Voorstel forum Overige disciplines

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kesje

Voorstel forum Overige disciplines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:23

Beste Mods en Bokkers,

Geen idee aan wie ik dit in pb zou moeten richten, dus ik maak er een topic van.

Ik zou graag een voorstel willen doen met betrekking tot een extra forum; Informatief - Disciplines - Overige disciplines paardensport.

Een aantal disciplines zijn redelijk kleinschalig aanwezig in Nederland en kunnen niet zomaar geschaard worden onder de volgende fora:

Afbeelding

Te denken aan o.a.:

Boogschieten te paard
Ghymkhana
Horseball
Horseboarding
Polocrosse
Rossfechten
(Voltige?)
(Ik wilde eerst ook Horse Agility benoemen, maar dit past bij trainen vanaf de grond)

Onbekend maakt onbemind, en ik gun deze 'alternatieve' vormen van paardensport ook wat liefde.

Bovendien, binnen de paardensport wordt er vaak opgemerkt dat er zo weinig jongens/mannen aan de sport doen

Afbeelding

Wellicht komt het gebrek aan mannen door het imago van de paardensport en de huidige cultuur eromheen, althans in Nederland. Kijkt men buiten onze grenzen, zijn er nog best een hoop paardrijdende mannen te vinden. In veel landen wordt paardrijden nog om praktische redenen gedaan, denk aan bijv. veedrijvers en nomaden. Ook als overblijfsel van de cultuur van een land zijn er soms meer mannelijke dan vrouwelijke ruiters te vinden, zoals in Korea en Hongarije, waar het boogschieten te paard als echt cultuurerfgoed wordt gezien. Bij teamsporten lijkt het aandeel mannen ook groter, denk aan Horseball en Polocrosse. Combineer je de rijkunst met een andere vaardigheid, zie je ook meer jongens opduiken, zoals bij Horseboarding, Rossfechten en Horseback Archery. Veelal Engelstalige termen, omdat deze sporten in Nederland nog niet erg gevestigd zijn, maar in andere landen soms enorm groot en professioneel zijn. Er zijn best wel wat Bokkers in andere landen die wellicht actief zijn in dergelijke sporten en er graag topics over openen.

Kortom, het lijkt mij dat het tijd wordt om meer aandacht te besteden aan dit soort ‘alternatieve’ paardensporten, niet alleen om de verhouding man/vrouw wat meer recht te trekken, maar ook omdat er in NL steeds meer interesse lijkt te komen in wat er allemaal nog meer mogelijk is naast dressuur, springen, mennen en combinaties daarvan. Omdat Bokt dé plek is om informatie in te winnen, contacten te leggen en de paardensector te ontdekken, zou een subforum voor ‘Overige Disciplines’ hier ook op zijn plek zijn, zodat topics hierover netjes verzameld staan en goed te vinden zijn.

Groetjes, Kesje

Gaby

Re: Voorstel forum Overige disciplines

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:30

Kun je linken naar topics die de laatste maand over deze onderwerpen gepost zijn? Ik heb het idee dat het er niet zoveel zijn ...

We hebben hier jarenlang een fanatiek clubje Bokkers gehad dat ijverde voor een subforum over oude paarden. Echt een lange lijst van Bokkers was dat. Maar het forum kwam er niet, omdat er al zo veel forums zijn en de nood kennelijk niet hoog genoeg naar de smaak van de beheerders en hoofdmods. Ik vrees dat dit ook hier de reden van niet-inwilliging gaat worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:33

Wat is rossvechten?

Je hebt wel gelijk hoor, helaas zijn er her en der wat losse topics van, maar geen echt forum.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:46

Wij hebben er een van de draf en rensport maar het is niet dat e door dat subforum meer posts zijn over dat onderwerp :) . Overigens is bij ons 80% man, dus dat beeld kopt niet in alle sporten.