Volgtopics die stilvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Volgtopics die stilvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 22:26

... het komt steeds vaker voor.
Mensen leven mee met een ts met het topic.. positief of negatief dat maakt niet uit. Met of zonder schaduw account.
Je krijgt vele updates met vragen of verhalen waar iedereen naar uitkijkt met wat er verder gebeurd.
En dan ineens helemaal niks. Meestal t gevolg nav reacties die niet helemaal in ts straatje vallen ookal zijn ze respectvol of goed bedoeld.
Of door drukte ... of door geen zin meer of door wat voor reden dan ook.
En dan bedoel ik niet de topics die verder geen vervolg "verwachten" maar de topics die iedereen bezig houd.
Kan er niet een soort regel komen dat na 2 weken de keuze wordt gesteld of de Ts wel of niet verder wil gaan. En dat dat in t topic komt zodat mensen zich niet ongerust maken of er discussies komen.. Want Oh wee als je de Ts vraagt waarom er niet een reactie komt.
Ik merk dat er meer mensen zijn die dit bij verschillende topics ook vinden en ergens geeft dat toch frustraties. Je denkt en leeft met mensen mee die ZELF een topic openen met als doel dat mensen mee denken of lezen. Dan is een klein berichtje met afmelding toch niet teveel gevraagd imo.
Ik weet dat een ts vrij is om te reageren maar dat gaat ook de andere kant op... er mag dan ook iets gevonden worden van het doodvallen van een topic.

Zijn er hier meer mee eens of zijn er opties voor wat zou kunnen ?
Een pb naar een ts sturen doe ik meestal al maar krijg daar vrijwel nooit reactie op terug.

Steppe

Re: Volgtopics die stilvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:29

Helemaal mee eens niets zo irritant als volg topics doe ineens ophouden zonder verdere reacties van de ts

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:33

Lijkt mij veel te gek om een TS te gaan verplichten te reageren of te updaten. Veel modwerk, ondoenlijk en onwenselijk wat mij betreft. Denk dat je misschien met je OP doelt op bijvoorbeeld het 'Mishandeld' topic op MW? Zonder teveel op specifieke zaken in te willen gaan zou ik zeggen dat in zo'n heftige zaak de mods hooguit een pbtje kunnen wagen in de trant van 'joh, mensen maken zich zorgen of het okee met je gaat, laat even wat horen of zullen wij aangeven dat je in ieder geval nog in leven bent?' Meer dan dat lijkt mij echt niet nodig.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:35

Lijkt me nogal stalkerig :=
Uiteindelijk is het aan TS om updates te plaatsen en dit kan je moeilijk afdwingen lijkt me.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:36

Slecht plan. Je kunt mensen niet dwingen om te reageren, ook niet als wachten op een reactie je veel te lang duurt. Mensen hebben een leven buiten Bokt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:36

Mensen verplichten om te gaan reageren om andere bokkers hun nieuwsgierigheid te bevredigen? :? Nee, dat lijkt mij echt niet nodig...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:37

Strontvervelend ja. Neem daarom meestal ook niet de moeite om in 'dat soort' topics te reageren omdat vaak de ts ineens verdwijnt. Oh ja, ontvolken werkt ook prima.

Denk alleen niet dat je er iets aan kan doen, en lijkt me ook nogal veel werk voor de mod's. Daarnaast ben je natuurlijk niet verplicht om update te blijven geven, maar het zou wel fijn zijn als mensen het aan geven als ze niet meer Willem gaan reageren.
Laatst bijgewerkt door finnens op 23-07-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:40

Ja, het kan misschien irritant zijn, maar mensen hebben een leven. Als je het irritant vindt volg je het topic niet meer, simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:42

Ik heb zelf een volgtopic en ben daar niet altijd even actief omdat er niet altijd veel te melden valt. Bijvoorbeeld toen [***] na twee ongelukken in de revalideer ging en we drie maanden vrijwel niets aan grondwerk, vrijheidsdressuur of herinrijden konden doen. Ik kan dan wel elk dag een post schrijven van dat ik hem heb geborsteld of dat we zijn gaan wandelen, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk, aangezien het topic nooit gestart is als 'lief dagboek, vandaag heb ik...' maar als een verslag van of/hoe [***] zou herstellen van een lichamelijk en geestelijk erg belabberde start als rijpaard en de trainingservaringen die we daarbij opdeden.
In die drie maanden viel zijn topic dan ook redelijk stil.
Iets anders is dat updates vooral leuk zijn al je ook een foto hebt (vind ik). Dus als ik een week niemand kan charteren voor een foto en we hebben niet veel nieuws gedaan dan zal ik ook niet snel een post schrijven.

Los daarvan denk ik ook dat lezers & schrijvers van volgtopics op een gegeven moment gewoon verzadigd zijn? [***]'s topic is idioot lang, inmiddels 1000+ berichtjes. Dan vind ik het ook geen wonder als er steeds minder mensen actief reageren aangezien in tussentijd al weer tig nieuwe, leuke, verse volgtopics zijn gestart en je kunt niet alles tegelijk volgen dus spring je naar een volgend verhaal. Ik zal dan ook nooit vragen 'waarom wordt het hier zo stil???', want dat hoort volgens mij ook gewoon bij de natuurlijke veroudering van een topic. En dat komt van twee kanten: van de volgers die inmiddels weer aan iets nieuws toe zijn en vanuit de ts als die op een gegeven moment alles al een keer geschreven heeft.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:45

Ik denk dat je na een bepaalde tijd een topic moet sluiten want mensen leven mee, geven tips en maken zich soms zorgen. En je weet als je een topic start dat er soms niet subtiele reacties komen. En mensen tonen interesse in de ts dan mag daar dan wel iets tegenover staan als is het maar de tekst dat je niet meer reageert. En nee het is geen stalken of om nieuwsgierigheid te bevredigen. Een ts opent een topic om een verhaal kwijt te kunnen of om advies te vragen of wat anders dan is het ook niet erg sociaal om niet meer te reageren

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:45

Xyzutu ik denk dat ts ook vooral doelt op mensen die een topic openen wegens een lastige persoonlijke situatie, die soms zelfs gevaarlijk is, en dan ineens zegt ts niks meer. Ook niet na veel vragen hoe het gaat. Dat is soms wel vervelend als je veel advies gegeven heb en soms wordt ik persoonlijk ook een beetje ongerust als er ineens niks meer komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:52

rumay schreef:
Een ts opent een topic om een verhaal kwijt te kunnen of om advies te vragen of wat anders dan is het ook niet erg sociaal om niet meer te reageren

Voor rel/helptopics is het misschien anders, maar bij de meeste volgtopics die gewoon voor het volgen van een paard zijn denk ik dat de situatie niet zo zwart/wit is en dat een ts niet op een dag denkt 'weet je wat, ik stop!'.
Als ik naar mezelf kijk dan denk ik juist in stillere periodes continu 'eigenlijk zou ik nu even een berichtje over [***] moeten schrijven, ook al hebben we niet echt veel gedaan'. Maar ja, aan de ene kant loop je jezelf dus continu op de kop te geven omdat je niet schrijft en aan de andere kant is er ook niet echt genoeg gebeurd om echt een leuk berichtje mee te vullen. En ik vind dan ook wel weer dat je in volgtopics alleen moet schrijven als je iets te melden hebt, want met zinloze paginavulling sterft je topic ook een snelle dood. Maar wie is nou in staat om elke dag iets leuks, nieuws en opvallends te melden? Mijn leven is (gelukkig 8-) ) niet zo spannend. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:01

Nou, in het kader van schaduwaccounts... vind ik het op zich niet zo'n heel gek idee! Al is het wel moeilijk in het gat te gieten. Maar mensen nemen wel de moeite om anoniem om advies te vragen (doen dus hun verhaal bij mods die er over oordelen), krijgen vervolgens de mogelijkheid om een SA aan te maken. 'Luchten' hun hart en vragen om advies en vervolgens is het nog wel teveel moeite om nog even te reageren met bedankt voor de adviezen, maar ... of de reacties komen wel erg hard over, ....

In dit geval weten sommige mods precies welke SA achter welk account hoort, dus even een berichtje naar de echte persoon met de vraag om nog even afsluitend te reageren vind ik eigenlijk zo gek niet eens. Zoveel SA's worden er ook niet aangemaakt.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:08

Ik denk niet dat je zoiets kan verplichten. Ik heb een tijdje terug bv ook een topic geopend waarin ik m'n ei kwijt wilde. Ik heb soms eens ge-update. Maar er kwamen zoveel reacties op van mensen die niet mijn kant van het verhaal begrepen, of anders opvatte.. Waardoor ik ben gestopt met reageren.

Op het moment dat je slecht in je vel zit en je opent een topic om je verhaal kwijt te kunnen en je krijgt dan ook nog bokkers over je heen die vertellen wat je allemaal fout heb gedaan of anders had moeten doen terwijl ze de situatie alleen in een korte schets kennen... Nee, dat werkt niet. Dan stop je vanzelf met updaten.

Maar dat is mijn mening! :D er zullen vast mensen zijn die daar wel doorheen kunnen bijten en dan gewoon updates blijven plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:17

Misschien moet anders de topictitel hier worden aangepast?
Er zit namelijk een groot verschil tussen topics die al dan niet onder een schaduwaccount worden geopend met een hulpkreet en dan qua lengte ietwat uit de hand lopen, en volgtopics die vanaf post nummer 1 als volgtopic bedoeld zijn. Nu zegt de titel dat het over 'gewone' volgtopics gaat terwijl het in de posts erna vooral om hulpvraagtopics met veel pagina's reacties lijkt te gaan.
Of doelt de TS toch op gewone volgtopics?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 23:42

Meer in het algemeen :j
Kijk het voorbeeld van een volgtopic over vrijheidsdressuur waarbij t paard moet revalideren na iets is een simpel berichtje dat t paard gaat revalideren toch al prima ? Weet iedereen dat het vrijheidsdressuur dus op een laag pitje staat.
Nu zag ik t topic van mishandeling voorbij komen en daar vind ik het inderdaad heftig voor mensen die zo meeleven dat ze t ergste denken en dat er zoveel zijn die het beste met een ts voor hebben.
Ik heb dat weer met een ander topic waarbij ik mij echt oprecht afvraag hoe t nu gaat met de ts ook nav een heftig en mogelijk gevaarlijke situatie.
Ik snap echt oprecht niet dat mensen niet een klein berichtje kunnen geven met alles is ok of ik stip met posten (eventueel omdat). De keus is uiteraard aan de Ts van een topic om door te fan of niet maar als volger is t ook fijn om te weten of je je wel of geen zorgen hoeft te maken of dat je wel of niet nog een update mag verwachten lijkt mij.
Het perfecte voorbeeld is het topic van Lasorda. Die geeft aan klaar te zijn met updaten omdat. Iedereen weet dat er daarna niks meer komt en het is goed zo.

En een topic wat lang loopt en wat langzaam aan doodbloed snap ik. Maar de acute of heel erg actieve topics die ineens stilvallen bedoel ik.

En let wel, ik heb totaal niet de intentie om welke ts dan ook er negatief over aan te vallen ! Ik snap zeker dat een topic afmaken soms geen prioriteit heeft. Maar laat alsjeblieft iets weten dan.
En ja je kan een topic ontstippen dat klopt... maar dat wil niet zeggen dat je er niet alsnog mee bezig kan zijn of aan kan denken. Daar zijn sommige topics te spannend/leuk/verdrietig/heftig/mooi voor.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 00:09

Ik zie juist vaak ook minder vriendelijke reacties (wellicht ook wel "goedbedoeld") waarin een TS voor dom/laf/ontzettend fout uitgemaakt wordt als ze een beslissing neemt (of ook maar overwéégt) waar niet alle bokkers achterstaan. Dit komt vooral voor in topics die aangemaakt worden met een schaduwaccount over een beschamend of pijnlijk onderwerp, waar de TS dus steun zoekt of nodig heeft. Niet iedereen kan of wil die steun dan geven, maar wel iedereen kan en wil een (vrij harde) mening geven over wat TS fout doet of gedaan zou hebben. Overigens zie ik dit vaak ook averechts werken - door de harde aanval gaat TS haar 'foute' keuze of benarde situatie juist verdedigen. Ik hoop vaak in een situatie waar de TS zich overdonderd voelt en zich terugtrekt dat de TS via PB wel steun of hulp kan vinden. :j

Natuurlijk kun je zeggen "dat is opbouwende kritiek, daar moet je maar mee om kunnen gaan als je een topic opent", maar 1. veelal gaat de kritiek voorbij aan "opbouwend" naar "afbrandend", en 2. soms kunnen mensen er nou eenmaal moeilijk mee omgaan, zeker als zij in een moeilijke situatie zitten. Je kunt mensen niet dwingen om te blijven reageren, of om te willen blijven reageren in dit soort topics. De nieuwsgierigheid van het publiek gaat niet vóór de wens van de TS om persoonlijke informatie (al dan niet openbaar) te delen. Het lijkt me een gekke wereld als dat wel zo zou zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 05:03

Ik heb in dat 'mishandeld' topic gereageerd. Ik vind dat soort topics eigenlijk onverantwoordelijk, het is namelijk een ontzettend heftig onderwerp waar veel vrouwen hier mee te maken hebben gehad. En nee ik vind niet dat je mensen kunt verplichten om nog te reageren, maar ik vind het heel ver gaan om mensen zo bezorgd te maken en dan af te haken. Laat dan een mod het topic sluiten met een bericht als 'ze is nog leven joe doei'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:00

Zou ook kunnen, maar dan is er iig afsluiting van het topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:46

Als voorbeeld inderdaad dat mishandeld topic vind ik een verplicht antwoord zo gek nog niet.
Nee daar hoeft ts niet op alles in te gaan.
Dat vraagt hier ook niemand.
Maar een antwoord als ik heb de berichten gelezen en en heb er uit gepakt waar ik wat mee kan. Topic mag op slot.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:54

Loretteeee schreef:
Ik denk niet dat je zoiets kan verplichten. Ik heb een tijdje terug bv ook een topic geopend waarin ik m'n ei kwijt wilde. Ik heb soms eens ge-update. Maar er kwamen zoveel reacties op van mensen die niet mijn kant van het verhaal begrepen, of anders opvatte.. Waardoor ik ben gestopt met reageren.

Op het moment dat je slecht in je vel zit en je opent een topic om je verhaal kwijt te kunnen en je krijgt dan ook nog bokkers over je heen die vertellen wat je allemaal fout heb gedaan of anders had moeten doen terwijl ze de situatie alleen in een korte schets kennen... Nee, dat werkt niet. Dan stop je vanzelf met updaten.

Maar dat is mijn mening! :D er zullen vast mensen zijn die daar wel doorheen kunnen bijten en dan gewoon updates blijven plaatsen.

Misschien hadden die bokkers het wel bij het rechte einde? Daarnaast ligt het aan de zender of de ontvanger voldoende informatie tot zich heeft weten te krijgen.

Ik denk dat TS dit bedoeld.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:16

Dat verwacht ik niet! Ik heb mijn verhaal laten lezen door mensen die de situatie wel tot in details kennen. Die begrijpen de 'negatieve' reacties ook niet. maar dit is weer in mijn situatie. Weet niet hoe dit bij andere situaties is...

Vind het bij dat soort topics zonde dat er doorgedramd moet worden ipv dat er een luisterend oor word aangeboden.. Had ik eerlijk gezegd niet zo erg verwacht van bokt. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:33

Wat had je dan verwacht van bokt? ;)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:25

Zoals ik zei :D soms iets meer een luisterend oor dan een bekritiserend antwoord.

Maar het blijft bokt/internet natuurlijk. Je kan niet alles willen. Dat weet ik ook. ;)

Maar dit gaat volgens mij wat off topic. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:09

Naar aanleiding van dit topic is er binnen het moderatorteam overleg geweest.

We begrijpen dat het vervelend is wanneer enorm wordt meegeleefd, tips en advies wordt gegeven, en er dan plotseling een 'radiostilte' volgt. Helaas is dat wel iets wat inherent is aan het meeposten op een internetforum; meer nog dan in het echte leven, wellicht, hebben we dan te maken met 'open eindes', omdat iemand niet meer online komt bijvoorbeeld. Dat is nog meer het geval, natuurlijk, wanneer het om anonieme (goedgekeurde) schaduwaccounts gaat.

We hebben voorgenomen om te proberen wat meer bewustwording te creëren, wanneer zo'n "probleem-SA" toegekend wordt: aangeven dat het wel prettig is, om een stukje afsluiting te geven aan een topic wanneer er niet meer geüpdatet zal worden. Dat kan bijv. door aan te geven dat een probleem is opgelost, of dat er verder niet meer online/op het forum over gesproken kan worden, en dat TS dus niet meer van plan is om nog verder te posten. Dit stellen we echter niet verplicht: hierin is een goedgekeurd SA namelijk niet anders dan een 'gewoon' account - zolang er geen regels overtreden worden, besluiten wij als moderators niet wanneer iets klaar is, en 'dwingen' we gebruikers niet om hun topics te updaten.