Vanaf mijn 5e rijd ik paard, want ik wilde niet op een pony toen

Ik woon sinds 2007 in Kleve (Duitsland, net over de grens bij Nijmegen) voornamelijk omdat ik daar een huis kon kopen waar ik mijn paarden in de tuin kon zetten. In eerste instantie waren dat Condor en mijn oude verzorgpaard Soulmate (die helaas een jaar later overleden is) maar mevrouw Tjitske kwam daar al snel bij om het drietal compleet te maken. Mijn vriend, zijn zoon en ik hebben ontzettend genoten van de buitenritten in onze 'achtertuin' het reusachtige Reichswald. Inmiddels is de zoon van mijn vriend zo oud dat hij er niet meer regelmatig is, maar onze pleegdochter Katharina heeft met veel plezier zijn plaats als ruiter ingenomen.
In 2016 kreeg ik de kans om de manege bij ons om de hoek te gaan pachten. Niet waar ik tot dan toe aan gedacht had, rijden was een hobby en ik had gewoon een kantoorbaan. Maar door allerlei omstandigheden was dat het perfecte moment om volledig te switchen en gewoon maar het diepe in te duiken. En wow, hoe gaaf is het geworden.
Om te beginnen kwamen er nog meer paarden in mijn leven namelijk Angel, Anky, Boy, Finn, Livi, Little Boy, Moortje, Polanda, Robin, Ronni en Verona niet allemaal tegelijk maar wel behoorlijk snel en jeetje wat heb ik er een boel bij geleerd. En hoe gaaf vind ik het om kinderen te leren dat een paard een levend wezen is dat met respect behandeld moet worden en dat je er dan ongelofelijk veel pezier van en mee kunt hebben.
Bij mij zullen niet perse de topruiters gevormd worden, maar wel de ruiters met hart voor hun paard. Ik laat ze ook zien wat er allemaal komt kijken bij het hebben van en verantwoordelijk zijn voor een paard. En hoeveel lol je ook kunt hebben als je er niet op zit, we doen grondwerk, maar ook schrik en obstakeltraining, zijn heel vak in het bos, doen ook spelletjes waarbij ze met hun ogen dicht hun paard moeten herkennen, spelen stoelendans en schipper mag ik over varen en weet ik wat allemaal meer. En ik probeer ze de portugese manier van rijden bij te brengen. Dus meer met je lichaam en mind, dan met bijzetteugels en sporen. Ik geniet iedere dag van de keuze die ik gemaakt heb en wil dat nu met jullie gaan delen en jullie af en toe om raad of tips vragen.
Ik voeg een paar foto's van mijn manegepaarden en de lessen bij om jullie alvast een idee te geven.
Fijn weekend en tot op bokt.