Graag wil ik het over 2 dingen hebben, en dat is de omgang met, maar ook over de beschikbaarheid van bokt voor mensen met een beperking. En dan in de brede zin, want een beperking kan vanalles zijn, zichtbaar, onzichtbaar. Lichamelijk, geestelijk.
Nu hoop ik dus dat dit topic ervoor kan zorgen dat we in gesprek kunnen komen, want ik denk dat niemand met àlle vormen van beperkingen ervaring heeft of kennis erover heeft. Want stel je komt online iemand tegen met autisme, hoe ga je daar dan eigenlijk mee om? Hoe hou je het voor jezelf en ook voor de ander leuk om op bokt te zijn, wat zijn bijvoorbeeld dingen die je wel, en dingen die je beter niet kan zeggen omdat ze kwetsend zijn?
En autisme is maar een voorbeeld waar ik nu op kom omdat dat toevallig de afgelopen dagen naar voren kwam. Maar je hebt ook mensen die meer moeite hebben met leren, moeite met taal, het kunnen inschatten van wat waarheid is en wat niet. Ptss, depressies in allerlei vormen, en ga maar door.
Zouden we het kunnen hebben over wat we als community voor deze mensen zouden kunnen betekenen zodat zij niet buitengesloten hoeven te worden, en ze zich ook welkom kunnen voelen op bokt, en niemand zich buitengesloten hoeft te voelen?