Vanavond is van ongeveer kwart voor zeven tot acht Bokt.nl onbereikbaar geweest. Na wat zoeken leek het erop dat dit een probleem was met de stroomvoorziening in onze kast in het datacenter van XS4ALL waar de servers hangen.
Een medewerker van XS4ALL is zo vriendelijk geweest om een kijkje te nemen en bij de servers aangekomen bleek dat een powerswitch (waarmee we op afstand servers aan en uit kunnen zetten) Arion en Sleipnir op eigen houtje had uitgezet. Deze switch krijg nu voor straf geen voeding meer, de servers krijgen nu direct stroom via het net.
Alles zou het nu weer moeten doen. De powerswitch blijft er tussenuit, tegenwoordig hebben we ook andere manieren (IPMI) om de servers in- en uit te schakelen. Ook hier blijkt weer dat ieder element in een keten toch weer een potentiële zwakke plek is...
Excuses voor het ongemak! De andere powerswitch in het rack wordt op korte termijn preventief verwijderd om grappen als dit te voorkomen. En heel veel dank van mij aan de supermensen van XS4ALL! Weekendje aan het logeren, vanavond op en neer naar een datacenter in Amsterdam stond niet hoog op mijn wensenlijst.
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 25-01-20 21:06
Dank voor je uitleg Bart... Dit zijn inderdaad niet de leukste "geintjes" die je kunt hebben... Blij dat het meeviel met de problemen.
En ik kan me voorstellen dat jij niet op een tripje Amsterdam en terug zit te wachten.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 25-01-20 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt