Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 13:12

Het valt mij tegenwoordig op dat ik het niet altijd eens ben met wel of niet slotjes plaatsen.

Vaak is een topic al 4 pagina's geleden ontspoort. Dan komt er pas op pagina 14 een slotje. Wat imo echt al veel te laat is. Soms is het nog 1 - 2 pagina's interessant. Maar het gaat meestal echt veel te lang door.

Of er wordt veel te snel een slotje geplaatst. Er is een prima discussie bezig of het is nog niet ontspoort. En dan, gewoon een slotje erop! Vaak wel met de tekst: "Slotje voor overleg", maar eigenlijk vind ik dat geen goede. Laat mensen door praten, of zet het meteen op slot. Laat desnoods gewoon een mod reageren dat er netjes gereageerd moet worden.

Slotjes vind ik soms ook onterecht of er moet een slotje geplaatst worden, wat niet gedaan wordt.

Waarom mogen gebruikers hier eigenlijk niet meer inzicht over krijgen? Ik snap dat je niet zomaar een slotje als gebruiker kunt plaatsen, maar waarom nemen de modjes het niet meer serieus als een user het vraagt? Vaak wordt er dan pas pagina's later op gereageerd...

Hoe staan jullie hierin?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:19

je weet dat dit (bokt) door vrijwilligers beheerd wordt? Die waarschijnlijk zelf ook nog een leven/werk hebben?
Het is toch juist goed dat ze een topic niet gelijk eraf gooien maar eerst even overleggen?
Dat overleg voor slotje vind ik juist 1 van de dingen die wel vrij goed gaat toch. Je hebt altijd te maken met mensen en het menselijke inzicht, en je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
Ik denk dat de moderators altijd heel goed hun best doen om volgens de regels te werken die gelden (of we het daar wel of niet mee eens zijn, is een andere discussie).

Ik ben het ook niet altijd met alle regeltjes eens hoor, maar ik denk dan weer, het is een forum, en er zijn regels. Ben je er met te veel regels niet eens, dan is dit misschien niet het juiste forum voor je (niet aan jouw persoonlijk, maar gewoon voor iedereen die zich alleen maar ergert en het eigenlijk bijna nergens mee eens is)

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 13:24

Ja dat weet ik.
Het is idd goed dat ze het eerst overleggen, maar ze zetten er wel al een slotje op. Dat vind ik enigszins gek, aangezien er blijkbaar nog overlegd moet worden.
Natuurlijk doen ze hun best in de regels, ik ben het ook meestal met je eens.
Alleen vind ik de timing van de slotjes vaak niet geweldig, laat ik het zo zeggen.

Ik ben het met bijna alle regels eens en meestal ook met de handelingen, dit is dan ook een van de uitzonderingen die mij vaak opvalt.
Dit is overigens mijn eerste topic waar ik over iets praat wat ik niet vind kloppen. Dus vanwaar de vergelijking dat ik misschien hier niet hoor als ik me teveel erger? :')

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:29

Een slotje voor overleg wordt geplaatst om even te overleggen met de rest van het team. Zoals al aangegeven is, doen we dit vrijwillig en kunnen we niet verwachten dat zo'n overleg direct binnen enkele minuten gevoerd kan worden. Hier kan even over heen gaan omdat er binnen het team bijvoorbeeld verschillende meningen/zienswijzen kunnen zijn en daarnaast niet iedereen 24/7 online is op Bokt.

Een slotje voor overleg is geen harde sanctie maar is bedoeld om even achter de schermen te overleggen wat we willen met het topic en in sommige gevallen is het ook om escalatie te voorkomen.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:41

Appeltje_1 schreef:
Ja dat weet ik.
Het is idd goed dat ze het eerst overleggen, maar ze zetten er wel al een slotje op. Dat vind ik enigszins gek, aangezien er blijkbaar nog overlegd moet worden.
Natuurlijk doen ze hun best in de regels, ik ben het ook meestal met je eens.
Alleen vind ik de timing van de slotjes vaak niet geweldig, laat ik het zo zeggen.

Ik ben het met bijna alle regels eens en meestal ook met de handelingen, dit is dan ook een van de uitzonderingen die mij vaak opvalt.
Dit is overigens mijn eerste topic waar ik over iets praat wat ik niet vind kloppen. Dus vanwaar de vergelijking dat ik misschien hier niet hoor als ik me teveel erger? :')


dat laatste stukje had ik er speciaal bij gezet dat dit niet voor jouw persoonlijk geldt, maar dat dit een algemene opmerking is. Dus NIET voor jou bedoeld ;-) maar meer omdat ik natuurlijk ook wel eens mensen zijn die eigenlijk niks goed vinden aan het forum, dan denk ik: wat doe je hier?
(Dus nogmaals, dat wat doe "je" hier, bedoel ik niet jou mee, maar een ieder die zich aangesproken voelt).

Het slotje is natuurlijk om er voor te zorgen dat het niet nog verder uit de hand loopt, en dat de "rotzooi" om het zo maar even te noemen niet nog groter wordt.
Want in sommige gevallen moeten er een hoop berichten weg gehaald worden. Kun je nagaan, als je dat een halve dag door laat modderen, dan zijn moderators (leuke woordspeling :+ ) dadelijk uren bezig om het hele topic uit te pluizen en berichten te verwijderen, dat kan me ook niet de bedoeling lijken....

ik bedoel maar, je zult maar vrijwillig uren op een forum modereren, en vervolgens eigenlijk alleen maar gezeur over je heen krijgen ( want complimenten zullen minder vaak gegeven worden, zo gaat het nu eenmaal in een online omgeving ;) )

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 13:47

Oké, dank voor de uitleg wat betreft het slotje voor overleg. Snap ik op zich wel.

Maar hoe zit het met de mening van de users over de slotjes? Kan er niet bij de opties van het temmen komen, graag slotje plaatsen?
Soms mag er ook meer uitleg gegeven worden bij de reden van het slotje, dat mist vaak.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:57

Reden geeft voeding tot discussie. En dan krijg je een discussie om de discussie.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:15

Appeltje_1 schreef:
Oké, dank voor de uitleg wat betreft het slotje voor overleg. Snap ik op zich wel.

Maar hoe zit het met de mening van de users over de slotjes? Kan er niet bij de opties van het temmen komen, graag slotje plaatsen?
Soms mag er ook meer uitleg gegeven worden bij de reden van het slotje, dat mist vaak.

Een TeM-optie “graag slotje voor overleg” lijkt me een aardig idee. Niet elke moderator is betrokken bij elk forumonderdeel en er is niet op elk moment van de dag een mod aanwezig voor elk forumonderdeel. Met een “graag slotje voor overleg”-TeM kan elke mod even gauw in een topic kijken of het inderdaad nodig is dat er een slotje wordt geplaatst. Zo ja: slotje erop en de uitwerking doorschuiven naar de mod die wel betrokken is bij dat deel van het forum.

Ik zie dat er af en toe nu wel een korte beschrijving wordt geplaatst bij een definitief slotje (“deze gebruiker heeft nog niet voldoende posts om hier te kunnen/mogen posten, dus…” of “we zien dat de gemoederen hoog oplopen en dat ook na herhaaldelijk waarschuwen het topic blijft ontsporen, dus…”)
Dat lijkt mij prima. Echter zag ik gisteren “omdat dit topic meer dan 5 pagina’s heeft zetten we hier een slotje” en toen dacht ik :o?
Wellicht was er een andere reden voor het slotje, maar dan is het handiger om die te vermelden. Of misschien mogen topics op dat forumdeel niet langer zijn dan 5 pagina’s, maar dan is het handiger om dat te vermelden óf om het topic naar een ander forumdeel te verplaatsen.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 14:19

Hilary schreef:
Appeltje_1 schreef:
Oké, dank voor de uitleg wat betreft het slotje voor overleg. Snap ik op zich wel.

Maar hoe zit het met de mening van de users over de slotjes? Kan er niet bij de opties van het temmen komen, graag slotje plaatsen?
Soms mag er ook meer uitleg gegeven worden bij de reden van het slotje, dat mist vaak.

Een TeM-optie “graag slotje voor overleg” lijkt me een aardig idee. Niet elke moderator is betrokken bij elk forumonderdeel en er is niet op elk moment van de dag een mod aanwezig voor elk forumonderdeel. Met een “graag slotje voor overleg”-TeM kan elke mod even gauw in een topic kijken of het inderdaad nodig is dat er een slotje wordt geplaatst. Zo ja: slotje erop en de uitwerking doorschuiven naar de mod die wel betrokken is bij dat deel van het forum.

Ik zie dat er af en toe nu wel een korte beschrijving wordt geplaatst bij een definitief slotje (“deze gebruiker heeft nog niet voldoende posts om hier te kunnen/mogen posten, dus…” of “we zien dat de gemoederen hoog oplopen en dat ook na herhaaldelijk waarschuwen het topic blijft ontsporen, dus…”)
Dat lijkt mij prima. Echter zag ik gisteren “omdat dit topic meer dan 5 pagina’s heeft zetten we hier een slotje” en toen dacht ik :o?
Wellicht was er een andere reden voor het slotje, maar dan is het handiger om die te vermelden. Of misschien mogen topics op dat forumdeel niet langer zijn dan 5 pagina’s, maar dan is het handiger om dat te vermelden óf om het topic naar een ander forumdeel te verplaatsen.


Jij had het niet beter kunnen verwoorden!

Ik snap dus dat er niet altijd iemand aanwezig is en niet alles wordt gelezen. Maar zo kan een mod het direct doorhebben als er iets fout gaat.

Dat vind ik dus ook gek, ik heb soms het gevoel dat er om niks een slotje wordt geplaatst. Al kan daar uiteraard een goede reden achter zitten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wanneer wel of niet slotjes plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:23

Het lijkt een beetje op de afspraken die wij in het team op mijn werk hebben mbt de gedeelde mailbox. Daar komt heel veel mail in binnen en dagelijks is er iemand die dat vluchtig scant en onderverdeelt naar de mapjes waar het mailtje thuishoort. Als de collega van dat specifieke mapje er niet is of druk is met andere werkzaamheden, kijkt de mailbox-persoon iets beter om te beoordelen of er iets is wat met voorrang behandeld moet worden. Diegene pakt dat dan ook op, maar het afwerken is dan later voor de map-verantwoordelijke. Mailtjes die kunnen wachten worden gewoon naar de map geschoven voor een later moment.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12737
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:26

Als er vragen zijn of onduidelijkheid is over een bepaald slotje kun je altijd de moderator in kwestie een PB sturen :)

Wat betreft het specifieke voorbeeld van Hilary, dit is inderdaad een van de regels van het subfora [WWW] Wie, Wat, Waar. Een topic sluit daar na 5 pagina's.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:43

Mjetterd schreef:
Als er vragen zijn of onduidelijkheid is over een bepaald slotje kun je altijd de moderator in kwestie een PB sturen :)

Wat betreft het specifieke voorbeeld van Hilary, dit is inderdaad een van de regels van het subfora [WWW] Wie, Wat, Waar. Een topic sluit daar na 5 pagina's.

Ah, dan heb ik twee dingen geleerd vandaag -:)