Niets zeggende foto's bij nieuwsberichten Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Niets zeggende foto's bij nieuwsberichten Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 08:14

Ik kijk Bokt op mijn mobiel waarbij de foto's niet automatisch geladen worden. Als ik de nieuwsberichten op de voorpagina lees valt het mij steeds op dat er vaak foto's gebruikt worden die niets met het artikel te maken hebben maar het steeds vaker een willekeurige foto van bv een paardenoog is oid terwijl ik bv het paard of de ruiter verwacht te zien waar het artikel om draait. Ook als het bv de Olympische spelen betreft en ik alweer een of andere foto er bij zie staan van....een paardenoog. Mijn gedachte dan, zet er dan geen foto bij.

Misschien een idee om er voortaan wel een bijbehorende foto bij te zetten? Wel zo leuk.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:17

Dat komt door de copyright rechten. Ze mogen niet zomaar foto’s gebruiken die bij het artikel horen of zoiets. Ik vind het ook storend want anders nieuwssites mogen dit blijkbaar wel maar misschien Bokt als forum niet ofzo? Een mod kan het vast beter uitleggen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Niets zeggende foto's bij nieuwsberichten Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:20

En de vaste lay-out vereist een foto op die plek, dus leeg laten kan ook niet.
Ik heb al eens voorgesteld om dan een meme te plaatsen met: geen foto beschikbaar/foto in bronbericht, maar dat lost het probleem van niet automatisch foto's laden op mobiel en vervolgens een banketstaaf meme zien niet op :D

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 08:21

Er zijn mensen die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....
Laatst bijgewerkt door Bravura op 24-07-21 08:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Niets zeggende foto's bij nieuwsberichten Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:25

Bravura schreef:
Er zijn mensen (ik niet) die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....

Op mobiel worden foto's toch niet automatisch geladen?

Ik moet er altijd eerst opklikken :)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:39

Bravura schreef:
Er zijn mensen die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....


Daar kan je zelf toch heel makkelijk rekening mee houden door niet op de foto te klikken :)*

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:43

Liselot schreef:
Bravura schreef:
Er zijn mensen die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....


Daar kan je zelf toch heel makkelijk rekening mee houden door niet op de foto te klikken :)*

Maar als je niet weet of de foto daadwerkelijk iets bij te dragen heeft aan het nieuwsbericht… misschien is het juist wél een foto van toegevoegde waarde, die mis je dan.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:45

Wij streven ernaar om altijd een foto bij een bericht te plaatsen die zo goed mogelijk aansluit op het nieuwsbericht. Idealiter is dat bijvoorbeeld een foto van de ruiter met het paard waar het artikel over gaat etc.

Helaas is dit niet altijd mogelijk. Zoals hier boven genoemd hebben we te maken met copyright regels waardoor we niet zomaar elke foto overal vandaan mogen halen. We hebben al een flink archief vanuit onze eigen fotografen opgebouwd en er is veel beeldmateriaal te vinden, maar helaas hebben we niet altijd een foto die er 100% bij aansluit. In zo'n geval plaatsen we dan vaak een neutrale foto om het artikel toch wat meer aan te kleden en de lay-out wat aantrekkelijker te maken. Ook werken we tegenwoordig met een disclaimer die we bij verschillende berichten erbij zetten.

Mocht jij een foto hebben die perfect aansluit bij het bericht, en je zou ons toestemming geven om die foto te gebruiken dan mag je ons altijd een PB sturen. Meer beeldmateriaal is altijd welkom!

Bravura schreef:
Er zijn mensen die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....


De foto's worden als het goed is niet automatisch geladen. Mobiel moet je altijd eerst op [img] tikken voordat de foto geladen wordt. Door er niet op te klikken voorkom je dus dat de download extra MB's kost.
Aan het onderschrift en de eventuele aanwezigheid van een disclaimer kun je 9 van de 10 keer zien of de foto goed aansluit bij het bericht. Bij een neutrale foto plaatsen we er alleen bij wie de foto heeft gemaakt (bijvoorbeeld: Foto: Marjo). Staat er een duidelijk herkenbare ruiter en/of paard bij dan zetten we dat er ook bij (bijvoorbeeld: Edward Gal met GLOCK's Total US. Foto: Aniek1985).

Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord :D

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Niets zeggende foto's bij nieuwsberichten Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:54

Ik begrijp de reden, maar ook ik ergens me soms een beetje aan de gekozen foto.
Ze roepen regelmatig de gedachte in me op: niet plaatsen is soms beter dan iets.

Ik zou als bokt toch zoeken naar een oplossing. Die vaste lay-out, kan die echt niet worden aangepast?
Kan de fotokeuze doordachter. Misschien is de betreffende lay-out opvullen met het bokt logo een idee?
Andere ideeën? Ik zou het in ieder geval niet zo laten.

Tot die tijd kijk ik er niet meer naar :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 08:59

Het wel of niet plaatsen van een foto bij een lay-out is ook gebonden aan persoonlijke smaak, dus daarin ben ik bang dat we het nooit iedereen naar het zin kunnen krijgen.
We nemen de geopperde ideeën in ieder geval mee in het overleg achter de schermen en daarin is al naar voren gekomen dat we een disclaimer gebruiken als we bij bepaalde berichten geen passende foto hebben.

Laurie schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat komt door de copyright rechten. Ze mogen niet zomaar foto’s gebruiken die bij het artikel horen of zoiets. Ik vind het ook storend want anders nieuwssites mogen dit blijkbaar wel maar misschien Bokt als forum niet ofzo? Een mod kan het vast beter uitleggen.

Het gebruik van foto’s door andere (hippische) nieuwssites is meestal niet gratis, dat is de reden dat Bokt foto’s bij bronartikelen niet zomaar over mag nemen.


Klopt inderdaad. Veel nieuwswebsites hebben afspraken met fotografen, of een eigen fotograaf in dienst. Dat de ene website het wel mag en de andere niet heeft dus echt te maken met de afspraken die zij onderling gemaakt hebben.

We zijn al heel mooi op weg met ons Bokt Fotografen Team waardoor het archief steeds verder uitbreidt en we ook vaker een mooie, passende foto bij het bericht kunnen plaatsen :D

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 09:21

Bravura schreef:
Er zijn mensen die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....


Dat wordt toch al gedaan door dat je er op moet klikken voordat je ze ziet? Als je nu weet dat er wel eens foto's bij zitten die je niet wilt zien, klik je er niet op. Of denk ik te makkelijk?

Als ik foto's van de inhoud wil zien klik ik wel naar de bronwebsite. Zomaar foto's delen kan vaak niet ivm copyright.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:28

Tancreda4 schreef:
Bravura schreef:
Er zijn mensen die geen onbeperkt abbo op hun mobiel hebben en waarbij download van een foto extra mb's kost. Waarom daar dan geen rekening mee houden?

Edit, lees zojuist het bericht hierboven wat kruist. Tja, als het aan een vaste lay-out ligt....


Dat wordt toch al gedaan door dat je er op moet klikken voordat je ze ziet? Als je nu weet dat er wel eens foto's bij zitten die je niet wilt zien, klik je er niet op. Of denk ik te makkelijk?

Als ik foto's van de inhoud wil zien klik ik wel naar de bronwebsite. Zomaar foto's delen kan vaak niet ivm copyright.


Na verloop van tijd ga je wel zo denken ja.

Maar het is natuurlijk ook kul om dingen te plaatsen waar mensen dan maar niet op moeten klikken :)