Hoe komt je tekst over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke is het aardigst?

Prima.
34 (7%)
Prima ;)
102 (21%)
Prima. :)
257 (55%)
prima
68 (14%)
......... prima
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 465


Exitium

Berichten: 7156
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:45

Babootje schreef:
Leuk topic AVA :D

Aan de hand van de reacties zie je ook dat de "prima's" door veel/afzonderlijk ook anders worden opgevat. Wat op zich wel interessant is.
De prima's met knipoog en punt vallen slecht. Misschien moeten we bokt vragen om deze te verwijderen?
De smiley's kunnen sowiezo wel een upgrade gebruiken (vind ik).

Als ik ze alle vijf beoordeel:

1) Zakelijk, gebruik ik privé niet (ik gebruik 'prima' sowieso zelden privé moet ik zeggen)
2) De knipoog maakt 'm een beetje achterbaks
3) Zou mijn standaard zijn, maar wel zonder de punt
4) Kleine letter staat me tegen :D
5) Dat komt op me over als "zucht, ik ben er klaar mee, maar doe maar dan"

Zelf gebruik ik in plaats van "Prima" eerder een "Yes, is goed" of iets dergelijks

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:51

Ik vind prima helemaal niet positief klinken.
Nog weleens in de clinch gelegen met mijn Duitse vriend, want in het Duits is prima dus juist positief. :')

Anoniem

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:47

Prima klinkt voor mij alsof je met iets instemt waarmee je het eigenlijk niet eens bent..
Qua smileys vind ik zelf de knipoog nooit zo, een kennis van me gebruikt hem vaak en haar berichten komen daarmee altijd zo (eigen)wijs over.. Kan het niet zo goed uitleggen, maar het jeukt altijd om er iets van te zeggen, maar daarvoor is het teveel een kennis :')

moonsparkle
Berichten: 21749
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:51

Toch grappig want wat als iemand zegt hoe gaat het? Een iemand antwoord prima hoor. Dan zie ik het niet als iets negatief

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:54

Wat een leuk topic! Zo zie je maar hoe iedereen geschreven tekst anders ervaart.

Ik heb niet gestemd. Als iemand die helaas koningin passief agressiviteit is (nee ben ik niet trots op, word hard aan gewerkt), zouden al de bovenstaande opties voor mij in die categorie vallen. Is echt mijn go-to woord voor passief aggressief gedrag.

Ik zou dus bij voorbaat al een ander woord kiezen :')

Als ik echt moest kiezen, dan zou ik de volgende nog wel redelijk vinden:
Prima :)

Maar die staat er niet tussen, want die ene in de poll met die punt voor de smiley vind ik ook echt intens passief aggressief :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:54

moonsparkle schreef:
Toch grappig want wat als iemand zegt hoe gaat het? Een iemand antwoord prima hoor. Dan zie ik het niet als iets negatief


Ik vind prima dan niet zo positief overkomen, alsof het toch niet helemaal goed gaat. Prima is een beetje zo net wel, net niet :D

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:01

Prima is eigenlijk zo'n ingewikkeld woord kom ik ineens achter! Aan de ene kant kan het vriendelijk klinken (zoals "Prima!" bij een afspraak maken met een groepsopdracht ofzo), maar aan de andere kant klinkt het ook wel heel bot (zoals "Prima.")

Smileys kunnen de boel wel verduidelijken, maar ook dan snap ik niet altijd of iets nou aardig is of niet :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34696
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:11

Haha mijn puber dochter kan het perfect uitspreken :') echt dat je denkt, ok waar ging dit fout? Ik zie prima echt als iets positiefs. Maar je kan er een hele andere lading aan geven idd.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:13

Het ligt heel erg aan de context denk ik. 'Prima.' zou ik verwachten als we een tijd afspreken om ergens heen te gaan bijvoorbeeld. Wel een reactie die ik verwacht van iemand die wat ouder is dan ik. 'Is 13:00 goed?' 'Prima.'

Als ik vraag of een vriend van me zin heeft in pizza, en diegene zegt 'Prima.' dan zou mijn antwoord zijn 'Waar heb je wel echt zin in?'

De eerste is voor mij een 'het maakt me niet zo onwijs veel uit' en de tweede is een 'ik had eigenlijk zin in iets anders maar ik overleef ook wel met pizza'.


Die tweede is sowieso in mijn ogen niet echt vriendelijk door die knipoog. Die derde is een beetje een dode smiley en na die punt vind ik hem ook niet vriendelijk klinken. 'prima' vind ik wel oké, ik zou het interpreteren als iemand met haast die via diens laptop typt en daardoor niet automatisch een hoofdletter aan het begin van de zin zet.

Die laatste slaakte een hele diepe zucht en besloot dat ook in tekst te willen overbrengen.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:19

Ik doe eigenlijk meestal prima met zo’n knuffel smiley erachter (als het privé is he) maar die hebben ze helaas hier niet dus optie 3 vind ik dan vriendelijk.

Maarrrr ik vind ze eigenlijk allemaal prima want ik zoek er niet snel iets achter. Dat is toch veel te vermoeiend. Er staat het woord prima dan neem ik aan dat er dus prima bedoeld wordt anders zou er wel iets anders staan denk ik dan.

Alleen die laatste met eerst allemaal puntjes en dan prima die snap ik niet helemaal. Ik zou nog steeds denken oké het zal dus prima zijn maar ik ben denk ik te dom om de betekenis van de puntjes te begrijpen 8)7

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:19

ik vind prima ook over het algemeen meer over komen als "nou vooruit dan maar", het beste zou ik "prima!" met of zonder ' :) ' vinden
maar liever gewoon ja is goed ofzo hahaha

ik merk ook dat t wel een leeftijdsding is, sws smileys interpreteren maar ook het gebruik van '....'
ik gebruik dat als "meen je dit serieus?" of iets ij die trant maar mijn baas eindigt ongeveer elke zin daarmee, toen ik er met begon met werken dachf ik dat ie elke keer heel geïrriteerd was dat ik bepaalde dingen nog niet gedaan had, maar hij bedoelt de puntjes meer dat ie zelf aan het nadenken is wat ie nog meer gaat mailen ofzo. Daar heb ik nog steeds wel moeite mee :')

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:22

Ik vind prima gewoon ‘n positief woord. Ik gebruik ‘t zelf ook regelmatig, zonder punt of met een eventuele smiley. Maar een “prima.” lig ik echt niet wakker van eerlijk gezegd, sommige mensen zetten nou eenmaal overal een punt achter of typen zonder smilies. Ik vind zo’n gele standaard emoji-duim mogelijk erger :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:30

Ik mis er nog eentje, tot in den treuren overal 'hihi' en 'haha' achter zetten.

Prima, haha :)

Tot op den duur je halve bericht vol staat met hihi's en haha's en je niet meer serieus te nemen bent :+ Ik maak me er erg schuldig aan.

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:41

Melzazu schreef:
Ik doe eigenlijk meestal prima met zo’n knuffel smiley erachter (als het privé is he) maar die hebben ze helaas hier niet dus optie 3 vind ik dan vriendelijk.

Maarrrr ik vind ze eigenlijk allemaal prima want ik zoek er niet snel iets achter. Dat is toch veel te vermoeiend. Er staat het woord prima dan neem ik aan dat er dus prima bedoeld wordt anders zou er wel iets anders staan denk ik dan.

Alleen die laatste met eerst allemaal puntjes en dan prima die snap ik niet helemaal. Ik zou nog steeds denken oké het zal dus prima zijn maar ik ben denk ik te dom om de betekenis van de puntjes te begrijpen 8)7

Die laatste vat ik op als: stilte, gevolgd door prima. Of eigenlijk: ..... primaa...
Een soort van: whatever :roll:

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:39

Koper schreef:
Melzazu schreef:
Ik doe eigenlijk meestal prima met zo’n knuffel smiley erachter (als het privé is he) maar die hebben ze helaas hier niet dus optie 3 vind ik dan vriendelijk.

Maarrrr ik vind ze eigenlijk allemaal prima want ik zoek er niet snel iets achter. Dat is toch veel te vermoeiend. Er staat het woord prima dan neem ik aan dat er dus prima bedoeld wordt anders zou er wel iets anders staan denk ik dan.

Alleen die laatste met eerst allemaal puntjes en dan prima die snap ik niet helemaal. Ik zou nog steeds denken oké het zal dus prima zijn maar ik ben denk ik te dom om de betekenis van de puntjes te begrijpen 8)7

Die laatste vat ik op als: stilte, gevolgd door prima. Of eigenlijk: ..... primaa...
Een soort van: whatever :roll:


Ja ik dacht wel aan van: heeeeeel lang nadenken en dan toch nog prima zeggen.
Die komt dan op mij wel het meest over van, vooruit dan maar (al dan niet gevolgd door een zucht whaha)

Maar, en daar maak ik me dus zelf ook schuldig aan, je doet dus eigenlijk allemaal aannames over hoe het dan bedoelt wordt.
Zoooo lastig is geschreven tekst dus en blijkbaar hebben de emojis of smileys of hoe je ze noemt het niet veel duidelijker gemaakt.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:45

Er gaat een wereld voor me open. :oo Ik gebruik "prima" regelmatig en bedoel het dan eigenlijk altijd positief. Nooit geweten dat het als iets negatief gezien kon worden. Communicatie is al niet mijn sterkste kant en nu wordt het nog ingewikkelder. :=

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:52

SusanH schreef:
Haha mijn puber dochter kan het perfect uitspreken :') echt dat je denkt, ok waar ging dit fout? Ik zie prima echt als iets positiefs. Maar je kan er een hele andere lading aan geven idd.


Ja en dan met die “talk to the hand” erbij. Ken je die? _O-

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 21:55

Deze: :wave: ?

Exitium

Berichten: 7156
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:01

Avalanche schreef:
Deze: :wave: ?

Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:02

Ik zie geen verschil tussen allemaal.

Maar werd pas heel raar aangesproken op mijn prima gebruik omdat het passief-agressief taalgebruik zou zijn :? En prima helemaal niet betekent dat je het ergens mee eens bent maar dat het betekent dat je het er niet mee eens bent maar dat niet wil zeggen en je dus om de discussie te stoppen prima zegt zodat de andere denkt dat je er wel mee eens bent maar ook moet begrijpen dat dat niet zo is. :roll:

Ik ben dus te simpel voor zulke gedachtengangen.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:25

verootjoo schreef:
Ik zie geen verschil tussen allemaal.

Maar werd pas heel raar aangesproken op mijn prima gebruik omdat het passief-agressief taalgebruik zou zijn :? En prima helemaal niet betekent dat je het ergens mee eens bent maar dat het betekent dat je het er niet mee eens bent maar dat niet wil zeggen en je dus om de discussie te stoppen prima zegt zodat de andere denkt dat je er wel mee eens bent maar ook moet begrijpen dat dat niet zo is. :roll:

Ik ben dus te simpel voor zulke gedachtengangen.


Pffff wat vreselijk vermoeiend toch om zo overal van alles achter te moeten zoeken. :O

Ik snap dit dus ook niet echt.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:30

Melzazu schreef:
verootjoo schreef:
Ik zie geen verschil tussen allemaal.

Maar werd pas heel raar aangesproken op mijn prima gebruik omdat het passief-agressief taalgebruik zou zijn :? En prima helemaal niet betekent dat je het ergens mee eens bent maar dat het betekent dat je het er niet mee eens bent maar dat niet wil zeggen en je dus om de discussie te stoppen prima zegt zodat de andere denkt dat je er wel mee eens bent maar ook moet begrijpen dat dat niet zo is. :roll:

Ik ben dus te simpel voor zulke gedachtengangen.


Pffff wat vreselijk vermoeiend toch om zo overal van alles achter te moeten zoeken. :O

Ik snap dit dus ook niet echt.


nouja t is niet perse erachter zoeken maar ervaring met mensen die prima gebruiken om meer van een discussie af te zijn, "ja prima laat maar". Ik probeer voor mezelf juist vaak te denken "ze bedoelen prima als is goed en niet als hou je mond" :')

Gaabje
Berichten: 940
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:32

Eigenlijk zou je deze vraag ook op tweakers ofzo moeten stellen. Heel benieuwd wat er dan uit komt :P

san4nie
Berichten: 3572
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe komt je tekst over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:51

Ik gebruik prima best wel vaak, gewoon zoals het woord bedoeld is. Krijg de indruk dat ik raar ben.

Of, andere mensen zijn raar. Als we gewoon prima zeggen als we iets prima vinden. En als we iets niet prima vinden, dan zeggen we dat gewoon. Dat zou toch veel makkelijker zijn?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:57

san4nie schreef:
Ik gebruik prima best wel vaak, gewoon zoals het woord bedoeld is. Krijg de indruk dat ik raar ben.

Of, andere mensen zijn raar. Als we gewoon prima zeggen als we iets prima vinden. En als we iets niet prima vinden, dan zeggen we dat gewoon. Dat zou toch veel makkelijker zijn?


Prima.