Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 08:31

Waardoor je dus gemakkelijk het gevoel krijgt dat er met meerdere maten gemeten wordt, denk ik..

Maar ik mis dan (bij de mods) ook een bepaalde gezonde verontwaardiging over wat er gezegd wordt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:40

Nu zijn jullie wel over en over hetzelfde standpunt aan het blijven herhalen…. Zelfs het topic er opnieuw voor geopend?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:44

De mods moeten toch gewoon onafhankelijk van hun eigen mening kunnen moderen?

Anders is het niet te doen aangezien iedereen zijn/ haar eigen unieke kompas aan morele waarden heeft.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:57

En zelfs als bokt zou gaan modden op moralen wil dat niet zeggen dat het overeen komt met jouw morele kompas. Zoals al vaker gevraagd is, waar ligt de grens, waar moet allemaal een standpunt over ingenomen worden en wie bepaalt het standpunt?

En als het precies een ander standpunt is als wat jij hebt, ben je dan nog blij dat ze wel modden met moreel kompas of is het dan fout en vervelend dat je ergens niet terecht kan of er niks over mag zeggen. Want dan mag je er echt niks over zeggen ipv zoals nu je gewoon een nieuw topic mag openen. Het enige wat nu gevraagd wordt is respect van alle kanten en soms betekent dat een topic verlaten en er zelf 1 openen. Zodat wel iedereen zijn of haar mening of ervaringen kwijt kan, terwijl als je niet ingrijpt op de manier van reageren er dan een groep het zwijgen opgelegd wordt als ze niet aangevallen willen worden.

Dat blijf ik wel het kromme vinden hier. Het is vervelend dat je in een bepaald topic niet met andere mening mag komen, of wel met een andere mening maar er na verloop van tijd aangegeven wordt dat voor verdere discussie een nieuw topic geopend kan worden, maar het niet erg vinden als de ander met de andere mening niet meer wil posten en dus 'weggepest' is.

Dat staat los van een aantal dingen die blijkbaar zijn blijven staan, terwijl ze tegen de bokt regels zijn. Dat hoort niet, regels zijn er niet voor niets.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:34

Wat ik mij ook afvraag n.a.v. dit topic: Moeten mensen verplicht in discussie terwijl ze juist behoefte hebben aan een gesprek met gelijkgestemden?
Soms wil je gewoon je verhaal kwijt en heb je geen zin in adviezen of andere meningen. Je wil gewoon je verhaal kwijt. En omdat Bokt een openbaar forum is moet je dan toch accepteren dat mensen hun advies of mening aan je geven terwijl je vooraf hebt aangegeven dat je daar geen zin in hebt?

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:52

Als het gelijkgestemden betreft die racistische uitspraken onder elkaar willen doen en daarmee dus de wet overtreden, dan vind ik dat er ingegrepen moet worden en dat gebeurt nu soms ook al niet. Dan kun je niet zeggen "mwah dit is mijn mening, daar mag niemand wat tegenin brengen". Daar ligt voor mij echt wel een grens.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:09

prompter schreef:
Als het gelijkgestemden betreft die racistische uitspraken onder elkaar willen doen en daarmee dus de wet overtreden, dan vind ik dat er ingegrepen moet worden en dat gebeurt nu soms ook al niet. Dan kun je niet zeggen "mwah dit is mijn mening, daar mag niemand wat tegenin brengen". Daar ligt voor mij echt wel een grens.


Dat ben ik zeker met je eens. Naast dat het tegen de wet is, is het ook nog tegen de regels van bokt zelf dus dat zou nooit moeten kunnen. (Hoewel alles wat illegaal is volgens de boktregels ook niet mag, dus dat is weer dubbel haha)
Dat is voor mij de discussie ook niet, juist de dingen die niet tegen de wet zijn, maar waar wel de wens is dat er ingegrepen wordt en waar dus de wens is dat bokt gaat bepalen wat volgens hen het enige juiste morele kompas is. En dat roept weer meer vragen bij mij op.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:12

BrankaZ schreef:
Wat ik mij ook afvraag n.a.v. dit topic: Moeten mensen verplicht in discussie terwijl ze juist behoefte hebben aan een gesprek met gelijkgestemden?
Soms wil je gewoon je verhaal kwijt en heb je geen zin in adviezen of andere meningen. Je wil gewoon je verhaal kwijt. En omdat Bokt een openbaar forum is moet je dan toch accepteren dat mensen hun advies of mening aan je geven terwijl je vooraf hebt aangegeven dat je daar geen zin in hebt?


Dit vind ik wel een goede. en ben het heel erg mee eens.

Zo is lang geleden een gesprek over homeopathie en andere alternatieven geneeswijzen ondanks dat het een ervaringstopic was wat met koeien letters in de openingspost stond (groene letters), en ondanks dat het moderator team er boven op stond, moeten stoppen daar er zoveel nare tegenstand was dat er amper ervaringen uitgewisseld konden worden. Het mocht er gewoon niet zijn en het was gewoon niet te modereren.
Dat vind ik nog steeds heel kwalijk en ook een gemiste kans wat daar gebeurt is, want we hadden echte klassieke homeopaten gevonden, die zelfs vergoed werden door de zorgverzekering, die bereid waren om uitleg te geven, er waren gebruikers van bepaalde stromingen die ook hun ervaringen wilden vertellen en toch is dat topic getorpedeerd door "de bond tegen het vloeken o pardon tegen alle alternatieven geneeswijzen. Verschillende mensen toen Zeer negatief aanwezig zijn inmiddels wel van Bokt gegaan, waardoor iets meer mogelijk is in dit soort topics, maar ik vond en vind het nog steeds heel erg zonde en stuitend dit soort onverdraagzaamheid. Want ik had toen heel veel vragen en er was absoluut de bereidheid vanuit die hoek om uitleg te geven.

Promper noemt een voorbeeld dat niet kan van de wet en ook niet volgens de BOKT regels, dus dat wordt gewoon gesloten. Gemakkelijk zat.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:18

Maar dan terug naar het Temu topic: dwangarbeid en slavernij zijn in Nederland verboden. Moet je het dan wel goedvinden dat mensen daarvan profiteren?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:20

Maar kopen bij zo'n winkel is niet verboden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:22

Nee, daar zit mijn dilemma ook. Waar trek je de grens?

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:24

MyWishMax schreef:
Maar kopen bij zo'n winkel is niet verboden.

Precies. Dat maakt het extra lastig.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:25

Bij de wet.
En bokt hoeft ook niet meer te doen dan dat.
terwijl diverse bokkers dat wel willen en dat is niet correct en ook nooit goed te doen. Want dan kom je op meningen aan.
Daarom moet men dat ook niet willen.

Maar dat is pas 100 keer gezegd? :)
Waarom is dat geen bevredigend antwoord? :)


Avalanche schreef:
Nee, daar zit mijn dilemma ook. Waar trek je de grens?

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:28

Avalanche schreef:
Maar dan terug naar het Temu topic: dwangarbeid en slavernij zijn in Nederland verboden. Moet je het dan wel goedvinden dat mensen daarvan profiteren?

Als dit een rode draad zou zijn dan zouden onder andere elektrische auto's en Apple producten samen met Temu afvallen imo. En ik noem voor het gemak Apple als merk, maar ik ga er van uit dat veel meer (grote) westerse bedrijven vuile handen hebben. Waarvan we het gewoon (nog) niet weten

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:28

Je mag ook niet de doodstraf op facebook bespreken en krijg je een ban en dat vind ik ook een vorm van vrijheid van meningsuiting. Je kan toch op een nette manier bespreken waarom je voor of tegen bent.

Op bokt moet je soms iedereen met lof benaderen, oeh ah wat leuk en anderen mogen selectief iemand afbranden maar als jij daardoor kritisch bent en een koekje van eigen deeg geeft krijg je een waarschuwing.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:41

MyWishMax schreef:
prompter schreef:
Als het gelijkgestemden betreft die racistische uitspraken onder elkaar willen doen en daarmee dus de wet overtreden, dan vind ik dat er ingegrepen moet worden en dat gebeurt nu soms ook al niet. Dan kun je niet zeggen "mwah dit is mijn mening, daar mag niemand wat tegenin brengen". Daar ligt voor mij echt wel een grens.


Dat ben ik zeker met je eens. Naast dat het tegen de wet is, is het ook nog tegen de regels van bokt zelf dus dat zou nooit moeten kunnen. (Hoewel alles wat illegaal is volgens de boktregels ook niet mag, dus dat is weer dubbel haha)
Dat is voor mij de discussie ook niet, juist de dingen die niet tegen de wet zijn, maar waar wel de wens is dat er ingegrepen wordt en waar dus de wens is dat bokt gaat bepalen wat volgens hen het enige juiste morele kompas is. En dat roept weer meer vragen bij mij op.


Dat is inderdaad wat ik ook bedoel. De wet is de wet. Dat moet gehandhaafd worden. Maar als het over wat mensen goed of fout vinden dan is er een groot grijs gebied.

MyWishMax schreef:
Maar kopen bij zo'n winkel is niet verboden.

Avalanche schreef:
Nee, daar zit mijn dilemma ook. Waar trek je de grens?

Bij jezelf zou ik zeggen Als ik vind dat dit onacceptabel is dan moet ik daar dus niets kopen. Maar het is niet aan mij om voor een ander te bepalen dat ze daar niets mogen kopen als dit niet verboden is.
Ik vrees dat als we echt bij alles dat we kopen gaan kijken hoe het is geproduceerd we schrikken.

Zonnetje81 schreef:
Je mag ook niet de doodstraf op facebook bespreken en krijg je een ban en dat vind ik ook een vorm van vrijheid van meningsuiting. Je kan toch op een nette manier bespreken waarom je voor of tegen bent.

Op bokt moet je soms iedereen met lof benaderen, oeh ah wat leuk en anderen mogen selectief iemand afbranden maar als jij daardoor kritisch bent en een koekje van eigen deeg geeft krijg je een waarschuwing.

Ben je dan kritisch omdat je eerder door iemand kritisch bent benaderd of ben je gewoon altijd al zo kritisch?
Mij is altijd verteld dat je soms beter je mond kan houden als je niets positiefs kan zeggen. Op sociale media willen veel mensen altijd maar ongezouten hun mening geven. Doen ze dat ook in het dagelijkse leven vraag ik mij dan wel eens af. Want in dat geval kan ik mij niet voorstellen dat ze veel vrienden overhouden ;)

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:46

Avalanche schreef:
Nee, daar zit mijn dilemma ook. Waar trek je de grens?


Bij de wet, zoals DP zegt en bij jezelf. Koop er niet als je dat niet wilt, als het niet goed voelt.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:53

Zou je de mensen die het niet weten, er ook niet bewust van mogen maken? Ik wist het ook niet, van de concentratiekampen voor de Oeigoeren, dus ik ben dan blij dat iemand dat noemt. Ik kan dan mijn eigen keus maken of ik hier aan mee wil werken of niet.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:56

BrankaZ schreef:
Zonnetje81 schreef:
Je mag ook niet de doodstraf op facebook bespreken en krijg je een ban en dat vind ik ook een vorm van vrijheid van meningsuiting. Je kan toch op een nette manier bespreken waarom je voor of tegen bent.

Op bokt moet je soms iedereen met lof benaderen, oeh ah wat leuk en anderen mogen selectief iemand afbranden maar als jij daardoor kritisch bent en een koekje van eigen deeg geeft krijg je een waarschuwing.

Ben je dan kritisch omdat je eerder door iemand kritisch bent benaderd of ben je gewoon altijd al zo kritisch?
Mij is altijd verteld dat je soms beter je mond kan houden als je niets positiefs kan zeggen. Op sociale media willen veel mensen altijd maar ongezouten hun mening geven. Doen ze dat ook in het dagelijkse leven vraag ik mij dan wel eens af. Want in dat geval kan ik mij niet voorstellen dat ze veel vrienden overhouden ;)


Nee er werd een bokker negatief en onredelijk benaderd en toen ik een mildere vorm terug deed (dus oude topics erbij halen) had ik het gedaan :+ Als je anderen op die manier behandelt dan moet je het ook terug kunnen ontvangen.

Verder vind ik de ongezouten mening op fb ook iets....maar bijv de doodstraf bespreken is iets anders of je mening op een normale manier ventileren alleen wat is dan weer normaal........

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:58

prompter schreef:
Zou je de mensen die het niet weten, er ook niet bewust van mogen maken? Ik wist het ook niet, van de concentratiekampen voor de Oeigoeren, dus ik ben dan blij dat iemand dat noemt. Ik kan dan mijn eigen keus maken of ik hier aan mee wil werken of niet.

Dat dus. Mensen kunnen alleen goed overwegen welke keus ze maken als ze alle informatie hebben.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:59

DuoPenotti schreef:
Bij de wet.
En bokt hoeft ook niet meer te doen dan dat.
terwijl diverse bokkers dat wel willen en dat is niet correct en ook nooit goed te doen. Want dan kom je op meningen aan.
Daarom moet men dat ook niet willen.

Maar dat is pas 100 keer gezegd? :)
Waarom is dat geen bevredigend antwoord? :)


Avalanche schreef:
Nee, daar zit mijn dilemma ook. Waar trek je de grens?

Omdat de insteek deze keer de grens van de wet is, wat imo iets anders is dan persoonlijke moraal. De wet is een objectief meetmiddel.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:00

prompter schreef:
Zou je de mensen die het niet weten, er ook niet bewust van mogen maken? Ik wist het ook niet, van de concentratiekampen voor de Oeigoeren, dus ik ben dan blij dat iemand dat noemt. Ik kan dan mijn eigen keus maken of ik hier aan mee wil werken of niet.


Natuurlijk wel. Een keer opmerken. Link erbij zodat iedereen het kan nalezen, klaar. Het gaat om het alsmaar doorgaan. Dat heet drammen.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:02

prompter schreef:
Zou je de mensen die het niet weten, er ook niet bewust van mogen maken? Ik wist het ook niet, van de concentratiekampen voor de Oeigoeren, dus ik ben dan blij dat iemand dat noemt. Ik kan dan mijn eigen keus maken of ik hier aan mee wil werken of niet.

Dat is dus precies wat ik vraag: Moeten mensen verplicht een discussie aangaan waar ze niet om vragen?
Een keer kort benoemen is een optie, maar ervaring leert dat als daar niet op wordt ingegaan mensen die dit onder de aandacht willen brengen nadrukkelijker dit melden. Vaak krijgen ze ook bijval van mensen die dezelfde mening zijn toegedaan. En dan gaat het flink offtopic.
En ja, ik betrap mijzelf daar ook wel eens op als ik reageer op de diverse sociale media.

Is een apart topic om misstanden aan te kaarten dan niet gepaster? Er zullen dan nog steeds mensen hun kop in het zand steken. Maar de hele wereld kan je niet verbeteren, eigenlijk kan je alleen jezelf veranderen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:38

MyWishMax schreef:
prompter schreef:
Als het gelijkgestemden betreft die racistische uitspraken onder elkaar willen doen en daarmee dus de wet overtreden, dan vind ik dat er ingegrepen moet worden en dat gebeurt nu soms ook al niet. Dan kun je niet zeggen "mwah dit is mijn mening, daar mag niemand wat tegenin brengen". Daar ligt voor mij echt wel een grens.


Dat ben ik zeker met je eens. Naast dat het tegen de wet is, is het ook nog tegen de regels van bokt zelf dus dat zou nooit moeten kunnen. (Hoewel alles wat illegaal is volgens de boktregels ook niet mag, dus dat is weer dubbel haha)
Dat is voor mij de discussie ook niet, juist de dingen die niet tegen de wet zijn, maar waar wel de wens is dat er ingegrepen wordt en waar dus de wens is dat bokt gaat bepalen wat volgens hen het enige juiste morele kompas is. En dat roept weer meer vragen bij mij op.


Waar heb je die wensen zo ongenuanceerd gelezen?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:41

Zonnetje81 schreef:
Je mag ook niet de doodstraf op facebook bespreken en krijg je een ban en dat vind ik ook een vorm van vrijheid van meningsuiting. Je kan toch op een nette manier bespreken waarom je voor of tegen bent.

Op bokt moet je soms iedereen met lof benaderen, oeh ah wat leuk en anderen mogen selectief iemand afbranden maar als jij daardoor kritisch bent en een koekje van eigen deeg geeft krijg je een waarschuwing.


Heel herkenbaar dit :j