Privacy

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 14:46

Dat je op internet geen of weinig privacy hebt, wist ik allang. Maar toen ik ooit op Bokt kwam, is mij nooit duidelijk gemaakt dat hele reacties op een topic, terug te vinden zouden zijn via Google. Zelfs de niet paard relateerde topics zijn terug te vinden. Het schijnt voor de Bokt makers technisch moeilijk te zijn, de gebruiker af te schermen. Maar gek genoeg, is het technisch niet zo moeilijk om de makers af te schermen. Ook voor Bokkers. Het verweer is dat Bokt anders geen bestaansrecht heeft en moeilijker te vinden via een zoekmachine. Maar dat begrijp ik niet zo goed, want we hebben met zijn allen toch ook Fb, Instagram, Twitter en ga zo maar door, gevonden? Ik vond Bokt via mijn zusje en zij weer via een vriendin. Zo kan het toch ook werken? Zelf vind ik het te grabbel gooien van mijn mening een ongewenste beeldvorming geven aan iedereen die mijn Bokt naam intypt. Goddank heb ik nooit een foto geplaatst, waardoor ik te traceren ben. Maar eigenlijk geeft Bokt meer gegevens prijs op internet, als Facebook, waar nu zo'n discussie over is. Ik dacht ik verwijder mijn account. Dat blijkt bij Bokt dus niet te kunnen.Je kunt jezelf niet verwijderen en berichten kunnen deels verwijderd worden. De profielnaam kan veranderd worden, maar gelukkig, die slaat al nergens op. Maar ik vind Bokt op deze manier wel een onaangenaam medium en dat wilde ik even kwijt. Jullie mogen reageren hoe jullie wilen. Wel geef ik aan dit niet te lezen en jullie reacties zijn terug te vinden via Google.

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:48

Tja, bokt is een openbaar forum, dat wist je toen je erop ging. Inkomsten vooral uit advertenties, ook via niet-leden. Dan is het wel zo handig als je als site via google te vinden bent.

Je kan overigens niet naar profielen kijken als je geen lid bent.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:52

Here we go again...

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:54

Eske_B schreef:
Tja, bokt is een openbaar forum, dat wist je toen je erop ging. Inkomsten vooral uit advertenties, ook via niet-leden. Dan is het wel zo handig als je als site via google te vinden bent.

Je kan overigens niet naar profielen kijken als je geen lid bent.


Klopt kan niet.. En dacht dat delen van Young Riders ook afgesloten zijn zonder kudde lidmaatschap.

en eens over reclame, bokt moet toch geld verdienen. Servers draaien niet gratis. En het lijkt me ook heel logisch dat paard gerelateerde topics sowieso te vinden zijn. Zeker [ED] komt vaak boven bij google, en dat vind ik toch wel prettig hoor :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:55

Eske_B schreef:
Je kan overigens niet naar profielen kijken als je geen lid bent


Gelukkig kan elke koekebakker binnen een minuut een account aanmaken :')

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:59

Bokt heeft, denk ik, nog wel wat werk te doen als het aankomt op de GDPR.

25 mei is het zo ver, ben benieuwd wie de eerste boete binnenhaalt..

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:00

Tja, alles wat je niet op de voorpagina van de krant wilt hebben moet je niet online gooien. Als je niet meer gevonden wilt worden via bokt kan je een verzoekje sturen naar het beheer en zij verwijderen je naam/posts indien mogelijk.

Bij het aanmaken van je account ben je akkoord gegaan met bepaalde voorwaarden. Ben je het er niet mee eens dan zeg je je account op en laat je alles verwijderen. Tuurlijk is het goed dat het onder de aandacht wordt gebracht dat Bokt 100% openbaar is maar het is een keuze die een internetgebruiker zelf maakt.
Op het eerste zicht lijkt het alsof er op Bokt meer gevonden kan worden dan op Facebook maar he, dat is enkel voor de 'gewone' mens. Mensen die iets kennen van PC's, bedrijven die er baat bij hebben etc hebben er commercieel belang bij om je gegevens te hebben. Of je nu wilt of niet.

Ik snap trouwens niet wat je met dit stukje bedoelt?

Wel geef ik aan dit niet te lezen en jullie reacties zijn terug te vinden via Google.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:02

Ze wijst ons op de gevaren en is niet van plan onze reacties te lezen. Zo vat ik hem op..

Eske_B

Berichten: 15102
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:27

Polly schreef:
Eske_B schreef:
Je kan overigens niet naar profielen kijken als je geen lid bent


Gelukkig kan elke koekebakker binnen een minuut een account aanmaken :')

Goed punt :') , daarom is m'n profiel ook leeg O:)

Anoniem

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:30

Eske_B; maar via profielen kan je wel weer alle berichten teruglezen. Wat mij betreft zou díe functie best uitgeschakeld mogen worden (of dat je dat zelf aan/uit kan zetten). Dan is dat misschien nog wel een goede 'tussenoplossing'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:33

Volgens mij moet met het oog op de nieuwe privacy wetgeving volgende maand accounts verwijderd kunnen worden of in ieder geval leeg gehaald kunnen worden toch?

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:34

Dit is een terugkerend issue waar wel meer users over klagen, maar waar ze vanuit het team niks of weinig mee doen.

Ik hoop oprecht dat er een keer echt goede oplossingen voor gaan komen zodat bokt mee kan blijven gaan met de tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:35

[***] schreef:
Volgens mij moet met het oog op de nieuwe privacy wetgeving volgende maand accounts verwijderd kunnen worden of in ieder geval leeg gehaald kunnen worden toch?


Klopt, dus ben benieuwd wat Bokt hier inderdaad aan gaan doen... Je moet inderdaad zelf je account kunnen verwijderen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:35

[***] schreef:
Volgens mij moet met het oog op de nieuwe privacy wetgeving volgende maand accounts verwijderd kunnen worden of in ieder geval leeg gehaald kunnen worden toch?



Sterker nog, je kunt vanaf 25 mei al je gegevens kosteloos inzien bij alle instanties en waar nodig laten wijzigen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:39

Ersina schreef:
Dat je op internet geen of weinig privacy hebt, wist ik allang. Maar toen ik ooit op Bokt kwam, is mij nooit duidelijk gemaakt dat hele reacties op een topic, terug te vinden zouden zijn via Google. Zelfs de niet paard relateerde topics zijn terug te vinden. Het schijnt voor de Bokt makers technisch moeilijk te zijn, de gebruiker af te schermen. Maar gek genoeg, is het technisch niet zo moeilijk om de makers af te schermen. Ook voor Bokkers. Het verweer is dat Bokt anders geen bestaansrecht heeft en moeilijker te vinden via een zoekmachine. Maar dat begrijp ik niet zo goed, want we hebben met zijn allen toch ook Fb, Instagram, Twitter en ga zo maar door, gevonden? Ik vond Bokt via mijn zusje en zij weer via een vriendin. Zo kan het toch ook werken? Zelf vind ik het te grabbel gooien van mijn mening een ongewenste beeldvorming geven aan iedereen die mijn Bokt naam intypt. Goddank heb ik nooit een foto geplaatst, waardoor ik te traceren ben. Maar eigenlijk geeft Bokt meer gegevens prijs op internet, als Facebook, waar nu zo'n discussie over is. Ik dacht ik verwijder mijn account. Dat blijkt bij Bokt dus niet te kunnen.Je kunt jezelf niet verwijderen en berichten kunnen deels verwijderd worden. De profielnaam kan veranderd worden, maar gelukkig, die slaat al nergens op. Maar ik vind Bokt op deze manier wel een onaangenaam medium en dat wilde ik even kwijt. Jullie mogen reageren hoe jullie wilen. Wel geef ik aan dit niet te lezen en jullie reacties zijn terug te vinden via Google.


Afbeelding


Vanaf de nieuwe AVG gaat het er anders uit zien... kan niet anders, zal wel moeten.
Aan de andere kant... je bent zelf lid geworden, en niemand heeft je gedwongen.
Je kan makkelijk 'zien' hoe het qua privacy zit en dat je alles op kan zoeken. Ook iets aan de gebruiker zelf om die keuze te maken of je het wel of niet wil.... niet achteraf mekkeren.
Ik heb een hekel aan die maatschappelijke betutteling :+
Ik zet gewoon nooit dingen online, of bewaar geen dingen online waarvan ik niet wil dat anderen het weten of in kunnen zien.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:42

Schuur_ schreef:
Tja, alles wat je niet op de voorpagina van de krant wilt hebben moet je niet online gooien. Als je niet meer gevonden wilt worden via bokt kan je een verzoekje sturen naar het beheer en zij verwijderen je naam/posts indien mogelijk.

Bij het aanmaken van je account ben je akkoord gegaan met bepaalde voorwaarden. Ben je het er niet mee eens dan zeg je je account op en laat je alles verwijderen. Tuurlijk is het goed dat het onder de aandacht wordt gebracht dat Bokt 100% openbaar is maar het is een keuze die een internetgebruiker zelf maakt.
Op het eerste zicht lijkt het alsof er op Bokt meer gevonden kan worden dan op Facebook maar he, dat is enkel voor de 'gewone' mens. Mensen die iets kennen van PC's, bedrijven die er baat bij hebben etc hebben er commercieel belang bij om je gegevens te hebben. Of je nu wilt of niet.

Ik snap trouwens niet wat je met dit stukje bedoelt?

Wel geef ik aan dit niet te lezen en jullie reacties zijn terug te vinden via Google.


En in die voorwaarden staat welgeteld niets. :+ Hier heb ik Bart ook al eens eerder op gewezen, waarbij hij aangaf dat de algemene voorwaarden inderdaad wat aandacht verdienen.. Wat me niet geheel overbodig lijkt. Nergens staat genoemd dat je akkoord gaat met het openbaar maken van jouw posts op google, of dat je account niet verwijderd kan worden (zonder 300 berichten en discussies te moeten voeren met een mod)

Citaat:
Door het betreden van "Bokt.nl" (inbegrepen "wij", "ons", "onze", "Bokt.nl", "http://www.bokt.nl/forums"), ga je automatisch akkoord met de volgende voorwaarden. Als je niet akkoord gaat met één van de voorwaarden, betreed/gebruik "Bokt.nl" dan niet langer. We hebben het recht om deze voorwaardes op ieder moment te wijzigen en zullen je daar zoveel mogelijk van op de hoogte houden. Het is echter wel aan te bevelen op regelmatige basis zelf de voorwaarden te controleren op wijzigingen. Als je niet akkoord gaat met één van de wijzigingen, maak dan niet langer gebruik van "Bokt.nl". Als je gebruik blijft maken van "Bokt.nl", ga je automatisch akkoord met de wijzigingen.

Onze forums werken door middel van phpBB (inbegrepen "zij", "hen", "hun", "phpBB software", "www.phpbb.com", "phpBB Group", "phpBB Teams"), dit is een forum pakket vrijgegeven onder de "General Public License" (of "GPL") en kan gedownload worden van http://www.phpbb.com. De phpBB software vergemakkelijkt alleen discussies via het internet, de phpBB Group en GPL zijn niet betrokken bij wat wij toestaan en/of als toelaatbare inhoud en/of gedrag verbieden. Voor meer informatie omtrend phpBB, zie: http://www.phpbb.com/.

Verder plaats je geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, sexueel-georiënteerde of andere inhoud die in strijd is met internationale wetten, de wetten van je eigen land of het land waar "Bokt.nl" gehost wordt. Als je dit toch doet, kan dit leiden tot een onmiddellijke permanente ban en waarschuwen we, als we dit nodig vinden, je internet provider. Je IP adres wordt bij iedere post opgeslagen, waardoor we het volgen van de voorwaarden kunnen afdwingen. Je gaat ook akkoord met het feit dat "Bokt.nl" het recht heeft om op ieder moment een bericht of discussie te verwijderen, verplaatsen of sluiten. Als gebruiker sta je ook toe dat jouw informatie in onze database wordt opgeslagen. Deze informatie wordt nooit aan derden doorgegeven zonder je instemming, noch "Bokt.nl" als phpBB zijn verantwoordelijk als je gegevens door een forum hack toch openbaar gemaakt zijn.

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je plaatst op de site en je vrijwaart Bokt.nl van claims die anderen doen naar aanleiding van wat jij hebt geplaatst. Ook geef je door het plaatsen van foto's toestemming om deze in verkleinde en bijgesneden vorm te gebruiken in het "Uitgelicht" onderdeel op de voorpagina. Als je hiermee niet akkoord gaat kan je contact opnemen met support@bokt.nl.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:44

De voorwaarden waar ik mee akkoord ben gegaan stammen van 2002. Tussendoor is er nooit kenbaar gemaakt dat deze gewijzigd zijn.

In dat opzicht vraag ik mij dus af of de voorwaarden van toen überhaupt vandaag de dag nog van toepassing geacht kunnen worden.

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:53

Maar als je je op een forum registreert komt vrijwel altijd dat standaard riedeltje naar voren over forumgedrag etcetc en sinds 2003 heb ik er nog geen verandering in kunnen opmerken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:08

Het wordt in ieder geval interessant te zie hoe het boktbeheer gaat reageren op die nieuwe wetgeving.
Want ik vermoed dat niet reageren geen optie is.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:29

De AVG is niet zo heel anders dan de WBP, waar we al heel lang aan voldoen. Het enige dat er echt anders wordt, is dat een nickname/gebruikersnaam onder de AVG formeel een persoonsgegeven wordt, en we moeten nog bepalen of dat inhoudt dat er beleid aangepast moet worden.

De AVG is, met alle respect, dus een beetje een hype. Wat er echt anders wordt, en waardoor het een hype is, is dat er nu hele dikke boetes uitgedeeld kunnen worden als je niet voldoet aan verplichtingen als het hebben van een aanspreekpunt (hebben we) en een verwerkingsregister (we verwerken eigenlijk maar heel weinig). Daar hebben we overigens nog wel wat te doen, want ook al verwerken we weinig: we moeten dat ook aan gebruikers communiceren, en dat zal op korte termijn ook wel gebeuren.

Wat we al heel lang heel goed doen: we verwerken zo min mogelijk persoonsgegevens. Dat is beleid, en dat blijven we ook vooral zo doen. We hebben ook een goed beleid voor het verwijderen van persoonsgegevens als die onverhoopt toch in een bericht verzeild raken - die worden over het algemeen snel verwijderd.

Wat in deze discussie veel gebeurt is dat de persoonsgegevens, die wel onder de de AVG vallen, verward worden met de berichten die hier geplaatst worden. Dat zijn helemaal geen persoonsgegevens in de zin van die wet. Het gaat pas mis als je inderdaad persoonsgegevens als je naam en je woonplaats in een bericht zet. Dat mag je vrijwillig doen, en als je die gegevens verwijderd wil zien gebeurt dat ook. Conform de wet zoals die nu is, en straks na de AVG niet anders wordt. Maar onder de AVG worden niet ineens alle berichten op Bokt ook persoonsgegevens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:51

En nu rest de vraag of de interpretatie van het boktbeheer overeenkomt met die van de wettelijke instanties.
De uitspraak " de AVG is een beetje een hype" doet vermoeden dat jullie hem niet al te serieus nemen.
De tijd zal het leren.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:55

Tallie1979 schreef:
Bokt heeft, denk ik, nog wel wat werk te doen als het aankomt op de GDPR.

25 mei is het zo ver, ben benieuwd wie de eerste boete binnenhaalt..


Precies !

Ik vraag me af of degene die ' gaan we weer' roepen zich dat ook beseffen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:09

Kuggur schreef:
En nu rest de vraag of de interpretatie van het boktbeheer overeenkomt met die van de wettelijke instanties.
De uitspraak " de AVG is een beetje een hype" doet vermoeden dat jullie hem niet al te serieus nemen.
De tijd zal het leren.


Exact dit... Ik vind 'de AVG is een beetje een hype' nogal een uitspraak. Niet om het een of ander, maar die AVG is gewoon een heel serieus iets en zorgt ervoor dat de WBP komt te vervallen. Dat heeft dus niets met een 'hype' te maken. De WBP zien jullie immers ook niet als een hype toch?

Als volgens de AVG een nickname/gebruikersnaam onder een persoonsgegeven wordt gezet, dan heb je daarop je beleid aan te passen ja. Dat is namelijk wat er onder de nieuwe wetgeving wordt gezet. En aangezien Bokt nog steeds gehuisvest wordt in de EU, kun je, "met alle respect", het een hype vinden, maar wat je vindt mag je houden in dat geval. Of voornamelijk, vóór je houden.

Dat het een en ander op korte termijn zal moeten gebeuren dat lijkt me inderdaad een goed idee, daar dit al op 25 mei 2018 ingaat. Misschien toch eerst eens wat tijd daaraan besteden in plaats van een paar like-knopjes. Met alle respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:10

En volgens mij is het wel daadwerkelijk verplicht om een account (en foto's) te kunnen verwijderen, of dat in ieder geval aangeven en dat het zonder moeilijk gedoe direct gedaan wordt.

Ik heb er wel is aan gedacht mijn account te laten verwijderen, en dan een nieuwe aan te maken die iets minder persoonlijk is. Bepaalde foto's zou ik wel weg willen hebben maar dat kan niet met de bokt upload... En als ik nu hoor hoe makkelijk jullie over de AVG wetgeving doen, begin ik hier wel heel serieus aan te denken...

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:32

Anoniem schreef:
En volgens mij is het wel daadwerkelijk verplicht om een account (en foto's) te kunnen verwijderen, of dat in ieder geval aangeven en dat het zonder moeilijk gedoe direct gedaan wordt.

Ik heb er wel is aan gedacht mijn account te laten verwijderen, en dan een nieuwe aan te maken die iets minder persoonlijk is. Bepaalde foto's zou ik wel weg willen hebben maar dat kan niet met de bokt upload... En als ik nu hoor hoe makkelijk jullie over de AVG wetgeving doen, begin ik hier wel heel serieus aan te denken...

Dit moest zover ik weet, ook al onder de oude wetgeving. Tenzij er een zwaarwegende reden is. De poedersuiker die hier gebruikt worden, zijn dat echter niet.
Onder de nieuwe wetgeving vervalt de tenzij geloof ik. Dus ja, als het gevraagd wordt, moet het inderdaad verwijderd worden.

Tjah, je kan zeggen dat de wetgeving een ‘hype’ is er niet veel veranderd; dus wel. Elke website met een leden-login, aanmeldingsformulieren etc wordt hierdoor geraakt.
Er zullen o.a. (nieuwe) privacyregelementen en algemene voorwaarden, zonder de ofjes, tenzijtjes en wellichtjes. Helder, duidelijk, jip- en janneketaal.