Alarmerende berichten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:12

De persoon om wie het gaat is in ieder geval weer online geweest.
Of het account in ieder geval.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 19:12

Ja, er is weer een bericht gepost. Gelukkig. Blijft heftig.

Gini
Berichten: 17974
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:14

Ibbel schreef:
Een TS kan dan ook direct reageren met: welnee joh, zelfmoord komt niet in mijn gedachten op (kan je je voorstellen hoe het zou zijn als bokt zonder iets te melden zo'n banner boven je topic zou hangen?).


Hier ben ik het mee eens. Want dat is natuurlijk ook wat er gebeurd is in het topic dat de aanleiding vormt voor dit topic: dag nadien voelt de plaatser van het bericht zich iets beter en schrikt die zelf van het zwaarmoedige bericht, stel je nou voor dat moderators daar meteen een grote 113-banner hadden geplaatst. Vreselijk! :oo Je probeert je aan het laatste rotsje vast te klampen, maar de rest van de wereld heeft je al opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:18

[***] schreef:
Menino schreef:

Ik snap je punt, maar vind je vergelijkingen eigenlijk niet helemaal accuraat. In het geval dat het om mensenlevens gaat vind ik de urgentie toch nog net iets groter dan bij juridische/veterinaire/financiële etc. vraagstukken gaat .

Als mods ook de hele dag bezig zijn met spam, onaardige opmerkingen, racisme etc. te verwijderen / editen / aan te passen whatever. Moet dit een kleine moeite, als ze een dergelijk topic over zelfmoord tegenkomen of daar op gewezen worden, zijn toch? Met het acceptabele risico dat er af en toe wat tussendoor glipt en je niet alles uit het verleden erbij gaat halen om aan te passen. Maar ieder persoon die je er mee helpt is er eentje toch?

Bij andere sociale media krijg je ook waarschuwingen en meldingen als er over dit soort onderwerpen gepraat / gezocht wordt. Nu hebben die wsl een wat groter budget voor een goede programmeur die een automatische bot maakt (en meer maatschappelijke impact). Maar toch. Zo gek is het idee niet.


Helaas zet zelfmoord aan tot zelfmoord. Hiervan weet ik wel dat er hier onderzoeken naar gedaan zijn en de precieze mechanismes weten ze niet. Maar op het moment dat een suïcidaal iemand leest over de (geplande of uitgevoerde) suïcide van iemand anders, is de kans groter dat diegene triggert en ook zichzelf iets aandoet. Dat probleem los je dus niet op met een PB. En als een melding maar 1 iemand helpt of de streep overtrekt naar de goede kant is dat al de moeite waard toch? En 113 heeft daar best wel een goede track-record in naar mijn weten.

Ik ben groot tegenstander van dit soort dingen censureren, maar een melding erbij doen waar mogelijk lijkt mij persoonlijk een goed initiatief.


Ik heb op social media eigenlijk nog nooit een 113 banner of waarschuwing gezien, alleen een melding onder artikelen op externe sites.
Maar met een pb waarbij 113 benoemd wordt bereik je richting TS toch hetzelfde? Plus je geeft daarbij een opening om privé wat meer te praten, en zo'n pb met even persoonlijke aandacht kan heel erg veel betekenen.
Daar zou ik persoonlijk ook meer aan hebben dan een banner die ongevraagd bij een bericht wordt geplaatst.



Afbeelding

Afbeelding

Ik bedoel dit soort meldingen idd....

En het gaat niet alleen om de persoon die het post hè? Ook om de lezers die geïspireerd raken.
Er zijn hele studies gedaan naar hoe zelfmoord besmettelijk lijkt te zijn. Dus ik zie echt niet in waarom je als mod, als je een dergelijk topic tegen komt, niet een balkje of mededeling toe zou voegen.

Al help je er maar 1 iemand mee..... Dat mods er niet actief naar gaan zoeken is een ander verhaal. Maar je hoeft er ook geen statuut van te maken dat ieder bericht dat het woord zelfmoord bevat een melding krijgt oid.

Maar met dit soort dingen kun je het beter een keer te vaak dan te weinig posten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-22 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:18

Gini schreef:
Ibbel schreef:
Een TS kan dan ook direct reageren met: welnee joh, zelfmoord komt niet in mijn gedachten op (kan je je voorstellen hoe het zou zijn als bokt zonder iets te melden zo'n banner boven je topic zou hangen?).


Hier ben ik het mee eens. Want dat is natuurlijk ook wat er gebeurd is in het topic dat de aanleiding vormt voor dit topic: dag nadien voelt de plaatser van het bericht zich iets beter en schrikt die zelf van het zwaarmoedige bericht, stel je nou voor dat moderators daar meteen een grote 113-banner hadden geplaatst. Vreselijk! :oo Je probeert je aan het laatste rotsje vast te klampen, maar de rest van de wereld heeft je al opgegeven.


Hoezo is dat vreselijk :o? ?

Gini
Berichten: 17974
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:21

Omwille van de zin die ik erna plaats. Een persoon die suïcidaal is maakt gemakkelijk de gedachtesprong: zie je, zij verwachten ook dat ik het gewoon maar doe.
Een melding bij een algemeen nieuwsbericht of een algemene zoekterm op social media vind ik heel wat anders dan dezelfde melding in iemands persoonlijke dagboek. Dan spreek je best iemand persoonlijk aan, en dat is wat de modjes ook doen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-05-22 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Bullebeest
Berichten: 3244
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:21

Persoonlijk vind ik die banners vreselijk. Als ik dat onder een topic van mij zou krijgen, zou ik gelijk verzoeken dat te verwijderen en mij dan daar ook niet meer veilig voelen. I know what I am talking about. Sterker nog ik zou verzoek doen om hele topic te verwijderen.

Anoniem

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:25

Precies, het zou zelfs juist een laatste duwtje kunnen zijn voor iemand die het bericht heeft geplaatst.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:26

Hierboven wordt als argument aangedragen dat het voor mods niet uitvoerbaar zou zijn, maar: op dit moment is ons beleid dus al dat er in zo'n geval persoonlijk contact gezocht wordt en daarbij wordt ook 113 genoemd. Het is dus zeker niet zo dat we als mods hier niet aan zouden willen.

Echter kiezen we er op dit moment voor om dat dus via een persoonlijk bericht te doen, i.p.v. zo'n banner te plaatsen. Wat zou het voordeel van een banner ipv zo'n PB zijn, wat jullie betreft?

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:26

Ik denk dat zo'n banner niet het verschil maakt.

Ik vind het wel een bijzonder lastig onderwerp omdat het zo gevoelig ligt. Eigenlijk vind ik dat er wel op gemod mag worden, maar als iemand zo wanhopig eenzaam is gun ik diegene ook een plek waar ze zich gehoord en veilig voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:27

martine0503 schreef:
Persoonlijk vind ik die banners vreselijk. Als ik dat onder een topic van mij zou krijgen, zou ik gelijk verzoeken dat te verwijderen en mij dan daar ook niet meer veilig voelen. I know what I am talking about.


Ik ben oprecht benieuwd waarom dit is?
Ik herken me daar dus helemaal niet in...

Misschien omdat ik een huisgenoot heb gehad die bij 113 werkte en ze ook wel eens thuis heeft gewerkt bij een storing, en ik dus weet wat voor een (goed) werk ze doen.

Maar zelfs al vind ik het soms een beetje overdreven denk ik toch altijd maar weer.... Al ze er maar 1 iemand mee kunnen helpen.

Ik ben dus echt heel nieuwsgierig waarom jij je juist onveilig gaat voelen door zo'n bericht?

Ik zie het ook niet voor me als een spectaculaire banner ofzo. Meer als een regeltje tekst in de trant van "dit topic is X keer gewijzigd".

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 19:27

Hanmar schreef:
Hierboven wordt als argument aangedragen dat het voor mods niet uitvoerbaar zou zijn, maar: op dit moment is ons beleid dus al dat er in zo'n geval persoonlijk contact gezocht wordt en daarbij wordt ook 113 genoemd. Het is dus zeker niet zo dat we als mods hier niet aan zouden willen.

Echter kiezen we er op dit moment voor om dat dus via een persoonlijk bericht te doen, i.p.v. zo'n banner te plaatsen. Wat zou het voordeel van een banner ipv zo'n PB zijn, wat jullie betreft?


Dat begrijp ik. Het voordeel zou zijn dat wanneer iemand écht zo hoog in nood is, diegene op het scherm zelf kan lezen hoe er hulp kan worden gezocht. Anders ben je net afhankelijk of iemand online is, of zelfs te laat omdat diegene niet snel contact kan krijgen.

Ibbel

Berichten: 49246
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:28

Ik heb idd wel eens het gevoel dat er iets te vaak naar 113 wordt verwezen.
Laatst die Amerikaanse gevangene die met hulp van een cipier ontsnapte. Ze werden een paar dagen later klemgereden, cipier pleegt zelfmoord met haar dienstwapen. Staat die 113-standaardzin onder het nieuwsbericht. Ik zit echt te wachten: gaat de krant dat dan ook doen als een bomgordelterrorist zichzelf opblaast?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-05-22 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest
Berichten: 3244
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:28

Hanmar schreef:
Hierboven wordt als argument aangedragen dat het voor mods niet uitvoerbaar zou zijn, maar: op dit moment is ons beleid dus al dat er in zo'n geval persoonlijk contact gezocht wordt en daarbij wordt ook 113 genoemd. Het is dus zeker niet zo dat we als mods hier niet aan zouden willen.

Echter kiezen we er op dit moment voor om dat dus via een persoonlijk bericht te doen, i.p.v. zo'n banner te plaatsen. Wat zou het voordeel van een banner ipv zo'n PB zijn, wat jullie betreft?

Persoonlijk contact opnemen heeft zoveel meerwaarde dan zo’n banner is mijn mening. Al is dat geloof ik al duidelijk

Bullebeest
Berichten: 3244
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:30

Fietspad schreef:
Hanmar schreef:
Hierboven wordt als argument aangedragen dat het voor mods niet uitvoerbaar zou zijn, maar: op dit moment is ons beleid dus al dat er in zo'n geval persoonlijk contact gezocht wordt en daarbij wordt ook 113 genoemd. Het is dus zeker niet zo dat we als mods hier niet aan zouden willen.

Echter kiezen we er op dit moment voor om dat dus via een persoonlijk bericht te doen, i.p.v. zo'n banner te plaatsen. Wat zou het voordeel van een banner ipv zo'n PB zijn, wat jullie betreft?


Dat begrijp ik. Het voordeel zou zijn dat wanneer iemand écht zo hoog in nood is, diegene op het scherm zelf kan lezen hoe er hulp kan worden gezocht. Anders ben je net afhankelijk of iemand online is, of zelfs te laat omdat diegene niet snel contact kan krijgen.

Geloof mij zo iemand weet dat zelf ook. Als diegene dan ook nog eens moeizame hulpverlening heeft, gaat zo’n banner echt niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:32

Hanmar schreef:
Hierboven wordt als argument aangedragen dat het voor mods niet uitvoerbaar zou zijn, maar: op dit moment is ons beleid dus al dat er in zo'n geval persoonlijk contact gezocht wordt en daarbij wordt ook 113 genoemd. Het is dus zeker niet zo dat we als mods hier niet aan zouden willen.

Echter kiezen we er op dit moment voor om dat dus via een persoonlijk bericht te doen, i.p.v. zo'n banner te plaatsen. Wat zou het voordeel van een banner ipv zo'n PB zijn, wat jullie betreft?


Nouja, dat is dus het argument wat ik al een paar keer aan heb gehaald. Zelfmoord zet aan tot zelfmoord. Kennelijk is suicide contagion de wetenschappelijke term.

https://psycnet.apa.org/record/1997-08501-005

113 is preventief. Dus het bij een wetenschappelijk aantoonbaar hele sterke trigger zetten lijkt me best zinnig. Maar dat is dus er vanuitgaande dat mensen zich daardoor niet onveilig gaan voelen, zoals hierboven genoemd.

LuffB

Berichten: 1305
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:34

Een banner zou meerwaarde hebben om andere die het bericht lezen ook op de hoogte te stellen waar ze hulp kunnen zoeken. Het zijn (soms) toch ook lotgenoten/ ervaringsdeskundige tov mentale klachten die dit soort topics bezoeken en een TS'er een hart onder de riem proberen te steken. Een evt banner zou dus hun kunnen helpen als ze evt opnieuw getriggerd worden door berichten van een TS.

Een persoonlijk bericht is in mijn ogen beter passend. Het geeft meer persoonlijke aandacht - ik ben de moeite van een persoonlijke bericht waard ipv een standaard banner - en minder aandacht en meer mogelijkheid tot terug reageren.

Een evt tussenweg, een sticky plaatsen met de 113 informatie zodat dit altijd makkelijk te vinden is voor mensen die een topic gaan openen/ lezen?

Kaatastrof

Berichten: 6275
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:35

Goh, als (helaas) ervaringsdeskundige weet ik ook niet goed wat ik een betere oplossing zou vinden.. Ik denk dat veel mensen wel op de hoogte zijn van die lijnen. Ik heb er zelf ook al gebruik van gemaakt (wel niet in die context) en heb er zeker goede gesprekken gehad. Maar uiteindelijk is dat een stap die de persoon zelf op dat moment moet kunnen zetten. Als je zo ver zit, heb je daar vaak écht niet de energie voor helaas. Sommige mensen schieten bij hoge emotie om naar dissociatie wat zich kan uiten in een soort van paralyse (en achteraf geheugenverlies) omdat je gewoon zo in survival modus zit (hoe ironisch dat ook klinkt).

Ik denk dat een PB wel gepast is waarin de mogelijke hulpverleningsopties staan, maar uiteindelijk is het nog altijd de persoon achter het initiele bericht die de keuze maakt wat er mee te doen.

En ik vind dat Bokt het op zich wel goed aanpakt dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:36

martine0503 schreef:
Fietspad schreef:


Dat begrijp ik. Het voordeel zou zijn dat wanneer iemand écht zo hoog in nood is, diegene op het scherm zelf kan lezen hoe er hulp kan worden gezocht. Anders ben je net afhankelijk of iemand online is, of zelfs te laat omdat diegene niet snel contact kan krijgen.

Geloof mij zo iemand weet dat zelf ook. Als diegene dan ook nog eens moeizame hulpverlening heeft, gaat zo’n banner echt niet helpen.


Toch heeft 113 wel echt preventieve waarde.
zie bv. dit nieuws bericht:

https://www.ad.nl/binnenland/familiedra ... ~aa20e798/

Er zijn meer van dit soort verhalen. Vandaar ook dat je tegenwoordig wél direct wordt doorverwezen naar 113 als je 113 intypt.

Ik ben het er mee eens dat voor de topicplaatser zelf persoonlijk contact vér te prefereren staat tov een melding. Maar voor meelezers kan de melding nuttig zijn.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 19:39

Ja, ik ben het met je eens Menino. Ongetwijfeld is persoonlijk contact het beste, maar we zitten hier wel op een forum waar iedereen kan meelezen (dat is soms super en soms echt niet).

Bullebeest
Berichten: 3244
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:42

Mening, ik denk dat de naam van het topic al genoeg zegt.

Enfin dit is een soort discussie waarbij je eeuwig voor en tegen blijft houden. Aan bokt zelf wat ze ermee doen en gelukkig hebben ze dat ook gedaan.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:02

Dit vind ik wel een moeilijk onderwerp want er is eigenlijk geen correct antwoord op gezien iedereen anders is. Ik heb ook veel te kampen gehad met dit soort dingen en ik zou er zelf echt niet op zitten wachten als ik in die schoenen stond, want ik kom hier immers om mijn hart te luchten, niet om wéér zo'n confrontatie aan te gaan.

Het is goed bedoeld, maar vaak vind ik het toch zo'n... idk, beetje geautomatiseerd? gevoel geven?

Aan de andere kant kan ik mij best voorstellen dat er dus wel mensen zijn waar dat wél bij zou helpen. Maar ik ken ze persoonlijk niet.

Edit: dit is dus precies het gevoel waar ik het over heb:

LuffB schreef:
Een persoonlijk bericht is in mijn ogen beter passend. Het geeft meer persoonlijke aandacht - ik ben de moeite van een persoonlijke bericht waard ipv een standaard banner - en minder aandacht en meer mogelijkheid tot terug reageren.

Fietspad

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 23:34

Spoiler:
princequillo schreef:
Dit vind ik wel een moeilijk onderwerp want er is eigenlijk geen correct antwoord op gezien iedereen anders is. Ik heb ook veel te kampen gehad met dit soort dingen en ik zou er zelf echt niet op zitten wachten als ik in die schoenen stond, want ik kom hier immers om mijn hart te luchten, niet om wéér zo'n confrontatie aan te gaan.

Het is goed bedoeld, maar vaak vind ik het toch zo'n... idk, beetje geautomatiseerd? gevoel geven?

Aan de andere kant kan ik mij best voorstellen dat er dus wel mensen zijn waar dat wél bij zou helpen. Maar ik ken ze persoonlijk niet.

Edit: dit is dus precies het gevoel waar ik het over heb:

LuffB schreef:
Een persoonlijk bericht is in mijn ogen beter passend. Het geeft meer persoonlijke aandacht - ik ben de moeite van een persoonlijke bericht waard ipv een standaard banner - en minder aandacht en meer mogelijkheid tot terug reageren.


Maar het een sluit het ander niet uit. En uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat iemand de goede hulp kan krijgen.

moonsparkle
Berichten: 21798
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 00:14

Op momenten dat ik er vroeger doorheen zat wou ik echt geen adviezen, tips of een bericht van wie dan ook :o soms maakte dat het zelfs erger omdat ik me dan schuldig voelde en me daardoor nog meer een last vond want ik zorgde er in mijn ogen voor dat mensen zich zorgen maakten.

Gini
Berichten: 17974
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:11

Fietspad schreef:
Maar het een sluit het ander niet uit. En uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat iemand de goede hulp kan krijgen.


Eigenlijk vind ik dat het ene het andere wel uitsluit. Ofwel ben je een forum waar als wat persoonlijker aan toe gaat en je een persoonlijk berichtje krijgt van een moderator die ook echt mens is en ook oprecht bezorgd is, ofwel ben je een afstandelijke nieuwssite die de melding heel droog en onpersoonlijk plaatst enkel en alleen omdat het verplicht is.
Je kan niet aan de ene kant een helpende hand uitreiken en aan de andere kant het hele topic koudweg brandmerken als zelfmoord-topic.