Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50157
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:22

Fantastisch aanbod VuurVleugels! Hulde! En ook ontzettend goed om te lezen dat jullie haar aanbod aanpakken +:)+

Ik sluit me wel aan bij Gini en Muurp: pak het meteen goed aan, gebruik die topdown insteek. Het draagvlak is er wel binnen het team, echter moet dat er ook zijn van hoger hand, anders blijft het een hellend vlak.
Een aantal jaar geleden is er ook een beleidsplan geschreven door een vrijwilliger dat onderin een la is beland. Ontzettend zonde, doe dat niet met dit aanbod!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:38

Na al tijden mee te lezen, wil ik hier inderdaad toch op inhaken. Wat ik in de hele discussie steeds mis, is een overkoepelend kader waarbinnen besluiten genomen worden. Nu lijkt het alle kanten op te gaan met Nieuws, erg afhankelijk van wat er in een (goede!) discussie sterk naar voren komt, zonder dat dit getoetst wordt aan de 'strategie' van Nieuws en Bokt in zijn algemeenheid. Wat wil Bokt bereiken, hoe wil het zoch onderscheiden en wat betekent dat voor de diverse onderdelen. Daar zou het aanbod van VuurVleugels een prima aanvulling op zijn.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:27

Lielle schreef:
Na al tijden mee te lezen, wil ik hier inderdaad toch op inhaken. Wat ik in de hele discussie steeds mis, is een overkoepelend kader waarbinnen besluiten genomen worden. Nu lijkt het alle kanten op te gaan met Nieuws, erg afhankelijk van wat er in een (goede!) discussie sterk naar voren komt, zonder dat dit getoetst wordt aan de 'strategie' van Nieuws en Bokt in zijn algemeenheid. Wat wil Bokt bereiken, hoe wil het zoch onderscheiden en wat betekent dat voor de diverse onderdelen. Daar zou het aanbod van VuurVleugels een prima aanvulling op zijn.


Zeker eens. Van mijn kant is er ook behoefte aan heldere transparante definiëring van wat nu wel of niet als commentaar door de beugel kan. Voor mijn gevoel wordt dit nu teveel willekeurig bepaald afhankelijk van wie zich aangesproken voelt.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 12:50

Ik ben blij dat er nu stappen gemaakt worden. Of het 'feedback'-topic gaat werken zal moeten blijken, maar het is wel een eerste stap. Ook vind ik het een goede zaak dat het 'herschrijven' van artikelen nu eerst niet meer zal gebeuren.

Mooi aanbod van VuurVleugels, al hoop ik oprecht dat haar inspanningen niet net zo'n stille dood zullen sterven als het door Leo genoemde beleidsplan. Want, dat is wel wat er de laatste jaren te zien is. Zoveel goede plannen, goede bedoelingen, gemotiveerde mensen en het blijft aanmodderen en aanrommelen. Voorbeeld daarvan zijn o.a. de talloze BBB's met daarin 'geen nieuws' vanuit Beheer of vanuit technisch oogpunt. Zonde hoor.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:11

Ik heb op de laatste pagina een aantal offtopic reacties verwijderd. Zeker op FZ staan we behoorlijk wat toe aan kritiek maar er zijn gewoon fatsoensnormen en je bent hier te gast. Zoals al heel vaak gezegd; feedback, teleurstellingen, irritaties; ze zijn allemaal welkom als het een beetje constructief is allemaal.

Verder best blij met een groot deel van dit topic. Veel nuttige kritiek, veel reacties waarin wordt meegedacht, waar op een fijne manier de vinger op de zere plek wordt gelegd en constructieve reacties om weer een stap verder te komen. Uit een ander deel van het topic spreekt echter vooral een hele hoop achterdocht/wantrouwen wat nogal erg misplaatst is. Er wordt inderdaad regelmatig gesproken over vrijwilligers, niet omdat je dan 'dus' maar alles moet accepteren, maar vooral om aan te geven dat dit allemaal mensen zijn die dit doen voor hun eigen plezier, omdat ze Bokt een beetje mooier/fijner willen maken, omdat ze het fijn vinden dat ze iets kunnen betekenen voor de paardenwereld. Dan is het nogal vervelend om te lezen dat vrijwel alle acties door een (gelukkig kleine groep) vooral met wantrouwen wordt bekeken.

Iedereen zit hier, zowel voor als achter de schermen, met de beste bedoelingen. Soms komt iets niet goed over; ga er dan vanuit dat het constructief bedoeld is en vraag om verduidelijking als je het niet begrijpt of als je het er niet mee eens bent. En als het je wel helemaal duidelijk is; soms worden er beslissingen genomen die je zelf graag anders zou zien. Zoveel mensen, zoveel wensen. Al helemaal als het gaat over een nieuwspagina voor de bijzonder brede groep paardensporters in Nederland. Niet iedereen heeft dezelfde interesses en verwachtingen.

Dan nog even over de OW en het verwijderen van reacties onder nieuwsartikelen; dat is niets nieuws. Reageren op nieuwsartikelen mag natuurlijk, het is wel de bedoeling dat het dan over het artikel zelf gaat. Voor de discussie over het artikel zelf is het vervelend als het gaat over een spelfout of over de vorm. Voor die zaken hebben we al jaren een speciaal topic en diverse manieren om de nieuwsredactie te bereiken. Normaal volgt er op dat soort dingen geen OW, een opmerking over het artikel onder het artikel zetten is veruit de makkelijkste manier. Als zoiets onder een NR topic verschijnt krijg je over het algemeen een PBtje van een teamlid met het vriendelijke verzoek dit de volgende keer op een andere manier te doen, als de reactie in het topic storend is dan wordt deze verwijderd. Als je vervolgens onder dat artikel laat blijken dat je het vriendelijke verzoek naast je neer legt dan kan er een OW volgen. Dat heeft niets te maken met censuur of vrijheid van meningsuiting maar met de huisregels op Bokt


Dan wat betreft de bronvermeldingen. Dat hele verhaal heeft niets te maken met clicks of het laten roken van de schoorsteen. Ten eerste heb ik geen schoorsteen en ten tweede leveren clicks op nieuwsartikelen geen extra geld op. Ook maakt het voor de opbrengst geen verschil of er nrc.nl, horses.nl of Bokt.nl boven een artikel staat, dat is allemaal zeker geen overweging geweest. Ook zoekmachines/SEO hebben niets te maken met het beleid rond nieuwsartikelen. Ik bemoei me ook zo min mogelijk met de inhoudelijke kant van de voorpagina, juist om dat soort commerciële verstrengelingen te voorkomen. Ik krijg zelf erg veel jeuk van 'vakbladen' waarvan de helft bestaat uit gesponsorde artikelen, zeker als daar niet heel duidelijk 'advertorial' boven staat.

Met de bronvermeldingen is in ieder geval het e.e.a. niet helemaal goed gegaan. Ik heb ook wel een idee waar dat vandaan komt want we zijn behoorlijk streng in het overnemen van berichten van bepaalde media. Sommige uitgevers hebben een extern bureau zitten op het vinden van overgenomen artikelen, als ze iets vinden dan krijg je een brief met het verzoek een fors bedrag te betalen voor gebruik (in de orde van duizenden euro's). Op zich terecht, je mag niet zomaar alles overnemen, maar de grens tussen wat wel en wat niet mag (citaatrecht b.v.) is nogal erg vaag, dus uit risicobeperking blijven we aan de veilige kant. Dat was altijd redelijk helder binnen de NR maar staat toch nog niet duidelijk genoeg gedocumenteerd. We zijn bezig met dat weer scherper op het netvlies krijgen.

Klopt dus wat hier in het topic ook al voorbij kwam; zeker netjes om een bron te vermelden als je daar een groot deel van een stuk op hebt gebaseerd. We zijn aan het kijken hoe we dat in de toekomst het beste vorm kunnen geven.

Verder lijkt het in dit topic dat beleid en visie een soort magische pixiedust zijn die alle problemen uit de wereld helpen. Dat zou heel fijn zijn maar zo simpel is het dan ook weer niet. Bokt is geen DPG media en heeft ook niet de ambitie om zo groot te worden. De nieuwspagina is vooral een 'voor Bokkers, door Bokkers' deel van de site wat gebruikt kan worden om op de hoogte te blijven van wat er in de paardenwereld gebeurt en wat er op Bokt allemaal voorbij komt. De NR vindt het (over het algemeen) erg leuk om te doen, veel gebruikers vinden het leuk om te lezen, en regelmatig zal je artikelen voorbij zien komen die je niets interesseren of die je niet aanspreken.

De NR is en zal altijd beperkt zijn in de beschikbare kennis en tijd. En voor de NR kunnen we pagina's vol met beleid en visie schrijven, maar in de praktijk zullen we ons vooral aan moeten passen aan de tijd/kennis/mogelijkheden die daar beschikbaar zijn. We kunnen niet een aantal mensen aannemen met de juiste competenties voor het verwezenlijken van de gestelde doelen. Op dit moment zijn we met het NR team aan het kijken naar wat een goede invulling is van de voorpagina en dat blijft met een club van gemotiveerde vrijwilligers. Dus nee, net als de afgelopen 20 jaar zit daar geen professioneel team en het is dus ook niet realistisch om daarvan professionele kwaliteit te verwachten en daarop af te rekenen. Zeker; we streven naar zo goed mogelijk, maar gun de NR het voordeel van de twijfel als er iets voorbij komt wat beter kan.

Flarum en mijn aanwezigheid kwamen hier ook voorbij maar dat is hier wat offtopic en ik ga kinderen ophalen. Hier kom ik later op terug.

Punz

Berichten: 8566
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:29

Fijne heldere post Bart.
Blij mee!

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:37

Fijne post, Bart, maar ik wil even inhaken op het stukje beleid en visie. In principe heeft dat niets te maken met magie, maar eerder met een rechtlijnigheid waardoor ieder teamlid weet hoe, wat, waar, wanneer en daar ook vol vertrouwen over kan en mag communiceren. Met een duidelijke visie kan een kritische vraag door ieder teamlid adequaat beantwoord worden zonder onzeker te zijn dat er straks een ander teamlid iets anders gaat zeggen. Nee, het teamlid kan antwoorden met: "dit hebben we besloten en dit is hoe dat besluit tot stand is gekomen. Jullie ontevredenheid over de beslissing neem ik mee naar het volgende teamoverleg."

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:40

BartVB schreef:
Als zoiets onder een NR topic verschijnt krijg je over het algemeen een PBtje van een teamlid met het vriendelijke verzoek dit de volgende keer op een andere manier te doen, als de reactie in het topic storend is dan wordt deze verwijderd. Als je vervolgens onder dat artikel laat blijken dat je het vriendelijke verzoek naast je neer legt dan kan er een OW volgen. Dat heeft niets te maken met censuur of vrijheid van meningsuiting maar met de huisregels op Bokt.


Hmm dit gaat vast dan over mijn OW. In mijn geval: Laat het vriendelijke maar weg en voeg de onterechte beschuldigingen dat ik mij meermalen negatief heb uitgelaten in nieuwstopics daar maar bij. Dat zet dan meteen al de toon.

Mag ik je er dan ook even op wijzen dat de boktregels niet verwijzen naar de meer specifieke regels op NR en dat je daar dan echt naar moet zoeken? Dus die moet je dan maar net hebben gelezen. Dat doe je niet als je ergens op reageert. Dan ga je ervan uit dat de algemene boktregels gewoon gelden.
En dan nog is het raar dat de boktregels in strijd zijn met de meer verscherpte regels in specifieke topics.
En die - inderdaad - vaak flink schuren met vrijheid van meningsuiting. Dat doen de boktregels net niet. Dus waarom? Waarom moeten er aparte regels zijn voor bepaalde fora en kunnen de boktregels niet voldoende zijn. Niet kunnen zeggen wat je wil in een topic is censuur.
Ik snap ook nog steeds niet waarom feedback in een nieuwsbericht niet gewoon kan. Waarom daar een speciaal topic voor moet worden geopend, waardoor het alleen maar onduidelijker wordt of er uberhaupt iets met de feedback wordt gedaan, of is dat nu net de bedoeling?
Een feedbacktopic voor VN wordt chaos. De meesten denken dan "laat maar". Die feedback is al gegeven. En toch wordt er een feedbacktopic geopend, zonder uitleg waarom feedback in een nieuwstopic zelf nou zo erg wordt gevonden. Meermalen naar gevraagd, geen antwoord.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:22

Ik wil even inhaken wat betreft de ads.

Er zitten overal op bokt advertenties. Des meer mensen deze zien, des meer geld verdien iemand bij bokt. Dus om te zeggen dat je niet verdient aan meer click is niet de waarheid.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16173
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:10

Babootje schreef:
BartVB schreef:
Als zoiets onder een NR topic verschijnt krijg je over het algemeen een PBtje van een teamlid met het vriendelijke verzoek dit de volgende keer op een andere manier te doen, als de reactie in het topic storend is dan wordt deze verwijderd. Als je vervolgens onder dat artikel laat blijken dat je het vriendelijke verzoek naast je neer legt dan kan er een OW volgen. Dat heeft niets te maken met censuur of vrijheid van meningsuiting maar met de huisregels op Bokt.


Hmm dit gaat vast dan over mijn OW. In mijn geval: Laat het vriendelijke maar weg en voeg de onterechte beschuldigingen dat ik mij meermalen negatief heb uitgelaten in nieuwstopics daar maar bij. Dat zet dan meteen al de toon.

Mag ik je er dan ook even op wijzen dat de boktregels niet verwijzen naar de meer specifieke regels op NR en dat je daar dan echt naar moet zoeken? Dus die moet je dan maar net hebben gelezen. Dat doe je niet als je ergens op reageert. Dan ga je ervan uit dat de algemene boktregels gewoon gelden.
En dan nog is het raar dat de boktregels in strijd zijn met de meer verscherpte regels in specifieke topics.
En die - inderdaad - vaak flink schuren met vrijheid van meningsuiting. Dat doen de boktregels net niet. Dus waarom? Waarom moeten er aparte regels zijn voor bepaalde fora en kunnen de boktregels niet voldoende zijn. Niet kunnen zeggen wat je wil in een topic is censuur.
Ik snap ook nog steeds niet waarom feedback in een nieuwsbericht niet gewoon kan. Waarom daar een speciaal topic voor moet worden geopend, waardoor het alleen maar onduidelijker wordt of er uberhaupt iets met de feedback wordt gedaan, of is dat nu net de bedoeling?
Een feedbacktopic voor VN wordt chaos. De meesten denken dan "laat maar". Die feedback is al gegeven. En toch wordt er een feedbacktopic geopend, zonder uitleg waarom feedback in een nieuwstopic zelf nou zo erg wordt gevonden. Meermalen naar gevraagd, geen antwoord.


Het is sowieso door mij al in dit topic aangegeven waarom kritiek op de NR onder het artikel zelf niet gewenst is.
Door zulke reacties ontstaat er meestal een nieuwe discussie welke niet meer ontopic is. Voor gebruikers die enkel over het onderwerp uit het artikel en reacties daar op willen lezen is het erg vervelend om hele topic door te moeten spitten opzoek naar ontopic reacties.
Het heeft dus absoluut niets te maken met censuur of een NR die geen kritiek kan hebben.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:03

Essie je zou gelijk hebben als alle feedback weggehaald zou worden onder het motto, off topic, leidt af van de inhoudelijke discussie. Maar de situatie is dat als er 20 keer off topic reacties staan met dat het een leuk artikel is, of leuk geschreven of iets in die trant, dan blijft dat allemaal staan. Komt er geen groene balk met "hou nou eens op met die complimenten die zijn off topic". Maar de eerste de beste reactie met een kritische noot over het artikel, de vorm, de vertaling, wordt wel weggehaald. Dat is censuur. Negatieve feedback weghalen omdat het off topic is betekent ook positieve feedback weghalen omdat het net zo off topic is. Als je daarin selecteert en alleen de feedback die je aanstaat laat staan, censureer je.

En als ik dan persoonlijk kijk, ik haak af als ik een artikel open en ik zie allemaal groene balken. Ik vind niets zo storend en afleiden van de inhoud, als groene balken en weten dat een deel van de discussie weggehaald is. Dat artikel lees ik dus niet meer vanwege de groene balk.

Voor mij mag de positieve en de negatieve feedback blijven staan. Ik vind de meeste artikelen leuk/vermakelijk om te lezen. Vaak niet echt nieuws, maar wel leuk. Dat mag ook best gemeld worden bij een artikel, maar dan mag dus een minder positieve klank ook.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16173
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:53

Ook positieve kritiek op de NR moet ook verwijderd worden. Daar heb je absoluut gelijk in.
Berichten als "Wat een oninteressant artikel" of "Jee, wat een interessant onderwerp" blijven wel gewoon staan. Deze reacties gaan inhoudelijk over het onderwerp en niet over de NR.
Reacties als "Leuk artikel, maar heel slecht vertaald" of "complimenten over de vertaling" zijn dan weer niet inhoudelijk.
De lijn is wat dun, voor ons is het dan ook bij elk van dit soort berichten goed overleggen wat we ermee doen.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:53

Complimenten onder een nieuwsbericht zijn voor andere Bokkers een stuk minder hinderlijk om te lezen dan 'feedback' .

En dan vind ik een keer feedback ook nog niet zo erg. Maar als ik onder NR berichten steeds dezelfde Bokkers dezelfde 'feedback' zie geven denk ik ook joejoe :+ .

Dus nee, ik vind niet dat beiden weg moet. Heeft ook te maken met de sfeer die je wil neerzetten op een forum.

Een beetje net zoals het verschil tussen een discussie topic openen over rijden met bit: ga daar vooral helemaal in los. Hoef ik niet bij elk foto topic met een bit van 10 dezelfde bokkers te lezen hoe zielig dat is?

Ofzo? Weet eigenlijk niet of dit een goede vergelijking is, probeer ook maar wat :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:43

Phonix schreef:
Ik wil even inhaken wat betreft de ads.

Er zitten overal op bokt advertenties. Des meer mensen deze zien, des meer geld verdien iemand bij bokt. Dus om te zeggen dat je niet verdient aan meer click is niet de waarheid.
Helemaal mee eens. Ik kan het uiteraard niet bewijzen, maar ik geloof er niets van wat Bart daar(over) zegt.

Daarnaast vind ik de toon ook niet heel fijn, vrijwel direct de dooddoener 'je bent hier te gast', wat overigens inderdaad waar is, zet (imo) wel direct de toon.

Jammer.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:46

Ailill schreef:
Daarnaast vind ik de toon ook niet heel fijn, vrijwel direct de dooddoener 'je bent hier te gast', wat overigens inderdaad waar is, zet (imo) wel direct de toon.

Jammer.

Is dat zo, zijn we hier te gast? En ik maar denken dat bokt bestaat dankzij haar gebruikers.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:50

Kennelijk niet heel gastvrij, want het aantal actieve gebruikers gasten is volgens mij niet meer wat het is geweest.

Dat gezegd hebbende, is het niet weer eens een keer tijd voor statjes?

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 08:36

Ik vind het bericht van Bart vooral heel cynisch, tegen het aanmatigende aan. Ik vind het dan ook geen fijn bericht. De discussie wordt zo vrijwel direct doodgeslagen.

Zijn gebruikers hier te gast? Mogelijk, maar zonder gebruikers geen Bokt. Dus dan zou je imo ook wel een stukje gastvrijheid mogen verwachten. En dat blijkt absoluut niet uit het bericht, dat vind ik heel jammer.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:42

ruitje schreef:
Complimenten onder een nieuwsbericht zijn voor andere Bokkers een stuk minder hinderlijk om te lezen dan 'feedback' .

En dan vind ik een keer feedback ook nog niet zo erg. Maar als ik onder NR berichten steeds dezelfde Bokkers dezelfde 'feedback' zie geven denk ik ook joejoe :+ .

Dus nee, ik vind niet dat beiden weg moet. Heeft ook te maken met de sfeer die je wil neerzetten op een forum.

Een beetje net zoals het verschil tussen een discussie topic openen over rijden met bit: ga daar vooral helemaal in los. Hoef ik niet bij elk foto topic met een bit van 10 dezelfde bokkers te lezen hoe zielig dat is?

Ofzo? Weet eigenlijk niet of dit een goede vergelijking is, probeer ook maar wat :')


Maar volgens de eigen regels horen ze wel beide weggehaald te worden. Daar viel ik een beetje over. Als je je dus gaat houden aan de regels van het nieuws subforum, moeten ook die positieve off topic reacties weggehaald worden en dat gebeurde dus niet. Dus bij de feedback werd het weggehaald, omdat het off topic was. Maar de rijtechnische discussie of positieve off topic berichten bleven staan, ondanks dat ze beide ook niet toegestaan zijn.

Even buiten wat wel of niet fijn te lezen is, want dat is persoonlijk ook al ben ik het wel gedeeltelijk met je eens haha. Maar echt puur alleen op de regels waar er dus met 2 maten gemeten werd.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:03

Berdien schreef:
Ik vind het bericht van Bart vooral heel cynisch, tegen het aanmatigende aan. Ik vind het dan ook geen fijn bericht. De discussie wordt zo vrijwel direct doodgeslagen.

Zijn gebruikers hier te gast? Mogelijk, maar zonder gebruikers geen Bokt. Dus dan zou je imo ook wel een stukje gastvrijheid mogen verwachten. En dat blijkt absoluut niet uit het bericht, dat vind ik heel jammer.


Hier ben ik het absoluut mee eens.
Zonder boktgebruikers geen bokt... en zonder bokt geen inkomsten uit reclame.

Dat met de clicks klopt namelijk zo ook niet - tenminste als ik zo even het tablad voor "adveteren" bekijk.
Gerichte reclame brengt maandelijks geld in t laadje, en dus kan de niet existente schoorsteen wel roken.

Ik ben mij absoluut bewust van het feit dat een forum te onderhouden geld kost.

Zelf ben ik lid van een soortgelijk opgebouwd forum ( niet paardgerelateerd) in Duitsland , zonder enige form van reclame.
Hier wordt om de 2 jaar een oproep gedaan voor een vrijwillige bijdrage om het forum onafhankelijk in de lucht te houden.
Ook daar zijn regels en fatsoensnormen maar het forum wordt dus gedragen door de gebruikers en die worden door de beheerders ook gewaardeerd.

Dit mis ik hier in het bericht van Bart.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:08

Ja er zijn heel veel bokker die voor Bokt hun adblocker uitzetten. Zodat Bokt wel inkomsten heeft. Omdat ze het Bokt gunnen.

Maar met dit soort acties kan je verwachten dat mensen dat soort dingen niet meer doen.

Leo

Berichten: 50157
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:27

Wel reageren, niet reageren. Ik neigde naar niet, want inbreng wordt niet persé gewaardeerd, is wat ik proef uit de recente posts.

Beleid is magisch pixiedust? Jammere uitspraak Bart, heel jammer. Een bedrijf valt of staat met het beleid dat wordt gevoerd. En voor beleid zijn soms nieuwe, frisse, andere inzichten nodig. Dat bevestigt het gevoel dat heerst dat de bovenlaag van Bokt niet open staat voor verandering. Hoe graag de laag die het vrijwillige team vormt ook wil (want ik heb het team nooit anders gekend als een groep enthousiaste en gemotiveerde mensen), het loopt klem aan de bovenlaag.

Ik weet zeker dan het merendeel van de gebruikers echt geen nacht wakker zal liggen van de wijze waarop "de schoorsteen rookt". Dat is ook echt écht niet de issue hier.

Gebruikers zijn op Bokt omdat ze het een fijn medium vinden, leuk tijdverdrijf, om foto's en verhalen te kijken en te delen, om nieuws en community berichten te lezen... en het aandeel dat gebruikers hier in dit topic geven onderstreept júist dat mensen er hart voor hebben en willen meedenken. En wie niet gehoord wordt maar wel gehoord wíl worden gaat schreeuwen. En dan is er nog een deel dat maar niets meer zegt. En een steeds groter deel dat Bokt steeds meer links laat liggen.

Er is hier vrijwel niemand negatief naar vrijwilligers. Er wordt kritisch gekeken naar inhoud en beleid, en dat mag. De gebruiker is waar je het voor doet? Toch....?



Samenvattend, er wordt ingezoomd op issues die niet de issues zijn waar het om gaat. Brandjes blussen, symptoombestrijding... het wordt vast weer een poosje rustig op FZ, maar dit is toch een blijvend cirkeltje?

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:58

Online kunt je wel stats vinden.

Staat dat in juni had bokt 1.8m bezoekers. Deze blijven vaak op een pagina omdat 55% sluit de pagina na die te hebben gelezen.

Ik zal niet ingaan op hoe veel deze pagina verdient op ads omdat er is zit een verschil tussen of mensen er op clickt of alleen ziet, maar met 1.8 m bezoekers verdient je aardig wat…

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:05

Berdien schreef:
Ik vind het bericht van Bart vooral heel cynisch, tegen het aanmatigende aan. Ik vind het dan ook geen fijn bericht. De discussie wordt zo vrijwel direct doodgeslagen.

Zijn gebruikers hier te gast? Mogelijk, maar zonder gebruikers geen Bokt. Dus dan zou je imo ook wel een stukje gastvrijheid mogen verwachten. En dat blijkt absoluut niet uit het bericht, dat vind ik heel jammer.
Geheel mee eens. Ik zit er serieus over na te denken om af te zwaaien, al zal dat dan voornamelijk een principe kwestie zijn.

Marjo

Berichten: 37245
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:32

Ik sluit me volledig aan bij Berdien, sasja0705 en Leo.

Leo schreef:
Beleid is magisch pixiedust? Jammere uitspraak Bart, heel jammer. Een bedrijf valt of staat met het beleid dat wordt gevoerd. En voor beleid zijn soms nieuwe, frisse, andere inzichten nodig. Dat bevestigt het gevoel dat heerst dat de bovenlaag van Bokt niet open staat voor verandering. Hoe graag de laag die het vrijwillige team vormt ook wil (want ik heb het team nooit anders gekend als een groep enthousiaste en gemotiveerde mensen), het loopt klem aan de bovenlaag.


En dit wilde ik er even uitpikken. Het team zelf is enthousiast, gemotiveerd en wilt heel graag vooruit, maar vanuit de bovenlaag lijkt er een soort angst te zijn voor verandering. Wat erop neerkomt dat er strijd is in het team zelf, er mensen vertrekken uit het team en er zelfs uitgezet worden zonder een poging te doen om het op te lossen, en vervolgens het hele riedeltje weer opnieuw begint.

Níemand in dit topic is negatief geweest richting de teamleden zelf.

Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:38

Angst voor verandering, dat haal ik niet uit Bart zijn post. Eerder apathie, onverschilligheid en misschien wel een beetje klaar met bokt. Dat kan natuurlijk, het loopt al een tijd en de bezoekers lopen behoorlijk terug. Maar als de baas van het spul niet betrokken meer is, hoe kun je dan nog betrokkenheid en enthousiasme van je vrijwilligers en gebruikers verwachten?

Ik herinner me nog een tijd dat Bart actief mee kletste in allerlei topics, het leuk vond om statjes te delen of info over nieuwe technische zaken waar hij mee bezig was. Daar is niets meer van over en dat is toch wel heel jammer. Begrijpelijk maar wel jammer.