beperking is nu even de toegenomen slijtage van mijn heup, die binnen afzienbare tijd vervangen gaat worden. Klinkt misschien wat dramatisch maar vrijwel iedereen die zo'n proces doorgemaakt heeft is enthousiast over het resultaat, dus daar zie ik niet echt tegenop. Zelfs hardlopen schijnt mogelijk te zijn. Dat heb ik trouwens nooit gedaan, wel veel afstanden gewandeld en gefietst maar niet-intensieve paardensport in de een of andere vorm lijkt me reëel haalbaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:50

Een collega van mij heeft ook een heupoperatie doorgemaakt en die was er ook erg blij mee!