Zwarte piet smiley

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:21

luxx schreef:
Wanneer niet iedereen zich daar prettig bij voelt moet je dat gewoon niet meer doen, zwarte Piet, ook niet als smiley



Dat is een gevaarlijke opmerking.
Er moeten echt wel grenzen aanzitten want je kan het nooit iedereen 100% naar zijn (of haar) zin maken.

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:24

Iedereen mag zelf weten wat hij wil.

Maar hoe kan je boos worden op iets wat aangekaart wordt.

Ben je het er niet mee eens prima.
Maar dan kun je nog steeds gewoon aangeven dat je er anders over denkt en that’s it.

Wel tegen TS zeggen waar maak je je druk om? Maar het zelf wel de moeite waard vinden om er een plasje over te doen.

Je bent het er niet mee eens, prima, duidelijk.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:26

Telpeva schreef:
Onali schreef:


En dus meer spannend dan lelijkheid.

Wat bedoel je met spannend en lelijkheid?

Hier ook gekleurde vrienden die als kind ook al uit werden gemaakt voor zwarte piet, eigenlijk betekend het naar mijn idee dat die mensen worden uitgemaakg voor te dom om te poepen, want heel eerlijk: zo zijn/gedragen zwarte pieten zich natuurlijk wel, anders zijn ze niet leuk voor kinderen op tv en alles.



Ik kon niet op de vertaling van excitement komen :+
Kleine kinderen kunnen nu eenmaal domme opmerkingen maken. Dus is het spanning Oh ik zie Zwarte Piet :):)

Of is het inderdaad een scheldwoord.
Want dat zegt mi meer over de persoon die het schelden doet dan over het woord. Het woord zwarte Piet wordt dan gewoon misbruikt. Net als domme koe, dom blondje etc.
Is dan daadwerkelijk Zwarte Piet (de persoon rondom Sinterklaas) het probleem of zwart of misschien zelfs Piet.


Ennuh, ik kreeg vroeger altijd mee toen ik gepest werd dat woorden niet zeer doen.
O:)

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:26

ruitje schreef:
^&+ Waarom is dit man en vrouw?
:o? Waarom is dit een dom blondje?
:)F Waarom alleen NL vlag?

:') . Ik kan hier niks mee, smileys zijn smileys... laat het lekker :o


Eens.

Er is ook een kleurtjespiet. Zet er nog een roetveegpietje bij en het is goed toch.
Ik zou ook pleiten voor een domme brunette want dat is is inderdaad ook wel stigmatiserend.
En inderdaad ook 2 mannetjes en 2 vrouwtjes smileys.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:27

Onali schreef:
Ailill schreef:
Meen je dit serieus?


Is een oprechte vraag ja.
Wat is daar raar aan?
Never mind.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:28

Ik vind het een bruine piet en niet zwart :=

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:28

BaileyMix schreef:
Overigens is Bokt echt ultraconservatief.


Ben je mal.

Een kleine groep schreeuwers tegenover de zwijgende meerderheid. Ook hier. Die discussie is wel zo'n beetje klaar in Nederland.

Hopelijk ook op bokt :Z

Ik denk niet dat bokt beheer zich wil positioneren naast Carstens, Baudet en Wilders met hun bedenkelijke filmpjes op dit vlak op de sociale media. Daar gaat het helemaal niet meer over kinderen. Wel over kinderachtige, pruilende volwassenen. Maar ik kan het wat bokt beheer betreft verkeerd inschatten natuurlijk.

De traditie is in een volgend stadium beland. Het begon ooit zonder pieten en nu zijn er roetveegpieten. De kinderen genieten er niet minder om. Dat was ooit het belangrijkste argument en dat is geen issue gebleken. Nu wil een beperkte groep volwassenen het argument huidskleur maar niet loslaten. Beetje onsmakelijk.

Ben wel heel benieuwd waar bokt beheer tegenwoordig staat. Of beter VOOR staat.
De tijd van je een beetje lafhartig afzijdig proberen te houden met alle soorten pietjes is voorbij. Kleur bekennen.

Mars

Berichten: 33277
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:29

Er is ook al een alternatief: de regenboog piet. Dus dan kun je die toch gebruiken?

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:31

Sorry maar ik vind dit topic een beetje mierenn**ken.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 18:31

Mars schreef:
Er is ook al een alternatief: de regenboog piet. Dus dan kun je die toch gebruiken?

Dat neemt niet weg dat bokt ook de mogelijkheid geeft tot het gebruik van een smiley die eigenlijk sociaal onwenselijk is. En voor veel mensen symbool staat voor racisme. Dat is maar net een standpunt dat je als forum moet willen innemen. En als dat is wat Bokt wil dan is dat dan ook duidelijk.

En ik vind het prima als je dit mierenneuken vind. Reageer dan gewoon lekker niet.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:34

chanicha schreef:
Ik vind het een bruine piet en niet zwart :=


Vroeger waren ze wel echt zwart geschminkt in mijn jeugd.
Laatste jaren is het steeds meer bruiner geworden.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:40

Mars schreef:
Er is ook al een alternatief: de regenboog piet. Dus dan kun je die toch gebruiken?

Precies, dus kan de smiley van de zwarte piet weg.

Zwarte piet (en daar een smiley van) is niet meer van deze tijd, vind ik :D{.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:41

Wat ik mij wel afvraag is waarom het hele punt 'zwarte Piet' een paar jaar terug ineens een punt is geworden waarover gediscussieerd moest worden, terwijl het dat daarvoor niet was.
Wat was daar de aanleiding voor?

Waren de pieten in de jaren daarvoor langzaam steeds karikaturaler geworden, totdat ze ineens aanstootgevend waren?
Of had het percentage gekleurde (? Donkere? Zwarte? Hoe mag je dat tegenwoordig benoemen? ) Nederlanders plotseling een kritische grens bereikt waardoor er ineens significant meer rekening mee gehouden moest worden? En zo ja, welk percentage zou je dan moeten aanhouden en wat betekent dat voor het toegestane pietenuiterlijk in plattelandsgebieden waar dat percentage nog niet bereikt is?

Of zijn minderheden en nieuwkomers in het algemeen de laatste jaren steeds minder gewend om zich stilletjes aan te passen aan en neer te leggen bij hoe de meerderheid het doet? Zo ja, is dat dan iets waar de meerderheid in mee moet gaan of is dat iets wat vanzelf overwaait als je er niet teveel in meegaat?

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:42

Snappen de mensen die zwarte Piet niet meer vinden kunnen dat die beste Piet zwart is van de roet? En dat het niet zijn huidskleur is? Of heb ik het mis
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 13-11-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 18:43

oomens schreef:
Wat ik mij wel afvraag is waarom het hele punt 'zwarte Piet' een paar jaar terug ineens een punt is geworden waarover gediscussieerd moest worden, terwijl het dat daarvoor niet was.
Wat was daar de aanleiding voor?

Waren de pieten in de jaren daarvoor langzaam steeds karikaturaler geworden, totdat ze ineens aanstootgevend waren?
Of had het percentage gekleurde (? Donkere? Zwarte? Hoe mag je dat tegenwoordig benoemen? ) Nederlanders plotseling een kritische grens bereikt waardoor er ineens significant meer rekening mee gehouden moest worden? En zo ja, welk percentage zou je dan moeten aanhouden en wat betekent dat voor het toegestane pietenuiterlijk in plattelandsgebieden waar dat percentage nog niet bereikt is?

Of zijn minderheden en nieuwkomers in het algemeen de laatste jaren steeds minder gewend om zich stilletjes aan te passen aan en neer te leggen bij hoe de meerderheid het doet? Zo ja, is dat dan iets waar de meerderheid in mee moet gaan of is dat iets wat vanzelf overwaait als je er niet teveel in meegaat?

Dit speelt al deccenia.

Citaat:
Bezwaren tegen Zwarte Piet ontstonden voor het eerst in de jaren zestig van de 20e eeuw. M.C. Grünbauer presenteerde in 1968 in Panorama het idee van een "Witte Pietenplan".[9] In 1964 maakte Sinterklaas in een televisie-uitzending bekend dat Zwarte Piet normaal moest gaan praten en vrolijk in plaats van overdreven dom moest acteren.[10]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartepie ... tenplan%22.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-11-21 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:43

De discussie is al tientallen jaren oud.

Divers

Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:44

Sommige mensen willen wel zwarte piet, sommige mensen willen geen zwarte piet
Dus is er een smiley voor beide mensen.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:46

Ik stam ook nog uit te tijd van de zwarte piet.
Stoorde mij er nooit aan omdat ik het niet associeerde met slavernij.

Vond die discussie altijd nutteloos.

Inmiddels zijn we wat jaren verder en wil ik eigenlijk niet meer meedoen in iets wat een ander wel als schokkend ervaart.

Dus ik ben dit jaar sinds tijden weer vrijwilliger als Piet. Maar dan in kleur of met vegen.

Gewoon omdat de kindjes het weinig uitmaakt en ik zo mensen tegemoet wil komen die het anders discriminatie vinden.

Lekker neutraal.
Zal vast een paar leuke dagen worden!!!

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:50

Divers schreef:
Sommige mensen willen wel zwarte piet, sommige mensen willen geen zwarte piet
Dus is er een smiley voor beide mensen.

Nou is dat pas een oplossing voor iedereen. Wordt niemand uitgesloten.
Iedereen blij.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:51

Anomien schreef:
Ik stam ook nog uit te tijd van de zwarte piet.
Stoorde mij er nooit aan omdat ik het niet associeerde met slavernij.

Vond die discussie altijd nutteloos.

Inmiddels zijn we wat jaren verder en wil ik eigenlijk niet meer meedoen in iets wat een ander wel als schokkend ervaart.

Dus ik ben dit jaar sinds tijden weer vrijwilliger als Piet. Maar dan in kleur of met vegen.

Gewoon omdat de kindjes het weinig uitmaakt en ik zo mensen tegemoet wil komen die het anders discriminatie vinden.

Lekker neutraal.
Zal vast een paar leuke dagen worden!!!


Prachtig.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 18:52

Elin_ schreef:
Divers schreef:
Sommige mensen willen wel zwarte piet, sommige mensen willen geen zwarte piet
Dus is er een smiley voor beide mensen.

Nou is dat pas een oplossing voor iedereen. Wordt niemand uitgesloten.
Iedereen blij.

Jawel door zwarte piet te promoten als smiley sluit je mensen die zich gediscrimineerd voelen buiten. Dan zeg je "op dit forum houden we mensen die een zwarte piet smiley willen tevreden want we vinden het geen racisme". Of je zegt natuurlijk dat je het geen racisme vindt wat ook kan, maar dan sluit je weer een grote groep mensen buiten die het wel pijn doet.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:53

Kabayo schreef:
Snappen de mensen die zwarte Piet niet meer vinden kunnen dat die beste Piet zwart is van de roet? En dat het niet zijn huidskleur is? Of zijn ze echt zo onnozel als ze zich voordoen?



Er zijn geschiedenis boeken die anders beweren dat de eerste knecht werd gekocht in Caïro. Een zwarte knecht.

Dus wees niet zo stellig.

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:53

:){ Afbeelding
Je moet toch iets te doen hebben in quarantaine..
de discussie laat ik maar in het midden.

typ foutje
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 13-11-21 18:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:54

Anomien schreef:
Kabayo schreef:
Snappen de mensen die zwarte Piet niet meer vinden kunnen dat die beste Piet zwart is van de roet? En dat het niet zijn huidskleur is? Of heb ik het mis?



Er zijn geschiedenis boeken die anders beweren dat de eerste knecht werd gekocht in Caïro. Een zwarte knecht.

Dus wees niet zo stellig.

Ah dan heb ik bij deze iets geleerd en was ik even onnozel. Dit wist ik echt niet :Y) bij deze even aangepast

Ik hoor mijn moeder zeggen. Eerst denken dan doen _O-

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:56

MarlindeRooz schreef:
oomens schreef:
Wat ik mij wel afvraag is waarom het hele punt 'zwarte Piet' een paar jaar terug ineens een punt is geworden waarover gediscussieerd moest worden, terwijl het dat daarvoor niet was.
Wat was daar de aanleiding voor?

Waren de pieten in de jaren daarvoor langzaam steeds karikaturaler geworden, totdat ze ineens aanstootgevend waren?
Of had het percentage gekleurde (? Donkere? Zwarte? Hoe mag je dat tegenwoordig benoemen? ) Nederlanders plotseling een kritische grens bereikt waardoor er ineens significant meer rekening mee gehouden moest worden? En zo ja, welk percentage zou je dan moeten aanhouden en wat betekent dat voor het toegestane pietenuiterlijk in plattelandsgebieden waar dat percentage nog niet bereikt is?

Of zijn minderheden en nieuwkomers in het algemeen de laatste jaren steeds minder gewend om zich stilletjes aan te passen aan en neer te leggen bij hoe de meerderheid het doet? Zo ja, is dat dan iets waar de meerderheid in mee moet gaan of is dat iets wat vanzelf overwaait als je er niet teveel in meegaat?

Dit speelt al deccenia.

Citaat:
Bezwaren tegen Zwarte Piet ontstonden voor het eerst in de jaren zestig van de 20e eeuw. M.C. Grünbauer presenteerde in 1968 in Panorama het idee van een "Witte Pietenplan".[9] In 1964 maakte Sinterklaas in een televisie-uitzending bekend dat Zwarte Piet normaal moest gaan praten en vrolijk in plaats van overdreven dom moest acteren.[10]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwartepie ... tenplan%22.

Ofwel: decennialang waren het enkelingen die er een punt van maakten, vervolgens werd het wat groter toen er veel Surinamers hierheen kwamen, maar ook toen is het lang een discussie geweest die eigenlijk alleen in een paar wijken echt een rol van betekenis speelde.

Wat maakte nu net dat het ineens ook landelijk breed uitgemeten moest worden en een discussiepunt werd?