Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:59

CoonArt ik waardeer jou ook als Bokker hoor!

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:03

En je hebt een mega creatief talent CoonArt. Dat heeft uiteraard niks met dit onderwerp te maken maar ik vind het leuk om het even te zeggen.

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:03

_/-\o_
rien10 schreef:
En je hebt een mega creatief talent CoonArt. Dat heeft uiteraard niks met dit onderwerp te maken maar ik vind het leuk om het even te zeggen.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 10:32

Natuurlijk ben jij welkom Coonart!

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 10:59

rien10 schreef:
En je hebt een mega creatief talent CoonArt. Dat heeft uiteraard niks met dit onderwerp te maken maar ik vind het leuk om het even te zeggen.

Helemaal mee eens! En je maakt prachtige foto's.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:12

Coonart nog nooit heb ik gedacht "huh wat doet die hier, of wat een vervelende man". Je maakt leuke topics over je verzorgpaardjes en je hoort gewoon bij de bokkers club. Dit topic gaat totaal niet over mensen zoals jij.

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:53

pien_2010 schreef:
Coonart nog nooit heb ik gedacht "huh wat doet die hier, of wat een vervelende man". Je maakt leuke topics over je verzorgpaardjes en je hoort gewoon bij de bokkers club. Dit topic gaat totaal niet over mensen zoals jij.

AAAAaaaah, ok :)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:41

Ik kom even binnen vallen, las al een tijdje mee maar vind het wel bijzonder wat hier gebeurt.

Wat vervelend dat je je aangesproken voelt CoonArt, en fijn om te horen dat je zo welkom bent en dat gebruikers je, ondanks jouw rugzakje, dus een fijne gebruiker vinden.

Maar ik ben wel benieuwd; hoe voel jij je op Bokt CoonArt? Voel je je fijn? Voel je je welkom? En gelijkwaardig? Of heb je er een ander gevoel bij?

Zijn er meer gebruikers met een rugzakje die iets kunnen toelichten?

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:54

Muurp schreef:
Ik kom even binnen vallen, las al een tijdje mee maar vind het wel bijzonder wat hier gebeurt.

Wat vervelend dat je je aangesproken voelt CoonArt, en fijn om te horen dat je zo welkom bent en dat gebruikers je, ondanks jouw rugzakje, dus een fijne gebruiker vinden.

Maar ik ben wel benieuwd; hoe voel jij je op Bokt CoonArt? Voel je je fijn? Voel je je welkom? En gelijkwaardig? Of heb je er een ander gevoel bij?

Zijn er meer gebruikers met een rugzakje die iets kunnen toelichten?

Fjoe wat een vragen, maar ik probeer! Ja blijft na al die jaren wel gezellig ook al heb ik vast nog alle medebokkers ontmoet haha! Of ik me welkom voel? ja ach, er zijn goede dagen en er zijn slechte dagen. Niet echt gelijkwaardig but hey. Gebruikers met een rugzakje??

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:55

Edit, het bericht waar ik op reageerde lijkt te zijn aangepast.

Daar stond een vraag of het gaat om de beperking, of om het gedrag.
Daar antwoordde ik op, maar die vraag lijkt inmiddels weg.
Ik laat mijn antwoord toch maar staan.



Voor mij:

Het gedrag.
Dat soms voortkomt uit een beperking, soms niet.
En dat soms terecht, soms onterecht wordt geweten aan een beperking.


Een beperking is niet erg, en ik geloof niet dat er iemand is die daar moeite mee heeft.

Maar soms gaat gedrag of wijzen van verwoorden zo uit de bocht dat het storend is.
Zeker als men het betreffende gedrag niet aanpast nadat men er op aangesproken is, of dat het gedrag zelfs verergert nadat er op aangesproken is.

En een heel enkele keer gaat dat zodanig ver dat het verschillende mensen de lol afneemt om nog te reageren in een topic, of het überhaupt nog te lezen.


Het kan mij werkelijk niets schelen welke diagnose of diagnoses iemand heeft.
Of dat nu DSM diagnoses zijn, fysieke of gecombineerde.
Het maakt mij geen bal uit of iemand super standaard is of extreem alternatief.
Het maakt mij geen fluit uit welk geslacht/gender iemand is/heeft.
Het kan me niets schelen of iemand oud is of jong.
Groen, geel, wit, blank, zwart, roze, bruin, of pimpelpaars.
Alles prima.


Soms ben je het niet met iemand eens. Soms wel. Allemaal príma.

Soms komt iemand een keer onhandig uit de hoek, soms is iemand een keer onnodig bot, en dat zal ook mij vast wel eens gebeuren.

Is allemaal prima, en ik geloof dat er niemand is die daar moeite mee heeft.

Maar sommige mensen gaan verder dan dat
Zij zó intens aanwezig, op zo'n vervelende manier, zo structureel dat het echt écht storend wordt.

En daar ligt een probleem.

Dat kan zijn omdat iemand bewust loopt te zieken, het kan zijn vanuit een beperking.

Het moment dat dit topic gestart werd, was er een vrij duidelijk geval aanwezig.
In dat specifieke geval bij mijn weten wel iemand met een beperking.


Op een gegeven moment gaat gedrag zo ver, dat daar iets mee moet
Beperking of niet.


(Als je mijn eerdere berichten in dit topic leest, zie je dat ik dit vaker op een vergelijkbare manier verwoord heb.)

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:49

Femke_Tweety schreef:
Edit, het bericht waar ik op reageerde lijkt te zijn aangepast.

Daar stond een vraag of het gaat om de beperking, of om het gedrag.
Daar antwoordde ik op, maar die vraag lijkt inmiddels weg.
Ik laat mijn antwoord toch maar staan.



Voor mij:

Het gedrag.
Dat soms voortkomt uit een beperking, soms niet.
En dat soms terecht, soms onterecht wordt geweten aan een beperking.


Een beperking is niet erg, en ik geloof niet dat er iemand is die daar moeite mee heeft.

Maar soms gaat gedrag of wijzen van verwoorden zo uit de bocht dat het storend is.
Zeker als men het betreffende gedrag niet aanpast nadat men er op aangesproken is, of dat het gedrag zelfs verergert nadat er op aangesproken is.

En een heel enkele keer gaat dat zodanig ver dat het verschillende mensen de lol afneemt om nog te reageren in een topic, of het überhaupt nog te lezen.


Het kan mij werkelijk niets schelen welke diagnose of diagnoses iemand heeft.
Of dat nu DSM diagnoses zijn, fysieke of gecombineerde.
Het maakt mij geen bal uit of iemand super standaard is of extreem alternatief.
Het maakt mij geen fluit uit welk geslacht/gender iemand is/heeft.
Het kan me niets schelen of iemand oud is of jong.
Groen, geel, wit, blank, zwart, roze, bruin, of pimpelpaars.
Alles prima.


Soms ben je het niet met iemand eens. Soms wel. Allemaal príma.

Soms komt iemand een keer onhandig uit de hoek, soms is iemand een keer onnodig bot, en dat zal ook mij vast wel eens gebeuren.

Is allemaal prima, en ik geloof dat er niemand is die daar moeite mee heeft.

Maar sommige mensen gaan verder dan dat
Zij zó intens aanwezig, op zo'n vervelende manier, zo structureel dat het echt écht storend wordt.

En daar ligt een probleem.

Dat kan zijn omdat iemand bewust loopt te zieken, het kan zijn vanuit een beperking.

Het moment dat dit topic gestart werd, was er een vrij duidelijk geval aanwezig.
In dat specifieke geval bij mijn weten wel iemand met een beperking.


Op een gegeven moment gaat gedrag zo ver, dat daar iets mee moet
Beperking of niet.


(Als je mijn eerdere berichten in dit topic leest, zie je dat ik dit vaker op een vergelijkbare manier verwoord heb.)

HULDE! _/-\o_ << Times infinite!

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:04

Goh, “een beperking is niet erg, ik geloof dat niemand daar moeite mee heeft”. Mijn ervaring leert me toch echt iets anders. Zowel als kind als als volwassene heb ik oa uitsluiting, vervelende opmerkingen, pesten enz meegemaakt omwille van mijn beperking. Ok dat was niet op bokt, maar ik denk dat bokt wel een soort minimaatschappij is waar je zowel mensen met beperking hebt als mensen die daar een probleem mee hebben als mensen die pro inclusie zijn.

Ik heb ook een deel gevolgd van waaruit dit topic ontstaan is en ik begrijp de frustratie die bij sommige leeft. Toch denk ik dat de bokker in kwestie uiteindelijk moeite heeft gedaan binnen de eigen mogelijkheden, terwijl andere bokkers erg bleven hangen in wat daarvoor gebeurd was en heb ik ook best wel vervelende reacties gelezen gericht aan die bokker. Het moet imo van twee kanten komen… je kan niet iemand opleggen overeen te komen met iemand anders, maar als je je stoort aan iemand kan je die berichten ook negeren.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:06

Kijk je wel naar de context waarin ik het schreef?

Nl dit topic op bokt over bokt-users.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:39

pateeke schreef:
Goh, “een beperking is niet erg, ik geloof dat niemand daar moeite mee heeft”. Mijn ervaring leert me toch echt iets anders. Zowel als kind als als volwassene heb ik oa uitsluiting, vervelende opmerkingen, pesten enz meegemaakt omwille van mijn beperking. Ok dat was niet op bokt, maar ik denk dat bokt wel een soort minimaatschappij is waar je zowel mensen met beperking hebt als mensen die daar een probleem mee hebben als mensen die pro inclusie zijn.

Ik heb ook een deel gevolgd van waaruit dit topic ontstaan is en ik begrijp de frustratie die bij sommige leeft. Toch denk ik dat de bokker in kwestie uiteindelijk moeite heeft gedaan binnen de eigen mogelijkheden, terwijl andere bokkers erg bleven hangen in wat daarvoor gebeurd was en heb ik ook best wel vervelende reacties gelezen gericht aan die bokker. Het moet imo van twee kanten komen… je kan niet iemand opleggen overeen te komen met iemand anders, maar als je je stoort aan iemand kan je die berichten ook negeren.

Amen

Hier een beperking en zoon ook beperking.

Reacties van mensen in het dagelijks leven zijn niet van de lucht, men denkt van alles te weten, maar zucht, men is zo onwetend. Dat je je soms af vraagt wie nu de beperking heeft.

Men behandelt je soms alsof je dom bent, terwijl ons iq hoger is dan menig ander. Dat je soms sociaal onhandig bent of soms moeilijk het overzicht houdt in bepaalde situaties heeft niks te maken met domheid.

Op bokt vind ik persoonlijk dat men iedereen nogal onder een noemer schuift. Fijn dat een beperking niet erg is trouwens. Tip, verwacht niet dat mensen met een beperking zo 123 zich aan kunnen passen wanneer men ze daarop aan spreekt en vaak zijn mensen met een beperking gewoon niet dom of zielig, behandel ze ook niet zo.
Ik ga trouwens niet met mijn beperking te koop lopen in het dagelijks leven, men behandelt je gelijk anders, heel irritant.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:56

Mensen, lees het bericht in zijn context, en vis er niet 1 zin uit om daar vervolgens zónder de context op te reageren.

Dat is niet fair.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:01

Femke_Tweety schreef:
Mensen, lees het bericht in zijn context, en vis er niet 1 zin uit om daar vervolgens zónder de context op te reageren.

Dat is niet fair.

Eens.
Je hebt het duidelijk over bokt en topics.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:43

Maar Bokt is redelijk anoniem. Meeste mensen kennen elkaar niet. De 1 is heel actief en krijgen sommige mensen een idee van de persoon of een oordeel en bij de ander is dat er niet of minder.

Mijn broer was zwaar gehandicapt en ik heb van jongs af aan wel reacties meegemaakt. Hij was van 1977, dus toen was het zeker anders dan de laatste jaren. Maar acceptatie is vaak nog lastig.

Dat gezegd; wij waren zondag in een dierentuin met ons gezin, voor het eerst zonder mn broer. Dat lag gevoelig. Het leek of we overal rolstoelen zagen en geluiden van mensen met een handicap hoorden. En helaas toch een groep die langs liepen en de geluiden na gingen doen. Ik kon mijn man echt nog zich laten inhouden. Het gebeurt en voor ons lag het even dubbel emotioneel, maar het is wel het leven.

Op Bokt heb je ook alle niveaus/milieus bij elkaar. Ik had het daar nog met mensen over dat je niet snel ziet dat mensen van verschillende niveaus/milieus vaak met elkaar omgaan en je ziet al helemaal weinig in relaties.
En ik ken genoeg mensen die zogenaamd bij hun volle verstand zijn, hoge studie afgerond, goede baan etc, maar toch sociaal echt niet helemaal lekker gaan.

Beperkingen, aandoeningen, handicaps komen in soorten en maten. Maar mensen hebben ook nog hun eigen karakter. Het wordt vaak vergeten als mensen in een hokje worden gestopt. Die is autistisch, dus dan is iemand gelijk aan een ander die ze kennen met autisme. Zo werkt dat niet.

Op Bokt ergeren mensen zich aan elkaar, net als in het echte leven.

Als ik reacties lees, heb ik ook weleens twijfels, maar je kan niet vragen; Ben jij verstandelijk beperkt?
En anderen die schrijven dat ze een beperking hebben, zou je het niet van hebben geweten, als ze het niet zelf zeggen.

Regels van Bokt zijn voor iedereen gelijk. Als iemand een topic verziekt, moet diegene aangesproken kunnen worden. Maar misschien zijn er vrijwilligers die voor de mensen met beperking EN die dat willen, apart een gesprek daarover kunnen aangaan als een discussie mis lijkt te gaan om de manier van discussieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:48

Femke_Tweety schreef:
Mensen, lees het bericht in zijn context, en vis er niet 1 zin uit om daar vervolgens zónder de context op te reageren.

Dat is niet fair.


Ik lees het in context hoor, geen zorgen. Ik zeg alleen dat wanneer je mensen er op aanspreekt je niet 123 een verandering moet verwachten, ik denk dat dat te kort door de bocht gedacht is. Ook op een discussieforum.

Persoonlijk vind ik dat je helemaal niet moet denken in beperkingen. Een ieder hoort zich hier te gedragen, beperking of niet, ik denk niet dat je uitzonderingen moet maken. Ik denk dat velen ook niet zitten te wachten op dat labeltje, men wordt het liefst 'normaal' behandeld. Mij is altijd geleerd, dat je beperking never en te nooit een excuus mag zijn voor slecht gedrag, ik accepteer het van me zelf niet en van mijn kind ook niet.
Ben ik een hork, dan heb ik liever dat je me een hork noemt, ipv dat men me het maar vergeeft want ik heb immers een beperking. Als iemand dusdanig grof is in een topic, dat het een topic ontwricht, dan mag zo iemand stante pede verwijderd. Dat soort gedrag heeft namelijk helemaal niets met een beperking te maken, maar daar wordt de beperking als een excuus gebruikt voor slecht gedrag en dat dient gewoon niet geaccepteerd te worden.

pateeke
Berichten: 2219
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:36

Femke_Tweety schreef:
Kijk je wel naar de context waarin ik het schreef?

Nl dit topic op bokt over bokt-users.


Ik heb je bericht in context gezien. En ik ben het met je eens dat een beperking geen excuus mag zijn om je te misdragen. Ik vind dat wanneer iemand de regels niet volgt of onrespectvol reageert, die persoon er ongeacht een beperking of niet erop aangesproken mag worden en indien het blijft duren, de persoon geband mag worden.

Waar ik wat over viel was het feit dat je zei dat je denkt dat niemand een probleem heeft met beperkingen. Ik heb oa in dit topic gelezen dat er mensen zijn die daar wel moeite mee hebben. En dat mag en kan. Je moet niet met iedereen beste vrienden worden. Maar als je moeite hebt met iemand al dan niet met beperking kan je er ook voor kiezen niet te reageren op bepaalde berichten of te temmen ipv ook vervelend te gaan reageren. (En nee, ik wil niet zeggen dat jij vervelend reageert; wat ik wel wil zeggen is dat wanneer bepaalde bokkers ook maar iets zeggen ze dadelijk van sommige anderen een hele lading over zich krijgen).