Melding bokt onveilig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Melding bokt onveilig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 11:31

Deze melding wou ik even delen, deze krijg ik vanaf vandaag bij inloggen op Bokt
Afbeelding

Yv_

Re: Melding bokt onveilig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:37

Ik zou voor de zekerheid je wachtwoorden even veranderen. Collega en ik hadden dat toevallig een paar weken terug ook bij een aantal sites. Zij meteen haar ww's veranderd, ik vond het wel goed. Uiteindelijk kreeg ik op een avond superveel mailtjes, bleek dat mijn marktplaats-account gehacked was en er via mijn account heel veel reacties met raar telefoonnummer erbij verstuurd waren. Terwijl ik zelf echt nooit op marktplaats zit haha. Uiteindelijk alles toch maar veranderd en nu ook geen meldingen meer of mailtjes uit mijn naam enzo haha.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:47

Waarschijnlijk gebruik je op meerdere sites dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord. Die lekken nogal eens uit waardoor er voor alle sites waar je dat wachtwoord gebruikt een probleem ontstaat.

Even wachtwoord op Bokt (en andere sites) veranderen dus. Beter nog; een password manager gaan gebruiken :j
Laatst bijgewerkt door BartVB op 21-02-20 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: wachtwoord is niet met 'dt' :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 17:45

Klopt ja! Bedankt!
Ik moet echt gaan werken met een password manager ja, daar zit ik al langer tegenaan te hikken. Heb je misschien suggesties wat een goed en veilig programma daarvoor is? Alvast bedankt!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:14

Wat handig is/goed werkt hangt vooral af van welke apparaten/applicaties je gebruikt. Als het vrijwel alleen gaat om wachtwoorden in je browser en je gebruikt op alle apparaten dezelfde browser dan kan je prima de ingebouwde wachtwoordmanager gebruiken.

Verder heb ik niet echt een idee wat op dit moment de beste opties zijn. Jaren geleden 1Password geïnstalleerd, naderhand niet meer verder gekeken naar alternatieven.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:46

Ik heb dit op het moment ook maar dit heeft niets te maken met bokt maar meer dat 1 van mijn accounts aangemaakt voor een website (kan Albert Heijn zijn, kan Marktplaats zijn of waar je ooit dan ook maar een account voor hebt gemaakt) hetzelfde wachtwoord wachtwoord heeft en die is mogelijk niet meer veilig. Ik heb dat ook van Google zo'n melding gekregen dat ik 10 accounts heb waarvan ze willen dat ik nu mijn wachtwoord veranderen. Raad je aan ook dit te doen :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:49

BartVB schreef:
Wat handig is/goed werkt hangt vooral af van welke apparaten/applicaties je gebruikt. Als het vrijwel alleen gaat om wachtwoorden in je browser en je gebruikt op alle apparaten dezelfde browser dan kan je prima de ingebouwde wachtwoordmanager gebruiken.

Verder heb ik niet echt een idee wat op dit moment de beste opties zijn. Jaren geleden 1Password geïnstalleerd, naderhand niet meer verder gekeken naar alternatieven.

Ingebouwde wachtwoordmanager?
Ik gebruik ook voor bijna alles 1 wachtwoord, omdat ik het anders niet kan onthouden :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:06

Ik vraag me af, is zo'n paswoord manager niet te hacken?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:11

Ik kreeg ook zo'n melding, maar de wachtwoorden zijn gekoppeld aan mijn oude emailadres, waar ik niet meer bij kan. Ik heb ze dus maar verwijderd, ik neem aan dat dat ook voldoende is?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:13

Daar ben ik ook altijd huiverig voor inderdaad, dat ze zoiets kunnen hacken. Momenteel is mijn strategie dat ik een handjevol verschillende wachtwoorden heb, die ik afwissel, als er dan ergens eentje lekt dan heeft niemand toegang tot letterlijk al mijn accounts, maar als ik zo'n programma ervoor ga gebruiken en iemand weet dat te hacken dan heeft diegene meteen alle toegang

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:42

Telpeva schreef:
Daar ben ik ook altijd huiverig voor inderdaad, dat ze zoiets kunnen hacken. Momenteel is mijn strategie dat ik een handjevol verschillende wachtwoorden heb, die ik afwissel, als er dan ergens eentje lekt dan heeft niemand toegang tot letterlijk al mijn accounts, maar als ik zo'n programma ervoor ga gebruiken en iemand weet dat te hacken dan heeft diegene meteen alle toegang

Dit houdt mij ook tegen.
Ik heb voor bijna elke site een ander ww. Deze schrijf ik op in een boekje. Dit boekje staat in een ander boek in de boekenkast. Maar de meeste ken ik ondertussen aardig uit mijn hoofd. Het blijft toch wel eens hangen :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:19

Het belangrijkste is dat je geen wachtwoorden hergebruikt. Er wordt nu namelijk uitdrukkelijk geprobeerd op welke sites men allemaal in kan loggen met bekende username/password combinaties. Dus criminelen wisselen de lijst uit van een gehackte site, en proberen die combinaties dan ook uit op andere sites. Meestal zijn dat grote sites (PayPal bv, daar valt wat te halen), maar het is ook op Tweakers al een keer misbruikt voor oplichting, via oude en betrouwbaar lijkende accounts.

Hoe je die verschillende wachtwoorden uit elkaar houdt is dan een beetje de vraag. Een boekje kan, je browser kan, en een wachtwoordmanager kan, en ze zijn allemaal niet perfect maar wel allemaal stukken beter dan je wachtwoord hergebruiken.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:53

Wat Shadow0 zegt :j

Handige site om te checken of je wachtwoord ergens is uitgelekt:
https://haveibeenpwned.com/

Bijzonder grote kans dat dat het geval is als je overal hetzelfde wachtwoord gebruikt.

Passwordmanager is natuurlijk ook te hacken. Maar in mijn geval staan de wachtwoorden lokaal (op telefoon, tabel en laptop) en om dat te synchroniseren staan ze versleuteld op een Dropbox. Wachtwoord dat ik gebruik voor mijn wachtwoordmanager is een heel (heel) stuk sterker dan wat ik ooit voor b.v. Marktplaats zou gebruiken.

Andere tip; langere wachtwoorden zijn beter. Vreemde tekens (!@#$% etc) gebruiken helpt minder dan een extra woord en een extra woord is veel makkelijker te onthouden. Dus eigenlijk liever een 'wachtzin' dan een 'wachtwoord'.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 13:15

Heb ik inderdaad ook, hele zinnen inclusief hoofdletters en tekens :D

Bedankt voor jullie tips, ik had er verder niet op gereageerd nog maar ik ben nu steeds wachtwoorden aan het veranderen zodra ik weer plaatsen bedenk waar ik een account heb. Echt dom achteraf maar dit wachtwoord gebruikte ik op best veel plaatsen, juist omdat deze zo makkelijk was om te onthouden. Kortom gewoon gemakzucht, waar ik nu dus extra werk aan heb _O-

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:32

BartVB schreef:
Wat Shadow0 zegt :j

Handige site om te checken of je wachtwoord ergens is uitgelekt:
https://haveibeenpwned.com/

BDGSHD^*E^#&*$ :x :x :x
Uitgelekt via zynga.....

Kan nu ook een rondje ww wijzigen doen.

Thanks voor de site

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:55

Thanks voor de link, ook hier 1 adres. Door fitnesspal nota bene. Maar dit is al vrij oud en ondertussen mijn wachtwoord van dat mailadres al gewijzigd. Moet je het dan weer gaan wijzigen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:38

Dank je voor de site. Hier geen pagina's gevonden en dus goed nieuws.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:48

Nou nog gekker. Mijn mailadres stond erbij bij Linkdin maar ik heb helemaal geen Linkdin. Maar ben naar Linkdin gegaan en wachtwoord vergeten gedaan en toen kreeg ik een pin toegestuurd en daarmee kon ik inloggen. Wachtwoord veranderd en daarmee kon ik het account ook weer sluiten. Raar. Zou iemand anders dat voor mij aangemaakt kunnen hebben ooit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:52

neetoch schreef:
Thanks voor de link, ook hier 1 adres. Door fitnesspal nota bene. Maar dit is al vrij oud en ondertussen mijn wachtwoord van dat mailadres al gewijzigd. Moet je het dan weer gaan wijzigen?

Ik ook via myfitnesspal, en ik heb geen idee meer wat mijn wachtwoord daar was.... Irritant :
Ook klote dat ze nu mijn emailadres hebben. Ik ben best wel terughoudend met het geven daarvan en accounts aanmaken.
Ik weet eigenlijk niet wat ik nu kan doen.

Suzanne F. schreef:
Nou nog gekker. Mijn mailadres stond erbij bij Linkdin maar ik heb helemaal geen Linkdin. Maar ben naar Linkdin gegaan en wachtwoord vergeten gedaan en toen kreeg ik een pin toegestuurd en daarmee kon ik inloggen. Wachtwoord veranderd en daarmee kon ik het account ook weer sluiten. Raar. Zou iemand anders dat voor mij aangemaakt kunnen hebben ooit?

Kan het niet zo zijn dat je vergeten bent dat je ooit een account heb aangemaakt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:18

Nee want ik heb helemaal geen social media. Ik denk dat iemand jaren geleden iets wilde uithalen en mij heeft aangemeld voor Linkdin. Ik heb wel een tijd mails gehad maar dacht dat het spam was. Ik heb het toen geblokt ofzo. Maar ik heb het zelf niet aangemaakt en dat wachtwoord is dus ook geen interessante voor mij. Maar goed maakt niet uit. Ik heb via wachtwoord vergeten ingelogd en mijn account verwijderd. Stond ook verder niks in ofzo qua info. Hoop dat het nu klaar is.