Trol accounts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Trol accounts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 22:48

Geen idee of het hier goed staat. Maar laatst viel me weer op dat iemand speciaal een account had aangemaakt om te trollen. Deze persoon discussieert niet op de inhoud maar vind het leuk om mensen steeds persoonlijk aan te vallen.

Ik vind dit soort mensen zelf erg vervelend. En vraag me eigenlijk af of Bokt een beleid heeft tegen dit soort lui die bewust de sfeer op het forum lopen te verzieken?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:51

Heb je een voorbeeld ? Of in welk topic ?
Vaak is het ja, als er een topic is met bvb een negatieve ervaring, dan heb je op eens "nieuwe" leden die alleen maar positieve ervaringen hebben...

Elisa2

Re: Trol accounts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 22:53

Ik heb je een pb gestuurd.

Ja die accounts ken ik ook die jij beschrijft inderdaad. Van een bedrijf oid die dan iets probeert goed te praten ofzo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 23:27

Is het nu meer geworden met vakantie tijd?
Vroeger had je dan opeens al die 'penny topics'.
Maar echt trollen op de persoon is wat anders, denk je dat het persoonlijk is of zomaar willekeurig?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 00:03

Ik vermoed dat het niet zozeer om trollen gaat, maar om zogenaamde sokpoppen, dus meerdere aangemaakte accounts om een bepaald bedrijf aan te prijzen... daar is al aan gewerkt, heb een pb van een mod gekregen over het betreffende topic.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 00:04

Ik vind het wel meevallen de laatste tijd. Maar ze zijn alweer gespot dus? Vaak is het in de vakantie tijd wel iets meer inderdaad.

Ik kan me 10 jaar terug herinneren dat je elke week van die trolaccounts had. Maar de laatste jaren vind ik dat toch minder! Of ik kom ze minder tegen, dat kan ook!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 01:30

Kan iemand een voorbeeld geven? Mag per pb uiteraard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:09

Is mij nog niet opgevallen. Wel ineens nieuwe accounts die bedrijven aanprijzen of ineens goede ervaringen willen delen met handelaren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:34

Suzanne F. schreef:
Is mij nog niet opgevallen. Wel ineens nieuwe accounts die bedrijven aanprijzen of ineens goede ervaringen willen delen met handelaren.

Die laatste inderdaad wel. Maar trol accounts heb ik nog niet gezien.

Heb je een voorbeeld van een scenario die jij als trollen aanmerkt? Want het is wel lastig een mening vormen, zo. Dat jij iets trollen vindt, betekent niet dat het ook trollen is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 08:53

mika11 schreef:
Maar echt trollen op de persoon is wat anders, denk je dat het persoonlijk is of zomaar willekeurig?

Willekeurig denk ik, gewoon een gefrustreerd persoon die zich graag anoniem afreageert op internet.

Ik heb wel een naam maar weet niet of ik deze zo neer mag zetten in een topic.

En daarnaast accounts die speciaal aangemaakt worden om rare inbox berichten te sturen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:55

Elisa2 schreef:
mika11 schreef:

Willekeurig denk ik, gewoon een gefrustreerd persoon die zich graag anoniem afreageert op internet.

En daarnaast accounts die speciaal aangemaakt worden om rare inbox berichten te sturen.

Het gaat mij niet om een naam. Maar een scenario? Een voorbeeld, hypothetisch, zo je wil.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:57

Elisa2 schreef:
mika11 schreef:

<KNIP>

Wellicht een topic link dan? Om te kijken of anderen de troll herkennen tussen de gewone berichten door?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:01

Ik zie geen trollen op het moment. Wel gebruikers die fel uit de hoek kunnen komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:02

Oh sorry, verkeerd begrepen.

Wat ik trollen vind is als iemand gewoon een serieus onderbouwde reactie geeft in een topic en de "trol' gaat niet inhoudelijk in op het discussie onderwerp maar valt deze persoon persoonlijk aan op dingen die er gezegd worden.

Bijvoorbeeld: Iemand geeft een inhoudelijk goed onderbouwde reactie op het onderwerp van de discussie.

Trol: haalt enkele woorden uit die reactie, verdraaid ze dusdanig om het weg te zetten als non informatie ipv inhoudelijk te discussieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:07

Elisa2 schreef:
Oh sorry, verkeerd begrepen.

Wat ik trollen vind is als iemand gewoon een serieus onderbouwde reactie geeft in een topic en de "trol' gaat niet inhoudelijk in op het discussie onderwerp maar valt deze persoon persoonlijk aan op dingen die er gezegd worden.

Bijvoorbeeld: Iemand geeft een inhoudelijk goed onderbouwde reactie op het onderwerp van de discussie.

Trol: haalt enkele woorden uit die reactie, verdraaid ze dusdanig om het weg te zetten als non informatie ipv inhoudelijk te discussieren.

Ditgedrukte kun je op temmen, lijkt me. Al vind ik persoonlijk aanvallen niet per se trol, sommige bokkers doen dat (soms) gewoon.

Dat laatste voorbeeld kan vervelend zijn, maar imo ook niet per se trollen. Als je goede argumenten hebt, dan weerleg je zo iemand vrij snel.

Niet iedereen kan goed discussiëren, dat maakt iemand niet meteen een trol.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:10

Elisa2 schreef:

Ha, ik herken nu precies wie en welk topic je bedoelt. Viel mij ook op, maar heb niet gekeken of de andere reacties van dat account hetzelfde waren.
En érgens had de 'troll' nog wel gelijk ook, in de reactie die ik me nu herinner, ze bracht het alleen heel onaardig.

Maar dat was wel de enige net-nieuwe bokker die me is opgevallen op deze manier...

Reactie had natuurlijk gewoon getemd kunnen worden als persoonlijke aanval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:15

Ja ik heb al meerdere malen getemd hoor op deze persoon, heb deze het al regelmatig bij meerdere mensen zien doen. Maar ik vroeg me af of Bokt hier een policy voor heeft ofzo.

En mee eens dat niet iedereen die persoonlijk aanvalt gelijk een trol is, maar deze zie ik het dus zo vaak doen dat ik er achter ben gaan kijken. Inderdaad net nieuw account. Het verziekt gewoon de sfeer op het forum vind ik.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:18

Dit viel mij idd ook op, maar ik vind accounts die worden aangemaakt om bij een specifiek topic alleen een positieve ervaring te plaatsen ook trolacounts tbh, trolaccount is voor mij zoiets als die russische twitter accounts: dingen plaatsen om 'neppe' reviews/spam achter te laten. dus zowel accounts die op de man spelen of als er in 1 topic ineens verschillende nieuwe accounts verschijnen met dezelfde soort positieve ervaringen (en zelfde soort opbouw van bericht)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:22

Elisa2 schreef:
Ja ik heb al meerdere malen getemd hoor op deze persoon, heb deze het al regelmatig bij meerdere mensen zien doen. Maar ik vroeg me af of Bokt hier een policy voor heeft ofzo.

En mee eens dat niet iedereen die persoonlijk aanvalt gelijk een trol is, maar deze zie ik het dus zo vaak doen dat ik er achter ben gaan kijken. Inderdaad net nieuw account. Het verziekt gewoon de sfeer op het forum vind ik.

Ik denk dat blijven TeMmen de enige manier is om de moderators te wijzen op dit soort mensen.
Meestal is het zo dat één reactie die niet over het randje is niet perse meteen gestraft wordt, maar op het moment dat het structureel is kan een teamlid hier wel wat mee.
Het kan dus echt wel even duren voordat er voldoende dossier gevormd is om waarschuwingen uit te delen.

Desondanks is het wel gewoon bloedirritant :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:22

Cowboy55 schreef:
Wellicht een topic link dan? Om te kijken of anderen de troll herkennen tussen de gewone berichten door?

Enzo:

Ja dat zijn ook neppe accounts die dat soort valse reviews schrijven. Eigenlijk zou er een meld knop moeten zijn voor dit soort accounts oid.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 23-07-24 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:23

Muurp schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat blijven TeMmen de enige manier is om de moderators te wijzen op dit soort mensen.
Meestal is het zo dat één reactie die niet over het randje is niet perse meteen gestraft wordt, maar op het moment dat het structureel is kan een teamlid hier wel wat mee.
Het kan dus echt wel even duren voordat er voldoende dossier gevormd is om waarschuwingen uit te delen.

Desondanks is het wel gewoon bloedirritant :+

Ja ik denk dat je hier gelijk in hebt.
Maar het is inderdaad vervelend omdat het op deze manier vrij lang duurt en het inderdaad behoorlijk irritant en sfeer verziekend is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:28

Ik zie oprecht niet wie in dat topic een troll zou moeten zijn.

Een troll is er meestal op uit om mensen bewust boos te maken/op te fokken voor hun eigen plezier. Iemand die persoonlijk wordt is gewoon onaardig of wordt te emotioneel in een discussie. Maar ook dat is niet fijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:29

Vind je dat echt door zulke opmerkingen een troll account? Ik heb gekeken en vind dat echt niet sfeerverziekend. Misschien wat bot, maar zo zijn er veel meer bokkers.
Dat persoonlijk worden doen veel meer mensen en hebben veel mensen nooit een probleem mee als diegene dezelfde mening heeft.

Heel eerlijk kan je dan ook zeggen dat jij persoonlijk wordt in sommige topics. Ook jij schrijft soms dat mensen geen kennis of ervaring hebben als ze het niet met je eens zijn op een bepaald gebied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:31

Elisa2 schreef:
Cowboy55 schreef:

Enzo:

Ja dat zijn ook neppe accounts die dat soort valse reviews schrijven. Eigenlijk zou er een meld knop moeten zijn voor dit soort accounts oid.

Daar zie ik niks wat volgens mij als trol zou kwalificeren. Wat botte reacties misschien, maar dat is niet gelijk aan zijnde trol, imo.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 23-07-24 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:32

Kunnen we dit topic aub niet over mij laten gaan svp?

Mij valt het gewoon op wanneer mensen niet discussieren op de inhoud maar steeds op de persoon. Verschil met mensen die weleens persoonlijk worden is dat die het weleens worden en deze continu ipv op de inhoud.