Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 16:40

Er is iets waar ik mij al geruime tijd over verbaas.
Ik vind het logisch dat bokt bepaalde kaders stelt waarbinnen gediscussieerd mag worden, en dat daar op gemodereerd wordt.
Alleen wat die kaders zijn; ik val soms van de ene verbazing in de andere.
Heeft bokt geen principes?

Directe aanleiding om nu dit topic te openen is het Temu topic.
Vrijuit producten showen die je zonder scrupules koopt van dubieuze organisaties die overduidelijk mensen uitbuiten en niet minimaal enigszins streven naar duurzaamheid, mag zonder problemen. Maar mensen daar op aanspreken en proberen bewust te maken van de ellende die ze in stand houden, dat mag dan weer niet.

Eerder heb ik meerdere keren de mods gevraagd naar hun moreel kompas, naar aanleiding van topics waar stigmatisering van bevolkingsgroepen zonder problemen wordt toegestaan.
En je mag er niet te scherp op reageren, vooral vriendelijk en respectvol blijven. Het antwoord was: het is vrijheid van meningsuiting.
Voor mij vergelijkbaar met Johan Derksen die onder het mom vrijheid van meningsuiting andere mensen finaal afbrand en uitsluiting promoot.

Ik begrijp de wens om respectvolle omgangsvormen, maar ik begrijp niet dat daar méér nadruk op ligt dan op het totaal gebrek aan beschaving wat je in sommige maatschappelijke topics tegen komt.

Ben ik de enige die dit verontrustend vind?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:49

Het lastige is natuurlijk dat voor iedereen dat moreel kompas anders is. Dus wat de ene écht niet vindt kunnen en totaal onfatsoenlijk vindt, vindt de ander weer heel normaal.

Ik loop er ook tegenaan hoor. Maar zou niet weten hoe je hierop kan modereren zodat iedereen tevreden is.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:03

Ik vind het eerder verontrustend dat als men zijn mening wilt geven, dit over het algemeen niet bij een keer laat. Als men gewoon eenmalig op normale wijze aangeeft wat er mis is met iets, dan moet dat prima zijn en dat is het dan ook. Het als bijna een soort van geloof gaan lopen drammen en door de virtuele strot blijft duwen, terwijl de terminologie ook met de de berichten steeds naarder wordt, ja daar wordt men zat van en is niet gewenst.

Eenmalig je mening geven is dan ook prima , maar de continue virtuele moraalridder vanuit de luie stoel uit gaan lopen hangen en een topic proberen te verzieken, vind ik persoonlijk dan weer zeer onfatsoenlijk. Ga dan gewoon lekker met een bord met je grieven erop bij Den Haag staan.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:06

Het voorbeeld dat de TS aanhaalt, daar heb ik me ook over verbaasd. Ik ga er geen energie meer in stoppen, maar dat je geen tegengeluid mocht laten horen vond ik wel opmerkelijk.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:19

Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:26

rien10 schreef:
Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.


Geen kind willen zit geen direct leed achter. Bestellen bij Temu wel.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:28

En hoe dan ook mogen mensen met kritische noten gewoon in zo'n topic posten. Dat hoort dan ook bij de vrijheid van meningsuiting. Hoeven ze niet voor naar Den Haag met een bordje, mag gewoon in desbetreffende topic. Of zou moeten mogen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:31

Nyaleti schreef:
rien10 schreef:
Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.


Geen kind willen zit geen direct leed achter. Bestellen bij Temu wel.

achter het mobieltje en de elektrische auto ook.

https://kro-ncrv.nl/programmas/waarde-v ... tesla-accu

Maar het morele compass is vaak heel stellig wat men er zelf van vind en vervolgens iedereen affikken die anders doet.

Nou nee dank je....

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:38

rien10 schreef:
Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.


Nee dat is niet wat ik bedoel. Het gaat mij om het moreel kompas van BOKT als forum, niet van de individuele bokker.
Als voorbeeld: is het ook toegestaan om met elkaar gezellig te gaan praten over je leuke lidmaatschap van de kkk?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:40

Hmmm, ik heb mij ooit gedragen als een partypooper in een vakantietopic.
(Naar mijn mening een uiterst raar topic.)

Topicvraag: 'Waarheen zal ik eens op vakantie gaan, maar het moet op tenminste vijf uur vliegen zijn.'

Ik weet niet meer exact wat ik schreef, waarschijnlijk 'blijf thuis, stap op de fiets en verken dat dorpje tien kilometer verderop'.

Of: (ander topic, maar ook een beetje raar) 'wat moet ik zien op Sri Lanka?'
Niets.
Je bent een vrij mens.
Als de geschiedenis, cultuur of de natuur van het eiland je interesseert - prima.

Maar waarom een verre vliegreis in het kader van vakantie naar iets waar je dus geen kaas van gegeten hebt?

Je ecologische voetafdruk laag houden hoort voor mij ook bij het ethische kompas.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:41

miereneter schreef:
En hoe dan ook mogen mensen met kritische noten gewoon in zo'n topic posten. Dat hoort dan ook bij de vrijheid van meningsuiting. Hoeven ze niet voor naar Den Haag met een bordje, mag gewoon in desbetreffende topic. Of zou moeten mogen.


Ja, dat zou toch minimaal moeten mogen. Maar niet dus.
En iets zeggen in de trant van "alle asielzoekers zijn criminelen"
Daar heb ik op getemd, maar het was gewoon vrijheid van meningsuiting volgens de mods.
Ik begrijp dat niet, sorry

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:44

Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:46

JudithGigi schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?

Dus geen berichten meer over elektrisch rijden? Over welke iphone uit is?

ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu gsm topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:49

DuoPenotti schreef:
JudithGigi schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.

Ik mag toch hopen dat uitbuiting voor iedereens moraal kompas een probleem is? :?

Dus geen berichten meer over elektrisch rijden? Over welke iphone uit is?

ik het behoorlijk schokkend vond dat de mods in dat Temu gsm topic eigenlijk het goedkeurde dat daar met lof over gepraat wordt, met alle gevolgen waaronder het uitbuiten van mensen.


Ja ik wist al dat er een whataboutism aankwam :D echter heb ik een telefoon (Fairphone, die een betere voetafdruk heeft) en een auto nodig om in deze samenleving te kunnen leven. Prul uit China niet.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:51

DuoPenotti schreef:
Nyaleti schreef:
Geen kind willen zit geen direct leed achter. Bestellen bij Temu wel.

achter het mobieltje en de elektrische auto ook.

https://kro-ncrv.nl/programmas/waarde-v ... tesla-accu

Maar het morele compass is vaak heel stellig wat men er zelf van vind en vervolgens iedereen affikken die anders doet.

Nou nee dank je....


Dat andere producten ook niet schoon zijn weet iedereen die tegen Temu en co is.
Daar ging het topic niet om.

En een telefoon en auto heb je nodig, zooi van Temu en co wat enkel gericht is op kopen en zoveel mogelijk en dan weer weggooien en vervangen is totaal iets anders.

Dat iets anders óók slecht is ontslaat je mi niet van de plicht met andere dingen wel om het klimaat, de wereld en de mensen te denken.

Het verbaasde mij ook ten zeerste dat je er niet op mag wijzen hoeveel leed er achter producten zit.
Als mensen het niet weten verandert er ook niks. Ooit wist ik het ook niet en ben blij dat ik het nu wel weet en keuzes kan maken.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-09-23 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:52

Niks whataboutism, dat is een luie tegenreactie van als een goed argument niet bevalt.
Gewoon een eerlijk tegenreactie van wat jij helemaal niet nodig hebt maar van wat jij handig vind om te hebben.

Ik heb ze ook, heb ik ze perse nodig...nou vooruit die telefoon is moeilijk zonder.
Maar die auto, ik vind hem nodig.
Toch kan ik ook met de fiets of met ov. Dat dat in Nederland niet overal handig is..tja..
Maar nodig, net zo min als prul uit china

En nee ik ben geen temu koper.
Maar hoe niet zo van dat wijzen naar andere als het morele compas ophoud bij henzelf...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:52

Janneke2 schreef:
Hmmm, ik heb mij ooit gedragen als een partypooper in een vakantietopic.
(Naar mijn mening een uiterst raar topic.)

Topicvraag: 'Waarheen zal ik eens op vakantie gaan, maar het moet op tenminste vijf uur vliegen zijn.'

Ik weet niet meer exact wat ik schreef, waarschijnlijk 'blijf thuis, stap op de fiets en verken dat dorpje tien kilometer verderop'.

Of: (ander topic, maar ook een beetje raar) 'wat moet ik zien op Sri Lanka?'
Niets.
Je bent een vrij mens.
Als de geschiedenis, cultuur of de natuur van het eiland je interesseert - prima.

Maar waarom een verre vliegreis in het kader van vakantie naar iets waar je dus geen kaas van gegeten hebt?

Je ecologische voetafdruk laag houden hoort voor mij ook bij het ethische kompas.


Ja, dat weet ik nog. Bijzonder ongepast vond ik je reactie toen. En nu weer, het is niet aan jou om te beslissen of iemand cultureel genoeg onderlegd is om naar een bepaald land te gaan.

Anyway.

Voor mij is het volkomen logisch om niks bij Temu te bestellen maar als we topics over Temu gaan verbieden waar trekken we dan de grens? Mag praten over homeopathie, in mijn ogen schadelijke onzin, dan ook niet meer?

Je kunt een disclaimer toevoegen aan een topic, bijvoorbeeld: pas op, Temu wordt geassocieerd met misbruik en onderdrukking, maar eerlijk gezegd denk ik dat het niet zal helpen. Sommige mensen boeit het gewoon niet.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:55

DuoPenotti schreef:
Niks whataboutism, dat is een luie tegenreactie van als een goed argument niet bevalt.
Gewoon een eerlijk tegenreactie van wat jij helemaal niet nodig hebt maar van wat jij handig vind om te hebben.

Ik heb ze ook, heb ik ze perse nodig...nou vooruit die telefoon is moeilijk zonder.
Maar die auto, ik vind hem nodig.
Toch kan ik ook met de fiets of met ov. Dat dat in Nederland niet overal handig is..tja..
Maar nodig, net zo min als prul uit china

En nee ik ben geen temu koper.
Maar hoe niet zo van dat wijzen naar andere als het morele compas ophoud bij henzelf...


Als whataboutism geen argument is is zeggen dat iets anders slecht is dat toch ook niet :') komop nou.

En zoals verootjoo zegt weten mensen prima dat die andere dingen ook slecht is, maar dat neemt toch niet weg dat Temu dat in vele grotere mate ook is?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:59

Dat slaat nergens op DP.
Het gaat er niet om iemand de maat te nemen of hij iets wel of niet goed doet. Het gaat erom wat je als forum accepteert onder het mom vrijheid van meningsuiting.

Het zorgwekkende vind ik dat men (forum) zich blijkbaar nergens meer verantwoordelijk voor voelt.

Dat zou al beter zijn Urbanus. Nee je verandert mensen niet, maar dat is ook niet waar het om gaat.
Het gaat erom dat je zelf (in dit geval als forum) voor bepaalde normen en waarden staat.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:00

JudithGigi schreef:
Als whataboutism geen argument is is zeggen dat iets anders slecht is dat toch ook niet :') komop nou.

En zoals verootjoo zegt weten mensen prima dat die andere dingen ook slecht is, maar dat neemt toch niet weg dat Temu dat in vele grotere mate ook is?

Ik zal nergens ontkennen dat temu dat niet is.
Maar dit soort uitspraken zijn vaak wel precies in het eigen straatje.

Begrijp me niet verkeerd, doe ik ook aan mee. Dat doet denk ik iedereen wel in meer of mindere mate.
Ik heb nooit gevlogen dus ik mag.... dit en dat er tegenover doen.
Ik heb nooit besteld bij temu, ik ben goed (zo komt dat over voor mij ik ben beter dan een ander) mag ik nu een nieuwe telefoon, hij is al 4 jaar oud, kan wel toch?
Maar idd waar trekken we dan de grens?

De dierenarts had het over inslapen bij mijn merrie. Door homeopathie leeft ze nog... placebo? Mijn part.
Maar ze is er nog.

En nu?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:01

Nikass schreef:
rien10 schreef:
Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.


Nee dat is niet wat ik bedoel. Het gaat mij om het moreel kompas van BOKT als forum, niet van de individuele bokker.
Als voorbeeld: is het ook toegestaan om met elkaar gezellig te gaan praten over je leuke lidmaatschap van de kkk?


Hier in eerste instantie overheen gelezen maar dit is wel precies hoe ik er ook over denk. Als je uitspreken tegen uitbuiting slecht is (want mod opmerking) dan keur je het dus eigenlijk goed? Waar ligt die grens?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:02

Nikass schreef:
rien10 schreef:
Maar, heet dat topic niet Temu fans?
Net zoiets als in het kinderloze topic gaan roepen dat het krijgen van een baby de hemel op aarde is.
Of in een geloof topic roepen dat het geloof de grootst mogelijk indoctrinatie van de gehele mensheid is.
Jij bent geen Temu fan, dus heb je in de ogen van sommigen niets te zoeken in dat topic.


Nee dat is niet wat ik bedoel. Het gaat mij om het moreel kompas van BOKT als forum, niet van de individuele bokker.
Als voorbeeld: is het ook toegestaan om met elkaar gezellig te gaan praten over je leuke lidmaatschap van de kkk?

Je weet vast nog wel van vroeger, de Tegenpartij had als slogan "Met z'n allen voor ons Eigen" (en dat dan plat Haags). Dat heeft kennelijk bij bepaalde bevolkingsgroepen onbedoeld aardig post gevat.
Naar mijn mening is een moreel kompas zoiets dat duidt op de normen en waarden van een samenleving, maar kan ook op kleinere schaal gelden, maar nooit individueel.
Vrijheid van meningsuiting heeft natuurlijk niks te maken met dat je alles wat je voor je bek komt ook maar moet zeggen. Heel concreet mag het wel, maar je mag je ook afvragen of je het ook moet doen. Tenminste... als er nog leven zit in het naaldje van je morele kompas.
Ik zou nooit iets kopen via temu, shein, ali en liever ook niet via bol of amazon, de voorkeur gaat echt naar onafhankelijke ondernemingen en het mooiste is lokaal te geld besteden.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:02

Nikass schreef:
Dat slaat nergens op DP.
Het gaat er niet om iemand de maat te nemen of hij iets wel of niet goed doet. Het gaat erom wat je als forum accepteert onder het mom vrijheid van meningsuiting.

Het zorgwekkende vind ik dat men (forum) zich blijkbaar nergens meer verantwoordelijk voor voelt.

Dat zou al beter zijn Urbanus. Nee je verandert mensen niet, maar dat is ook niet waar het om gaat.
Het gaat erom dat je zelf (in dit geval als forum) voor bepaalde normen en waarden staat.

jij vind dat nergens op slaan, dat is wat anders....

En ja een disclaimer voor iets waar de dierenarts mijn merrie voor wilde inslapen?
Dan wil ik de disclaimer de dierenarts weet ook niet alles...
Word wel te gek toch?

Edit:
en voor mij is hier het topic weer voorbij.
Niet omdat het me niet aanstaat of iets dergelijks, maar omdat het iets is waar je nooit uit gaat komen.
En mijn zegje is gedaan :D
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-09-23 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:03

Disclaimer: leven is op eigen risico

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:07

DuoPenotti schreef:
Nikass schreef:
Dat slaat nergens op DP.
Het gaat er niet om iemand de maat te nemen of hij iets wel of niet goed doet. Het gaat erom wat je als forum accepteert onder het mom vrijheid van meningsuiting.

Het zorgwekkende vind ik dat men (forum) zich blijkbaar nergens meer verantwoordelijk voor voelt.

Dat zou al beter zijn Urbanus. Nee je verandert mensen niet, maar dat is ook niet waar het om gaat.
Het gaat erom dat je zelf (in dit geval als forum) voor bepaalde normen en waarden staat.

jij vind dat nergens op slaan, dat is wat anders....

En ja een disclaimer voor iets waar de dierenarts mijn merrie voor wilde inslapen?
Dan wil ik de disclaimer de dierenarts weet ook niet alles...
Word wel te gek toch?

Edit:
en voor mij is hier het topic weer voorbij.
Niet omdat het me niet aanstaat of iets dergelijks, maar omdat het iets is waar je nooit uit gaat komen.
En mijn zegje is gedaan :D


Prima DP, want je begrijpt duidelijk niet waar dit topic over gaat.
Je voorbeeld heeft er niets mee te maken.