Overijverige mod's en verzameltopics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:57

Wat mij nu hier opvalt is eigenlijk hetzelfde als in de verzameltopics. Je mag meepraten als je je aan de "ongeschreven regels"van dat topic houdt. Die moet je dan maar net weten en anders wordt je inderdaad zoals Charaz hier ook schrijft niet serieus genomen omdat je niet de info geeft die men zou willen hebben. Als ik het wel zou doen, al die info geven, zou het als een verkapte verkoopboodschap over kunnen komen naar mijn mening. En ik verkoop die dingen niet dus zi took niet te wachten op het idee dat ik dat wel zou doen volgens Bokt.Dus ik post gewoon een foto in de hoop persoonlijke ervaringen te krijgen met deze slowfeeder. Ik heb inderdaad alle pagina's van het slowfeedertopic niet doorgelezen of deze slowfeeder wel bekend was of niet bekend was. Wel globaal en ik zag hem nergens genoemd nog, dus vandaar mijn foto. Maar goed ik doe dus iets niet goed volgens de vaste orde , krijg geen reactie,ook niet de reactie dat men meer info van mij verwacht. sneeuw onder, maar mag geen eigen topic openen. En als ik hier reageer met mijn kant van het verhaal reageert Charaz ook niet meer.............. Ik weet dat het hier niet over die slowfeeder moet gaan, het is ook maar een voorbeeld. Maar zo werkt het wel in de praktijk.En voor wat betreft 2 x proberen GDG is dat ook een ongeschreven regel?

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:01

Ik zag laatst dat er zelfs iets in mijn titel weggehaald was in een topic. Was overdreven ofzo?
toen dacht ik wel van goh... mogen we niks meer zelf bepalen?

Edit : heb het even opgezocht.
Als de titel al wordt veranderd, misschien willen ze dan volgende keer mijn topic ook wel voor me schrijven :D


Afbeelding

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:15

En als je je topic gesloten/verwijderd wil hebben mag dat niet omdat het informatief is. Terwijl andere topics over hetzelfde onderwerp wel worden gesloten.

Voor mij reden temeer om maar helemaal geen topic te openen. Ik wacht met smart op een wet waarbij je recht hebt om je eigen content te verwijderen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:26

Nynkster schreef:
Ik zag laatst dat er zelfs iets in mijn titel weggehaald was in een topic. Was overdreven ofzo?
toen dacht ik wel van goh... mogen we niks meer zelf bepalen?

Edit : heb het even opgezocht.
Als de titel al wordt veranderd, misschien willen ze dan volgende keer mijn topic ook wel voor me schrijven :D


[ [url=m/tJybME.png]Afbeelding[/url] ]



Dat topic had volgens mij allemaal sneeuwvlokjes in de titel? Dus dan zie je op de hoofdpagina allemaal gekleurde dingetjes i.p.v. de tekst. Ik ben daar wel voor, een titel moet gewoon een duidelijke tekst zijn, zonder allemaal tierelantijnen.

Ziet er leuk uit om aandacht te trekken, maar als iedereen het gaat doen is het binnen no time 1 grote puinhoop op de hoofdpagina.

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:28

Hier hebben nooit sneeuwvlokjes gestaan volgens mij, maar toch.
Meld het dan iig even dat je iets aanpast.....

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:30

Nynkster schreef:
Hier hebben nooit sneeuwvlokjes gestaan volgens mij, maar toch.
Meld het dan iig even dat je iets aanpast.....

Dan was dat een ander topic. Maar het is toch gemeld? In het topic staat netjes dat regeltje...
Maar wat was in dit geval volgens bokt de overmatige opmaak?

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:32

geen flauw idee, dat staat er niet bij

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:33

Koper schreef:
Sophie_Wind schreef:
Waar is die zoekterm in een verzameltopic dan?

Ik zie namelijk weleens mensen die dus zo een vraag hebben, en geen zin hebben om het hele topic door te lezen op zoek naar een antwoord op die vraag, dus stellen ze hem, en zegt iedereen: Zoek maar ff in het topic die vraag is al zo vaak gesteld. Nou ik zou geen 20 pagina's door willen gaan lezen hoor opzoek naar 1 vraag :?

Je opent het topic. Vervolgens tik je rechtsbovenin in de zoekbalk bij voorbeeld Active+ in. En dan vink je "alleen in dit topic zoeken" aan.

Even hier op in haken; rechts onderin zit ook een zoekbalkje om het topic te doorzoeken :j

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:49

Iris82 schreef:
Telpeva schreef:
Leuk dat er meteen zo'n positieve response is vanuit het team!


Ze zijn er ook al mee bezig... (vanaf 14 september 2016). :+ Net ff teruggelezen en dat was 't moment waarop Oscar zei dat ze alle centrale topics gingen herzien.

Jammer dat dat toen niet van de grond gekomen is, hoop dat het nu wel opgepakt wordt.


Daar heb je gelijk in, we zijn er al vaker mee bezig geweest. In 2016/2017 (ik ben de exacte datum even kwijt) hebben we nog een rondje langs de velden gedaan en toen zijn er al een flink aantal centrale topics geschrapt. Ik gok dat toen ongeveer de helft geschrapt is en op rustige fora wordt er ook al minder streng op gemodereerd. 't Is dus niet zo dat we er niets mee gedaan hebben, maar ik ben het er wel mee eens dat het best nog eens herzien mag worden want het geeft aan heel veel kanten onvrede.
Dit is ook typisch zo'n onderwerp waar we geen technische aanpassingen voor nodig hebben (techniektijd is helaas zeer beperkt, waardoor sommige dingen op de wachtlijst gezet worden), dus we hebben ook de mogelijkheid om het anders te doen. En dat gaan we ook doen. De vraag is alleen even hoe/wat/waar, we zijn dit achter de schermen nu aan het overleggen en hopen daar binnenkort (binnen max. een week) meer duidelijkheid over te hebben.

Suggestie over de Wiki ga ik trouwens ook nog eens meenemen, bedankt daarvoor.

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:02

Dan zijn denk ik net de topics die ik wel geschrapt had willen zien niet er doorheen gekomen denk ik. :) Vandaar dat het me wellicht niet opgevallen was.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:06

Zou inderdaad goed kunnen :j
Er zaten toen ook flink wat topics bij die maar af en toe gebruikt werden. Als je daar naar verwezen werd, dan was de kans op een antwoord/oplossing natuurlijk ook heel klein. Dat soort topics zijn in die ronde allemaal uit de lijst gehaald.

Er werd hier trouwens nog een vraag gesteld over de opmaak van topictitels: we proberen om de indexen zo rustig mogelijk te houden zonder allerlei vreemde tierlantijnen. Bovendien geven vreemde leestekens soms problemen in de opmaak waardoor alles verschuift/verspringt etc. en anderen er last van hebben. Dat is de reden dat een titel dan even aangepast wordt.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:27

Koper schreef:
Er is ook een tijdje sprake van geweest dat er minder met centrale topics gewerkt zou gaan worden. Zeiden de modjes. Dat was vast om nog meer onduidelijkheid te scheppen. Want doen ho maar.

Hartstikke duidelijk en transparant :j

Dat was inderdaad het plan toen ik zelf mod was... In uuh... 2010.

Nooit wat van gemerkt.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:31

Ik krijg gewoon.nooit een fatsoenlijk antwoord in een verzameltopic. Had gevraagd wat een leuke instapcamera is met lens voor een bepaald budget in het jaar 2018 voor paarden en honden fotografie maar er werd overheen gepraat. Ik snap dat, die mensen hebben een gesprek, er komen interessantere vragen langs, maar nu heb ik alsnog geen antwoord.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:33

Ik heb wel gemerkt dat het beleid aangaande de centrale topics was aangepast, dus het is inderdaad niet zo dat er jaren lang niks is gebeurd :)

Maar goed, ik denk dat het niet het 1 of het ander hoeft te zijn.
Ik ben het ermee eens dat mensen gewoon eigen paardgerelateerde topics moeten kunnen maken, maar dat betekent niet dat de centrale topics dan maar dicht moeten.
Neem als voorbeeld het centrale deken-topic. Prima topic dat voor mij meerwaarde heeft en mag blijven staan.
Neemt niet weg dat ik het fijn zou vinden als men ook gewoon eigen topics over dekens mag maken, zonder dat die op slot gaan en er naar het centrale topic verwezen wordt.

Dus wel aparte topics toestaan over dekens, slowfeeders, voer, etc, maar niet gelijk het centrale topic dan maar dicht gooien. Mocht er geen interesse meer zijn in het centrale topic door de beleidswijziging dan valt dat topic vanzelf weg.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:40

Dat is inderdaad zo. Centrale topics die echt niet werken verliezen vanzelf hun bestaansrecht.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat het niet perse of/of hoeft te zijn maar dat het in veel gevallen ook best en/en kan zijn. Er zit ook best veel verschil in die centrale topics. Sommige lopen als een tierelier en gebruikers worden er blij van, maar er zijn er ook die lastig toegankelijk zijn en waar je maar moeilijk antwoord op je vraag krijgt. Ik snap wel dat dat frustrerend is, zeker als je dan geen antwoord op je vraag krijgt en ook geen los topic mag openen. Daar gaan we zeker iets mee doen.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:05

Ik herinner me ook goed dat het wel vaker over de centrale topics is gegaan. Zowel hier voor de schermen als achter de schermen :j

Afgelopen jaar hebben we wel wat aanpassingen gedaan her en der op ''het beleid'' rondom de centrale topics. Volgens mij is er vanaf dat moment een verandering geweest op Vraag maar Raak waar wat soepeler om wordt gegaan met topics met een soortgelijk onderwerp. Daar lopen nu ook wat meer topics over o.a. dekens. Als ik het goed heb loopt daar nu ook een centraal topic en ook losse topics over bijvoorbeeld de recuptex.

Maar ook ik kan bevestigen dat we nu ook weer met de moderators aan het overleggen zijn over wat we hierin nog meer kunnen gaan doen. :j

Ik moet wel zeggen dat het voor mij soms ook wel moeilijk is. Onze triggers (bij gebrek aan een beter woord) voor mogelijke verplaatsingen of sluitingen van een topic komen op verschillende manieren.

Aan de ene kant hebben we de vele tems die we van jullie ontvangen, wat overigens heel fijn is is +:)+ en aan de andere kant lopen wij zelf ook de fora door die wij als moderator onder onze hoede hebben. Onze eigen mening en manier van werken kunnen we gemakkelijk beïnvloeden, door bijvoorbeeld de informatie te lezen die jullie in topics als dit geven want daar doen we wel echt iets mee :j .
Maar het stukje informatie dat wij van gebruikers krijgen (ook een mening; bijvoorbeeld dit vind ik een dubbeltopic of dit vind ik een aanval op de gebruiker :) ) is wat moeilijker in uitvoering te beïnvloeden. Het is een mening van een persoon. Iedereen mag die mening hebben maar uiteindelijk proberen wij daarin de goede midden weg te vinden om zoveel mogelijk mensen blij te maken. Maar zoals ik deze alinea begon anders wordt het zo'n lange lap tekst, ik vind het soms wel moeilijk, niet elke gebruiker kijkt op dezelfde manier naar een stukje tekst. De ene hoopt dat wij op manier X handelen en de andere wil manier Y :)

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:20

Oscar schreef:
Dat is inderdaad zo. Centrale topics die echt niet werken verliezen vanzelf hun bestaansrecht.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat het niet perse of/of hoeft te zijn maar dat het in veel gevallen ook best en/en kan zijn. Er zit ook best veel verschil in die centrale topics. Sommige lopen als een tierelier en gebruikers worden er blij van, maar er zijn er ook die lastig toegankelijk zijn en waar je maar moeilijk antwoord op je vraag krijgt. Ik snap wel dat dat frustrerend is, zeker als je dan geen antwoord op je vraag krijgt en ook geen los topic mag openen. Daar gaan we zeker iets mee doen.


Precies dat inderdaad +:)+ Fijn!

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:34

Zeker fijn. :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:00

Rizette schreef:
Wat mij nu hier opvalt is eigenlijk hetzelfde als in de verzameltopics. Je mag meepraten als je je aan de "ongeschreven regels"van dat topic houdt. Die moet je dan maar net weten en anders wordt je inderdaad zoals Charaz hier ook schrijft niet serieus genomen omdat je niet de info geeft die men zou willen hebben. Als ik het wel zou doen, al die info geven, zou het als een verkapte verkoopboodschap over kunnen komen naar mijn mening. En ik verkoop die dingen niet dus zi took niet te wachten op het idee dat ik dat wel zou doen volgens Bokt.Dus ik post gewoon een foto in de hoop persoonlijke ervaringen te krijgen met deze slowfeeder. Ik heb inderdaad alle pagina's van het slowfeedertopic niet doorgelezen of deze slowfeeder wel bekend was of niet bekend was. Wel globaal en ik zag hem nergens genoemd nog, dus vandaar mijn foto. Maar goed ik doe dus iets niet goed volgens de vaste orde , krijg geen reactie,ook niet de reactie dat men meer info van mij verwacht. sneeuw onder, maar mag geen eigen topic openen. En als ik hier reageer met mijn kant van het verhaal reageert Charaz ook niet meer.............. Ik weet dat het hier niet over die slowfeeder moet gaan, het is ook maar een voorbeeld. Maar zo werkt het wel in de praktijk.En voor wat betreft 2 x proberen GDG is dat ook een ongeschreven regel?

Nou ja, ik zie dat niet als ongeschreven regels. Ik denk dat niemand ervaring heeft met die slowfeeder (en vrijwel niemand hem überhaupt kent) dus als je dan enkel vraagt wie heeft hier ervaring mee dan kan het zijn dat je geen reactie krijgt. Dus dan zou je kunnen denken ''goh, ik stel mijn vraag nog eens maar dan iets anders, dus met wat info erbij en wat mensen (die (veel) ervaring hebben met slowfeeders) hierover denken''. Dikke kans dat je dan behoorlijk respons krijgt want mensen (daar) denken graag mee.
Ik denk dat dat meer logica/omdenken is dan ongeschreven regels. Misschien dat dat in andere centrale topics anders gaat en daarom de verwachting er meer is dat er toch niet op gereageerd wordt?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:37

Zoals beloofd hebben we achter de schermen de centrale topics nog eens tegen het licht gehouden. Zowel gebruikers als teamleden zijn daar al langere tijd niet tevreden over en ondanks dat we al een paar keer een aanpassing hebben gedaan, heeft dat nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Tijd dus om het nog eens onder de loep te nemen en wat drastischere maatregelen te nemen. We zijn tot nog toe eigenlijk altijd uit gegaan van het principe dat een aantal centrale topics nodig zijn om de fora leefbaar te houden. Daarmee nemen we ook een gok, want het is vooral gebaseerd op ervaringen uit het verleden en een stukje gevoel. En dan kom je al heel snel bij een ‘we willen het anders doen, maar topic X, Y, Z (en nog heel veel andere) zijn echt heel hard nodig dus daar geldt het niet voor’ en dan kom je al weer snel in hetzelfde cirkeltje terecht.

Zoals gezegd dus tijd voor een andere aanpak en dat willen we alsvolgt gaan doen:
- We doen een proef van enkele maanden waarbij we het verplicht in centrale topics posten loslaten.
- Gebruikers die buiten de centrale topics om een los topic openen krijgen geen slotje meer op hun topic.
- We proberen gebruikers die buiten centrale topics om posten wel zoveel mogelijk te wijzen op reeds beschikbare informatie, bijv. door een link naar een centraal topic te plaatsen of te verwijzen naar de Wiki. Niet met als doel om het nieuwe topic op slot te zetten, maar wel om gebruikers zoveel mogelijk te faciliteren. We vragen hierbij ook hulp vanuit onze gebruikers. Zie je een nieuw topic en weet je dat er informatie beschikbaar is, dan wordt het heel erg op prijs gesteld als je dit met anderen deelt. Als de mods zo’n topic spotten dan zullen zij hetzelfde doen.
- Tijdens de proefperiode houden de mods goed in de gaten of er losse topics zijn die de forumonderdelen overspoelen. Wanneer dit het geval is, gaan we na de proefperiode bekijken of we voor deze onderwerpen wellicht het verplicht in een centraal topic posten moeten herinvoeren (tenzij er een acuut probleem is, dan houden we de mogelijkheid om per direct een centraal topic als verplicht aan te wijzen).
- We hebben een flink aantal centrale topics die nu met een [centraal]-tag aangegeven staan. Dit willen we tijdens de proefperiode zo houden. We gaan middels een dienstmededeling en in het Help-menu aangeven dat we met een proef bezig zijn en dat topics die gemarkeerd zijn met [centraal] niet verplicht gebruikt hoeven te worden en dat ook losse topics toegestaan zijn.
- Enkele topics vormen een uitzondering op de regels omdat losse topics over deze onderwerpen niet toegestaan zijn. Deze topics worden nog wel gebruikt als verplicht centraal topic en worden tijdens de proefperiode gemarkeerd met de tag [verplichtcentraal]. Het gaat om de volgende topics:
[LZP] [Centraal] Luisterend oor gezocht
[LZP] [Centraal] Weggeeftopic - deel 2
[PP] [CENTRAAL] Gestolen paardenspullen topic
[MD] [CENTRAAL] Meldingen van droes
[MD] [CENTRAAL] Meldingen van rhinopneumonie
- Na de proefperiode zullen we wellicht de tags nog gaan herzien, maar voor dit moment is dit de meest economische oplossing.

Als er gebruikers zijn die recentelijk een slotje op hun topic hebben gekregen en dit topic straks heropend willen hebben, dan graag even per PB of TeM contact opnemen met de mods. Een nieuw topic openen mag uiteraard ook.

We hopen dat de proef een succes gaat worden en hopen ook dat jullie je steentje bij willen dragen!

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:51

Complimenten, klinkt goed en ik zal zeker als ik topic zie een link erin zetten als centraal aanwezig is.

Anoniem

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:30

Leuk, klinkt goed!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:16

Klinkt goed, ik ben benieuwd hoe het uitpakt :).

Anoniem

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:58

Klinkt goed!
Ik hoop vooral ook dat Bokt hier weer wat levendiger door wordt.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:08

Klinkt goed idd +:)+