Voorbeeldfunctie mods

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Voorbeeldfunctie mods

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:03

Nav een gesloten topic: in hoeverre heeft een mod een voorbeeldfunctie op bokt? En dan bedoel ik niet qua postblgedrag, maar ook qua omgang met en verzorging van paarden.

Bokt draagt als paardenforum dierenwelzijn hoog in het vaandel. Filmpjes over dierenleed bvb mogen niet geplaatst worden.

Maar wat als een aantal gebruikers vindt dat een mod dit blijkbaar niet als waarde heeft? Heeft die persoon dan nog geloofwaardigheid om te modereren? Staat dit echt los van modereren of niet of hoe ver moet het gaan?

Benieuwd naar de reacties!

Kinke

Re: Voorbeeldfunctie mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:06

Ik vind het onzin. Wat weten we nou eigenlijk van de mods? Voor hetzelfde geld rossen ze bij wijze van spreken iedere dag hun paard af, slaan hun partner in elkaar, jatten in de winkel etc.etc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:08

En als die mod dan een topic plaatst van het rijden waar duidelijk is dat het echt dieronvriendelijk is bvb? Mag zo iemand voor jou dan mod zijn?

Voor mij gaat dat toch niet samen. Als onderdeel van het team hoor je de waarden van het forum uit te dragen vind ik.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:08

Ik vind wel dat mods een voorbeeld functie hebben. Vooral op een paarden forum.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:09

ik vind dat een mod volgens de regels van Bokt moet modereren, niet meer en niet minder.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:12

Wat Kinke zegt. Een mod is niet een rolmodel, geen docent, geen ouder, geen weet ik wat waar je in die zin naar op zou moeten kijken. Een mod is gewoon net als elk ander een gebruiker, maar dan met modereren als extra taak erbij, wat hem of haar een aantal extra bevoegdheden geeft op bokt en op het vlak van de forumregels een zekere autoriteit, maar die bevoegdheden en autoriteit zijn niet op het vlak van de paarden(sport).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:12

Ik vind dat een mod een voorbeeld functie heeft en op het moment dat hij of zij iets plaats over eigen dieren die er niet goed aan toe zijn, dat moderator zijn dan niet de juiste functie is. Evenals bij kindermishandeling of wat dan ook.

Andere kleurtjes vallen mij altijd op en daarom vind ik dat zij niet negatief op horen te vallen. Dat wat over het algemeen maatschappelijk niet aanvaard is, hoort een voorbeeldfunctie ook niet te doen/delen. En 'gewone' bokkers natuurlijk ook niet. Ik snap dat het moeilijk is om er iets tegen te doen. Je kan moeilijk iemand bannen om zoals hierboven genoemd werd, zeer onvriendelijke rijfoto's, maar zo iemand hoeft voor mij ook niets extra's te doen voor het forum waar ik lid van ben, dus moderaten.

Misschien moet ik dit niet zo zeggen, maar ik probeer hiermee mijn gevoel duidelijk te maken:

Een politie agent hoort niet privé te hard te rijden, zijn kind te mishandelen of zijn hond uit te hongeren.

De politie agenten hier: de moderators, zelfde verhaal.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:15

Kinke schreef:
Ik vind het onzin. Wat weten we nou eigenlijk van de mods? Voor hetzelfde geld rossen ze bij wijze van spreken iedere dag hun paard af, slaan hun partner in elkaar, jatten in de winkel etc.etc.

Dat klopt,we weten van de meeste bokkers niet wat ze privé doen. Toch ben ik er van overtuigd dat als iemand hier een topic plaatst dat hij of zij vandaag even lekker een parfum heeft gestolen bij de Douglas, dat er geen bokker is die dat toejuicht. Iedereen zal er tegenin gaan.

Ik kan me zo'n topic herinneren, waarin zoiets verteld werd. Werd echt niet positief op gereageerd. En ik denk dat als diegene mod was geweest dat dezelfde discussie tevoorschijn was gekomen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:15

Sluit me bij Kinke aan. Wees blij dat er mensen zijn die tijd in dit forum steken. Volgens mij is dit nog altijd een gratis forum. Mods zijn mensen, ze zijn niet onpartijdig net als in de echte grote wereld. Zodra je de mod in een topic niet prettig vind kan je toch dat topic verlaten.

Ah is n.a.v. het gesloten topic. Is het de bedoeling dan dat jullie hier nu je verontwaardiging gaan spuien. Want ik heb niet het gevoel dat dit een topic wordt over algemeen, maar dat er steeds over dat topic gaat gesproken worden. Vermoeiend.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 04-02-20 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:17

Dinopino schreef:
Sluit me bij Kinke aan. Wees blij dat er mensen zijn die tijd in dit forum steken. Volgens mij is dit nog altijd een gratis forum. Mods zijn mensen, ze zijn niet onpartijdig net als in de echte grote wereld. Zodra je de mod in een topic niet prettig vind kan je toch dat topic verlaten.

Hier sluit ik me bij aan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:17

Zo zie ik het ook Zorro. Als ik voor een bedrijf werk of vrijwillig, moet ik ook passen bij de waarden van dat bedrijf. Ik zie zelf niet in waarom dat bij bokt anders zou zijn.

Ik snap wel dat mensen vinden dat het los staat van elkaar. Maar zelf vind ik een mod die niet goed met paarden omgaat, geen plek hebben in het team en ik zal diens modereren dan ook moeilijker serieus nemen. Ook al zijn modereren en voor je paarden zorgen twee verschillende dingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:18

zorro schreef:
Dat klopt,we weten van de meeste bokkers niet wat ze privé doen. Toch ben ik er van overtuigd dat als iemand hier een topic plaatst dat hij of zij vandaag even lekker een parfum heeft gestolen bij de Douglas, dat er geen bokker is die dat toejuicht. Iedereen zal er tegenin gaan.

Ik kan me zo'n topic herinneren, waarin zoiets verteld werd. Werd echt niet positief op gereageerd. En ik denk dat als diegene mod was geweest dat dezelfde discussie tevoorschijn was gekomen.

Dat vind jij, mij maakt het helemaal niks uit of het een mod betreft, of de koningin of de paus of de buurman. Maar misschien ben ik er te nuchter voor, ik kijk ook totaal niet op tegen een mod, en ik weet ook helemaal niet wie er allemaal mod zijn, interesseert me helemaal niks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:20

poes schreef:
Zo zie ik het ook Zorro. Als ik voor een bedrijf werk of vrijwillig, moet ik ook passen bij de waarden van dat bedrijf. Ik zie zelf niet in waarom dat bij bokt anders zou zijn.

Ik snap wel dat mensen vinden dat het los staat van elkaar. Maar zelf vind ik een mod die niet goed met paarden omgaat, geen plek hebben in het team en ik zal diens modereren dan ook moeilijker serieus nemen. Ook al zijn modereren en voor je paarden zorgen twee verschillende dingen.

Het gaat een bedrijf verder ook niks aan wat ik privé doe. En Bokt is maar een internet forum, letters op een scherm, geen personen waar je echt tegenover zit en een gesprek mee voert.

capopjekop

Het is een lastige vraag. Als iemand zijn dieren mishandelt of uithongert dan heb je een duidelijke casus in handen en dan zeg ik ja zo iemand moet geen mod zijn op een paardenforum. Maar in dit geval gaat het over iemand die in de ogen van de meeste reageerders haar dier niet de juiste zorg geeft (maar dus wel een kliniek heeft bezocht. Zorg wordt dus niet onthouden). Daar kun je over discussiëren. Wie beslist of het in dit geval dierenmishandeling is? Dat is een ethische kwestie en dat kan voor iedereen anders liggen.

Dinopino

Poes wees dan ook zo eerlijk om te zeggen dat je dit topic hebt geopend om je verontwaardiging over een moderator te spuien. Wie wordt hier nu vrolijker van en of beter. Bah wat een negativiteit om een persoon.
Vroeger heette dat pesten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:22

Wees blij dat dit forum nog gewoon gemodereerd wordt door betrokken forummers ipv dat er niet betrokken stagiars worden aangetrokken die banketstaaf bannen omdat ze geen flauw idee hebben van wat de intentie is van een discussie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:22

Ik ben het met je eens, maar dat wist je al.

Misschien zegt het niets over hun functioneren als mod. Maar je ziet die groene naam, je ziet wie het schrijft, je ziet dat diegene mod is. Mod's moeten er geloof ik op letten hoe ze reageeen hier op bokt, daar worden ze geloof ik ook op uitgezochf. Mijn inziens hoort dierenwelzijn daar ook onder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:23

Maar indien betreffende mod door dit topic/manier van doen geen mod meer mag zijn, dan betekent dat toch ook dat alle andere mods ook doorgelicht moeten worden over hun privé leven, of alles wel volgens de 'normen en waarden' van Bokt gaat? Ik bedoel...gelijke monniken, gelijke kappen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:24

Kinke schreef:
Dat vind jij, mij maakt het helemaal niks uit of het een mod betreft, of de koningin of de paus of de buurman. Maar misschien ben ik er te nuchter voor, ik kijk ook totaal niet op tegen een mod, en ik weet ook helemaal niet wie er allemaal mod zijn, interesseert me helemaal niks.

Dat mag ook :) dit is een discussie hé, waarin iedereen mag/kan zeggen hoe hij of zij er over denkt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:25

Maar waar trekken jullie de grens dan? We zijn allemaal mensen en we maken allemaal wel eens foute keuzes. Niemand is perfect.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 23:25

Dinopino: Ik zeg ook eerlijk dat dit over een bepaald topic gaat en ik ben wel benieuwd of hier al over nagedacht is of als dit soort dingen in het team besproken worden. Ik heb de moderator zelf dit ook gemeld in het topic zelf.

Capopjekop: ik merk dat ik het zelf ook moeilijk vind om te zeggen vanaf welk punt het genoeg is zeg maar :j het is idd een ethische kwestie maar hier was duidelijk dat erg veel bokkers het niet meer ok vonden.

Kinke: ok dan hebben wij een andere mening. Zelf werk ik enkel voor bedrijven wiens waarden bij mij passen en ik zoek dit ook bij medewerkers. Verder is bokt voor mij meer dan een forum, het verhaal over het paard en de beelden zijn echt (uiteraard wel incompleet maar dat is irl ook altijd) dus daar ben ik niet akkoord.
Laatst bijgewerkt door poes op 04-02-20 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:26

Kinke schreef:
Maar indien betreffende mod door dit topic/manier van doen geen mod meer mag zijn, dan betekent dat toch ook dat alle andere mods ook doorgelicht moeten worden over hun privé leven, of alles wel volgens de 'normen en waarden' van Bokt gaat? Ik bedoel...gelijke monniken, gelijke kappen.

Dat gaat natuurlijk niet. Als het bekend wordt vind ik dat het bokt beheer hier iets aan moet doen. Maar iets zoeken wat er misschien niet is lijkt me dan weer wel wat ver gaan (dus iedere mod doorlichten lijkt me onnodig)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:27

Je zou ook de mods onder een algemene modnick kunnen laten modereren zodat ze met hun eigen nicks dezelfde vrijheden hebben als de gewone forummers.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:28

Voor mij staat dit compleet los van elkaar. Wij hebben allemaal paarden (tenminste het grootste deel) en soms loop je tegen dingen aan waar je even over wilt praten, van je af wilt schrijven, en mss een tip zo hier en daar opvangen.

Wat iemand dan met die tips/oplossingen doet is aan die persoon. Maar er is never niet nooit een verplichting voor iemand om ook die tips op te volgen. Niemand kan iemand opleggen hoe zijn leven in te delen/hoe voor zijn-haar paard te zorgen/of wat wel of niet moet. NIEMAND!!!!

Dat is voor mij dus 0,0 reden om iemand dan maar als ongeschikt voor een vrijwilligersfunctie af te schrijven. Dat iemand anders omgaat met een "probleem"/ "ervaring" dan jij zou willen is jou probleem niet die van het forum. En imo al helemaal geen reden om iemand dan uit functie te zetten. We hebben het hier over het modereren op een internetforum niet over een stalhouder die over iemands paarden moet waken/verzorgen. Ja het forum gaat over paarden, maar ze modereren over de opgestelde regels van het forum niet over hoe iedereen met zijn-haar paard om moet gaan.
Daarbij dat is voor iedereen hoe dan ook anders. Wat de ene perfect vindt, vindt een ander helemaal niks. Zo ook bij omgang van/het houden van enz enz. Die lijst is gigantisch lang.

En waarom zou een mod alles moeten weten, nooit vragen mogen stellen, en perfect moeten zijn/ in ieders ogen perfect met hun paard om moeten gaan (iets wat al helemaal niet eens mogelijk is). Ook een Mod is een mens. Een mens met vragen, met frustraties, met wensen, met vul maar in.

Ik ben blij dat de Mods nog de lef hebben hier een topic met vragen te stellen. Want volgens jullie bokkers zou dat dus niet kunnen. Zouden ze alle opgegeven tips op MOETEN volgen, en wee o wee ze doen het niet, dan worden ze dubbel afgebrand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:29

Citaat:
Wat iemand dan met die tips/oplossingen doet is aan die persoon. Maar er is never niet nooit een verplichting voor iemand om ook die tips op te volgen. Niemand kan iemand opleggen hoe zijn leven in te delen/hoe voor zijn-haar paard te zorgen/of wat wel of niet moet. NIEMAND!!!!

Jawel, de dierembescherming.