Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:41

Onali schreef:
Eens met Secricible, Fohadie en Femke Tweety.


Maar, gaan we niet een paar grenzen te ver met lintjes ed bij de naam/ avatar.
Kan zo iemand zelf de gevolgen of impact er van snappen/ begrijpen?
Wat van de privacy van de bokker in kwestie, zeker bij een buddysysteem?
Wie gaat dat waarborgen?


Wat betreft onderschriften, in een topic lees ik de reacties.
Pas wanneer er scherper wordt gereageerd (oh heb je haar weer, of jij zegt dat altijd of een verwijzing naar een topic) kijk ik wie wat geschreven heeft of eventueel naar een verwijzing in het profiel of onderschrift.
Maar in een topic als dit sla ik onderschriften over, in mijn hoofd is dat enkel ruis.
Als een reactie me bevalt of ik wil hem quoten kijk ik pas wie het is.



Hoe is dat een paar grenzen te ver? Het is hetzelfde principe als dat mensen (vrijwillig!) iets in hun onderschrift zetten. Alleen dan wat opvallender voor de andere bokkers (ik kijk zelf idd ook niet altijd naar het onderschrift). En als dat kan helpen om bij dit soort situaties mensen wat voorzichtiger/begripvoller te laten reageren... alleen maar mooi toch? Natuurlijk zijn er verschillende gradaties, maar zo kan een reageerder er wel een beetje rekening mee houden zonder dat het een vrijbrief wordt.

Bij heftige reacties zal zoiets niet helpen, maar imo moet daar ook gewoon op gemodereerd worden. Want zoals gezegd, een beperking is geen excuus om dan maar 'los' te mogen gaan.

Als je de gevolgen/impact van wat je schrijft niet kan overzien... is het dan überhaupt wel verstandig je op een openbaar forum te begeven? Maar ik ben niet voor het (preventief) bannen. Pas bannen als er daadwerkelijk (flink) over de schreef wordt gegaan, net als bij normale gebruikers. De begeleiding/keuze of iemand op een forum komt is iets voor de omgeving van die persoon, niet de verantwoordelijkheid van Bokt.

Het buddysysteem... ik vind het heel sympathiek. Maar hoe ga je dat privacy-wise oplossen, en wie is er verantwoordelijk indien het mis gaat? Zeker bij complexe beperkingen lijkt me een "random" vrijwilliger zonder relevante opleiding niet per se goed in het begeleiden ervan. Dat moderators vrijwillig wat begeleiding geven in de vorm van tips wanneer er bijv. een TEM is ("je typte dit, maar de reden waarom mensen daar zo vervelend op reageerden was Y, misschien kan je kijken of je in het vervolg Z kan doen) vind ik wel een goed iets. In principe lijkt me dit niet veel meer tijd te kosten bovenop het normaal modereren.


Cer schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar is het haalbaar om van mensen met een beperking (wat ik zelf een onaardige benaming vind) te verwachten dat ze op een andere manier reageren dan dat ze doen?

Het gebrek aan empatisch vermogen is, meen ik, onderdeel van een beperking. En dan zou je dus zeggen "ja je hebt wel een beperking waardoor je je niet kunt inleven in het gevoel van een ander, maar je doet het toch maar"... Hoe werkt dat dan? Als ze dat zouden kunnen, dan zijn ze toch niet beperkt?

Zo lang er geen extremere situaties zijn hoef je ook niet te verwachten dat mensen met een beperking (heb je een betere term haha?) zich echt volledig veranderen toch? Als de mensen die op die persoon reageren misschien iets meer uitleg geven en evt. begripvoller zijn kan dat ook al helpen. En als een mod uitleg geeft waarom een bepaald topic ontspoort, dan kan die persoon met de beperking dat misschien ook begrijpen. Denk dat we er ook niet vanuit hoeven te gaan dat ze allemaal stokstijf in hun ontwikkeling zitten en zich totaal niet kunnen aanpassen, toch?

Je hoeft er niet van te verwachten dat ze zonder enige hint van een beperking gaan reageren nav begeleiding of tips. Maar leren van je fouten kan natuurlijk wel. Je berichten iets anders formuleren, tov bot zonder empathisch vermogen reageren. Zonder dat diegene empatisch vermogen hoeft te krijgen, zegmaar.


rien10 schreef:
Als we met lintjes (of een ander merkteken) gaan werken, dan vertrek ik hier. Wat een idioterie zeg. Welk lintje zou ik voor in aanmerking komen? Gewoon respectvol met elkaar blijven omgaan. En de drammers die we in de betreffende topics tegenkomen erop wijzen dat het geen wedstrijd is wie er gelijk heeft. Of wie het beter weet. Of wie slimmer is, of meer ontwikkeling heeft.

Je hoeft geen lintje hoor. Niemand zal je ertoe verplichten. Ook niet als je wel een beperking zou hebben.
Volledig eigen keuze, net als de keuze om het in je onderschrift even toe te lichten.

Dat merkteken waar Karuna het over heeft vind ik natuurlijk volledig onzinnig en totaal niet behulpzaam. Je moet niet mensen zomaar een stempel opdrukken.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:42

Een lintje door een mod neergezet is toch precies een stempel. Echt, dat moet je niet willen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:43

rien10 schreef:
Een lintje door een mod neergezet is toch precies een stempel. Echt, dat moet je niet willen.


Daar pleit ik toch ook niet voor? Niemand pleit daar hier serieus voor, zover ik kan lezen?

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:47

troi schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Gewoon een beetje geven en nemen in het leven, ik snap het probleem niet helemaal.
Bij vervelende reacties los je dat per reactie op, spreek je het uit of tem je.

Hetzelfde met typefouten als je begrijpt wat er staat, waarom moet iemand daar dan op gewezen worden?

Als bokt alleen geschikt zou moeten zijn voor mensen die 'helder' zijn, dan is dat niet een groep waar ik bij wil horen.


Het probleem is dat er een paar individuen consistent herrie schoppen. En dat lijkt voort te komen uit hun beperking wat maakt dat ze er nauwelijks op aan te spreken zijn. Inclusief pbs waar de honden geen brood van lusten.


Ik heb het andere topic wat globaal doorgelezen.
Wat mij opviel was dat een paar bokkers bepaalde verwachtingen hadden en nadat die niet vervuld werden, geïrriteerd werden.

Pb's die over de grens gaan zijn niet goed te praten en daar hoort iemand ook een figuurlijke tik op de vingers voor te krijgen.

En dat KI topic, dat was niet heel handig, maar voor mij wel begrijpelijk dat het of om iemand ging die beperkt is in zijn of haar handelen en/of denken, of om iemand die de boel op stelten wilde zetten.
Toen ik dat topic voorbij zag komen, vond ik het daarom ook vanuit mijzelf handiger om niet te reageren dan wel.

Misschien dat ik door ervaringen dit beter kan aanvoelen dan gemiddeld, dat durf ik niet te zeggen.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:48

IMANDRA schreef:
rien10 schreef:
Een lintje door een mod neergezet is toch precies een stempel. Echt, dat moet je niet willen.


Daar pleit ik toch ook niet voor? Niemand pleit daar hier serieus voor, zover ik kan lezen?


Dan zal ik het verkeer geïnterpreteerd hebben. (Niet sarcastisch bedoeld overigens. Lastig soms, alleen via een scherm reageren, zonder toon en non-verbale communicatie).

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:51

IMANDRA schreef:
Zo lang er geen extremere situaties zijn hoef je ook niet te verwachten dat mensen met een beperking (heb je een betere term haha?) zich echt volledig veranderen toch? Als de mensen die op die persoon reageren misschien iets meer uitleg geven en evt. begripvoller zijn kan dat ook al helpen.

(Nee, ik heb geen betere term eigenlijk :) ) maar je ziet het nu toch ook?
Voor zover ik weet, maar ik heb er geen verstand van, kunnen bepaalde ziektebeelden ervoor zorgen dat mensen:
- zich niet kunnen inleven in een ander
- niet snappen wat emoties zijn
- niet voor rede vatbaar zijn
en vast nog wel wat..

Als ik dan lees "jeetje jíj hebt ook geen begrip voor een ander!!!" .. dan is dat toch suf? Want het is dan toch logisch dat die persoon geen begrip voor een ander heeft? Dat is nl onderdeel van het beeld...
Verwachten we dan dat die mensen zich op een forum ineens aan de omgangsvormen gaan houden?

Ik lees dan 'het hebben van een aandoening is geen reden om onbeleefd te zijn'.. en dan denk ik 'ja...euh.. hoe zie je dat voor je dan?" :+

Er zijn mensen die heel erg vast zitten in een bepaalde denk manier (geen idee of dat een beperking is, maar dat zou zomaar kunnen) en er zijn dan áltijd meer mensen die menen daar tegenin te moeten gaan, alsof ze die persoon kunnen veranderen... Dan vraag ik me wel eens af 'wie heeft nou de beperking?'..

Citaat:
Als je de gevolgen/impact van wat je schrijft niet kan overzien... is het dan überhaupt wel verstandig je op een openbaar forum te begeven?
Ik denk dat als iemand de gevolgen van wat ze schrijven wel kunnen overzien, dat ze dan geen beperking zouden hebben?
Is het verstandig dat ze op een forum zitten? ja wie houdt ze tegen dan?
En wat is gangbaar, en wie heeft er gelijk? ik vind dat lastige vragen hoor...

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:52

Ten eerste wordt je sowieso geacht op bokt ABN te schrijven en elkaar met respect te behandelen. Discussieren op de bal, niet op de man, etc. Dat staat al jaren luid en duidelijk in de regels.

Dat die niet altijd even consequent gehanteerd worden is vers 2, hebben we het hier even niet over.

We moeten denk ik niet willen dat die basisregels aangepast worden aan mensen die géén ABN schrijven, níet op de bal kunnen discussieren en níet respectvol hun mening kunnen geven.

Of dat nou komt omdat iemand 5 jaar is en nog nauwelijks kan schrijven, of juist 85 jaar en dement is,
buitenlander is en geen NL spreekt, dyslect, autist of spastisch is, of omdat-ie bewust aan het rellen en trollen is, maakt wat mij betreft niet uit. Je wordt geacht een bepaalde basis te hebben. Heb je die niet, dan overtreed je de regels. En dat mag niet.

En om die mensen ten koste van de lol en van allerlei aanpassingen van andere bokkers én ten koste van 'buddies' die hier een beetje hulpverlener moeten gaan spelen per se aan boord te houden is uiteindelijk ook nog eens nogal contraproductief bezien vanuit het verdienmodel van Bokt. Want dan zullen er best gebruikers afhaken, omdat de lol er af gaat.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-04-22 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:53

karuna schreef:
Gewoon afspreken dat mensen aanvallen en bewust afzeiken verboden gaat worden op bokt. Je hoeft niet te reageren als iemand iets zegt dat je niet aanstaat. :n

Misschien die mensen een merktekentje geven onder het mom. Pas op deze persoon heeft er lol aan anderen af te kraken en te kwetsen. Voelt zich zo verheven boven andere gebruikers dat hij/zij het nodig vindt om mensen die niet perfect reageren zo af te maken en te pesten dat ze wel wegblijven of stoppen met posten.

Ik denk dat daar het grootste knelpunt zit. Als die mensen eens stoppen met bewust als een stel ramptoeristen komen aanrennen om de persoon in kwestie te komen slopen. Stoppen met oude koeien opzoeken en dat even goed neerzetten ook dat toen en toen en toen .... dan zal het denk ik een stuk fijner worden op bokt.


Op andere fora, heb ik wel eens gezien dat zo iemand dan een rode tekst op het profiel heeft staan met welke ban deze persoon heeft gehad in het verleden.
Niet helemaal 1 op 1 omdat het daar dan gaat om een ban voor cheaten in een multiplayer game.

Maar wat mij opvalt is dat mensen wel anders reageren op dergelijke mensen, wanneer die een bepaalde houding aannemen.

Al zou ik persoonlijk liever zien dat er helemaal niet met dergelijke methode gewerkt word en meer met een systeem zoals Reddit heeft en juist het positieve beloond met upvotes.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:54

Ibbel schreef:
Ten eerste wordt je sowieso geacht op bokt ABN te schrijven en elkaar met respect te behandelen. Discussieren op de bal, niet op de man, etc. Dat staat al jaren luid en duidelijk in de regels.

Dat die niet altijd even consequent gehanteerd worden is vers 2, hebben we het hier even niet over.

We moeten denk ik niet willen dat die basisregels aangepast worden aan mensen die géén ABN schrijven, níet op de bal kunnen discussieren en níet respectvol hun mening kunnen geven.

Of dat nou komt omdat iemand 5 jaar is en nog nauwelijks kan schrijven, of juist 85 jaar en dement is,
buitenlander is en geen NL spreekt, dyslect, autist of spastisch is, of omdat-ie bewust aan het rellen en trollen is, maakt wat mij betreft niet uit. Je wordt geacht een bepaalde basis te hebben. Heb je die niet, dan overtreed je de regels. En dat mag niet.

En om die mensen ten koste van de lol en van allerlei aanpassingen van andere bokkers én ten koste van 'buddies' die hier een beetje hulpverlener moeten gaan spelen per se aan boord te houden is uiteindelijk ook nog eens nogal contraproductief bezien vanuit het verdienmodel van Bokt. Want dan zullen er best gebruikers afhaken, omdat de lol er af gaat.

Als je weet dat XYZ "zo" is dan kan je hem/haar toch gewoon negeren? Of ga mij in het echte leven ook met iedereen om en in discussie?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:56

Ibbel schreef:
Ten eerste wordt je sowieso geacht op bokt ABN te schrijven en elkaar met respect te behandelen. Discussieren op de bal, niet op de man, etc. Dat staat al jaren luid en duidelijk in de regels.

Dat die niet altijd even consequent gehanteerd worden is vers 2, hebben we het hier even niet over.

We moeten denk ik niet willen dat die basisregels aangepast worden aan mensen die géén ABN schrijven, níet op de bal kunnen discussieren en níet respectvol hun mening kunnen geven.

Of dat nou komt omdat iemand 5 jaar is en nog nauwelijks kan schrijven, of juist 85 jaar en dement is,
buitenlander is en geen NL spreekt, dyslect, autist of spastisch is, of omdat-ie bewust aan het rellen en trollen is, maakt wat mij betreft niet uit. Je wordt geacht een bepaalde basis te hebben. Heb je die niet, dan overtreed je de regels. En dat mag niet.

En om die mensen ten koste van de lol en van allerlei aanpassingen van andere bokkers én ten koste van 'buddies' die hier een beetje hulpverlener moeten gaan spelen per se aan boord te houden is uiteindelijk ook nog eens nogal contraproductief bezien vanuit het verdienmodel van Bokt. Want dan zullen er best gebruikers afhaken, omdat de lol er af gaat.

Ik vraag me dan af, kan je zoiets in de regels zetten? je gaat mensen dan wel buitensluiten..
Of omdat het een prive forum is, mag het beheer bepalen wie er wel en niet 'goed genoeg' zijn om mee te kunnen doen.

Ik vraag me dat af, ik vind er verder niks van (even voor de duidelijkheid) :)
En kunnen we dan ook niet van mensen die wel 'goed genoeg' zijn om mee te doen, gewoon verwachten om bepaalde zaken te negeren? Want om er steeds gestrekt in te gaan is ook niet echt een teken van een hoop verstand, denk ik?

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:57

rien10 schreef:
IMANDRA schreef:


Daar pleit ik toch ook niet voor? Niemand pleit daar hier serieus voor, zover ik kan lezen?


Dan zal ik het verkeer geïnterpreteerd hebben.


Geen probleem, kan gebeuren :D.
Voor de duidelijkheid, het zou dan denk ik om een optie gaan in de profielinstellingen waarbij je zelf, als gebruiker, aan kan vinken of je die flair weergegeven zou willen hebben of niet. Een flair die basically zegt 'hou wat extra rekening met mij, ik ben niet zo goed in mezelf uiten', of zo. Die flair wordt dan weergegeven in de fora onder de avatar, bijv.

Moderators hebben er 0,0 mee van doen en je kan het ten alle tijden zelf uit of aanzetten. Het zou echt alleen als bedoeling hebben dat bokkers wellicht wat begripvoller kunnen zijn in het interpreteren van diens berichten. Zoals het bericht in het onderschrift zoals bijv. Purny nu heeft, maar dan wat duidelijker zichtbaar.

@Ibbel: Eens. Maar een beetje speelruimte daarin is niks mis mee natuurlijk. Wbt. de extremere gevallen, eens.

@Cer: zeker. Ik zou zoiets ook niet verwachten. En als iemand continu onbeleefd is en over de schreef gaat... tja, dan volgt er gewoon een ban, aandoening of niet. En zijn zeker lastige vragen! Ik denk niet dat het Bokt's taak is hen (preventief) tegen te houden. Enkel bannen wanneer het gedrag daar aanleiding toe is, net als bij normale gebruikers. Daarin zou ik geen verschil aanhouden. Enkel wat begrip of extra uitleg in situaties waarin dat gepast is.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:59

rien10 schreef:
Als je weet dat XYZ "zo" is dan kan je hem/haar toch gewoon negeren? Of ga mij in het echte leven ook met iedereen om en in discussie?


Als je weet dat iemand 15 is, laat je hem niet toe op een feestje waar alcohol wordt geschonken. Dat is de juiste analogie. Je laat 'm niet binnen om van de andere klanten te verwachten dat ze alleen cola voor 'm bestellen.
Bokt is een privéfeestje, je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om binnen te komen. Je moet je aan de regels houden. Kan je dat niet (om welke reden dan ook) dat mag je weer buiten. Net als die 15-jarige die toch langs de portier is geglipt.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:00

karuna schreef:
Gewoon afspreken dat mensen aanvallen en bewust afzeiken verboden gaat worden op bokt. Je hoeft niet te reageren als iemand iets zegt dat je niet aanstaat. :n

Misschien die mensen een merktekentje geven onder het mom. Pas op deze persoon heeft er lol aan anderen af te kraken en te kwetsen. Voelt zich zo verheven boven andere gebruikers dat hij/zij het nodig vindt om mensen die niet perfect reageren zo af te maken en te pesten dat ze wel wegblijven of stoppen met posten.

Ik denk dat daar het grootste knelpunt zit. Als die mensen eens stoppen met bewust als een stel ramptoeristen komen aanrennen om de persoon in kwestie te komen slopen. Stoppen met oude koeien opzoeken en dat even goed neerzetten ook dat toen en toen en toen .... dan zal het denk ik een stuk fijner worden op bokt.


Komt er dan ook een merkteken voor mensen die zich snel aangevallen voelen, alles op zichzelf betrekken en heel veel medelijden hebben met zichzelf?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:01

Dit vind ik een fijn en interessant topic. Ook voor ons zijn jullie meningen interessant en waardevol want het is een lastige kwestie. Allereerst complimenten voor het verloop van dit topic!

Aan de ene kant willen we iedereen welkom heten op Bokt, maar we begrijpen ook de andere kant. Voornamelijk in discussietopics zie ik dat de communicatie soms stroef en/of lastig kan verlopen bij gebruikers met een beperking.
Zoals al aangegeven wordt, kan het fijn zijn als relevante informatie in een onderschrift gezet wordt. Maar dit kan natuurlijk niet verplicht worden en de Bokker in kwestie moet dat zelf bepalen of hij/zij dat wil of niet.
Merktekens, verplichte onderschriften, lintjes e.d. lijkt mij niet wenselijk.

Als moderatorteam zijn wij inderdaad geen maatschappelijk werker maar we proberen wel wat bij te sturen bij gebruikers waar wij vermoeden dat dat nodig is. Dit kan bijvoorbeeld zijn door middel van informatie via PB versturen, extra uitleg over hoe een reactie/opmerking overkomt, uitleg over de regels op Bokt of anders.

Daarnaast gelden voor iedereen dezelfde regels, zoals ik al eerder schreef. Persoonlijke aanvallen en kwetsende woorden wordt iedereen op aangesproken, daarin wordt geen onderscheid gemaakt in achtergrond van gebruikers. We proberen daarin te communiceren op het niveau van de gebruiker zodat het voor iedereen begrijpelijk is.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:01

ik weet niet of een jong iemand en alcohol te vergelijken is met mensen met een beperking (die je dan uitsluit van sociale dingen) ?

Ik zie de Telegraaf al "paardenforum sluit mensen buiten op grond van (geestelijke) beperkingen".. dat is niet heel woke dan ook denk :+

(nogmaals, mij maakt het niet uit, ik vind het wel een interessante discussie)

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:01

Ibbel schreef:
Ten eerste wordt je sowieso geacht op bokt ABN te schrijven en elkaar met respect te behandelen. Discussieren op de bal, niet op de man, etc. Dat staat al jaren luid en duidelijk in de regels.

Dat die niet altijd even consequent gehanteerd worden is vers 2, hebben we het hier even niet over.

We moeten denk ik niet willen dat die basisregels aangepast worden aan mensen die géén ABN schrijven, níet op de bal kunnen discussieren en níet respectvol hun mening kunnen geven.

Of dat nou komt omdat iemand 5 jaar is en nog nauwelijks kan schrijven, of juist 85 jaar en dement is,
buitenlander is en geen NL spreekt, dyslect, autist of spastisch is, of omdat-ie bewust aan het rellen en trollen is, maakt wat mij betreft niet uit. Je wordt geacht een bepaalde basis te hebben. Heb je die niet, dan overtreed je de regels. En dat mag niet.

En om die mensen ten koste van de lol en van allerlei aanpassingen van andere bokkers én ten koste van 'buddies' die hier een beetje hulpverlener moeten gaan spelen per se aan boord te houden is uiteindelijk ook nog eens nogal contraproductief bezien vanuit het verdienmodel van Bokt. Want dan zullen er best gebruikers afhaken, omdat de lol er af gaat.


Dit klinkt een beetje als; het is altijd zo geweest dus zo hoort het nou eenmaal.
Maar stilstand is achteruitgang. Ik heb de statistieken niet, maar ik durf er wel een wedje op te slaan dat het aantal dagelijkse gebruikers nog maar een klein deel is van wat het ooit geweest is.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:02

Urbanus schreef:
Komt er dan ook een merkteken voor mensen die zich snel aangevallen voelen, alles op zichzelf betrekken en heel veel medelijden hebben met zichzelf?

En moet je daar dan perse ook openbaar wat over zeggen?

Wie gaat dan bepalen wie er een beperking heeft, en wat die beperking dan is?

Geldt het ook voor mensen die onbeleefd zijn, drammen, janken etc? Waar zit die grens dan?

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:03

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
Als je weet dat XYZ "zo" is dan kan je hem/haar toch gewoon negeren? Of ga mij in het echte leven ook met iedereen om en in discussie?


Als je weet dat iemand 15 is, laat je hem niet toe op een feestje waar alcohol wordt geschonken. Dat is de juiste analogie. Je laat 'm niet binnen om van de andere klanten te verwachten dat ze alleen cola voor 'm bestellen.
Bokt is een privéfeestje, je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om binnen te komen. Je moet je aan de regels houden. Kan je dat niet (om welke reden dan ook) dat mag je weer buiten. Net als die 15-jarige die toch langs de portier is geglipt.

Maar als hij dan toch langs de portier is geglipt, schenk je geen rum-cola, maar cola.
Als je dat doortrekt naar het privé feestje van Bokt, als iemand door de mazen van het Bokt net geglipt is, dat je er gewoon verstandig mee om.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:03

Mjetterd, ik vind dat het eigenlijk prima gaat zo. Als ik hoor dat jullie achter de schermen soms begeleiding geven weet ik niet of we daar aan moeten tornen of het zo moeten laten als het is.

Ik denk wel dat het heel belangrijk is dat we mensen zelf laten bepalen of ze iets in hun onderschrift zetten over een beperking.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:04

rien10 schreef:
Maar als hij dan toch langs de portier is geglipt, schenk je geen rum-cola, maar cola.
Als je dat doortrekt naar het privé feestje van Bokt, als iemand door de mazen van het Bokt net geglipt is, dat je er gewoon verstandig mee om.


Punt is dat er van de ándere gasten wordt verwacht dat die in de gaten houden of die minderjarige niet dronken wordt. En dát zou mij te ver gaan.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:06

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
Maar als hij dan toch langs de portier is geglipt, schenk je geen rum-cola, maar cola.
Als je dat doortrekt naar het privé feestje van Bokt, als iemand door de mazen van het Bokt net geglipt is, dat je er gewoon verstandig mee om.


Punt is dat er van de ándere gasten wordt verwacht dat die in de gaten houden of die minderjarige niet dronken wordt. En dát zou mij te ver gaan.

Nee toch? nu toch niet?
maar het is ook zo wat dat die andere gasten dat jochie gaan volgieten met alchohol, onder het mom van 'je bent er nu toch" :')

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:06

Nee. De anderen hoeven niet in de gaten te houden of hij dronken wordt. Maar moeten zich wel onthouden van het aanbieden van alcoholische drank.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:10

rien10 schreef:
Nee. De anderen hoeven niet in de gaten te houden of hij dronken wordt. Maar moeten zich wel onthouden van het aanbieden van alcoholische drank.


Maar dat is wel de insteek van dit topic. "Wij" moeten ons aanpassen aan die 15-jarige (als die netjes aangeeft dat-ie 15 is - onderschrift). En dus ervoor zorgen dat-ie geen alcohol krijgt (= geen banketstaaf reacties krijgt)

En daar ben ik hier niet voor. Ik verwacht als gast op het boktfeestje - op basis van de nu geldende regels - dat iedereen respectvol discussieert en leesbaar ABN schrijft.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-04-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29696
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:10

Door mijn NAH kom ik vaak niet op woorden. Dus ik gebruik wel eens een woord dat niet de lading dekt in wat ik wil zeggen. Zeker met gevoelens uiten is dat vaak vervelend. Ook spellingregels die met mijn examen op de middelbare geen probleem waren zijn weg en blijven hoeveel ik ook oefen niet meer hangen.
En ik zie dingen soms anders.
Ik heb dat ook een tijd in mijn onderschrift gehad.
Maar dat voelde niet goed.
Ik ben wie ik ben. Wil geen andere benadering of behandeling door andere.
En mocht ik iemand kwetsen en die bokker geeft dat aan wil ik zeker ook excuses maken.

Dus ik ben geen voorstander van een lintje oid.
Ik wil niet als halve aangezien worden.
Dát is er al genoeg in het gewone leven buiten bokt. Als je mee wilt draaien in de werkende wereld.
Hier graag gewoon. :)

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5020
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:12

Wat ik vind is dat Bokt echt een weerspiegeling is van de maatschappij of het 'echte leven'.
Iedereen heeft op stal wel een stalgenoot of een medelid van de tennisclub die soms ongevraagd een mening geeft over dingen of doordramt. Of net niet meekomt met de rest vanwege een beperking of gewoon sociale onhandigheid.

Dat is hier ook zo en het is hier ook nog eens in geschreven woord. Waardoor je niet altijd goed kunt interpreteren of iets leuk of niet leuk bedoeld is.
Sommigen zullen taalfouten maken of moeite hebben een goed leesbaar verhaal te typen.
En alleen al het woord oké kan goed of sarcastisch bedoeld zijn, maar je hoort de toon daarvan niet.

En hoe je hier in het 'echte leven' mee omgaat zal ook voor iedereen verschillen. De ene zal de stalgenoot of medelid die niet helemaal meekomt links laten liggen omdat ze er niks mee kunnen. Een ander zal er misschien fel op reageren als ze een opmerking maken die kant nog wal slaat en nog een ander zal misschien proberen te helpen door aan te geven dat iets subtieler gezegd kan worden.
En precies hetzelfde zie je ook op bokt voorbij komen, alleen is het denk ik hier makkelijker om iets te zeggen/typen dan dat je dat in het echte leven zou doen.