Overijverige mod's en verzameltopics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica
Berichten: 19840
Geregistreerd: 08-10-02

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:03

As we speak wordt er al naar gekeken. Het is niet iets waar ik over ga, maar het is onder de aandacht. Ik durf niet te zeggen hoe snel er daadwerkelijk keuzes gemaakt worden. Maar duurt het je te lang, schroom dan niet om er even naar te vragen.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:18

Charaz schreef:
Al een tijdje valt het me op dat het steeds rustiger op bokt wordt en er steeds minder informatieve topics komen.
Een groot deel hiervan is naar mijn idee te wijten aan de vele verzameltopics, een voorbeeld hiervan is iemand die vraagt naar ervaringen met een specifieke slowfeeder en vervolgens wordt verwezen naar een verzameltopic over slowfeeders.

Mijn eigen topic waarin ik vraag naar ervaringen met de Vitalbix Active+ of Breed en Grow wordt gesloten omdat er al een topic is over de Vitalbix Daily Complete waar deze andere varianten ook voorbij komen. Laten we er direct het verzameltopic over Vitalbix van maken en de rest van de topics sluiten...

Mijn topic was al wat naar onderen gezakt, maar is nu alsnog door een (in mijn ogen) overijverige mod gesloten, waarom? Zijn er geen ervaringen zakt het naar onderen toe, ik zie het probleem niet zo.

Ik was diegene van de slowfeeder. Ik heb het maar in het verzameltopic geplaatst maar geen enkele reactie gekregen, voel me ook meer een vreemde eend in de bijt op dat moment. Net of iedereen er van baalt dat je binnen komt vallen. Ik heb deze week toevallig ook een mod benaderderd omdat ik niet snapte dat een topic gesloten werd waarin iemand adviezen zocht ivm wel of niet aankopen van een kruising draver - rocky mountain horse. Ik heb toen ook geschreven aan de mod dat ik niet snapte dat dit topic op slot moest omdat het ging over andermans paard. Bokt staat vol met topics over andermans paard of auto of vriendin of wat dan ook. Heb ook gezegd dat ik het niet snapte en ik snap het nog steeds niet.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:20

Word idd veel gesloten maar ook veel verplaats, ik vind t zelf niet heel erg maar t is alsof er met elk topic wel iets verbeterd moet worden: Berichten weg, verplaats of sluit, whatever.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:20

Heb de rest van de reacties niet gelezen maar ook ik erger me aan al die centrale topics. Ik kan niks terugvinden en alles loopt door elkaar, zoals het boomloze zadel topic. Ik heb geen zin om 1000 reacties door te spitten, en met de zoekfunctie allerlei losse reacties lezen waarvan de context ontbreekt werkt ook niet. Doe maar gewoon weer voor alles een topic, dan is het tenminste overzichtelijker en beter volgbaar.

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:23

Shalimar schreef:
Heb de rest van de reacties niet gelezen maar ook ik erger me aan al die centrale topics. Ik kan niks terugvinden en alles loopt door elkaar, zoals het boomloze zadel topic. Ik heb geen zin om 1000 reacties door te spitten, en met de zoekfunctie allerlei losse reacties lezen waarvan de context ontbreekt werkt ook niet. Doe maar gewoon weer voor alles een topic, dan is het tenminste overzichtelijker en beter volgbaar.


Ja precies. Het is goed, die zoekfunctie in een topic. Maar eigenlijk als je een bericht hebt gevonden wat een reactie ergens anders op is dan zou je moeten kunnen klikken naar waar het bericht staat in het topic. Zodat je de berichten rondom ook kunt lezen.
Als deze optie er wel is, hoor ik het graag want dat zal veel oplossen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:27

Rizette schreef:
Ik was diegene van de slowfeeder. Ik heb het maar in het verzameltopic geplaatst maar geen enkele reactie gekregen, voel me ook meer een vreemde eend in de bijt op dat moment. Net of iedereen er van baalt dat je binnen komt vallen. Ik heb deze week toevallig ook een mod benaderderd omdat ik niet snapte dat een topic gesloten werd waarin iemand adviezen zocht ivm wel of niet aankopen van een kruising draver - rocky mountain horse. Ik heb toen ook geschreven aan de mod dat ik niet snapte dat dit topic op slot moest omdat het ging over andermans paard. Bokt staat vol met topics over andermans paard of auto of vriendin of wat dan ook. Heb ook gezegd dat ik het niet snapte en ik snap het nog steeds niet.

Ik lees actief mee in dat topic en post als ik wat te melden heb maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat je in dat topic niet vreemd aangekeken wordt als je binnen komt vallen. Iedereen wordt gewoon van info voorzien als men dat heeft. De slowfeeder die jij postte ken ik niet en is nog nooit in dat topic langsgekomen, het zou dan ook leuker zijn als je je vraag zou vergezellen van wat meer info. Naam van het ding, linkje naar de website, hoeveel past erin, waardoor wordt het slowen bereikt en hoe groot zijn de mazen bijvoorbeeld. Ik zie jouw plaatje en vraag me af of het überhaupt een slowfeeder is en heb geen zin om er verder zelf naar te gaan zoeken. Hoe dat voor anderen ligt kan ik niet zeggen natuurlijk, maar posts met de info die ik noemde worden altijd enthousiast in ontvangst genomen en voorzien van een reactie met een mening of advies. Dus mijns inziens hangt het ook een beetje af van de moeite die je zelf in een post stopt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:31

MaTuMi schreef:
Ja precies. Het is goed, die zoekfunctie in een topic. Maar eigenlijk als je een bericht hebt gevonden wat een reactie ergens anders op is dan zou je moeten kunnen klikken naar waar het bericht staat in het topic. Zodat je de berichten rondom ook kunt lezen.
Als deze optie er wel is, hoor ik het graag want dat zal veel oplossen.

Ja dat kan gewoon hoor. Je hoeft alleen maar op de link van dat bericht te klikken en dan spring je naar de plek van dat bericht in het topic.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:34

Centrale topics erger ik me ook altijd een beetje aan om de redenen die anderen ook omschrijven: het is heel makkelijk voor je vraag om verstopt te raken tussen alle reacties van anderen die ook al voorbij komen waaien, vooral als je een beetje een ingewikkelde vraag hebt.
Verder heb ik ook het idee dat je vraag veel minder onder de aandacht komt in een verzameltopic dan wanneer je een nieuw topic opent; veel mensen lezen wel nieuwe topics door maar volgen geen verzameltopics.
En daarnaast vind ik het ook heel omslachtig werken om door een verzameltopic te zoeken of er iets al gevraagd is.

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:41

GDG schreef:
Rizette schreef:
Ik was diegene van de slowfeeder. Ik heb het maar in het verzameltopic geplaatst maar geen enkele reactie gekregen, voel me ook meer een vreemde eend in de bijt op dat moment. Net of iedereen er van baalt dat je binnen komt vallen. Ik heb deze week toevallig ook een mod benaderderd omdat ik niet snapte dat een topic gesloten werd waarin iemand adviezen zocht ivm wel of niet aankopen van een kruising draver - rocky mountain horse. Ik heb toen ook geschreven aan de mod dat ik niet snapte dat dit topic op slot moest omdat het ging over andermans paard. Bokt staat vol met topics over andermans paard of auto of vriendin of wat dan ook. Heb ook gezegd dat ik het niet snapte en ik snap het nog steeds niet.

Ik lees actief mee in dat topic en post als ik wat te melden heb maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat je in dat topic niet vreemd aangekeken wordt als je binnen komt vallen. Iedereen wordt gewoon van info voorzien als men dat heeft. De slowfeeder die jij postte ken ik niet en is nog nooit in dat topic langsgekomen, het zou dan ook leuker zijn als je je vraag zou vergezellen van wat meer info. Naam van het ding, linkje naar de website, hoeveel past erin, waardoor wordt het slowen bereikt en hoe groot zijn de mazen bijvoorbeeld. Ik zie jouw plaatje en vraag me af of het überhaupt een slowfeeder is en heb geen zin om er verder zelf naar te gaan zoeken. Hoe dat voor anderen ligt kan ik niet zeggen natuurlijk, maar posts met de info die ik noemde worden altijd enthousiast in ontvangst genomen en voorzien van een reactie met een mening of advies. Dus mijns inziens hangt het ook een beetje af van de moeite die je zelf in een post stopt.

Ik hoopte op mensen die hem al in gebruik hadden en bij het zien van de foto zouden denken die heb ik ook dus ik zal even reageren met mijn ervaringen. Het was niet mijn doel om reclame of info te geven over deze slowfeeder. . Niet zozeer dus om mensen te informeren hoe deze slowfeeder eruit ziet of welke mazen hij heeft Hij wordt als slowfeeder verkocht dus ik neem aan dat het een slowfeeder is. Zodra er een rek met mazen op zit is het toch een slowfeeder?

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:43

Ook iets waar ik mij inderdaad aan erger. Ivm drukte niet meer zo actief, maar een tijdje geleden toch een topic geopend met vragen over een autorondreis in West Amerika. Kreeg paar hele leuke, nuttige reacties tot het topic ook opeens op slot werd gegooid, want ja er was een Amerika topic. Natuurlijk had ik dat gelezen,maar dat was meer een huiskamer topic en daarnaast vind ik West Amerika VS Amerika ook nog een behoorlijke verschild. Volgens mij bijna een maand verder en diverse pbtjes naar diverse mods werd het toch weer heropend, maar heeft voor mij meteen wel weer plezier verpest om iets pp bokt te plaatsen.

Inmiddels is alles vast al eens besproken op Bokt, dus overijverige mondjes kunnen vast altijd een soortgelijk topic vinden of je doorverwijzen, maar dan haal je toch de hele lol van een forum af?

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:47

Ik vind het echt prettig dat dit aangekaart wordt. Dit zijn nou typisch van die dingen waar wij mods niet zo snel tegenaan lopen en dus niet snel zelf achter de schermen aan zouden kaarten, terwijl jullie er duidelijk wel problemen mee hebben. Zoals Jessica al aangaf zijn we as we speak aan het overleggen over deze kwestie. Het is dan ook onwijs jammer te lezen dat niet iedereen vertrouwen heeft als we aangeven dat we ergens over in overleg gaan.
Toch begrijp ik dat wantrouwen ergens wel, soms schiet het erbij in om in een topic waar het aangedragen is te komen met een reactie en soms willen wij graag een verandering die technisch niet mogelijk of moeilijk is. (Bart zijn to do list is echt al jaren heel erg lang :)) )

Dus mochten er dingen zijn blijven liggen waar je nooit antwoord op hebt gehad van ons; geef ons zeker een schopje en vraag hoe het ervoor staat, dan kunnen we hopelijk meer duidelijkheid geven. :)

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:26

Leuk dat er meteen zo'n positieve response is vanuit het team!
Als ik een aanvulling mag maken op wat al gezegd is over verzameltopics: af en toe ontgaat de logica van bepaalde keuzes mij een beetje, zoals bijvoorbeeld waarom er voor bepaalde vragen wel een verzameltopic ontstaat, en wanneer een onderwerp oké is om veel voorkomende nieuwe topics wél te laten staan.
Om het voorbeeld uit de OP te noemen: paardenvoeding. Ik vind het leuk om informatieve dingen over paarden te lezen (mede daarom zit ik op bokt) maar ik heb imo te weinig verstand van voeding om mee te kunnen kletsen met zulke verzameltopics, daardoor volg ik die ook niet. Maar ergens vind ik het jammer dat ik zulke informatie dan ook niet tegen kom in een vers nieuw topic, want wie weet vind ik dat voer ook wel heel interessant.
Nog een voorbeeld om de tegenstelling die ik bedoel aan te wijzen: ik zie eigenlijk maar zelden vragen voorbij komen over paardenvoeding, maar topics over hondenvoeding en kattenvoeding zie ik wel veel. De logica om potentieel informatieve paardgerelateerde topics dan naar de achtergrond weg te laten zakken, en dat soortgelijje topics over andere diersoorten/onderwerpen wél stuk voor stuk een eigen topic mogen hebben, snap ik dan niet zo. Het klinkt onjuist voor een paardenforum :D
Dat is overigens geen verwijt hoor, het zal vast een goeie verklaring hebben maar het valt mij wel op

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:44

De exacte reden daarvoor kan ik je persoonlijk niet geven aangezien ik niet op die fora modereer en er zowat nooit kom.

Maar ik kan je wel vertellen hoe het in zn algemeen in elkaar draait. Centrale/verzameltopics zijn eigenlijk ontstaan omdat er zoveel losse topics werden geopend over hetzelfde onderwerp dat andere topics op dat subforum als het ware ondersneeuwen, wat ook veel irritatie veroorzaakte. Op LZP hebben we bijvoorbeeld het cadeautopic, om allerlei losse topics over “wat voor cadeautje moet ik kopen” te voorkomen.
Tegelijkertijd beseffen we ons ook dat een centraal topic lang niet altijd even gebruiksvriendelijk is en doordat het sowieso rustiger is op bokt het ondersneeuwen ook minder van toepassing zal zijn.
Op niet-paardgerelateerde fora zal dat probleem minder groot geweest zijn waardoor daar geen centrale topics ontstaan zijn. :)

Wat we er nu exact mee gaan doen is natuurlijk veel belangrijker, daarover moeten we even de koppen bij elkaar steken in het team voor we definitief een beslissing gaan nemen over hoe of wat, maar ik ben zeker hoopvol dat we snel met een beslissing naar buiten kunnen komen. :j

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:46

Aleeneh schreef:
Centrale topics erger ik me ook altijd een beetje aan om de redenen die anderen ook omschrijven: het is heel makkelijk voor je vraag om verstopt te raken tussen alle reacties van anderen die ook al voorbij komen waaien, vooral als je een beetje een ingewikkelde vraag hebt.

Ik heb een tijdje veel mee gelezen in verzameltopics/centrale topics maar werd irritant van het bovenstaande.. Iemand stelt een (nieuwe) vraag, niemand antwoord erop en 'kletsen' rustig verder. Dit gaat niet over 1 specifiek topic, maar ik heb dit in meerdere gezien. Of het nu een moeilijke vraag is om te beantwoorden? Of hebben mensen daar geen zin in? Ik snap wel als iemand zijn vraag in een centraal topic stelt, daar geen antwoord krijgt/genegeerd wordt, dat zo iemand een eigen topic opent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:08

Ladygiroc schreef:
Tja als alles in verzameltopics komt of er is ooit al eens een topic over geweest ben je op een gegeven moment uitgel*lt op bokt. Dan is alles besproken..


Dit dacht ik dus ook. Als alles maar in een verzameltopic gepropt moet worden.....Ik vind dat niet overzichtelijk en heb al een paar keer gezien dat sommige vragen in zo een topic gewoon niet beantwoord worden. omdat ze over het hoofs gezien worden? Want dat kan makkelijk. Dus vind het ook niet zo handig.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:18

Op centrale topics wordt er vaak direct over een vraag heen gelezen, en dan krijg je als je geluk hebt 1 tip.
Bv het schuren en jeuk topic. Dat is best specifiek per patiënt, en dat komt dan niet altijd uit de bus.

Voor LZP vind ik het minder belangrijk, we zijn toch een paardenforum.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 02:45

Rizette schreef:
Ik was diegene van de slowfeeder. Ik heb het maar in het verzameltopic geplaatst maar geen enkele reactie gekregen, voel me ook meer een vreemde eend in de bijt op dat moment. Net of iedereen er van baalt dat je binnen komt vallen. Ik heb deze week toevallig ook een mod benaderderd omdat ik niet snapte dat een topic gesloten werd waarin iemand adviezen zocht ivm wel of niet aankopen van een kruising draver - rocky mountain horse. Ik heb toen ook geschreven aan de mod dat ik niet snapte dat dit topic op slot moest omdat het ging over andermans paard. Bokt staat vol met topics over andermans paard of auto of vriendin of wat dan ook. Heb ook gezegd dat ik het niet snapte en ik snap het nog steeds niet.


Ik ook... kreeg hetzelfde antwoord wat mi kant nog wal sloeg... alleen foto's verwijderen was genoeg geweest omdat het verder vrij neutraal topic was.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:33

Laulitz schreef:
Aleeneh schreef:
Centrale topics erger ik me ook altijd een beetje aan om de redenen die anderen ook omschrijven: het is heel makkelijk voor je vraag om verstopt te raken tussen alle reacties van anderen die ook al voorbij komen waaien, vooral als je een beetje een ingewikkelde vraag hebt.

Ik heb een tijdje veel mee gelezen in verzameltopics/centrale topics maar werd irritant van het bovenstaande.. Iemand stelt een (nieuwe) vraag, niemand antwoord erop en 'kletsen' rustig verder. Dit gaat niet over 1 specifiek topic, maar ik heb dit in meerdere gezien. Of het nu een moeilijke vraag is om te beantwoorden? Of hebben mensen daar geen zin in? Ik snap wel als iemand zijn vraag in een centraal topic stelt, daar geen antwoord krijgt/genegeerd wordt, dat zo iemand een eigen topic opent..


Dit is voornamelijk wat mij al meerdere keren gebeurd is. Ik ben helemaal niet zo iemand die in vaste topics veel mee kletst en daar heb ik ook geen behoefte aan. Maar als je dan een vraag wilt stellen wordt er of dik over je heen gepraat of er komen 1 a 2 reacties en soms zijn die dan ook niet waardevol.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:49

Telpeva schreef:
Leuk dat er meteen zo'n positieve response is vanuit het team!


Ze zijn er ook al mee bezig... (vanaf 14 september 2016). :+ Net ff teruggelezen en dat was 't moment waarop Oscar zei dat ze alle centrale topics gingen herzien.

Jammer dat dat toen niet van de grond gekomen is, hoop dat het nu wel opgepakt wordt.

HilliJarig

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:28

Je zou met informatie uit allerhande paardgerelateerde centrale topics prima de wiki kunnen aanvullen. Dan kan je voor algemene informatie daar kijken (en heeft het ook zin om daar te kijken ;) ) en kun je als gebruiker specifieke vragen op het forum stellen.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:47

Murthul schreef:
De exacte reden daarvoor kan ik je persoonlijk niet geven aangezien ik niet op die fora modereer en er zowat nooit kom.

Maar ik kan je wel vertellen hoe het in zn algemeen in elkaar draait. Centrale/verzameltopics zijn eigenlijk ontstaan omdat er zoveel losse topics werden geopend over hetzelfde onderwerp dat andere topics op dat subforum als het ware ondersneeuwen, wat ook veel irritatie veroorzaakte. Op LZP hebben we bijvoorbeeld het cadeautopic, om allerlei losse topics over “wat voor cadeautje moet ik kopen” te voorkomen.
Tegelijkertijd beseffen we ons ook dat een centraal topic lang niet altijd even gebruiksvriendelijk is en doordat het sowieso rustiger is op bokt het ondersneeuwen ook minder van toepassing zal zijn.
Op niet-paardgerelateerde fora zal dat probleem minder groot geweest zijn waardoor daar geen centrale topics ontstaan zijn. :)

Wat we er nu exact mee gaan doen is natuurlijk veel belangrijker, daarover moeten we even de koppen bij elkaar steken in het team voor we definitief een beslissing gaan nemen over hoe of wat, maar ik ben zeker hoopvol dat we snel met een beslissing naar buiten kunnen komen. :j

Ik denk dat het voor veel gebruikers al veel zou schelen als er een splitsing is qua paard gerelateerd en niet paard gerelateerd. Bokt blijft toch een paardenforum, je kunt daarop inspelen door geen centrale topics op het paarden deel te gebruiken, maar wel daar buiten.

Zo hou je dan bijvoorbeeld wel het centraal cadeau topic, maar niet het centraal deken en slowfeeder topic.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Overijverige mod's en verzameltopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:06

Ik ben actief in een centraal topic soms wordt er overvragen hee gelezen maar als je dan ke vraag nog een keer herhaalt komt t vaak wel goed. Daar zitten toch de mensen met De meeste ervaring die je dis het beste tips kunnen geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:17

Goed topic!

Ik vind centrale topics ook niet leuk om te volgen, niet op het informatieve paardendeel, maar ook niet bij LZP en MWS.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12746
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:19

Marie_Anne schreef:
Goed topic!

Ik vind centrale topics ook niet leuk om te volgen, niet op het informatieve paardendeel, maar ook niet bij LZP en MWS.



Eens. Ook bij niet paard gerelateerd vind ik centrale topics niet leuk.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:47

Ik denk dat het heel erg afhangt van om welk centrale topic het gaat en welke gebruikers daarin actief zijn. Ik ben zelf actief in het slowfeeder- en hoefbevangenheidtopic en daar wordt echt gereageerd op en meegedacht met vragen van mensen die 'binnenvallen'. Misschien dat er een keer iets tussendoor glipt (om welke reden dan ook), maar als je het dan nog een keer probeert (evt. met wat meer info) dan krijg je vrijwel altijd waardevolle info terug.


Ik zou het vreselijk zonde vinden als deze twee centrale topics niet meer centraal zouden blijven en er losse topics telkens geopend mogen worden. Waarom? Nu staat alle info in één topic en is het véél makkelijker om terug te zoeken dan wanneer alles in losse topicjes staat. Het zal vast niet voor elk topic opgaan, maar in de topics die ik noem zitten mensen met veel kennis die die kennis delen en die ook weer nieuwe kennis opdoen door anderen met ideeën.


Er zijn ook centrale topics waar je niet zomaar binnen 'mag' vallen volgens de daar heersende subcultuur. Eigenlijk vind ik eerder dat bokt dáár tegen op moet treden, mensen erop aan moet spreken dat een centraal topic een bepaalde functie heeft en de gebruikers zich daar ook naar moeten gedragen. Het mag gewoon niet zo zijn dat je in een centraal topic verweten wordt dat je niet op alle anderen reageert bijvoorbeeld. Gebruikers moeten zich realiseren dat een nieuwe poster anders/liever een eigen topic aangemaakt had maar dat dus niet mag (en niet zozeer voor de lol 'inbreekt' in het centrale topic) (en dat een centraal topic geen huiskamertopic is).


Dus als het om veelbesproken onderwerpen met waardevolle info gaat dan ben ik sterk voorstander van centrale topics, maar dan wel zodanig dat het elke bokker duidelijk is dat er ook gewoon 'binnengevallen' mag worden alsof iemand een eigen topic aanmaakt.