Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:42

Prrrr schreef:
DezeNaam schreef:
Maar is het ook niet een aanname dat de gebruiker die 'gemene haatreacties' krijgt direct gelyncht zou worden..? := Ik vind dat nogal erg overtrokken.


Dat kan je overtrokken vinden, het is wel een criterium dat uit de praktijk voortkomt. We hebben zelf op Bokt een aantal voorbeelden gezien van mensen waarvan de persoonsgegevens uitgewisseld werden en de plek waar dan het paard staat. We kijken uiteraard ook wat de rechterlijke macht zegt in zaken over bijvoorbeeld smaad en laster. Dat brengt met zich mee dat we niet wachten totdat er mensen gelyncht worden. Voor dit tijd hebben we echt ingegrepen.

En het doel is ook nog steeds dat Bokt in beginsel een forum is waar je met respect met elkaar omgaat, ook al doet een TS reuze stomme groentesoeptrucs met een paard. De kracht van het forum is dan dat er op inhoud gezegd kan worden dat groentesoep geen dierenarts vervangt.

Maar ik heb al aangegeven dat ik het er inderdaad mee eens ben dat gegevens niet gedeeld mogen worden. Het gaat er mij enkel om dat het topic dan direct gesloten wordt of er gewoon niet verder over gepraat mag worden.
Als die gegevens niet in topics gedeeld mogen worden (wat op zich logisch is) zullen Bokkers dat vast wel via PB kunnen doen, maar aangezien er ook wel speculaties waren/zijn (?) dat PB's ook gecontroleerd worden kunnen mensen nog steeds andere wegen vinden om die informatie te delen.

Dus dan is de oplossing volgens jullie om het topic te sluiten? Het gaat er mij dus om dat dat gewoon geen nut heeft, want iedereen kan die topics nog lezen. Ik zou hier op Bokt random topics op kunnen vissen van jaren geleden, die door kunnen sturen naar verschillende mensen en vervolgens kunnen we samen die gebruiker op gaan zoeken (nee ik heb gen plannen geen zorgen xd). Ik wil gewoon maar zeggen dat dat die gebruiker dus echt niet meer zal beschermen, dat is puur gevoelsmatig.
Want net zoals (herhaling) op het hondenforum leven alle leden nog steeds ondanks de harde aanvallen, verwijten, en soms ook gedeelde gegevens die pas later weggehaald worden door mods.. Soms verveel ik mij ook eens en dan ga ik wat door de geschiedenis van Bokt neuzen, staan nog genoeg reltopics. Dicht zijn ze misschien wel ja, maar wel nog toegankelijk voor zowat iedereen die het internet een beetje kan gebruiken.

Smaad en laster kan ik nog inkomen, maar het bovenstaande gaat dus gewoon over individuele gebruikers (die geen handelsstal of dergelijke hebben waarvan mensen slecht praten), en vaak valt het gewoon te bewijzen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:45

Goh ik ben toch ook echt niet akkoord met hoe er op andere fora gereageerd mag worden. De massa is dom vind ik. En eens de boel los gaat, is het einde vaak zoek. Wat is de meerwaarde van iets 10 of 797 keer zeggen, zeker als het vanaf de 11e keer eindeloze herhaling + speculatie + ronduit grof taalgebruik wordt?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:49

poes schreef:
Ah komaan in dat ene topic werd al pagina`s niet meer inhoudelijk gereageerd. Dat is wel wat anders.

Ik weet niet over welk ene topic het gaat, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen die alleen maar uit off topic bekvechten bestaan.
Uiteraard valt dat, imo, niet onder het zinvolle gedeelte.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:50

Hardere reacties is geen doel op zich, ook al zijn er nog geen doden gevallen. Waarom zou je dat willen?

En ook gewone private personen willen nog wel eens, al dan niet via een advocaat, een brief over smaad en laster sturen. Dat is niet voorbehouden aan professionele stallen. Het is beslist iets om rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:53

Ik ben ook juist graag op Bokt omdat ik de sfeer hier prettig vind. Op andere fora mag je iedereen voor alles uitmaken en die verharding voegt voor mij absoluut niets toe.

Maar een tweede reden waarom ik Bokt prettig vind is omdat mensen hier voor het grootste deel wel degelijk de moeite nemen om hun idee te onderbouwen met argumenten, los van of ik het met ze eens ben of niet. Dus als mensen beweren dat als 797 Bokkers dezelfde mening hebben in een mishandelingstopic dat 787 posts dus overbodige herhaling zijn, dan herken ik dat totaal niet. Ik ben nog nooit een topic tegengekomen dat alleen maar bestond uit haatdragende oneliners, maar zie zelfs in de problematische topics continu weer mensen die proberen uit te leggen waaróm ze iets vinden. Juist dát vind ik de kracht van Bokt, dus ik deel die ervaring dat als een mening door 10 verschillende Bokkers gedeeld is alle overige bijvallen dus overbodige herhaling zijn totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:55

Prrrr schreef:
Hardere reacties is geen doel op zich, ook al zijn er nog geen doden gevallen. Waarom zou je dat willen?


Maar is de manier waarop jullie nu met dit soort topics omgaan in jouw ogen dan echt de enige manier die de-escalerend werkt?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:02

Nouja, om maar 1 reactie te noemen, die was letterlijk gadverdamme. Intelligent en gefundeerd :j
Of speculaties waarom volgende stappen wel of niet ondernomen zijn.

Nee sorry maar ik zie echt het nut niet om iets te lang open te houden eens de TS toch niet meer reageert. Uiteraard moet er voldoende ruimte geweest zijn om meningen te geven maar op een gegeven moment is alles toch gezegd ?

Hoe je dan verder met iemand omgaat op het forum: negeren en/of inhoudelijk reageren op Posts. Meer vind ik persoonlijk niet nuttig.

Dat wil overigens niets zeggen over hoe ik me bij de oorspronkelijke situatie voel.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:08

xyzutu2 schreef:
Prrrr schreef:
Hardere reacties is geen doel op zich, ook al zijn er nog geen doden gevallen. Waarom zou je dat willen?


Maar is de manier waarop jullie nu met dit soort topics omgaan in jouw ogen dan echt de enige manier die de-escalerend werkt?


Dat is geen antwoord op mijn vraag. Bovendien ben ik het niet eens met de stelling dat in dit soort topics meteen op slot gaan - daar gaat normaal gesproken wel het een en ander aan minder ingrijpende maatregelen vooraf. Maar ik denk dat de discussie daarover nogal afwijkt van de vraag welke verantwoordelijkheid een forum heeft.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:24

poes schreef:
Goh ik ben toch ook echt niet akkoord met hoe er op andere fora gereageerd mag worden. De massa is dom vind ik. En eens de boel los gaat, is het einde vaak zoek. Wat is de meerwaarde van iets 10 of 797 keer zeggen, zeker als het vanaf de 11e keer eindeloze herhaling + speculatie + ronduit grof taalgebruik wordt?

Grof taalgebruik is inderdaad onnodig en het zal niet helpen om iemand van gedacht te doen veranderen. Al snap ik het van de andere kant heel goed dat als je iets ziet wat je pislink maakt en die persoon dan alles gewoon aan de kant zwaait, je wel eens vanuit emotie gaat spreken...
Daar mag natuurlijk wel een opmerking van een mod op komen, maar alles dichtgooien vind ik dan weer overbodig.

Dus Prrrr ik zeg niet dat ik hardere reacties wil. Dat zeg ik nergens. Maar er wordt gezegd dat topics gesloten worden omdat er hardere reacties komen, en dat dat uit bescherming gedaan wordt voor de TS, daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. Een opmerking (of twee, drie...) dat de reacties op een nettere manier geplaatst mogen worden is wel gepast.

[Edit] Nog een kleine toevoeging. De reden dat ik het persoonlijk ook stom vind om topics te sluiten als TS niet meer reageert is omdat het vaak midden in een discussie is. Vaak lopen die topics uiteindelijk zelf wel dood als iedereen uitgepraat is.
Ik meng me niet vaak in grote paardgerelateerde discussies, maar soms lees ik wel mee en ik kan me voorstellen dat het voor mensen die hun best doen om inhoudelijke posts te maken het heel vervelend is dat het topic gewoon gesloten wordt.

Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:34

@ Prrr: Ik had werkelijk geen flauw idee dat je jouw vraag aan mij stelde? Er reageerden na mijn post nog vijf mensen en ik ging er dus serieus van uit dat je op een van hen reageerde.
Maar als ik degene was die moest antwoorden: Waarom zou ik doden willen? Waarom zou het feit dat ik andere modereeropties zie betekenen dat ik voor het kritiekloos wachten op harde reacties en doden ben?

Als ik in mijn geheugen teruggraaf zijn er inderdaad mishandeltopics geweest waarin veel en intensief gemodereerd is, maar ik kan me ook topics herinneren waarin het hele ding na 1 enkele opmerking meteen op slot ging wegens teveel herhaling en dat sommige reageerders uit de bocht schoten. Ik zie daar dan nog steeds de levensgrote optie om een topic open te houden en stomweg de foute posts te modereren - net zoals in andere delen van het forum standaard gebeurt.
Ik zie ook niet in waarom het bespreken van dit soort moderator-opmerkingen afwijkt van de openingspost, aangezien die volgens mij draait om de vraag hoe forum en gebruikers ermee om moeten gaan als er een mishandelingspost verschijnt. Jullie keuze om dat soort praktijken kritiekloos te laten staan en vervolgens te bepalen dat er maar een bepaalde hoeveelheid kritiek op mag komen - ongeacht of die gefundeerd is of een loze kreet - lijkt mij precies waar het om gaat.

Maar goed, nu heb je nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag: is de manier waarop jullie nu met dit soort topics omgaan in jouw ogen dan echt de enige manier die de-escalerend werkt?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:37

xyzutu2 volgens mij was dat bericht voor mij? Aangezien ik voor zover ik gelezen heb (en ik zeg niet dat ik goed lees :') ) de enigste ben die iets gezegd heeft over smaad van handelsstallen. Daarbij weet ik dus ook dat dat niet enkel voor stallingen en dergelijke is. Vandaar ook dat ik in een van mijn vorige posts schrijf dat het voor een individueel persoon op dit forum gewoon makkelijker aan te tonen zou zijn waarover het gaat...
Volgens mij krijg je niet snel een bekeuring voor 'smaad en laster' te pakken.. Laat staan dat iemand een rechtszaak gaat openen om een topic dat ze nota bene zelf gestart heeft.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 11-09-18 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:39

Dat had ik het dus goed. Ik vond het al zo gek dat dat een reactie op mijn post was, en dat die vraag vanuit het niets aan mij werd gesteld.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:44

Wat ik ooit wel voorbij heb zien komen op bokt bij sommige users, is dat er voor die users persoonlijk andere regels gelden als voor de rest van de users, juist omdat hun topics nog wel eens ontsporen :) Bijvoorbeeld: van een user weet ik dat die geen foto's meer mag plaatsen, van een andere user weet ik dat die wel mag meelezen, maar niet deel mag nemen aan bepaalde discussies. Ik ga uiteraard geen namen noemen, ook niet via pb maar ik neem aan dat het team wel weet over welke users ik het dan heb. Wellicht dat dat nog een optie is die het team kan overwegen :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:51

Telpeva, is het echt letterlijk gezegd dat er niet meer deelgenomen mag worden? Of zijn die conclusies zelf getrokken omdat er bijvoorbeeld veel reacties verwijderd werden/topics gesloten worden?

Persoonlijk kan ik het mij echt moeilijk voorstellen, aangezien er dan wel meer mensen spraakverbod zouden krijgen volgens mij want er zijn nog genoeg 'rellen'.. := Maar als jij het zo zegt ben ik wel benieuwd...

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 01:12

Hoe het precies zit weet ik ook niet, ik ken de bokkers niet persoonlijk en ik heb nooit doorgevraagd. Ik heb enkel hier en daar posts van hun gelezen waarin ze uitleggen dat ze minder posten, en waarom. De gevallen waarvan ik het weet daarbij gaat het om users met een (verstandelijke) beperking, die in het echte leven ook niet helemaal mee kunnen komen zegmaar. Dit was dacht ik ook vooral 'ter bescherming van zichzelf en de goede sfeer' en niet als straf :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 02:15

Daar zit hem een moeilijkheids graad- vanachter een scherm weet je meestal de situatie van die persoon niet, en de achtergrond van hetgeen je ziet. Je gaat uit van hetgeen je verwacht, en dat is niet altijd juist.

Bokkers zouden daarin ook een terugfluitende en verantwoordelijke rol in moeten hebben.

Wanneer iemand bij wijze van spreken een uitgemergeld paard met hoeven als griekse sloffen ziet, waar een veel te grote ruiter triomfantelijk op zit, zal dat bijna iedereen heel na aan het hart gaan.

Er is dan echter nogsteeds een heel groot verschil tussen vragen waarom, tips geven, of een duidelijke mening te geven, of iemand finaal verrot te schelden of systematisch wegpesten.

De verantwoordelijkheid van het forum vind ik dan dat mensen die onredelijk reageren, worden aangesproken en posts gewijzigd of verwijderd. Ik denk dat dit al op veel gebieden gebeurt.

In een schrijnend geval zou het wellicht kunnen dat vanuit bokt de gebruiker aangesproken wordt, die persoon uitleg kan geven en aan kan geven hulp te aanvaarden- zo niet, topic verwijderen en gebruiker bannen onder het motto 'de situatie van dit paard is zó schrijnend dat we je deelname aan dit forum niet kunnen aanvaarden'?

Helaas los je de situatie voor het dier zo niet op, maar het kan wel een teken zijn voor een koppig-onwetende dat er toch echt iets heel erg mis is?

Utopisch idee wellicht, maar misschien zijn er daadwerkelijke experts op Bokt die zich als een hulp team in willen zetten? Dus de situatie daar ter plaatse op een professionele wijze kunnen inschatten? Dan zou die persoon waar nodig andere instanties in kunnen lichten.

Dat zou echter niet een verantwoordelijkheid van het forum zijn, maar een geboden mogelijkheid tot hulp.

Nogmaals: utopisch wellicht.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 06:03

Prrrr schreef:
_San87_: Daar zijn een paar problemen mee. Niet het filmpje zelf, want dat verdwijnt vanwege de Jeugdjournaalnorm. Maar aangifte: tegen wie? Wie ben jij eigenlijk? Herken ik jou op dat filmpje?

Volgende stap: Bokt is niet vrij om zomaar persoonsgegevens vrij te geven. Die mogen overgedragen worden aan de politie en in sommige gevallen aan andere ambtenaren, of op rechterlijk bevel, maar alleen op initiatief van de ander. Goed beschouwd is het dus aan de medegebruikers om aangifte te doen van de mishandeling, zodat de politie onderzoek gaat doen. Maar dat is lastig, want door de toepassing van de Jeugdjournaalnorm is het filmpje foetsie. Lastig om dat uitvoerbaar te krijgen, en ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dat de verantwoordelijkheid van het forum is.

Dit komt op mij heel raar over. Waarom zou Bokt/een moderator van Bokt/Bart zelf geen aangifte mogen doen, waarom is dat enkel voorbehouden aan de medegebruiker volgens jou? Natuurlijk mag je niet zomaar persoonsgegevens vrijgeven, maar die aangifte kun je toch gewoon doen? De volgende stap kan dan inderdaad zijn dat de politie onderzoek gaat doen en er een gerechtelijk bevel komt voor de persoonsgegevens. Maar dat de eerste stap (aangifte doen) niet door Bokt gedaan kan worden vind ik een rare conclusie.

Dat het filmpje door de Jeugdjournaalnorm foetsie is vind ik een drogreden trouwens. Het is namelijk iets wat je zelf in de hand hebt, geen natuurkundige wet waar je niets aan kunt veranderen. Dus het is gewoon een kwestie van je protocol aanpassen. Zet in je Jeugdjournaalprotocol dat van filmpjes die er niet doorkomen de linkjes bewaard worden met de reden erbij en hoppa, je kunt het doorgeven zodra er door een bevoegde om gevraagd wordt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:52

Dat idee van die experts is al geprobeerd en snel een stille dood gestorven. Weinig experts die hier hun handen aan willen branden. Bovendien heb je hier op bokt genoeg kans om mensen met ervaring te vinden en veel mensen vragen hier ook om aanbevelingen qua dierenartsen, lesgevers etc. Maar je kunt zoiets nooit opdringen vanuit een forum vind ik.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:57

Uit eigen ervaring weet ik dat die topics wel verwijderd werden (tenminste een paar jaar geleden), maar pas toen het voor de mods bekend werd om wie het ging.
Betreffende persoon stond toen bij ons op stal, kind en andere paarden waren niet veilig. Onze vraag was, hoe krijgen we haar zo snel mogelijk weg, omdat ze weigerde te vertrekken.
Maar goed de naam van het betreffende persoon mag op bokt niet genoemd worden, anders hebben ze vanuit bokt weer een hoop gezeik.

Maar in sommige gevallen zit er ook een groot aandeel in Bokkers die door blijven gaan.
Voorbeeld: in het topic wat wij toen hadden (uh ja een paar omdat ze steeds verwijderd werden, maar wel in overleg met een mod opnieuw geopend) stond duidelijk in het hoofdbericht. Niet de naam noemen van betreffende persoon, geen vragen op pb om wie het gaat etc. Maar toch vonden bokkers het normaal om ondanks diverse meldingen van mods het te blijven vermelden/vragen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 09:23

poes schreef:
Dat idee van die experts is al geprobeerd en snel een stille dood gestorven. Weinig experts die hier hun handen aan willen branden. Bovendien heb je hier op bokt genoeg kans om mensen met ervaring te vinden en veel mensen vragen hier ook om aanbevelingen qua dierenartsen, lesgevers etc. Maar je kunt zoiets nooit opdringen vanuit een forum vind ik.

Ah, jammer. Bedankt voor je toelichting

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:33

xyzutu2 schreef:
Maar topics zijn er toch niet alleen voor de topicstarter?
Ik ken genoeg topics waarbij de TS verdween en mensen vervolgens aangaven dat ze de reacties alsnog erg nuttig vonden aangezien zij die kant van de wet/ziekte/trailerlaadpraktijken/noem maar op niet kenden.
Dus ja, ik ben TS van een ponyplettopic, verdedig eerst 3 pagina's niet gestoord door Bokt dat je best met 120 kilo op een minishet mag zitten zolang de homeopaat het maar goed vindt en verdwijn dan spoorloos... Mensen blijven reageren op waarom het wél slecht is en geven ook links, tabellen en er ontstaan discussies over de betrouwbaarheid van percentages ruitergewicht vs paardengewicht en over hoe dat vroeger dan in het leger werd gedaan - en daar leren mensen alsnog van zoals ook vaak wordt aangegeven in dergelijke topics.
Bokt is er niet alleen voor de topicstarters.


Als een topic daadwerkelijk zo constructief zou verlopen zoals je hierboven schetst (dus met links naar onderzoekjes en tabellen etc), dan zou daar ook niet zomaar een slot opgegooid worden. Daar ben ik van overtuigd.

Anoniem

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:56

Ik zie het in de praktijk niet zo zwart wit voorbij komen. De meeste mishandelings/probleemtopics zijn een combinatie van oneliners waarin mensen hun emotie eruit gooien en pogingen van anderen om met behulp van argumenten de TS weer op het rechte pad te krijgen.
Als een topic enkel en alleen uit 'dood aan de TS!!!' bestaat dan moet zoiets absoluut op slot. Maar stel dat 20% van het getypte woord uit een inhoudelijke reactie bestaat, waarom dan niet gewoon de te emotionele wegmodereren en kijken of het inhoudelijk kan blijven?

Natuurlijk zijn er genoeg goede redenen te bedenken om dat in praktijk niet te doen, maar waarom het niet gewoon eens proberen? Deze manier van modereren werkt in de rest van het forum namelijk ook prima, dus waarom hier dan niet maar gewoon meteen een slot erop als een deel emotioneel reageert en een deel inhoudelijk wil blijven reageren?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:06

Mmm, ja, ik denk dat zoiets dan wel geprobeerd wordt door modopmerkingen in het topic, het verwijderen van oneliners en het aanspreken van gebruikers. Maar als dat dan niet werkt en 80% blijft gewoon doorschreeuwen over de verschillende martelmethodes die men op TS wilt gebruiken, is het dan nog nuttig om het topic open te houden voor die 20% die tevergeefs proberen om er een interessante discussie van te maken?
Wat is de informatieve waarde van zo een topic voor een toekomstige bokker? Gaat die door pagina's aan verwensingen scrollen om tot die ene nuttige post te geraken? Ik weet het niet.

En even van de andere kant bekeken, advocaatje van de duivel spelen :D : mogen we van een mod verwachten dat die telkens maar tijd moet spenderen aan het opschonen van het topic nadat de Bokkers er klaarblijkelijk lak aan hebben aan wat die mod zegt. Een oneliner is snel geschreven, een topic van 10 pagina's opschonen en gebruikers een berichtje sturen en overleggen met collega's duurt heel wat langer. Als één enkeling zich niet aan je modopmerking houdt, is dat nog te overzien, als 80% even goed lacht met jouw groene balk en verdergaat op hetzelfde elan, tja, waarom zou je als mod dan nog het topic open houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:10

Gini schreef:
Mmm, ja, ik denk dat zoiets dan wel geprobeerd wordt door modopmerkingen in het topic, het verwijderen van oneliners en het aanspreken van gebruikers. Maar als dat dan niet werkt en 80% blijft gewoon doorschreeuwen over de verschillende martelmethodes die men op TS wilt gebruiken, is het dan nog nuttig om het topic open te houden voor die 20% die tevergeefs proberen om er een interessante discussie van te maken?
Wat is de informatieve waarde van zo een topic voor een toekomstige bokker? Gaat die door pagina's aan verwensingen scrollen om tot die ene nuttige post te geraken? Ik weet het niet.


Mijn idee zou zijn om die pagina's met verwensingen gewoon te schrappen, net zoals in andere verhitte topics op Bokt gebeurt.
Maar inderdaad, of dat altijd haalbaar is is een tweede. Het viel echter een aantal keer op dat dat niet eens geprobeerd werd terwijl dat vroeger strakker werd gedaan, misschien inderdaad gewoon omdat er steeds minder moderators zijn die hier tijd voor hebben?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:43

Gini schreef:
Maar als dat dan niet werkt en 80% blijft gewoon doorschreeuwen over de verschillende martelmethodes die men op TS wilt gebruiken, is het dan nog nuttig om het topic open te houden voor die 20% die tevergeefs proberen om er een interessante discussie van te maken?


Dit is een overdrijving die de werkelijkheid geen recht doet. Ik ben ook al een tijd op Bokt, ik weet hoe dingen kunnen ontsporen, en ook dat bovenstaande geen realistisch voorbeeld is.
Dat vertroebelt de discussie en is volgens mij niet zinvol. Hypothetische situaties kun je altijd wel naar je doel toeschrijven, maar het gaat uiteindelijk om de realiteit.

Citaat:
Een oneliner is snel geschreven, een topic van 10 pagina's opschonen en gebruikers een berichtje sturen en overleggen met collega's duurt heel wat langer. Als één enkeling zich niet aan je modopmerking houdt, is dat nog te overzien, als 80% even goed lacht met jouw groene balk en verdergaat op hetzelfde elan, tja, waarom zou je als mod dan nog het topic open houden?


Even vooraf: ik reageer nu op je 'advocaat van de duivel' en niet op de werkelijke mods en het modereren nu. Want dat wordt volgens mij niet op deze manier gedaan.

Maar Gini, hier kies je heel erg een bepaalde blik op de situatie, en een die eigenlijk meteen hypothetische mods tegenover gebruikers zet en daarmee andere manieren om ernaar te kijken vrijwel meteen uitsluit. Terwijl er veel meer kan spelen. Soms is het negeren van modopmerkingen een reactie richting de mods ('haha, make me!') maar lang niet altijd. Andere redenen kunnen bv zijn dat de opmerking zo algemeen is dat iedereen denkt zich eraan te houden, dat een paar de opmerkingen negeren en er geen reactie komt vanuit de mods waardoor gebruikers het gevoel hebben dat ze er zelf wat mee moeten omdat de anderen wel erg veel ruimte krijgen, soms gaan topics zo snel dat ze niet gezien worden of vergeten zijn, soms ligt de spanning heel ergens anders dan waar de mods denken dat 'ie ligt waardoor de modopmerking daar geen einde aan maakt, etc.

(En dit is even vrije associatie. Om er echt een goed beeld van te krijgen zou je die topics ook beter moeten bekijken. Hoeveel gebruikers zijn het nou echt? Hoeveel gebruikers reageren wel constructief? Waarom loopt het onderwerp zo hoog op? Er is zoveel te bekijken en zoveel te zeggen over topics die ontsporen.)

Overigens heb ik zelf lang niet altijd een probleem met slotjes hoor.