Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:27

Peerke_ schreef:
brokjes schreef:
Ja, ik denk dat we dat eigenlijk zelf wel goed weten, wat diervriendelijk of dieronvriendelijk is.. Het lijkt me dan wel goed om vanuit Bokt die foto's te verwijderen en niet vanuit één mod.


Nou zoals in de paar reacties in dit topic te lezen is, zijn de meningen daarover zo wisselend.
Als mensen een paard in een stal, of met een bit in al onvriendelijk noemen, dan kunnen we toch beter helemaal geen foto's meer gaan posten?

Klopt, maar het wordt dan besloten door een team van moderators. Niet als één mod het dieronvriendelijk vindt, maar de meerderheid, dan wordt de foto eraf gehaald.
Of gebruikers laten temmen op dieronvriendelijke foto's/uitspraken? Die dan vervolgens door het moderator team worden besproken en mits terecht verwijderd.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:28

DreamGuide schreef:
Ik ben echt wel voor om de paardensport in beter licht te brengen, door bijvoorbeeld opzetteugels te verbieden.

Ben helemaal mee eens. In sommige sporten is het dood normaal om met een martigaal te rijden terwijl dit eigenlijk een rij technisch probleem is wat veel vriendelijker kan worden opgelost wanneer je er genoeg tijd aan besteed.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:29

brokjes"
[quote="Peerke_ schreef:
brokjes schreef:
Ja, ik denk dat we dat eigenlijk zelf wel goed weten, wat diervriendelijk of dieronvriendelijk is.. Het lijkt me dan wel goed om vanuit Bokt die foto's te verwijderen en niet vanuit één mod.


Nou zoals in de paar reacties in dit topic te lezen is, zijn de meningen daarover zo wisselend.
Als mensen een paard in een stal, of met een bit in al onvriendelijk noemen, dan kunnen we toch beter helemaal geen foto's meer gaan posten?

Klopt, maar het wordt dan besloten door een team van moderators. Niet als één mod het dieronvriendelijk vindt, maar de meerderheid, dan wordt de foto eraf gehaald.
Of gebruikers laten temmen op dieronvriendelijke foto's/uitspraken? Die dan vervolgens door het moderator team worden besproken en mits terecht verwijderd.[/quote]
En als het hele moderator team nou een andere mening heeft dan de gemiddelde ruiter? Als iedereen daar pro bitloos ijzerloos etc is? Krijg je dan een eerlijk beeld?
Of juist net andersom ?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:30

Peerke_ schreef:
brokjes schreef:
Ja, ik denk dat we dat eigenlijk zelf wel goed weten, wat diervriendelijk of dieronvriendelijk is.. Het lijkt me dan wel goed om vanuit Bokt die foto's te verwijderen en niet vanuit één mod.


Nou zoals in de paar reacties in dit topic te lezen is, zijn de meningen daarover zo wisselend.
Als mensen een paard in een stal, of met een bit in al onvriendelijk noemen, dan kunnen we toch beter helemaal geen foto's meer gaan posten?


Het is niet belangrijk of je nu met bit of bitloos rijdt. Natural bent of traditioneel. Iedere paardenliefhebber is het toch wel eens dat dergelijke beelden zoals Dier & recht op 1 dag heeft weten te schieten tot het verleden dienen te behoren.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:31

Blussem schreef:
DreamGuide schreef:
Ik ben echt wel voor om de paardensport in beter licht te brengen, door bijvoorbeeld opzetteugels te verbieden.

Ben helemaal mee eens. In sommige sporten is het dood normaal om met een martigaal te rijden terwijl dit eigenlijk een rij technisch probleem is wat veel vriendelijker kan worden opgelost wanneer je er genoeg tijd aan besteed.


En daar gaat het al mis. In de sport (en dan heb ik het over dat kleine deel professionals, de wereld waar veel geld in omgaat) is tijd geld. Dus wordt er vaker gekozen voor een quickfix dan voor lange termijn oplossingen. En dat kleine deel is een voorbeeld voor veel mensen.
En ook dan, soms is een quickfix wel een manier om een patroon te doorbreken. Nee, niet ideaal, maar soms beter om lang doormodderen en een slecht aangeleerd patroon te kunnen doorbreken in korte tijd.
Het is nóóit zwart of wit.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:31

Dat is de vraag niet Loretta. De vraag is "Wat kan Bokt doen om......"

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:33

rien10 schreef:
Dat is de vraag niet Loretta. De vraag is "Wat kan Bokt doen om......"


Klopt! Het gaat hier niet om een discussie tussen bit of bitloos. Maar daar dreigt het nu bij het begin wel weer naar toe te gaan.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:34

Ik denk dat je mogelijk nog het meeste hebt aan een apart stukje bokt waar mensen die 'invloed hebben' (lid zijn van een bestuur, politieke partij, sectieraad, whatever) ideeën/verbeteringen/suggesties/op handen zijnde veranderingen in regelgeving kunnen bespreken/bediscussieren etc.

Bokt kan niets veranderen, mensen 'met invloed' mogelijk wel.

Er is ook een Juryleden/Instructeurs forum (waar ik nooit kom en geen idee heb wat daar gebeurt) maar zoiets dus. Een subforum "influencers" oid :+

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:35

Loretta schreef:
rien10 schreef:
Dat is de vraag niet Loretta. De vraag is "Wat kan Bokt doen om......"


Klopt! Het gaat hier niet om een discussie tussen bit of bitloos. Maar daar dreigt het nu bij het begin wel weer naar toe te gaan.

Dat komt door de manier van schrijven in de openingspost. Daar wordt in geschreven dat er meer bitloos gereden moet worden etc. Daar ging het al mis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:36

Loretta schreef:
Peerke_ schreef:

Nou zoals in de paar reacties in dit topic te lezen is, zijn de meningen daarover zo wisselend.
Als mensen een paard in een stal, of met een bit in al onvriendelijk noemen, dan kunnen we toch beter helemaal geen foto's meer gaan posten?


Het is niet belangrijk of je nu met bit of bitloos rijdt. Natural bent of traditioneel. Iedere paardenliefhebber is het toch wel eens dat dergelijke beelden zoals Dier & recht op 1 dag heeft weten te schieten tot het verleden dienen te behoren.

Precies, het gaat dan niet om bit/bitloos. Beide kunnen vriendelijk en onvriendelijk worden toegepast.
Ik doel meer op medische situaties, te zware ruiters, echt incorrect rijden, vreemde manieren van paarden opvoeden. Die foto's/posts heb ik wel eens voorbij zien komen maar daar zegt vervolgens niemand wat van. Individuele mods ook niet. Dan lijkt het me dus goed als Bokt als overkoepelende naam kan ingrijpen onder het mom van dierenwelzijn.
Hetzelfde is bijvoorbeeld als een ruiter zijn paard niet eerlijk behandeld voordat hij de ring in gaat. Je gaat daar iemand toch niet zo snel op aanspreken, ook al zou het eigenlijk wel moeten.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 10:37

Ibbel schreef:
Ik denk dat je mogelijk nog het meeste hebt aan een apart stukje bokt waar mensen die 'invloed hebben' (lid zijn van een bestuur, politieke partij, sectieraad, whatever) ideeën/verbeteringen/suggesties/op handen zijnde veranderingen in regelgeving kunnen bespreken/bediscussieren etc.

Bokt kan niets veranderen, mensen 'met invloed' mogelijk wel.

Er is ook een Juryleden/Instructeurs forum (waar ik nooit kom en geen idee heb wat daar gebeurt) maar zoiets dus. Een subforum "influencers" oid :+


Das een interessant idee!

Waar ik verder nog aan dacht is bijv bij rijfoto’s vragen naar standaard regels. De neusriem regel is een bekende. Dat plaatsers moeten aangeven of de neusriem niet strakker zat dan is toegstaan op wedstrijden. Niet met het doel dat op de foto te controleren maar als bewustwording voor de plaatser.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:37

@Brokjes Nee, het gaat om "Wat kan Bokt doen....." alles wat genoemd wordt is een valide argument tegen misstanden. Maar de vraag is "Wat kan Bokt doen....."

NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:38

Paardenland an sich is het al gruwelijk met elkaar oneens. Wat de een normaal vindt, vindt de ander je reinste dierenmishandeling. Het enigste wat 'we' kunnen doen is proberen de positieve kanten van onze sport, het plezier, het bij ieder (zij het op zijn/haar eigen manier) voorop staan van de gezondheid en welzijn van zijn/haar maatje met de buitenwereld te delen.


Laten we proberen om eerst in overeenstemming te komen van de daadwerkelijke excessen (niet je paard staat een uur te kort buiten, je rijdt met een raar bit/hoofdstel of iets anders in die trant).


Zolang we elkaar met de grond gelijk blijven maken, hebben we naar buiten toe niks te melden.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:41

Dat in overeenstemming komen is nou juist de clou. Ik zie dat hier niet gebeuren. Als ik hier meld dat ik zo blij ben dat mijn paard na 5 jaar op een gewoon ijzer staat, in plaats van een balk ijzer, dan krijg ik meteen het commentaar "helemaal geen ijzer, dat is veel beter" terwijl de persoon in kwestie geen benul heeft van de staat van de voeten van mijn paard.
HOe kan je in godesnaam tot overeenstemming komen als we elkaar niet zien, niet spreken, niet zien rijden, niet de paarden ontmoeten, maar alleen een oordeel hebben via een toetsenbord?

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:43

Ik zou het wel leuk vinden, als er een soort campagne was om promotie videos te maken over alle leuke kanten van de paardensport.

Vol met blije paarden en ruiters, die echt teamwork laten zien, en hoe mooi de paardensport wel niet kan zijn. Paardrijden is toch echt wel bijzonder op zichzelf. :)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:46

NoekAa_ schreef:
Paardenland an sich is het al gruwelijk met elkaar oneens. Wat de een normaal vindt, vindt de ander je reinste dierenmishandeling. Het enigste wat 'we' kunnen doen is proberen de positieve kanten van onze sport, het plezier, het bij ieder (zij het op zijn/haar eigen manier) voorop staan van de gezondheid en welzijn van zijn/haar maatje met de buitenwereld te delen.


Laten we proberen om eerst in overeenstemming te komen van de daadwerkelijke excessen (niet je paard staat een uur te kort buiten, je rijdt met een raar bit/hoofdstel of iets anders in die trant).


Zolang we elkaar met de grond gelijk blijven maken, hebben we naar buiten toe niks te melden.


Daarom moeten we het ook bij de uitwassen houden. Iedereen is het er over eens dat het onbestaanbaar is dat een dag filmen op een wedstrijdterrein een compilatie van dierenmishandelingsbeelden op levert.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:47

DreamGuide schreef:
Ik zou het wel leuk vinden, als er een soort campagne was om promotie videos te maken over alle leuke kanten van de paardensport.

Vol met blije paarden en ruiters, die echt teamwork laten zien, en hoe mooi de paardensport wel niet kan zijn. Paardrijden is toch echt wel bijzonder op zichzelf. :)


Dat zou bokt kunnen doen :j
Gebruikers oproepen filmpjes te maken en delen waarin plezier tijdens paard(rijden) voorop staat.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:49

Ik denk niet dat Bokt iets kan doen, ik denk wel dat er hier mensen verzameld kunnen worden die op een inhoudelijke manier een tegengeluid kunnen laten horen. Ik sta ook niet achter een groot deel van het Knhs-beleid, al zou dat wel de sportbond moeten zijn die mij “vertegenwoordigt” of mijn belangen behartigt.
De kennis die er is wat betreft huisvesting, trainingsmethoden, tuigage etc maakt dat veel paardeneigenaren op een heel bewuste manier met paardenhouderij bezig zijn. Getalsmatig betreft dat héél veel paarden, naast de bedrijfsmatig gehouden paarden, waar ik veel sportpaarden ook onder schaar.
Zou best leuk zijn toch, als er weer eens zo’n column verschijnt, dat je met meerdere mensen een positieve en goed onderbouwde reactie kan geven?

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:49

brokjes schreef:
Niet mee eens. Het lijkt alsof leken nooit wat mogen zeggen van de paardensport omdat ze er geen verstand van hebben. Juist buitenstaanders kunnen waardevol zijn.


Helemaal mee eens, veel mensen in de paardensport zijn "ziende blind" veel dingen zijn genormaliseerd onder het mom van we doen het al jaren zo.

Verder vind ik het lastig om heel zwart wit te zeggen wat binnen de paardensport wel of niet (meer) paardvriendelijk of nog in het belang van het paard is, want het is gewoon niet zo zwart wit.

NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:49

Loretta schreef:
NoekAa_ schreef:
Paardenland an sich is het al gruwelijk met elkaar oneens. Wat de een normaal vindt, vindt de ander je reinste dierenmishandeling. Het enigste wat 'we' kunnen doen is proberen de positieve kanten van onze sport, het plezier, het bij ieder (zij het op zijn/haar eigen manier) voorop staan van de gezondheid en welzijn van zijn/haar maatje met de buitenwereld te delen.


Laten we proberen om eerst in overeenstemming te komen van de daadwerkelijke excessen (niet je paard staat een uur te kort buiten, je rijdt met een raar bit/hoofdstel of iets anders in die trant).


Zolang we elkaar met de grond gelijk blijven maken, hebben we naar buiten toe niks te melden.


Daarom moeten we het ook bij de uitwassen houden. Iedereen is het er over eens dat het onbestaanbaar is dat een dag filmen op een wedstrijdterrein een compilatie van dierenmishandelingsbeelden op levert.



Toch zie je bij dat soort filmpjes ook aardig wat mensen de boel verdedigen dus hoe logisch dit ook lijkt, blijkt het ook al niet te zijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:53

Peerke_ schreef:
DreamGuide schreef:
Ik zou het wel leuk vinden, als er een soort campagne was om promotie videos te maken over alle leuke kanten van de paardensport.

Vol met blije paarden en ruiters, die echt teamwork laten zien, en hoe mooi de paardensport wel niet kan zijn. Paardrijden is toch echt wel bijzonder op zichzelf. :)


Dat zou bokt kunnen doen :j
Gebruikers oproepen filmpjes te maken en delen waarin plezier tijdens paard(rijden) voorop staat.


Dat is een geweldig plan. Het zou echt mooi zijn als bokt als groot platform daarin een rol inneemt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:55

NoekAa_ schreef:
Toch zie je bij dat soort filmpjes ook aardig wat mensen de boel verdedigen dus hoe logisch dit ook lijkt, blijkt het ook al niet te zijn.


Aan dit bewuste filmpje valt niet veel meer te verdedigen. Het gaat er behoorlijk heftig aan toe. Het is alles behalve een visitekaartje voor de paardensport.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:56

Of filmpjes met plezier gaan helpen weet ik niet. Als ik een filmpje zou maken waarin ik plezier heb maar mijn huidige hoofdstel/bit gebruik dan krijg ik nog alle moraal ridders over me heen. Terwijl ik mijn bit op een goede en paard vriendelijke manier gebruik. (Zie foto’s op mn insta account)
Ik krijg ook wel eens kritiek ik mn bit van (onwetende) mensen totdat ik 1 en ander uitleg over het gebruik. Dan snappen mensen het vaak, behalve de groep die het niet wil snappen/anti bit is.
Voorlichting speelt gewoon een belangrijke rol en daar is nu een gebrek aan. Velen willen niet wat uitleggen aan (onwetende) mensen. Ik sta daar wel voor open maar sommige mensen willen ook niet luisteren/anderen begrijpen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:56

Ik denk dat bokt weinig kan doen.
Ja misschien een KNHS aansporen al anders te gaan jureren, maar dan zitten we nog meer met de FEI.
Als daar achter de teugel en voorbeen spektakel geen punten meer krijgt.
Maar wel het paard dat in harmonie vanuit achter gedragen de hand opzoekt wel, ga je al een hele andere manier van trainen krijgen.
Dat trainen zullen dan de instructeurs weer moeten uitleggen aan hun leerlingen en gaan we de goede kant weer op.

Maar ik denk dat je in de top, het voorbeeld voor vele (helaas) moet gaan beginnen.
En dat kan bokt niet.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:57

NoekAa_ schreef:
Paardenland an sich is het al gruwelijk met elkaar oneens. Wat de een normaal vindt, vindt de ander je reinste dierenmishandeling. Het enigste wat 'we' kunnen doen is proberen de positieve kanten van onze sport, het plezier, het bij ieder (zij het op zijn/haar eigen manier) voorop staan van de gezondheid en welzijn van zijn/haar maatje met de buitenwereld te delen.


Laten we proberen om eerst in overeenstemming te komen van de daadwerkelijke excessen (niet je paard staat een uur te kort buiten, je rijdt met een raar bit/hoofdstel of iets anders in die trant).


Zolang we elkaar met de grond gelijk blijven maken, hebben we naar buiten toe niks te melden.


_/-\o_ _/-\o_