Baby merel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniqueltenx

Baby merel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 13:03

gisteren kwam mijn kat aanzetten met een baby merel, ik heb hem kunnen redden alleen weet ik niet wat ik er nu mee moet. Doordat mijn kat er mee aan kwam heb ik geen idee waar hij vandaan kwam. Nu woon ik ergens waar meerdere katten rondlopen dus mijn eigen katten binnen houden heeft niet veel zin.
Dierenambulance heb ik al gebeld maar die zeggen dat ik hem op een rustig plek moet zetten waar de katten niet bij kunnen maar dat is gewoon geen optie.

wat moet ik nou doen?

Kan ik hem verder weg brengen? Lijkt mij niet want dan vind niemand hem nooit meer

prompter

Re: Baby merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:04

heb je geen specifieke vogelopvang in de buurt waar hij heen kan? Nu neerzetten = inderdaad kattenvoer.

daniqueltenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 13:07

Nee is er niet..

daniqueltenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 13:08

In het bos neerzetten is geen optie denk ik?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:08

Ik volg even mee. Vorig jaar zaten er twee mereljongen bij ons in de tuin op de grond. Ze zagen er te jong uit, met de pootjes in de lucht en het regende heel hard. Dierenambulance gebeld die zeiden zet ze op een beschut plekje, dit is normaal. Helaas de volgende dag was 1 kattenvoer geworden en de ander verdronken… als ik het dit jaar weer meemaak wil ik toch kijken of ze op een of andere manier nog geholpen kunnen worden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:18

daniqueltenx schreef:
In het bos neerzetten is geen optie denk ik?

Dan verhongert hij lijkt me? Toch naar een vogelopvangcentrum in de buurt brengen..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:21

Xanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:21

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:49

Geen heel slimme actie van de dierenambulance, een vogel die gepakt wordt door een kat daarvan weet je imo toch niet waar dat kleintje gepakt is door de kat (lees, waar de ouders zitten zodat de ouders hem kunnen vinden en helpen).

Als ex-vrijwilliger van een vogelopvang zeg ik: vogelopvang bellen. Dit is geen uitgevlogen jong wat je weer terug moet zetten, dit is een katten slachtoffer.

Je zou nog kunnen proberen om hem beschut ergens neer te zetten en hem zelf in de gaten te houden om te kijken of je ziet of de ouders hem komen bezoeken en voeren. Als de ouders hem niet kunnen vinden of niet voeren -> vogelopvang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:36

Telpeva schreef:
Geen heel slimme actie van de dierenambulance, een vogel die gepakt wordt door een kat daarvan weet je imo toch niet waar dat kleintje gepakt is door de kat (lees, waar de ouders zitten zodat de ouders hem kunnen vinden en helpen).

Als ex-vrijwilliger van een vogelopvang zeg ik: vogelopvang bellen. Dit is geen uitgevlogen jong wat je weer terug moet zetten, dit is een katten slachtoffer.

Je zou nog kunnen proberen om hem beschut ergens neer te zetten en hem zelf in de gaten te houden om te kijken of je ziet of de ouders hem komen bezoeken en voeren. Als de ouders hem niet kunnen vinden of niet voeren -> vogelopvang.

Mee eens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:40

Idd vogelopvang bellen en heen brengen!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:52

Ik lees mee heb hier zelfde aan de hand maar dan met een jonge ekster . De ouders vliegen hier wel rond en het jong leeft nu in onze tuin .
Vogelkenner gaf aan zolang hij veilig zit dat het geen kwaad kan en hij net uit het nest is en de ouders hem voeren en je de ouders kan helpen door voor hun eten neer te gooien.
Nu heb ik wel geluk dat mijn tuin kat vrij is .

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:57

Ik had van het weekend hetzelfde, en kreeg hetzelfde advies van de dierenambulance. Ook toen ik aangaf dat het vogeltje niet bij een nest lag (in onze voortuin) en hij sowieso kattenvoer wordt als ik hem terug zet, wilde ze niet langskomen. Ik heb het beestje zelf maar eten gegeven. Ik wist niet zeker of hij gewond was, maar vond hem wel een beetje gek op zijn pootje liggen. Toen ik later toch de vogelopvang wilde bellen was die helaas overleden. Zou dus zeker even de vogelopvang bellen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:32

viphorse schreef:
Ik lees mee heb hier zelfde aan de hand maar dan met een jonge ekster . De ouders vliegen hier wel rond en het jong leeft nu in onze tuin .
Vogelkenner gaf aan zolang hij veilig zit dat het geen kwaad kan en hij net uit het nest is en de ouders hem voeren en je de ouders kan helpen door voor hun eten neer te gooien.
Nu heb ik wel geluk dat mijn tuin kat vrij is .

Is deze ook gepakt door een kat of is het gewoon een gezond jong diertje die net is uitgevlogen? Want in het 2e geval zal hij gaan oefenen met vliegen, dat gaat met vallen en opstaan maar als hij verder gezond is dan zal dat vanzelf goed komen. Eksters zijn ook lekker fel, zijn ouders zullen hem wel beschermen. Ik zou een stoeltje pakken en genieten van het uitzicht wanneer die gaat oefenen met vliegen en wanneer de ouders hem komen voeren, want cute <3 jonge eksters maken heel schattige geluiden wanneer ze bedelen om eten.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:43

Hij is niet gepakt door een kat alleen is hij flink aan oefenen met vliegen maar gaat nog niet zo soepel . De ouders worden ook goed boos op andere vogels in de tuin. Ik hoorde hem of haar vanmorgen idd geluiden maken die wel erg lief waren

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:02

Ts hoe is het met de merel?

Heeft hij in de tussentijd (sinds gisteren tot nu is lang!) iets kunnen eten? Als hij er nog zit, kijk even naar de poepjes, als die wit zijn dan moet hij echt naar een vogelopvang. Witte platte poepjes = leeg buikje, niks gegeten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:39

Aangezien dit topic niet thuishoort op Wie Wat Waar maar de topicstarter nog niet kan posten op de algemene fora plaats ik hier een slotje.