Speculeren op Bokt

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Speculeren op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 15:11

Ik lees vaak topics mee en zeker in nieuwswaardige items zie ik dat mensen nog wel eens gaan bedenken wat er gebeurd zou kunnen zijn. Offline hoor ik dit ook vaak, bijvoorbeeld collega’s die een gebeurtenis bespreken en gissen naar de reden. Maar op Bokt is iedereen super fel tegen speculeren. Dat mag namelijk niet.
Nu heb ik er zelf niet een sterke mening over, het stoort me eigenlijk niet en het maakt me ook niet uit als het niet mag. Zelf reageer ik zelden in zulke topics. Maar ik heb echt nog nooit in real-life horen zeggen dat er niet gespeculeerd mag worden. Wat vinden mensen zo erg aan gissen naar de waarheid? Het is denk ik soms ook een manier om om te gaan met de realiteit. Het kan misschien als respectloos gezien worden, maar ik vind dit niet altijd het geval. Ik vind het eerder iets menselijks. Mensen zijn geschokt, wat zou er gebeurd (kunnen) zijn?

Ben zo benieuwd wat men hiervan vindt, want ik zie dit ook niet op andere fora gecorrigeerd worden. Nogmaals, het is niet iets wat mij erg aan het hart gaat ofzo, het valt me alleen steeds meer op dat het geroepen wordt.

WithinYuuri

Re: Speculeren op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:42

Ik denk dat er vooral een verschil zit in speculeren in de vorm ‘misschien zou dit gebeurd kunnen zijn’ en in de vorm ‘dit is vast wat er is gebeurd’. Dat laatste gebeurt wel vaak en kan wel schadelijk zijn, mensen nemen dan snel aan dat dit ook echt gebeurd is en voor je het weet gelooft iedereen dat het ook daadwerkelijk zo gebeurd is terwijl dit natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. De eerste manier is een stuk voorzichtiger en brengt duidelijk naar voren dat het een gedachte van jezelf is en zeker niet iets wat je als feit lijkt te plaatsen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:44

Ceffyl schreef:
Ik lees vaak topics mee en zeker in nieuwswaardige items zie ik dat mensen nog wel eens gaan bedenken wat er gebeurd zou kunnen zijn. Offline hoor ik dit ook vaak, bijvoorbeeld collega’s die een gebeurtenis bespreken en gissen naar de reden. Maar op Bokt is iedereen super fel tegen speculeren. Dat mag namelijk niet.
Nu heb ik er zelf niet een sterke mening over, het stoort me eigenlijk niet en het maakt me ook niet uit als het niet mag. Zelf reageer ik zelden in zulke topics. Maar ik heb echt nog nooit in real-life horen zeggen dat er niet gespeculeerd mag worden. Wat vinden mensen zo erg aan gissen naar de waarheid? Het is denk ik soms ook een manier om om te gaan met de realiteit. Het kan misschien als respectloos gezien worden, maar ik vind dit niet altijd het geval. Ik vind het eerder iets menselijks. Mensen zijn geschokt, wat zou er gebeurd (kunnen) zijn?

Ben zo benieuwd wat men hiervan vindt, want ik zie dit ook niet op andere fora gecorrigeerd worden. Nogmaals, het is niet iets wat mij erg aan het hart gaat ofzo, het valt me alleen steeds meer op dat het geroepen wordt.

Niet? Ik hoor of zeg dat wel hoor, niet dat het niet letterlijk niet mag maar wel dat het duidelijk moet zijn dat het speculaties zijn en je het nou eenmaal niet weet en je dus geen conclusies kunt trekken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:51

Ik denk dat het probleem is dat het soms gevoelige onderwerpen zijn. Verhalen krijgen heel snel zo een eigen leven en je weet niet waar een verhaal belandt.
Je zou via via maar te horen krijgen dat *insert erg verhaal* terwijl het niet zo is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:55

Mensen kunnen niet lezen en de speculatie van de 1 wordt als waarheid aangenomen door de ander, waar op verder wordt geborduurd.

Ik ben er sowieso tegen, online en offline. :')

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:00

Ik denk dat het verschil tussen internet en real life is dat het op internet het vast staat en iedereen kan het lezen, kopiëren, verspreiden, enz. Wanneer je gewoon met iemand in real life aan het speculeren bent luistert als het goed is geen hele grote groep mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:09

Nirvana_ schreef:
Mensen kunnen niet lezen en de speculatie van de 1 wordt als waarheid aangenomen door de ander, waar op verder wordt geborduurd.

Ik ben er sowieso tegen, online en offline. :')

Je weet dat je het nu zelf ook doet? :+ :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:11

Er zit inderdaad een groot verschil in de manier waarop iets besproken wordt.
Ook is internet anders dan IRL: woorden worden uitgesproken en verdwijnen (en komen vaak niet terecht bij de betrokkenen) terwijl dat op internet anders is. Het blijft staan en het kan mensen schaden. Dat is ook de reden dat we het niet toestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:17

Ik vind het een vage regel. Wat is speculeren? Als ik zeg dat God de wereld heeft geschapen speculeer ik al. En als ik zeg dat het morgen gaat regenen ook.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:19

Klopt, maar daar dupeer je niemand mee en dat maakt wel een verschil. Als je zegt dat morgen de zon gaat schijnen dan speculeer je ook maar daar wordt ook niemand op een negatieve manier mee geraakt. Je moet het dus niet al te letterlijk nemen maar meer in die context zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:25

Maar het beste is dat deze vingerwijzende anti-speculatie bokkers vervolgens dan om een "bronvermelding" vragen, waarbij letterlijk elke link van het internet volstaat om de gemoederen te bedaren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:30

Oscar schreef:
Klopt, maar daar dupeer je niemand mee en dat maakt wel een verschil. Als je zegt dat morgen de zon gaat schijnen dan speculeer je ook maar daar wordt ook niemand op een negatieve manier mee geraakt. Je moet het dus niet al te letterlijk nemen maar meer in die context zien.

En daar wordt het vaag. Mag ik zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat Hazes Bridget heeft gedaan in het flessenhok op het huwelijksfeestje van Patty? Mag ik zeggen dat ik Trump een gevaarlijke narcist met enge plannen vindt? Mag ik het schrijven als ik denk dat ruiter x doping heeft gebruikt op de olympische spelen? Het voldoet allemaal aan jouw definitie van 'speculeren' als ik het goed begrijp. Zodra je het allemaal 'in context' moet gaan zien wordt het enorm vaag en vooral ook erg subjectief. Welke context? Hoe?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:35

Vooropgesteld: je mag denken en vinden wat je wilt, dat staat allemaal vrij in ons land :)
We willen alleen niet dat onze site vol komt te staan met zaken die anderen schade kunnen berokkenen doordat iemand zo nodig iets moet roepen terwijl ie het niet zeker weet. We zijn gelukkig geen rechtbank en onze regels zijn ook niet als 'wetboek' opgesteld. Vaak doet logisch nadenken, en dan vooral met het hoe en waarom in gedachten, al wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:59

Oscar schreef:
Vooropgesteld: je mag denken en vinden wat je wilt, dat staat allemaal vrij in ons land :)
We willen alleen niet dat onze site vol komt te staan met zaken die anderen schade kunnen berokkenen doordat iemand zo nodig iets moet roepen terwijl ie het niet zeker weet. We zijn gelukkig geen rechtbank en onze regels zijn ook niet als 'wetboek' opgesteld. Vaak doet logisch nadenken, en dan vooral met het hoe en waarom in gedachten, al wonderen.

Ik snap ook wel dat Bokt geen digitale schandpaal moet worden. Dat is het punt niet.

Mods halen gewoon sneller iets weg onder het motto 'speculeren' als ze het er zelf niet mee eens zijn. Want dan valt het ze op. En omgekeerd: als ze het er wel mee eens zijn blijven dingen gewoon staan, hoe speculatief ook.

Misschien geldt dat "met hoe en waarom" in gedachten houden wel net zo hard voor mods dan?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:14

Uiteraard.
Als je het idee hebt dat er niet objectief (genoeg) gemodereerd wordt dan mag je altijd contact zoeken met de mods of met een hoofdmod en om uitleg vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:29

Oscar schreef:
Uiteraard.
Als je het idee hebt dat er niet objectief (genoeg) gemodereerd wordt dan mag je altijd contact zoeken met de mods of met een hoofdmod en om uitleg vragen.

Ik heb het meegemaakt: een tekst waar werkelijk niks speculatiefs aan te vinden was, gewoon opeens weggemodereerd, omdat *waarschuwing, hier volgt speculatie* mijn mening niet in het straatje van de betreffende mod paste.
En wat doe je dan? De tekst is weg. Ik sla niet alles op wat ik schrijf. Waar moet je het nog over hebben dan?

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:03

Ook in RL zeggen mensen dat je niet moet speculeren hoor. Of in ieder geval in mijn omgeving. En op het internet kom je in contact met mensen uit verschillende omgevingen, dus ook degene die komen uit een omgeving waar je er gewoon iets van zegt, waardoor het voor mensen die in een omgeving wonen waar dat niet zo'n probleem is overkomt alsof het alleen op het internet gebeurd.
Daarbij denk ik ook dat in RL misschien meerdere mensen dénken van 'Goh, hou nu maar op met dat gespeculeer' maar er niks van zeggen, terwijl mensen op het internet toch sneller geneigd zijn om dit ook werkelijk uit te spreken. En in RL zie je ook dat personen die veel negatief speculeren niet altijd als prettigste personen in de omgang worden gezien.

Er zit ook een verschil in speculatie alsin: 'Ongeluk gebeurd. Ruiter bewusteloos. Maar we hebben hele capabele artsen, en tegenwoordig is er veel mogelijk in de medische wereld, dus ik denk dat ze er bovenop kan komen! Ik duim in ieder geval mee. Veel sterkte!'
en
'Ongeluk gebeurd met paard en ruiter. Ruiter is bewusteloos. Tsja, waarschijnlijk droeg ze geen cap, heeft ze nu flinke hersenschade, en daar ondervindt ze nu de gevolgen van'

En ik vind het meer dan logisch dat het 2e voorbeeld niet is toegestaan. Voor je het weet heb je een hele groep mensen die verspreiden dat het vast de schuld van de ruiter was. Als die ruiter dat even later terugleest kan dat heel kwetsend zijn.

Nu zie ik het op bokt meestal niet zó extreem terug, gelukkig maar, maar alsnog vind ik wel dat sommige bokkers snel negatief zijn en snel en vaak overgaan op negatieve speculatie, in mindere mate. Het is dan 'een vaag verhaal' en 'het zal wel zo gebeurd zijn' En ik snap echt wel waarom dat niet mag.
Nu ben ik niet iemand die actief op bokt-topics reageert. Ik lees vooral dingen door, maar ik lees niet alles en weet dus ook niet of elk geval van speculatie verwijderen terecht is. Maar over het algemeen is negatief speculeren echt niet zo geaccepteerd als je misschien zou denken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:18

Mooie argumenten, zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken. Ik zie gewoon de opmerking vaak, niet alleen vanuit de mods, maar ook vanuit gebruikers die al heel snel “Niet speculeren!” roepen. En omdat het iets is waar ik me niet echt aan stoor vond ik dat wel opvallend. Maar waarschijnlijk stoor ik me er niet aan omdat het ook niet veel gebeurd :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:21

Mooie uitleg inderdaad :)

Bovendien speelt er ook altijd nog een juridisch aspect. We hebben als platform een bepaalde verantwoordelijkheid en willen daarbij niet telkens op het randje balanceren want dat kost veel tijd en geld aan juridische krachten.

Safina, als je het aangepaste bericht nog terug kunt vinden dan mag je contact zoeken met de mods, dan kijken zij of het originele bericht nog te achterhalen is en of er nog iets nuttigs over te zeggen valt. Geen garanties maar proberen kan altijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:29

Oscar schreef:
Safina, als je het aangepaste bericht nog terug kunt vinden dan mag je contact zoeken met de mods, dan kijken zij of het originele bericht nog te achterhalen is en of er nog iets nuttigs over te zeggen valt. Geen garanties maar proberen kan altijd :)

Thanks! Zal ik een volgende keer doen. Het is alweer zo'n poos geleden, waarschijnlijk is de betreffende mod niet eens mod meer....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:47

Oscar schreef:
Er zit inderdaad een groot verschil in de manier waarop iets besproken wordt.
Ook is internet anders dan IRL: woorden worden uitgesproken en verdwijnen (en komen vaak niet terecht bij de betrokkenen) terwijl dat op internet anders is. Het blijft staan en het kan mensen schaden. Dat is ook de reden dat we het niet toestaan.

En gezien de meeste providers de gegevens van hun klanten niet verstrekken zal het juridisch gezien bij Bokt worden neergelegd en kost het Bokt heel misschien eventueel wel geld?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:11

Bij auto ongelukken gebeurt het ook vaak. “Zal wel op z’n telefoon gezeten hebben” of “die heeft vast veel te hard gereden”. Maar je weet het niet. Stel dat het jouw geliefde is, die niet goed is geworden, of er liep een hert op de weg. En je hoort zulke verhalen. Dat is echt heel naar hoor.
Mensen willen graag verklaringen overal voor, dat helpt ons dingen te begrijpen en verwerken. Maar op het moment dat het als waarheid geschreven staat, is het echt wel anders dan wanneer iemand zegt “misschien is dit wel gebeurt”.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:05

Janine1990 schreef:
En gezien de meeste providers de gegevens van hun klanten niet verstrekken zal het juridisch gezien bij Bokt worden neergelegd en kost het Bokt heel misschien eventueel wel geld?

Klopt :j
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde in mijn vorige post over het juridisch aspect.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:10

Er is een verschil tussen 'zou er misschien dat of dat gebeurd zijn' en 'oh dat is vast weer zo'n geval van ...etc. '

Speculeren en aannames doen.