Commentaar op commentaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:01

Janine1990 dit is echt een extreem voorbeeld dat ik hier geeneens op ga reageren. Maar heel weinig bokkers zullen dit doen. Laat staan dat een instructeur daar niets van zal zeggen.

In het normale kan je vind ik best “geen commentaar” accepteren.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:05

Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat ik een tip sowieso iets anders vindt dan echt commentaar geven. Daarbij: je mag best je eigen regels samenstellen voor het aanmaken van een topic, want jij bent degene die hem maakt. Dat vind ik dus sowieso nergens op slaan Als iemand in het opstartbericht aangeeft dat diegene geen tips of commentaar wilt krijgen op de gemaakte foto's, doe dit dan gewoon niet. Als je het namelijk gewoon niet doet ontstaat er dus ook geen ruzie. Maar kennelijk is dat voor bepaalde mensen te moeilijk of zo?

Nee hoor, niet te moeilijk.

Het is heel simpel zelfs: dit is wat er in de Header van RIJ-ITP staat:
Citaat:
Richtlijnen
    We willen dat iedereen de mogelijkheid heeft om z'n foto's met de rest van Bokt te delen. Daarom vragen we je om als richtlijn aan te houden niet vaker dan één keer per week foto's op dit forum te zetten. Eventueel kan je je topic updaten met foto's, maar zorg dat je niet meer dan 15 foto's per pagina plaatst.

    Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aan de eigenaar van de paarden. Houd er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.

    Het is op RIJ-ITP toegestaan om rijtechnisch commentaar te geven, maar houd er rekening mee dat iemand bewust een topic op RIJ-ITP zet en niet op RT-HAW wat daarvoor bedoeld is. Lees eerst ook de tekst bij de foto's door: misschien rijdt een vriendin of kennis die niet op Bokt zit, en heeft uitgebreid commentaar geen zin.

    Negatief commentaar is toegestaan, mits opbouwend en vriendelijk gebracht. Probeer niet in herhaling te vervallen, dit ontaardt snel in 'bashen'.

    Posts op een denigrerende, sarcastische en/of aanvallende toon zijn per definitie ongewenst op Bokt.

    Een constructieve post op respectvolle toon, die de TopicStarter meer informatie of onderbouwing geeft m.b.t. nog te ontwikkelen punten zal in de regel ook een positiever effect hebben op de lezer. Meer daarover kun je hier lezen.

    In tegenstelling tot andere subfora op Bokt mogen op RIJ-ITP wel oneliners geplaatst worden.


Dus nee, er zijn gewoon regels op het forum, er zijn dingen die mensen daar gewoon mogen, en de TS mag ze dus niet verbieden. En er zit een nuance verschil tussen: Ik hoef niet per se commentaar en: ik wil geen commentaar, en dan agressief reageren op mensen die wel commentaar geven en dat ook gewoon mogen.

ElviraKelan schreef:
Janine1990 dit is echt een extreem voorbeeld dat ik hier geeneens op ga reageren. Maar heel weinig bokkers zullen dit doen. Laat staan dat een instructeur daar niets van zal zeggen.

In het normale kan je vind ik best “geen commentaar” accepteren.

Kan, maar zoals uit bovenstaande header blijkt, hoeft dat dus niet.

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:07

Janine1990 schreef:
Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat ik een tip sowieso iets anders vindt dan echt commentaar geven. Daarbij: je mag best je eigen regels samenstellen voor het aanmaken van een topic, want jij bent degene die hem maakt. Dat vind ik dus sowieso nergens op slaan :) Als iemand in het opstartbericht aangeeft dat diegene geen tips of commentaar wilt krijgen op de gemaakte foto's, doe dit dan gewoon niet. Als je het namelijk gewoon niet doet ontstaat er dus ook geen ruzie. Maar kennelijk is dat voor bepaalde mensen te moeilijk of zo?

Natuurlijk mag je in principe wel tips geven als niet in het opstartbericht aan wordt gegeven dat dit niet gewenst is. Alleen vind ik het verder ook gewoon onzin dat je geen topic aan zou mogen maken als je geen commentaar wilt. De reden om een topic aan te maken is vaak ook gewoon om een leuke fotoshoot te laten zien. Als iemand rijtips of fotografietips wilt hebben dan hadden ze dat wel gezegd.

Om een nog langer verhaal kort te maken: geef gewoon alleen je commentaar als hier om wordt gevraagd. Doe het anders gewoon niet.


Maar nu krijg je een topic van een trotse bokker die laat zien dat ze met haar 1.70m en 75 kilo op haar shet van een meter rijdt. Die bovendien ook nog op 'skechers' loopt, zoals dit ezeltje bijvoorbeeld:
[ Afbeelding ]
Door de haarscherpe foto's is dit duidelijk te zien. Tevens lijkt TS aan de grote en zware kant voor de shet en hangt ze (mag ik ze zeggen, meeste van ons zijn toch vrouwen?) behoorlijk aan de mond de sjorren.

In de OP staat: Geen commentaar, ik heb les.

Wat doe je dan? En wat zijn de gevolgen als je dit soort topics op Bokt laat staan en er inderdaad geen commentaar volgt?


Hm, is inderdaad lastiger. Maar waarom zou zijn online hulp zoeken? En er staat toch dat ze les krijgt? Wie zegt dat ze al heel lang les heeft? En wie zegt dat er niet iets mis is met het beestje en dat de TS hier bewust van is, dat ze er al aan werkt? Als degene die haar les geeft hier niets van zal zeggen geeft diegene bar slecht les. Dat ze aan de mond hangt en sjort is dus ook een verbeterpunt die ze van haar instructeur zal krijgen. Er is heus een professional in de buurt, of het nu morgen of vandaag is, die zal zeggen dat dit beestje anders behandelt moet worden. Zoals ik dus al zei: in het echt. Niet op Bokt. En hier gaan we weer met de aannames, want er staat dat de TS zwaar en groot lijkt. Lijkt. Deze vrouw post foto's in en wordt, en dat hoef ik niet eens te raden, diep de grond in getrapt om alles wat ze verkeerd doet. En het gevolg hiervan is dus weer dat de bokkers die dit lezen niet snel meer een topic zullen openen omdat ze toch weer liters commentaar zullen krijgen, of dit nou terecht is of niet. Als dat is hoe het werkt dan snap ik waarom er steeds meer gezocht wordt naar perfectie.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:10

ElviraKelan schreef:
Janine1990 dit is echt een extreem voorbeeld dat ik hier geeneens op ga reageren. Maar heel weinig bokkers zullen dit doen. Laat staan dat een instructeur daar niets van zal zeggen.

In het normale kan je vind ik best “geen commentaar” accepteren.


Misschien, het is wel de kant die je op gaat door nergens commentaar op te laten leveren.

Het gebrek aan zelfkritiek faciliteert onder andere de relletjes die zich nu op fototopics manifesteren. Het is heel erg simpel...

En het gaat echt van kwaad tot erger op die manier. Ooit waren er heel discussies op fototopics over of een ruiter de sporen wel of niet correct gebruikte. Of het bit, je kan heel wat zeggen over al die bitloos discussies, maar het zet mensen nu eenmaal aan het denken.
Had je mij 8 jaar geleden gevraagd of ik in het Z met S&T zou gaan rijden? Had ik zeker ja gezegd. Nu is dat heel erg anders. 8 jaar geleden had ik nog niet van een bitfitter gehoord, nu adviseer ik dat omdat ik er zo'n fijne ervaring mee heb. 30 jaar geleden liet echt bijna niemand een zadelmaker komen voor controle, nu is het doodnormaal.

Discussies zetten aan het denken. Ontwikkelt...
Zelfkritiek zet aan het denken, ontwikkelt.

Als kritiek en commentaar verdwijnen komt ontwikkeling stil te staan... Met als gevolg topics waarin mensen met slecht passend harnachement omdat ze het zelf niet meer (willen?) zien, of onverantwoordelijk spoorgebruik.

Tegenwoordig is het harnachement doorgaans keurig op orde, maar het rijden staat overal ter discussie. Het is een manier om vooruit te komen. Wil je niet vooruit komen? Dan moet je geen commentaar of kritiek uitlokken met het plaatsen van een topic.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:12

Forgive schreef:
Hm, is inderdaad lastiger. Maar waarom zou zijn online hulp zoeken? En er staat toch dat ze les krijgt? Wie zegt dat ze al heel lang les heeft? En wie zegt dat er niet iets mis is met het beestje en dat de TS hier bewust van is, dat ze er al aan werkt? Als degene die haar les geeft hier niets van zal zeggen geeft diegene bar slecht les. Dat ze aan de mond hangt en sjort is dus ook een verbeterpunt die ze van haar instructeur zal krijgen. Er is heus een professional in de buurt, of het nu morgen of vandaag is, die zal zeggen dat dit beestje anders behandelt moet worden. Zoals ik dus al zei: in het echt. Niet op Bokt. En hier gaan we weer met de aannames, want er staat dat de TS zwaar en groot lijkt. Lijkt. Deze vrouw post foto's in en wordt, en dat hoef ik niet eens te raden, diep de grond in getrapt om alles wat ze verkeerd doet. En het gevolg hiervan is dus weer dat de bokkers die dit lezen niet snel meer een topic zullen openen omdat ze toch weer liters commentaar zullen krijgen, of dit nou terecht is of niet. Als dat is hoe het werkt dan snap ik waarom er steeds meer gezocht wordt naar perfectie.


Zij zoekt online geen hulp, ze wil alleen maar foto's laten zien ;)

En het gevolg gaat over het niet geven van commentaar. Dus mensen zien het, geven geen commentaar... (in mijn ogen zou ik stellen dat die mensen die zich van commentaar onthouden juist deze slechte omstandigheden faciliteren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:13

Als het goed is Janine, hebben mensen daar instructeurs etc voor in het dagelijks leven en weet je iets niet dan vraag je het. En het voorbeeld wat je aanhaalt is redelijk absurd, dus niet de moeite.. moet er echter wel vreselijk om lachen.

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:15

Avalanche81 schreef:
Forgive schreef:
Ik moet zeggen dat ik een tip sowieso iets anders vindt dan echt commentaar geven. Daarbij: je mag best je eigen regels samenstellen voor het aanmaken van een topic, want jij bent degene die hem maakt. Dat vind ik dus sowieso nergens op slaan Als iemand in het opstartbericht aangeeft dat diegene geen tips of commentaar wilt krijgen op de gemaakte foto's, doe dit dan gewoon niet. Als je het namelijk gewoon niet doet ontstaat er dus ook geen ruzie. Maar kennelijk is dat voor bepaalde mensen te moeilijk of zo?

Nee hoor, niet te moeilijk.

Het is heel simpel zelfs: dit is wat er in de Header van RIJ-ITP staat:
Citaat:
Richtlijnen
    We willen dat iedereen de mogelijkheid heeft om z'n foto's met de rest van Bokt te delen. Daarom vragen we je om als richtlijn aan te houden niet vaker dan één keer per week foto's op dit forum te zetten. Eventueel kan je je topic updaten met foto's, maar zorg dat je niet meer dan 15 foto's per pagina plaatst.

    Vraag voordat je foto's plaatst van paarden die niet van jou zijn toestemming aan de eigenaar van de paarden. Houd er rekening mee dat de eigenaar hier misschien bezwaar tegen heeft.

    Het is op RIJ-ITP toegestaan om rijtechnisch commentaar te geven, maar houd er rekening mee dat iemand bewust een topic op RIJ-ITP zet en niet op RT-HAW wat daarvoor bedoeld is. Lees eerst ook de tekst bij de foto's door: misschien rijdt een vriendin of kennis die niet op Bokt zit, en heeft uitgebreid commentaar geen zin.

    Negatief commentaar is toegestaan, mits opbouwend en vriendelijk gebracht. Probeer niet in herhaling te vervallen, dit ontaardt snel in 'bashen'.

    Posts op een denigrerende, sarcastische en/of aanvallende toon zijn per definitie ongewenst op Bokt.

    Een constructieve post op respectvolle toon, die de TopicStarter meer informatie of onderbouwing geeft m.b.t. nog te ontwikkelen punten zal in de regel ook een positiever effect hebben op de lezer. Meer daarover kun je hier lezen.

    In tegenstelling tot andere subfora op Bokt mogen op RIJ-ITP wel oneliners geplaatst worden.


Dus nee, er zijn gewoon regels op het forum, er zijn dingen die mensen daar gewoon mogen, en de TS mag ze dus niet verbieden. En er zit een nuance verschil tussen: Ik hoef niet per se commentaar en: ik wil geen commentaar, en dan agressief reageren op mensen die wel commentaar geven en dat ook gewoon mogen.

ElviraKelan schreef:
Janine1990 dit is echt een extreem voorbeeld dat ik hier geeneens op ga reageren. Maar heel weinig bokkers zullen dit doen. Laat staan dat een instructeur daar niets van zal zeggen.

In het normale kan je vind ik best “geen commentaar” accepteren.

Kan, maar zoals uit bovenstaande header blijkt, hoeft dat dus niet.



Nee, zo kunnen we aan de gang blijven. Het hoeft niet, maar is het is wel toegestaan. Het mag wel, maar liever niet. Als iemand aangeeft dat hij/zij geen commentaar wilt dat kun je dat toch gewoon accepteren? Verbieden is inderdaad vanuit mijn kant verkeerd verwoord. Verder heb ik het ook niet gehad over het agressief reageren van een TS op de mensen die toch commentaar geven, want dat vind ik niet kunnen. Je moet alles sowieso gewoon op een fatsoenlijke manier kunnen brengen, en al helemaal op een online platform als Bokt. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat wanneer iemand duidelijk aangeeft dat hij/zij geen commentaar wilt op de geplaatste foto's het voor een bokker ook niet zo moeilijk hoeft te zijn om dan gewoon een keer te slikken en je commentaar voor je te houden. In het dagelijks leven is het soms ook gewoon beter om je mond te houden. Waarom is dat online dan opeens wel moeilijk? Als iemand aan de zijkant van de bak continu commentaar geeft aan iemand die vrij rijdt in de bak, wordt dat over het algemeen gezien als asociaal en een bemoeial. Maar als het online gebeurd lijkt alles ineens geoorloofd.
Laatst bijgewerkt door Forgive op 07-03-19 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:16

Avalanche81 schreef:
Kan, maar zoals uit bovenstaande header blijkt, hoeft dat dus niet.

Volgens mij de derde keer dar ik het vandaag zeg dat hoeft idd niet maar waarom niet even een keer op je handen gaan zitten en de TS respecteren en dus gewoon niet reageren?
Wil degene zich zelf zo graag horen?
Voegt degene echt wat toe aan het leerproces van de TS?
Misschien wil degene zich dan wel heel graag horen op bokt omdat er toch commentaar word gegeven ondanks dat de TS de foto’s schijnbaar voor een ander doeleind op Bokt plaatst. Wij als leden zijn dan niet de aangewezen persoon om dan de TS bijna te verplichten om de foto’s dan ergens anders te plaatsen dan op bokt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:19

Ik vind wel dat Janine hele goede punten aanhaalt. Ik zie weleens topics voorbij komen van mensen die in 2-3 jaar tijd echt niks verbeterd zijn. Daar reageer ik niet op, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. Als ik medelijden met het paard krijg door wat ik zie of lees hou ik mijn mond niet. Dat vind ik inderdaad dat soort situaties faciliteren en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

Vergelijkingen met aan de bakrand staan gaan niet op. We zitten hier op een forum: in het leven geroepen om te discussiëren en kennis uit te wisselen. Niet aan de bakrand.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:24

Janine1990 schreef:
Maar nu krijg je een topic van een trotse bokker die laat zien dat ze met haar 1.70m en 75 kilo op haar shet van een meter rijdt. Die bovendien ook nog op 'skechers' loopt, zoals dit ezeltje bijvoorbeeld:
[ Afbeelding ]
Door de haarscherpe foto's is dit duidelijk te zien. Tevens lijkt TS aan de grote en zware kant voor de shet en hangt ze (mag ik ze zeggen, meeste van ons zijn toch vrouwen?) behoorlijk aan de mond de sjorren.

In de OP staat: Geen commentaar, ik heb les.

Wat doe je dan? En wat zijn de gevolgen als je dit soort topics op Bokt laat staan en er inderdaad geen commentaar volgt?


Dit voorbeeld is zo extreem dat ie niet relevant is, maar ik wil 'm voor je omkeren: Stel, je hebt een -vind jij - heel leuk paard waar je lekker mee aan het klussen bent. Je doet het niet onverdienstelijk op wedstrijden en werkt er hard aan samen met je instructie jezelf te verbeteren en de punten op je protocol mee te nemen in de trainingen. Tuurlijk, het is nog niet perfect, maar je weet je werkpunten. Je bent best trots op jezelf en wil dit graag delen op bokt.nl. Vervolgens blijkt er van alles niet goed te zijn. Je zadel ligt verkeerd (en ohja, je zadelmaker is ook een prutser), je capkleur is niet mooi, je bent te groot / te lang / te zwaar / te kort voor je paard. Je houding is bout, je foto's zijn niet mooi genomen. Ook al vind jij je capkleur wel mooi, zo ga je toch niet op wedstrijd? Eigenlijk alles wat je zelf denkt te weten is fout, ook al zegt iedereen om je heen incl. je instructie en je protocol anders. Dat is echt niet leuk om te horen. En ook niet in alle gevallen De Waarheid.

Ik kan me voorstellen dat mensen zich behoorlijk aangevallen kunnen voelen en hierop reageren. Ik denk dat er een beetje een verschil is tussen een oprechte tip geven om te helpen (Ik zie dat je iets scheef zit, hoe voelt dat voor jou? Misschien kan je eens aan een zitles denken) en puur commentaar, vooral over smaakgevoelige dingen (je houding is niet goed, je cap is niet mooi). De Waarheid is voor iedereen anders. Daarbij scheelt het enorm hoe je het formuleert - nogmaals, je mag best kritisch zijn maar je mag wel nadenken over hoe je het een en ander formuleert en bijvoorbeeld afsluiten met een positieve noot.

Daarbij - een paar foto's op het internet vind ik zelf gewoon echt véél te weinig informatie om een gedegen advies op te geven. De conclusies die afentoe getrokken worden en waartegen mensen zich moeten "verdedigen" vind ik echt van de gekke. Je kan je advies geven maar niemand is verplicht om het aan te nemen.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:26

Nies_ schreef:
Ik vind wel dat Janine hele goede punten aanhaalt. Ik zie weleens topics voorbij komen van mensen die in 2-3 jaar tijd echt niks verbeterd zijn. Daar reageer ik niet op, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. Als ik medelijden met het paard krijg door wat ik zie of lees hou ik mijn mond niet. Dat vind ik inderdaad dat soort situaties faciliteren en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

Vergelijkingen met aan de bakrand staan gaan niet op. We zitten hier op een forum: in het leven geroepen om te discussiëren en kennis uit te wisselen. Niet aan de bakrand.


Ik zie ook wel eens dingen waarvan ik denk oei. En dan reageer ik gewoon niet. Niet mijn zaak, en als TS blij is en het paard niet heel ongelukkig, wie ben ik dan om daar iets van te vinden? Ik heb kennelijk echt veel minder drang om overal iets van te vinden en dat te melden...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:32

Nies_ schreef:
Ik vind wel dat Janine hele goede punten aanhaalt. Ik zie weleens topics voorbij komen van mensen die in 2-3 jaar tijd echt niks verbeterd zijn. Daar reageer ik niet op, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. Als ik medelijden met het paard krijg door wat ik zie of lees hou ik mijn mond niet. Dat vind ik inderdaad dat soort situaties faciliteren en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.


Precies en zoals de laatste zin er staat denk ik zelf ook. Zolang jezelf je mond houdt zullen mensen het nooit leren om zichzelf te kunnen verbeteren. De mensen die zeggen: doe eens lief tegen een ander die hangen zelf achterover in hun stoel plus vinden eigenlijk hetzelfde wat er gezegd wordt maar durven zichzelf niet altijd te uiten omdat de hulptroepen er snel bovenop zitten.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:34

Forgive schreef:
Nee, zo kunnen we aan de gang blijven. Het hoeft niet, maar is het is wel toegestaan. Het mag wel, maar liever niet.

En dat is zonder meer al een stuk redelijker, ik denk dat het merendeel van de mensen daar ook helemaal geen probleem mee heeft. Als een TS zegt: commentaar mag, maar ik heb het liever niet, ik wil vooral gewoon leuke foto's laten zien, heb ik daar geen enkel probleem mee. Dat is een verzoek, geen eis, en het is ook niet op een agressieve manier gesteld.
Forgive schreef:
Verbieden is inderdaad vanuit mijn kant verkeerd verwoord.

Geaccepteerd, dank je :)
Forgive schreef:
Verder heb ik het ook niet gehad over het agressief reageren van een TS op de mensen die toch commentaar geven, want dat vind ik niet kunnen. Je moet alles sowieso gewoon op een fatsoenlijke manier kunnen brengen, en al helemaal op een online platform als Bokt.

En hier raak je aan de kern van de zaak. Wat het probleem is dat dát dus niet gebeurt. Het probleem is dat op het moment dat mensen commentaar geven (en nogmaals, de eerste commentaren zijn vaak weinig mis mee) dat er dán agressief wordt gereageerd. Het probleem is ook dat er vervolgens vriendjes opgetrommeld worden, die de posters er ook nog een keer van langs geven, en daarbij worden mensen persoonlijk aangevallen, woorden verdraaid, mensen woorden in de mond gelegd.

En dat mensen dan kwaad worden..... ik snap dat. Want er blijft nog steeds staan, dat commentaar gewoon toegestaan is in dat subforum, en als je daar blijkbaar zo'n enorm probleem mee hebt, moet je daar misschien niet posten. Net als dat, als je een probleem hebt met naakte mensen, je misschien geen sauna moet gaan bezoeken. Maar mensen daar dwingen om zich aan te kleden, dát is wat niet acceptabel is. Maar dat is wat hier dus wel gebeurt.
Forgive schreef:
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat wanneer iemand duidelijk aangeeft dat hij/zij geen commentaar wilt op de geplaatste foto's het voor een bokker ook niet zo moeilijk hoeft te zijn om dan gewoon een keer te slikken en je commentaar voor je te houden. In het dagelijks leven is het soms ook gewoon beter om je mond te houden. Waarom is dat online dan opeens wel moeilijk? Als iemand aan de zijkant van de bak continu commentaar geeft aan iemand die vrij rijdt in de bak, wordt dat over het algemeen gezien als asociaal en een bemoeial. Maar als het online gebeurd lijkt alles ineens geoorloofd.

Dat raakt aan je eerste punt, en daarin ben ik het volledig met je eens.

tmr001 schreef:
Ik denk dat er een beetje een verschil is tussen een oprechte tip geven om te helpen (Ik zie dat je iets scheef zit, hoe voelt dat voor jou? Misschien kan je eens aan een zitles denken) en puur commentaar, vooral over smaakgevoelige dingen (je houding is niet goed, je cap is niet mooi). De Waarheid is voor iedereen anders. Daarbij scheelt het enorm hoe je het formuleert - nogmaals, je mag best kritisch zijn maar je mag wel nadenken over hoe je het een en ander formuleert en bijvoorbeeld afsluiten met een positieve noot.

Zonder meer mee eens, en ook dit raakt imo aan het punt van redelijkheid en fatsoen.

tmr001 schreef:
Dit voorbeeld is zo extreem dat ie niet relevant is

Niet helemaal mee eens :) soms zijn extreme voorbeelden wel nodig om een punt duidelijk te maken. Wanneer je iets ziet wat gewoon echt echt niet acceptabel is, kan ik me goed voorstellen dat het voelt als een plicht om er wat van te zeggen, omdat het welzijn van het paard in dat geval in het gedrang komt, en dat paard geen keuze heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:36

maria1990 schreef:
Nies_ schreef:
Ik vind wel dat Janine hele goede punten aanhaalt. Ik zie weleens topics voorbij komen van mensen die in 2-3 jaar tijd echt niks verbeterd zijn. Daar reageer ik niet op, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. Als ik medelijden met het paard krijg door wat ik zie of lees hou ik mijn mond niet. Dat vind ik inderdaad dat soort situaties faciliteren en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.


Precies en zoals de laatste zin er staat denk ik zelf ook. Zolang jezelf je mond houdt zullen mensen het nooit leren om zichzelf te kunnen verbeteren. De mensen die zeggen: doe eens lief tegen een ander die hangen zelf achterover in hun stoel plus vinden eigenlijk hetzelfde wat er gezegd wordt maar durven zichzelf niet altijd te uiten omdat de hulptroepen er snel bovenop zitten.


Een conclusie die redelijk kort door de bocht is. Wie zegt dat men iets met het commentaar gaat doen? Wil je dat gaan checken en hoe dan? Alsof iemand verplicht is om iets met het commentaar van jou in dit geval te gaan doen. Er staan als het goed is, en dat zal in de meeste gevallen toch zo zijn, een hoop mensen dichterbij een TS dan dat jij dat doet op een forum. Daarnaast heb ik ondervonden dat ik zelden jouw mening deel en je op mij overkomt als iemand die graag kritiek uit maar het zelf slecht kunt verwerken. Het is imo iets anders als men om hulp vraagt en dan alle advies in de wind slaat.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:41

maria1990 schreef:
Zolang jezelf je mond houdt zullen mensen het nooit leren om zichzelf te kunnen verbeteren.

Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Het is niet dat, omdat jij er wat van zegt, dat mensen zich verbeteren. Je kunt iemand hooguit bewust maken, en je kunt tips geven om te verbeteren. Maar je kunt nooit iemand de keus opdringen om wat met het commentaar te doen, dat is geheel aan de TS zelf.

Tegelijk mag een TS posters ook niet de keus ontnemen om wel of geen commentaar te geven. Zolang in de regels staat dat het toegestaan is, staat dat een ieder vrij om te doen. En dat hoeft niet eens zinnig commentaar te zijn, zolang het aan de fatsoensnormen voldoet.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:45

tmr001 schreef:
Janine1990 schreef:
Maar nu krijg je een topic van een trotse bokker die laat zien dat ze met haar 1.70m en 75 kilo op haar shet van een meter rijdt. Die bovendien ook nog op 'skechers' loopt, zoals dit ezeltje bijvoorbeeld:
[ Afbeelding ]
Door de haarscherpe foto's is dit duidelijk te zien. Tevens lijkt TS aan de grote en zware kant voor de shet en hangt ze (mag ik ze zeggen, meeste van ons zijn toch vrouwen?) behoorlijk aan de mond de sjorren.

In de OP staat: Geen commentaar, ik heb les.

Wat doe je dan? En wat zijn de gevolgen als je dit soort topics op Bokt laat staan en er inderdaad geen commentaar volgt?


Dit voorbeeld is zo extreem dat ie niet relevant is, maar ik wil 'm voor je omkeren: Stel, je hebt een -vind jij - heel leuk paard waar je lekker mee aan het klussen bent. Je doet het niet onverdienstelijk op wedstrijden en werkt er hard aan samen met je instructie jezelf te verbeteren en de punten op je protocol mee te nemen in de trainingen. Tuurlijk, het is nog niet perfect, maar je weet je werkpunten. Je bent best trots op jezelf en wil dit graag delen op bokt.nl. Vervolgens blijkt er van alles niet goed te zijn. Je zadel ligt verkeerd (en ohja, je zadelmaker is ook een prutser), je capkleur is niet mooi, je bent te groot / te lang / te zwaar / te kort voor je paard. Je houding is bout, je foto's zijn niet mooi genomen. Ook al vind jij je capkleur wel mooi, zo ga je toch niet op wedstrijd? Eigenlijk alles wat je zelf denkt te weten is fout, ook al zegt iedereen om je heen incl. je instructie en je protocol anders. Dat is echt niet leuk om te horen. En ook niet in alle gevallen De Waarheid.

Ik kan me voorstellen dat mensen zich behoorlijk aangevallen kunnen voelen en hierop reageren. Ik denk dat er een beetje een verschil is tussen een oprechte tip geven om te helpen (Ik zie dat je iets scheef zit, hoe voelt dat voor jou? Misschien kan je eens aan een zitles denken) en puur commentaar, vooral over smaakgevoelige dingen (je houding is niet goed, je cap is niet mooi). De Waarheid is voor iedereen anders. Daarbij scheelt het enorm hoe je het formuleert - nogmaals, je mag best kritisch zijn maar je mag wel nadenken over hoe je het een en ander formuleert en bijvoorbeeld afsluiten met een positieve noot.

Daarbij - een paar foto's op het internet vind ik zelf gewoon echt véél te weinig informatie om een gedegen advies op te geven. De conclusies die afentoe getrokken worden en waartegen mensen zich moeten "verdedigen" vind ik echt van de gekke. Je kan je advies geven maar niemand is verplicht om het aan te nemen.


De achtergrond waarmee ik dit inderaad extreme voorbeeld aanhaal, is dat als we nergens commentaar meer op kunnen/mogen leveren, de sport achteruit gaat. De 'normaal' verandert. Dat is een vrij simpel gegeven.
Zie het als afval op straat... Past tegenwoordig niet meer in ons straatbeeld... Vroegah, was het heel normaal. We zagen elkaar afval weggooien en het was oke. Het was gewoon.
Door schade en schande wijsgeworden weten we nu hoelang het duurt voor een chipszakje verteert... Of deed hij dat nu niet?
Zo zul je dat ook zien op Bokt, als niemand wijst op een verkeerd liggend zadel, wordt iets verkeerd normaal. En later wordt heel verkeerd normaal.
"Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand." Niet 100% toe te passen in de context, maar het geeft wel heel wat weer.

Ik weet niet meer waar, maar volgens mij schreef iemand in dit topic 'de waarheid bestaat niet, het is altijd een mening'.
Het gevolg van wat jij stelt is heel divers en afhankelijk van de personen die het topic plaatsen.
Want er zijn nu eenmaal mensen die koste wat het kost hun eigen waarheid volgen. Dit zullen misschien een volgende keer geen topic meer plaatsen, maar die zullen ook niets met het commentaar doen.
Dan heb je mensen die gaan nadenken, misschien wel zo geschrokken zijn dat ze geen topic meer zullen plaatsen. Maar die ook aan de slag gaan met de tips. Of de kleur van die cap wordt aangepast? Ik weet het niet...
En dan heb je nog het hele onzekere soort. Die opent vervolgens nog 5 topics met de vraag of ze te lang is, de dik is, wel op haar paard past? Wat voor zadelmaker ze moet bellen, welke centered riding instructeur haar houding kan verbeteren etc. En na twee maanden met een topic komt waarin ze bevestiging zoekt dat ze op de goede weg is.

Even heel grofweg natuurlijk... Maar dit zijn mogelijke gevolgen van 'de waarheid' op je bordje gegooit krijgen. Ik ben het zeker met je eens dat foto's een momentopname zijn. Maar ook op momentopnames kan je een mening baseren. Zeker als er een minimum aan foto's gevraagd wordt.

Ik kan voor mezelf niet weten welke richting ik op ga. Ik ben lang, niet superslank maar zal ook niet als obees gezien worden. Ik erger me altijd aan mijn houding... Zeer benieuwd wat Bokt van mij vindt :')
Maar goed, helaas zit ik momenteel niet in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:45

Maar hoort men zichzelf dan zo graag vertellen hoe het 'moet'? En waarom wordt er vaak niet geaccepteerd dat een TS iets anders ziet dan degene die commentaar geeft? Al wordt er gezegd; ik heb goede instructie, de punten zijn prima en ik herken met niet in jouw commentaar, dan nog zijn er mensen die hun mening door willen drukken? Want? Ik vind dat tamelijk respectloos.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:49

maria1990 schreef:
Nies_ schreef:
Ik vind wel dat Janine hele goede punten aanhaalt. Ik zie weleens topics voorbij komen van mensen die in 2-3 jaar tijd echt niks verbeterd zijn. Daar reageer ik niet op, tenzij hier expliciet om gevraagd wordt. Als ik medelijden met het paard krijg door wat ik zie of lees hou ik mijn mond niet. Dat vind ik inderdaad dat soort situaties faciliteren en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.


Precies en zoals de laatste zin er staat denk ik zelf ook. Zolang jezelf je mond houdt zullen mensen het nooit leren om zichzelf te kunnen verbeteren. De mensen die zeggen: doe eens lief tegen een ander die hangen zelf achterover in hun stoel plus vinden eigenlijk hetzelfde wat er gezegd wordt maar durven zichzelf niet altijd te uiten omdat de hulptroepen er snel bovenop zitten.


Ho effe. Dit is nogal een aanname. :)
Ik ben hier niet zo heel bekend, maar mensen die mij wel (her)kennen weten vaak wel dat ik niet iemand ben die 'zich niet durft te uiten' (of in ieder geval, niet op dat vlak) En ik ben toch echt een van die mensen die zich zal uitspreken wanneer honderd mensen commentaar geven op een ander op een afkrakende manier omdat ze vinden dat hun mening feit is. (Immers komen die extreme gevallen weinig voor)

Het lijkt me dat dit hetzelfde is voor meerdere mensen, want het kost echt wel wat moed om tegengeluid te geven aan mensen die anderen afkraken of onredelijke kritiek geven, zeker als er meerdere zijn die dat doen. Dan hang je niet achterover in je stoel, maar heb je gewoon een andere kijk op dingen. Vergis je daar niet in.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:51

Janine1990 schreef:
Ik ben het zeker met je eens dat foto's een momentopname zijn. Maar ook op momentopnames kan je een mening baseren. Zeker als er een minimum aan foto's gevraagd wordt.

Tuurlijk, als op 15 foto's een paard staat met een weggedrukte rug, en soms extreem, kun je daar een mening op baseren idd. Dan is het ook niet perse meer een momentopname.

Als een ruiter op meerdere foto's een strenge binnenhand heeft, kun je daar wat op baseren. Als in meerdere topics een zadel veel te ver naar voren ligt, kun je daar gerust een mening op baseren. Rien van der Schaft zei er ook nog iets moois over, helaas kan ik niet meer vinden wat :+

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:58

Avalanche81 schreef:
tmr001 schreef:
Dit voorbeeld is zo extreem dat ie niet relevant is

Niet helemaal mee eens :) soms zijn extreme voorbeelden wel nodig om een punt duidelijk te maken. Wanneer je iets ziet wat gewoon echt echt niet acceptabel is, kan ik me goed voorstellen dat het voelt als een plicht om er wat van te zeggen, omdat het welzijn van het paard in dat geval in het gedrang komt, en dat paard geen keuze heeft.


Klein stukje inhaken - wat 'het welzijn voor het paard' is ook weer voor iedereen anders ;) Dat is wat het zo lastig maakt. Ik denk dat vrijwel iedereen op bokt op zijn of haar manier geniet van de paardensport en het allerbeste met zijn of haar paard en pony voor heeft. De ene rijdt graag sport, de andere graag tuigloos buiten. De andere vind sporen of een slof per definitie zware dierenmishandeling, de ander niet. De cornercase die wordt aangehaald kunnen we het met heel bokt over eens zijn - doe zo de aanname dat 100% het dat onacceptabel vind. De topics die in de praktijk 'stukgaan' zijn niet zo zwart wit. Daar mag commentaar worden gegeven, maar het blijven meningen en die hoeven niet te worden doorgedrukt.

Wat je over dit topic zei - zo kan het dus ook! Helemaal eens, fijne en inhoudelijke discussie en je hebt een prettige manier van discussieren, mag ook gezegd worden ;)

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:01

tmr001 schreef:
Klein stukje inhaken - wat 'het welzijn voor het paard' is ook weer voor iedereen anders ;) Dat is wat het zo lastig maakt. Ik denk dat vrijwel iedereen op bokt op zijn of haar manier geniet van de paardensport en het allerbeste met zijn of haar paard en pony voor heeft. De ene rijdt graag sport, de andere graag tuigloos buiten. De andere vind sporen of een slof per definitie zware dierenmishandeling, de ander niet. De cornercase die wordt aangehaald kunnen we het met heel bokt over eens zijn - doe zo de aanname dat 100% het dat onacceptabel vind. De topics die in de praktijk 'stukgaan' zijn niet zo zwart wit. Daar mag commentaar worden gegeven, maar het blijven meningen en die hoeven niet te worden doorgedrukt.

Wat je over dit topic zei - zo kan het dus ook! Helemaal eens, fijne en inhoudelijke discussie en je hebt een prettige manier van discussieren, mag ook gezegd worden ;)


Ben nu wel heel erg benieuwd hoe je de achtergrond waarmee ik deze 'cornercase' heb aangehaald ziet. En of je die achtergrond begrijpt/deelt.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:01

In het dagelijkse leven zijn er genoeg mensen die het met mij eens zijn plus hetzelfde erover denken als ik ;) Je zou zelf ook eens de moeite kunnen nemen om te vragen: hoe ik iets bedoel maar ja dat is iets teveel gevraagd voor je? Wat ik al helemaal niet begrijp is dat in de meeste gevallen de TS heilig is? Maar er wordt vergeten dat de sfeer er vaak niet beter erop wordt omdat beide partijen op elkaar reageren en hun gelijk willen halen. Het is ook wel eens prettig om daarbij stil te staan in plaats van altijd met dat vingertje te lopen wijzen naar een ander. Een betere wereld begint bij jezelf!

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:04

Dat vind ik nou een mooie zin van je, een betere wereld begint bij jezelf.

Daarbij wil ik ook nog toevoegen: als je niet wil dat het jou geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Ik denk dat we met zijn allen hier prima kritische bokkers kunnen spelen zonder dat er overal een rel ontstaat.

Daar is een flinke dosis zelfkennis en reflectievermogen voor nodig. Het zou fijn zijn als je gewoon kritisch je bericht doorleest voor je op plaatsen drukt. En daarbij misschien het idee: als de ander het niet aanneemt of het er niet mee eens is, jammer, maar dan ga ik verder met mijn leven want ik ben niet verantwoordelijk voor het rijden van een ander.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 19:05

@ tmr001: Dank je wel :) Leuk compliment :D

Ik ben het idd eens met je punt over subjectiviteit. Van veel dingen geldt dan ook nog eens dat het uitmaakt hoe ze gebruikt worden. Een pelham kan heel heftig lijken, maar in rustige, vriendelijke ruiterhanden kan het bit stabieler zijn en prettiger dan een trens :)
Een slof kán heel verkeerd gebruikt worden, maar ook juist een heel fijne hulp zijn, en soms zelfs helpen bij een paard dat moeilijk nageeflijk wordt, maar wederom maakt dan de kunde van de ruiter dat uit en niet het middel op zich. Daar volg ik je volledig in.
Net als dat een spoor bij een ruiter die uitstekende controle heeft over de onderbenen geen probleem is, maar bij een beginnend ruiter wel problematisch.

Het middel is imo zelden een probleem, de manier van gebruiken kan dat wel zijn.

En dan hebben we ook nog allemaal verschillende voorkeuren :)

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:10

upendo schreef:
Dat vind ik nou een mooie zin van je, een betere wereld begint bij jezelf.

Daarbij wil ik ook nog toevoegen: als je niet wil dat het jou geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Ik denk dat we met zijn allen hier prima kritische bokkers kunnen spelen zonder dat er overal een rel ontstaat.

Daar is een flinke dosis zelfkennis en reflectievermogen voor nodig. Het zou fijn zijn als je gewoon kritisch je bericht doorleest voor je op plaatsen drukt. En daarbij misschien het idee: als de ander het niet aanneemt of het er niet mee eens is, jammer, maar dan ga ik verder met mijn leven want ik ben niet verantwoordelijk voor het rijden van een ander.


Het zou ook fijn zijn dat plaatsers van fototopics dit ook zouden doen. En dan even kritisch naar hun foto's kijken en bedenken wat ze voelen met rijden en als gevolg daarvan wat het commentaar zou kunnen zijn.
Kunnen ze daarmee dealen? Dan is er niets aan de hand.

En dat is een beetje het punt. De een kan niet dealen met het commentaar op eigen rijden, de ander kan niet dealen met het commentaar van A op B. En iedere persoon die niet tegen welk commentaar van wie dan ook kan heeft medestanders, net als de mensen die het commentaar geven. En dat clasht jonge...

In dat opzicht is het misschien ook een beetje de rol van een TS, om dit soort discussies in de kiem te smoren. Juist door actief te reageren op commentaar. Bedanken voor het commentaar (en eventueel die denkbeeldige middelvinger op te steken), zodat een ander niet meteen er bovenop gaat springen.
Als een TS het kan handelen, dan is er geen vuurtje meer waar olie op gegooid gaat worden.

Het een gaat helaas niet zonder het ander. Hoe mooi dat ook geweest zou zijn.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf/wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet...
Heel leuk... maar er is in de eerste plaats vaak al een verleden waardoor dit vuur oplaait.