Met lede ogen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:16

Nav een lopend MD topic, maar niet uitsluitend daarop gericht vraag ik mij nu af of er op bokt een grens ligt voor wat betreft zieke dieren waar geen of minimale medische hulp wordt ingeroepen.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling hier een specifiek topic te bespreken, want ook op BB lees ik regelmatig dergelijke topics. TS vraagt raad ivm een ziek dier, plaatst verdere updates of beeldmateriaal waaruit blijkt dat het dier (hard) achteruit gaat maar er wordt verder niet ingegrepen.

Topic verzand in reacties die zijn samen te vatten in 1 zin ‘bel alsjeblieft een arts’. TS geeft geen gehoor en mensen raken verdrietig, gefrustreerd en boos op TS waarna onvermijdelijk een hulk valt: of men aub de persoonlijke aanvallen achterwege kan laten.

En op dat moment vind ik eigenlijk dat je als bokt een onredelijke verwachting hebt naar je gebruikers. We zijn een forum met uitsluitend dierenliefhebbers maar moeten stil en lief aanzien hoe een dier lijdt of onthouden wordt van medische hulp. Dat is niet fair, niet redelijk.

Situaties als deze zijn niet in één regel te ondervangen maar kunnen we aub de afspraak maken om zo’n topic te sluiten en de betreffende TS geen platform te bieden? Of in ieder geval maatwerk te leveren, als modteam tijdig te bekijken of het de moeite is een dergelijk topic open te houden?

Dit voornamelijk ter bescherming van de grote gebruikersgroep die begrijpelijk gefrustreerd en verdrietig wordt van het (niet) handelen van een dergelijke TS en tegen de OWs aan loopt. Nee, persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan, maar ik vind in deze gevallen dat de context een enorme rol speelt en dat bokt hier veel eerder paal en perk aan kan stellen.

SinneJ

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:18

Dit is zo waar. Ik vind ook dat over dit onderwerp heel sterk nagedacht moet worden;
Hoe moet bokt omgaan met gebruikers die er qua basisverzoringing de kantjes aflopen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

Dank je, Mars. Volledig met bovenstaande eens.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

Ik ben het met je eens, sommige topics zijn tenenkrommend en kan begrijpen dat de emotie's bij sommige best hoog oplopen.

Ik ben het met je eens dat bokt ergens een grens behoort te trekken, maar waar is die grens?
Het verschil in grens ligt bij sommige vroeg en bij de andere (te naar mijn mening) laat

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 13:25

kiki1976 schreef:
Ik ben het met je eens, sommige topics zijn tenenkrommend en kan begrijpen dat de emotie's bij sommige best hoog oplopen.

Ik ben het met je eens dat bokt ergens een grens behoort te trekken, maar waar is die grens?
Het verschil in grens ligt bij sommige vroeg en bij de andere (te naar mijn mening) laat

Ik geloof niet dat er 1 grens te trekken valt maar lever dan als modteam maatwerk.

- is het redelijk om in deze situatie het topic open te laten? Biedt dat nog voordelen aan TS of aan de gebruiker?
- mogen we in deze situatie van gebruikers verwachten dat ze lief en rustig op TS blijven reageren?

Dat soort vragen mag je imo best stellen. Want je ondervangt het escaleren van een topic, het OWen van gebruikers plus het verder moeten aanzien hoe een dier achteruit gaat.
Dat vind ik dingen die van groter belang zijn dan dat van een TS die alle advies in de wind slaat, geen medische hulp inroept en eenntijd later weer eenzelfde topic opent.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:27

Mars, maar is dat ook niet de reden dat deze vaak openblijft, of pas gesloten wordt als deze uit de hand is gelopen?
Ja als lezer mag je minder, ben ik met je eens. Je mag de ellende en achteruit gang aankijken

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:28

Ik ben het met je eens, Mars. :j Als we echt willen pleiten voor paardenwelzijn, zouden er op een forum als dit moderatoren moeten zijn die zich met het bewaken van dit soort grenzen bezig houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:38

Er is een tijdje geleden toch ook een topic geweest over zoiets? Dat ging dan over een voorbeeldfunctie van mods, maar mijn indruk is dat bokt zich niet gaat bemoeien met medische dingen. Het enige wat er gebeurd is dat er een groene balk komt dat TS niet verplicht is om te antwoorden of wat te doen met tips en later wordt het gesloten, omdat het toch uit de hand loopt en krijgen er mensen een OW of ban.

Ik denk niet dat bokt in zulke situaties preventief topics gaat sluiten, dan ga je de mond snoeren van TS. Sommige bokkers zullen topics blijven openen, ook al loopt het telkens uit de hand. Je kan ze niet verbieden een topic te openen. Daarnaast is er altijd veel gedoe om het modden. Waar trek je de grens tussen een topic sluiten waar nog niet veel aan de hand is, omdat er een vermoeden is dat het uit de hand gaat lopen? Of ga je achter de schermen in gesprek met de TS als dit vaker voorkomt met de vraag of dit wel zo handig is?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-03-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:40

Ik zou willen dat dan niet de gebruikers aangepakt worden die terechte kritiek leveren. I'm sorry, maar met hoe sommige dieren erbij staan/liggen, is het niet raar dat mensen daar boos over worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:41

MyWishMax schreef:
Er is een tijdje geleden toch ook een topic geweest over zoiets? Dat ging dan over een voorbeeldfunctie van mods, maar mijn indruk is dat bokt zich niet gaat bemoeien met medische dingen. Het enige wat er gebeurd is dat er een groene balk komt dat TS niet verplicht is om te antwoorden of wat te doen met tips en later wordt het gesloten, omdat het toch uit de hand loopt en krijgen er mensen een OW of ban.

Ik denk niet dat bokt in zulke situaties preventief topics gaat sluiten, dan ga je de mond snoeren van TS. Sommige bokkers zullen topics blijven openen, ook al loopt het telkens uit de hand. Je kan ze niet verbieden een topic te openen. Daarnaast is er altijd veel gedoe om het modden. Waar trek je de grens tussen een topic sluiten waar nog niet veel aan de hand is, omdat er een vermoeden is dat het uit de hand gaat lopen? Of ga je achter de schermen in gesprek met de TS als dit vaker voorkomt met de vraag of dit wel zo handig is?

In dit topic was de grens dat ene bokker de dierenpolitie in had geschakeld. Toen ging het topic op slot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:44

Ik had het over het FZ topic, Cowgirl. Dus dat er een soortgelijk topic was over medische zaken en het beleid, of heb ik dat nu verkeerd onthouden? Mijn excuses dan.

Ik snap dat mensen boos worden, maar ik snap ook dat de mods gewoon de lijn aanhouden dat persoonlijke aanvallen niet mogen, ook al ben je boos.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:45

Je zou wel als regel kunnen opnemen dat je alleen een topic op MD mag openen als
- er al een DA en/of kliniek in het spel is
- of om een ervaring/verhaal te delen waar de afloop al van bekend is.
- en desnoods ook nog om je zenuwen te spuien terwijl je aan het wachten bent op de DA

Net zoals je alleen een huiswerktopic mag openen als je al het zoekwerk zelf al gedaan hebt maar nog wat extra informatie zoekt.

Dan voorkom je iig een hoop: "paard mankeert wat maar ik wil/mag (vanwege ouders/verzorgpaard)/kan (financieel) geen DA laten komen - topics" plus bijbehorende frustraties.

Ik klik die topics gewoon dubbel weg, dan zie ik ze niet meer. Erger ik me er in ieder geval ook niet aan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:46

MyWishMax schreef:

Zonder dat je het misschien bedoeld hebt, zet je bij mij een gedachtengang in werking over het samenkomen van ideaalbeelden, droombeelden, realiteit, daadkracht, intelligentie en zorgdwang.

Cowgirl, dat kwam ook doordat iemand dus de prive gegevens van die betreffende persoon had achterhaald, wat niet heel lastig is gezien haar bedrijf (?!).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:58

Ik was het eigenlijk niet met je eens, Ibbel, want ik dacht dat het vragen van bepaalde dingen best makkelijk kan zijn. Maar ik heb nog nooit een topic op medisch geopend als er niet al een DA bij was. Het was altijd extra informatie of opties vragen en dat vervolgens met DA overleggen. Op zich goede optie. Ik ben benieuwd wat het beheer en de mods daarvan vinden. Ik twijfel zelf nog of je het zo strak zou moeten stellen, want er zullen vast mensen zijn die denken dat iets niet zo ernstig is en juist door een tpic wel een DA laten komen. Niet iedereen heeft veel ervaring of ervaren paardenmensen in de kennissenkring.

Pipodipo, ik weet niet heel goed hoe je het bedoeld. Ik schrijf alleen op wat ik vaker langs zie komen als actie en dat ik de indruk heb dat het beheer dit niet nodig vindt om te veranderen. Ik geloof ook niet dat dat een oplossing is om het te veranderen, je kan mensen niet dwingen en zelfs als je boos bent zou je nog geen persoonlijke aanval moeten schrijven naar een ander. Maar iedereen is inderdaad anders, denkt anders over het houden van paarden en over wanneer er een DA bij moet komen en daar moet je je als internetforum eigenlijk niet mee willen bemoeien. Zelfs het op slot gooien omdat iemand niet zo handelt als de rest wil ter bescherming van de rest voordat het uit de hand loopt vind ik moeilijk. Dan snoer je iemand dus de mond omdat er niet zo ingegrepen wordt als de rest wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:00

Helemaal mee eens Mars .. Zo'n topics kom je regelmatig tegen en het is gewoon heel frustrerend als je als liefhebber alles voor je dieren over hebt maar duidelijk niet iedereen dat heeft.

Ibbel schreef:
Je zou wel als regel kunnen opnemen dat je alleen een topic op MD mag openen als
- er al een DA en/of kliniek in het spel is
- of om een ervaring/verhaal te delen waar de afloop al van bekend is.
- en desnoods ook nog om je zenuwen te spuien terwijl je aan het wachten bent op de DA

Net zoals je alleen een huiswerktopic mag openen als je al het zoekwerk zelf al gedaan hebt maar nog wat extra informatie zoekt.

Dan voorkom je iig een hoop: "paard mankeert wat maar ik wil/mag (vanwege ouders/verzorgpaard)/kan (financieel) geen DA laten komen - topics" plus bijbehorende frustraties.

Ik klik die topics gewoon dubbel weg, dan zie ik ze niet meer. Erger ik me er in ieder geval ook niet aan.

Dat vind ik op zich wel een goede .. Maar wat doe je dan als er een DA/Kliniek in het spel is maar deze in de ogen van anderen (die ook ervaring hebben met eventueel die aandoening) niet voldoende of goed werk doet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:00

Ik vind het een schande dat er geschermd wordt met sancties naar Bokkers die boos worden, en dat mensen die echt zwaar tekort komen in de zorg beschermd worden door slotjes als het heet wordt onder hun voeten.

Gelukkig zijn er onder die laatste groep die een stuk intelligentie missen en vrolijk beelden online gooien, zodat iedereen het kan zien en er meldingen gedaan worden waar nodig. Dàt zou de kracht van Bokt ook moeten zijn. Dàt is een community.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:01

Dat er op persoonlijke aanvallen gemod wordt, snap ik nog wel. Het dier is er niet bij geholpen als een anonieme persoon op het internet zijn/haar eigenaar uitscheldt.

Voor de rest is het inderdaad moeilijk om te bepalen welke actie een mod precies moet ondernemen. Mij staat een topic bij over een hond waarbij de behandelmethodes van de eigenaar ook bekritiseerd werden en dat ging er op een bepaald moment best wel heftig aan toe en het werd hier en daar best wel persoonlijk als zou de Bokker in kwestie niet het beste met de hond voor hebben. Het is al even geleden dus ik weet de precieze details niet, maar uiteindelijk is de hond er met het gekozen behandelplan wel bovenop gekomen.
Dus waar zou je op dat moment dan als mod tussenkomen als zijnde dierenwelzijn-inspecteur? En moet je dan achteraf excuses gaan geven wanneer blijkt dat je de situatie slecht ingeschat had?

Ik snap je vraag wel, Mars, en misschien moet er inderdaad 'iets' qua richtlijnen komen, maar ik vind het moeilijk om dat iets concreet te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:03

Gini, ik ben het met je eens. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:05

MyWishMax schreef:
Pipodipo, ik weet niet heel goed hoe je het bedoeld. Ik schrijf alleen op wat ik vaker langs zie komen als actie en dat ik de indruk heb dat het beheer dit niet nodig vindt om te veranderen. Ik geloof ook niet dat dat een oplossing is om het te veranderen, je kan mensen niet dwingen en zelfs als je boos bent zou je nog geen persoonlijke aanval moeten schrijven naar een ander. Maar iedereen is inderdaad anders, denkt anders over het houden van paarden en over wanneer er een DA bij moet komen en daar moet je je als internetforum eigenlijk niet mee willen bemoeien. Zelfs het op slot gooien omdat iemand niet zo handelt als de rest wil ter bescherming van de rest voordat het uit de hand loopt vind ik moeilijk. Dan snoer je iemand dus de mond omdat er niet zo ingegrepen wordt als de rest wil.

Met je eens. Als internetforum kan je je er niet mee bemoeien omdat je niet weet wat waar is en wat niet. Je kan zelfs geen beslissing nemen om iets wel/niet te laten staan op basis van de informatie die er wordt gegeven omdat dit forum al te vaak en te veel eens soort luidspreker is voor mensen met een bepaald ideaalbeeld over paardenhouden. In plaats van het uitwisselen van ervaringen en ideeen wordt het te vaak een potje veroordelen, zwart maken en mond snoeren.Dus zelfs als je mensen tegenkomt op het forum van wie blijkt dat ze niet de vermogens hebben om fatsoenlijik voor een paard te zorgen en jarenlang in de problemen zitten of van toestand naar toestand zwabberen, zelfs dan kan je niks doen. Ja, je kan ze aanmoedigen wat anders met hun tijd te gaan doen, maar hoe doe je dat effectief en zonder iemand te beledigen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:13

[***] schreef:
Dat vind ik op zich wel een goede .. Maar wat doe je dan als er een DA/Kliniek in het spel is maar deze in de ogen van anderen (die ook ervaring hebben met eventueel die aandoening) niet voldoende of goed werk doet?

Dat lijkt me geen probleem, die adviezen mogen natuurlijk prima gegeven worden. Wel zou je kunnen zeggen dat als die adviezen niet worden opgevolgd en het paard achteruit gaat, dat je dan als mods preventief het topic dichtgooit. Adviezen zijn dan gegeven, TS volgt ze niet op, en dat kan. Klaar.

Mensen die topics openen met "moet ik hier een DA voor laten komen" - tja, ik weet niet hoeveel nut dat heeft. De helft zegt: je kan best afwachten, de andere helft zegt: bij twijfel altijd bellen, dus in hoeverre iemand daar nu bij opschiet?
Als de regel wordt "geen topic zonder DA", kan je daar als bokt natuurlijk prima bij zetten: weet je nog niet of je een DA nodig hebt? Dan mag je nog steeds geen topic openen maar adviseren wij gewoon je DA te bellen om het daar aan te vragen. Die kan je dat het beste vertellen want die kent jou en je paard.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:15

Preventief sluiten of als mods dierenpolitie spelen ben ik ook niet voor. Maar een dergelijk topic kent een heel duidelijk verloop en ik vind dat je als modteam dan niet automatisch de gebruikers die geïrriteerd raken moet aanpakken of plompverloren met hulken moet gaan strooien. Het is niet redelijk te verwachten dat je gebruikers poeslief blijven als een dier hard achteruit holt maar TS alle adviezen in de wind slaat en het dier verstoken blijft van medische zorg. Dat is mijn hoofdpunt in dit hele verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:19

Iedereen heeft een andere mening of kijkt verzorgtechnisch of het nog kan. Wat betreft de dieren in kwestie die komen er meestal bekaaid van af.
Vaak denk ik ga naar een vet en zet je verhaal hier niet neer of anders gebruik je hersens niet emoties.
Persoonlijke aanvallen zijn vaak een gevolg van anders denken of voelen.
Ik hanteer een oude regel een paard is een vluchtdier en zal niet snel pijn laten zien.
Vind dat iets te ver gaan soms maar wij zijn alleen lezers en kunnen het niet zien wat er precies speelt.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:21

Volledig eens met je openings-en aanvullende posts Mars. De topics op MD volg ik graag om van te leren, maar bij dit soort zaken waarbij de topics van een TS vaak een vergelijkbaar verloop hebben, denk ik dat deze eerder door het mod-team gesignaleerd en behandeld moeten worden. Hoe dat dan precies moet verlopen, geen idee, maar de frustratie die dit oproept bij alle betrokken leden die regelmatig ook uitstraalt in hoe men elkaar in andere topics behandelt lijkt me ongewenst.

Uit zelfbescherming probeer ik soortgelijke topics niet door te gaan lezen, maar laten kan ik het uiteindelijk niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:22

Mars schreef:
Preventief sluiten of als mods dierenpolitie spelen ben ik ook niet voor. Maar een dergelijk topic kent een heel duidelijk verloop en ik vind dat je als modteam dan niet automatisch de gebruikers die geïrriteerd raken moet aanpakken of plompverloren met hulken moet gaan strooien. Het is niet redelijk te verwachten dat je gebruikers poeslief blijven als een dier hard achteruit holt maar TS alle adviezen in de wind slaat en het dier verstoken blijft van medische zorg. Dat is mijn hoofdpunt in dit hele verhaal.

Maar hier kom je op hetzelfde punt als in het topic over modereren op fake-news, wie zegt wat waar en waardevol is? Heel veel adviezen die voorbij komen zijn helaas volstrekt waardeloos en vinden hun nut alleen in de hogen van degene die ze verstrekt. Je kan als internetforum niet gaan beweren de waarheid in pacht te hebben en te sturen op welke informatie door wie geplaatst mag worden. Iedereen mag zijn mening geven, dat is nu eenmaal zo en het is aan de hulpbehoeftige om te bepalen wat wel of niet nodig is. Bovenaan blijft voor mij met stip staan dat je nooit weet of iets waar is. Heel veel topics worden ook geopend voor de fun, door mensen die het beschreven probleem dus helemaal niet hebben.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:23

Ik weet denk ik wel over welk topic dit hier gaat, onder andere.

Ik ben één van die bokkers die boos en gefrustreerd achter de laptop zit, omdat ik me kwaad maak over de ontbrekende zorgen naar dit dier toe.

Persoonlijke aanvallen mogen niet, daar ben ik het mee eens. Dat heb ik zelf ook niet proberen doen.
Maar wat moet je doen als je ziet dat het dier in kwestie er heel slecht aan doe is, en TS alle adviezen de wind in slaat?

Ik zeg ook niet dat je als TS-zijnde elk goedbedoeld advies maar klakkeloos moet aannemen. Maar als je een topic opent, en het duidelijk wordt dat de TS in kwestie het dier niet de zorgen geeft die het zou moeten krijgen, is het toch normaal dat bokkers hier boos om worden? Dat ze begaan zijn met het dier?

Paardnatuurlijk, paddock paradises, 24/7 buiten, in een kudde, geen ijzers, bitloos, kruiden, supplementen, ... We streven allemaal naar een paardvriendelijkere omgang dan pakweg 20 jaar geleden. Maar als het dan bij de basis al mis gaat, als TS weigert het dier deftig te laten onderzoeken en doet alsof er niks aan de hand is, en als je daar als bokker boos en verdrietig om wordt, krijg je naar je oren, wordt je al dan niet geband en wordt het topic op slot gegooid. Maar dat paard staat daar dus nog steeds doodziek te zijn...